Guest xornor

Apua VOR navigointiin?

7 viestiä aiheessa

Innostuin pitkästä aikaa taas lentelemään ja päätin jatkaa VOR-navigoinnin opiskelua lentämällä Jyväskylä-Helsinki väliä. Olen aika aloittelija näissä asioissa joten älkää hermostuko mahdollisesti vääristä termeistä.

 

Navigointi HAL:n ja ANT:n kautta Vantaan tienoille onnistuu, mutta kun yritän laskeutua ILS:llä valitsemalleni kiitotielle, en ymmärrä miten pystyn lentämään tarkasti ANT:sta kiitoradan ILS-vektoriin siten, että kone lähtisi sopivasti laskuun. Ei kai tuo siten tapahdu, että valitaan ANT:sta sopiva suunta ja toivotaan, että se osuu sitten lopulta ILS:n kohdalle? Viimeisessä yrityksessäni osuin siten kiitoradan kohdalle, että kone ei ehtinyt enää laskeutua vaikka nappasikin ILS-vektorin muuten.  Eli miten pienkoneella tehdään tuo navigoinnin loppuvaihe ilman GPS:n apua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VOR:n radiaaleja pystyy lentämään myös majakasta poispäin. ;)

 

Juu. Näin luullakseni teinkin, mutta  varmaankin valitsin radiaalin liian lähelle kohdekenttää? Tein lentosuunnitelman FS Commanderilla enkä osannut ottaa huomioon sitä, että ilmeisesti viimeinen radiaali pitää osata säätää manuaalisesti sen mukaan mille kiitoradalle on tarkoitus laskeutua.

 

Ajattelin, että kentän tienoilla olisi vielä jokin muu menetelmä navigointiin joka ohjaisi ILS-säteeseen (esimerkiksi toinen VOR-majakka), mutta ilmeisesti näin ei ole. Pitää kokeilla vielä uudestaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu. Näin luullakseni teinkin, mutta  varmaankin valitsin radiaalin liian lähelle kohdekenttää? Tein lentosuunnitelman FS Commanderilla enkä osannut ottaa huomioon sitä, että ilmeisesti viimeinen radiaali pitää osata säätää manuaalisesti sen mukaan mille kiitoradalle on tarkoitus laskeutua.

 

Ajattelin, että kentän tienoilla olisi vielä jokin muu menetelmä navigointiin joka ohjaisi ILS-säteeseen (esimerkiksi toinen VOR-majakka), mutta ilmeisesti näin ei ole. Pitää kokeilla vielä uudestaan.

 

 

 

Esim. Hesaan tullessa valitaan ILS NAV1 ja Hesa VOR2:seen näin ihan perus lähestyminen ilman kikkailua...

 

Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kun tuo sujuu, niin voit alkaa harjoittelemaan vakiotuloreittien lentämistä.

Joista kaikki vaatii Suomessa P-RNAV:in eli eipä niitä pahemmin perusmittarilla ajella. Joidenkin maakuntakenttien intial approacheja taas voi vielä ajaa vorreilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakiotuloreitit ja lennonjohdon tutkavektorit on yleisiä menetelmiä joilla mittaria lentäessä pääsee tuohon säteeseen. Jos nimenomaan VOR:in käyttöä on tarkoitus harjoitella, niin voit vaikka valita jonkin kiintopisteen kiitotien lähestymislinjalta ja sopivalta etäisyydeltä (kartoista on apua https://ais.fi/ais/eaip/en/). Hakeudut tuohon pisteeseen esimerkiksi lentämällä ANT VOR:lta sopivaa radiaalia kohti pistettä ja kun sen DME-lukeman perusteella saavutat, vaihdat ILS-lähestymiseen.

 

Sitten kun tuo sujuu, niin voit alkaa harjoittelemaan vakiotuloreittien lentämistä.

 

Vakiotuloreititkin ovat suunnitelmissa, mutta halusin ensin ymmärtää VOR-suunnistuksen paremmin käytännössäkin. Laitteistot koneissakin vaihtelevat aika paljon - niihinkin tutustuminen ottaa aikansa. Taidan nyt hanskata tuon jotakuinkin. Lensin edelleen aluksi liian lähelle kenttää, mutta kun käänsin sitten suuntaa selvästi enemmän itään ja mittailin etäisyyttä ILS-säteeseen vaihtamalla VOR-taajuuden välillä Vantaan asemaan, niin pääsin kiitoradalle (kyse siis 22R:sta).

 

Nuo vakiotuloreitit lennetään ilmeisesti aina autopilottien NAV-moodin avulla. En ainakaan hahmota tässä vaiheessa lainkaan miten niitä pelkän radiosuunnistuksen avulla pystyisi lentämään  :)  FSX:n lennonjohdon vektorit ovat sellaista zigzaggia että ne olen jättänyt suosiolla sikseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo vakiotuloreitit lennetään ilmeisesti aina autopilottien NAV-moodin avulla. En ainakaan hahmota tässä vaiheessa lainkaan miten niitä pelkän radiosuunnistuksen avulla pystyisi lentämään  :) 

 

Ei niitä pystykään ellei ne perustu perinteiseen radiosuunnistukseen (majakat + radiaalit + etäisyydet), vaan ne sisältävät pisteitä tietyissä koordinaateissa. Näiden lentämiseen tarvitset tietyn laitteiston koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään