Pekka Holopainen

Outo kaatumisongelma FSX:ssä

13 viestiä aiheessa

Kokeilin tuossa asentamiani Venäjän maisemia. Yrittäessäni aloittaa Venäjän itä-rannikolla olevalta Ugolnyin kentältä (ICAO: UHMA) kaatui FSX työpöydälle. Poistin maiseman ja etsin toisen maiseman. Sama tulos. Kokeilin myös lentää lähimmältä kentältä UHMAn kentälle. Simu kaatui heti, kun lähestyttiin kenttää ja simu alkoi ladata UHMAn maisemaa.

 

Otin maiseman kokonaan pois ja etsin vielä levyltä oliko siellä mitään siihen liittyvää - ei ollut. Uusi yritys peruskokoonpanolla. Sama tulos. Simu kaatuu heti oletusmaisemaakin ladattaessa. Täytyy vielä katsoa olisiko mahdollisesti jossain muissa maisemissa jotain tuonne kuuluvaa. Siinä ei kyllä ole sadan yli kilometrin säteellä mitään kenttiä, joten tuntuu epätodennäköiseltä.

 

Voisiko joku muu testata, käykö hänellä samoin? Ei kyllä sekään todistane mitään, sillä lienee tuo toiminut noilla maisemien tekijöillä. Ei minulla pitäisi olla mitään muuta "yleismaailmallistakaan" simussa kuin UTX ja GEX Europe, mutta tuskin ne tuonne Tyynen meren (tai paremminkin Beringin meren) rannikolle asti yltävät ja lähin kenttä (ja ne muut) sielläkin toimii ok.

 

Pekka

 

Edit: Edelleen jos joku tietää mikä/mitkä oletustiedosto FSX:ssä liittyy tuohon kenttään/alueeseen, olisin kiitollinen tiedosta. (Se on mahdollisesti korruptoitunut tms.)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APX95080.bgl

 

Täällä toimii moitteetta - kokeilin pikaisesti default Trikella parilla vuoiden- ja vuorokaudenajalla

 

Maantieteellisellä läheisyydellähän ei tarvitse olla tekemistä tämmöisen vian kanssa. Yksi ruotsalainen Arvidsjaurin maisema kasvatti FS2004:ssä valtavan obeliskin aivan KSEA:n default-lähtöpaikan viereen. Syylliseksi osoittautui maisemassa ollut "torni-alaosa.bgl", jonka poistaminen hävitti Tacoman obeliskin ja sai tuon kyseisen lisäosakentänkin entistä ehommaksi.

 

Aikaisemmassa koneessani Brittiläinen Kolumbia oli  murheenkryni, joka kaatoi ohjelman aina seudun ohi lentäessä. Uudella koneella uusi asennus, samat maisemat ja vähän lisääkin - ei enää ongelmaa.

 

Tutkimattomat ovat herran tiet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APX95080.bgl

 

Kiitos! Tuo antaa jo vähän suuntaa mistä voi etsiä. Tosin se ei vielä takaa mitään kuten seuraava lainaus osoittaa. Ensimmäinen luonnollinen ajatus kuitenkin on, että ongelma liittyy jotenkin Venäjän maisemiin, joita juuri olin asentanut ja testannut. Voi liittyä tai sitten ei.

 

...

Maantieteellisellä läheisyydellähän ei tarvitse olla tekemistä tämmöisen vian kanssa. Yksi ruotsalainen Arvidsjaurin maisema kasvatti FS2004:ssä valtavan obeliskin aivan KSEA:n default-lähtöpaikan viereen. Syylliseksi osoittautui maisemassa ollut "torni-alaosa.bgl", jonka poistaminen hävitti Tacoman obeliskin ja sai tuon kyseisen lisäosakentänkin entistä

...

 

Tiedetään. Esimerkiksi minulla on Karjalan kannaksella todellinen "Mannerheim-linja", (ei tosin ihan sillä paikalla missä sen alunperin piti olla) vaikka en tietääkseni ole asentanut sinne yhtään mitään. Kun siitä lentää ohi, nousee monen sadan metrin ellei kilometrin korkeuteen sellainen aita ("puolustusmuuri"  :laugh:). Se ei kylläkään kaada ohjelmaa eikä mitään muutakaan. Ei pysäytä edes rauhaomaisissa aikeissa lentävää siviilikonetta. Onpahan vain esteettinen ongelma.

 

Mutta mistä hitosta tuonkin syyn saisi selville, koska siihen voi vaikuttaa lähes mikä tahansa. Siksi näitä kyselenkin, että jos jollain muulla olisi samantapaisia ongelmia, saattaisi syyllinenkin löytyä helpommin. Pelkästään omien tiedostojeni perusteella minun on käytännössä mahdotonta selvittää syyllistä, koska FSX:n koko on jo lähes 150 GB ja tiedostojakin siellä melkein puoli miljoonaa! Sitäkään kun ei tiedä missä vaiheessa ongelma todellisuudessa on syntynyt. Vain sen ensimmäisestä havaitsemisajankohdasta voi olla varma.

 

Pekka

 

Edit:

 

Ilmaismaisemien paras puoli on luonnollisesti niiden hinta (0 €). Jotkut ovat myös näyttävyydeltään lähellä payware-tasoa ja muutamat jopa ylittävät heikompien maksullisten laadun. Hinta-laatu-suhde on siis usein hyvä tai erinomainen (kuten esimerkiksi monilla Venäjän freeware-maisemilla). Huono puoli taas on sitten se, että freeware-maisemien tekijät eivät kaikki hallitse simulaattorin maiseman/objektien teon "reunaehtoja" kyllin hyvin. Siltä ainakin vaikuttaa. Tästä voi sitten aiheutua edellä mainittuja kummallisuuksia.

 

Minä en ymmärrä varsinaisten maisemien teosta mitään. Jonkin verran hallitsen afcad-tiedostojen tekemistä ja yllättävän usein joudun freeware-maisemien tapauksessa kohtaamaan tilanteen, jossa kentän afcad on, jos nyt ei aivan päin pers... niin ainakin virheitä sisältävä. On kummallista, että edes sellaisia virheitä, jotka löytyvät kahdella hiiren klikkauksella ADE9X:ssä ei ole osattu/viitsitty korjata.

 

Sama

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilitko jo ilman ai-liikennettä? Virheellinen ”Traffic_NNN.bgl”, joka tuo liikennettä ao. kentälle saattaa myös aiheuttaa kaatumisia.

 

Esimerkki: itselläni oli suuria vaikeuksia saada aikaan sellainen Norwegianin liikennetiedosto, joka ei olisi kaatanut FISDin Vantaata, kun siirsin katseen mistä päin kenttää hyvänsä kohti kakkosterminaalia. Se onnistui lopulta, kun siirsin kaikki N:n ai-koneet FAIBin uusien mallien alle.

 

Minulla on yli kymmenen vuoden aikana ollut olemattoman vähän CTD-kaatumisia – alle kymmenen? - missään kolmesta simuversiosta (FS2002, FS2004 ja FSX yhteensä), mutta parin viime vuoden aikana juuri tämmöisiä ai-liikenteen aiheuttamia on ollut muutamia (kaikki FS2004:ssä). Pääasiallinen syy lienee ai-koneiden hurjasti lisääntynyt määrä: konetyyppejä en viitsinyt laskea, mutta maalauksia (texture-kansioita) oli aamulla yli 14400 ja traffic – tiedostoja suunnilleen 1200. Järjestystä koetan pitää yllä AIFP 2209:llä ja ACA2007 lightilla (se uusi versio ei alkanut minulla pelittää enkä jaksanut vääntää sen kanssa, kun vanhat työkalut toimivat erinomaisesti).

 

Muuta: FSX - kansion koko 56G, FS2004 - kansion koko 66G, molemmille yhteinen maisemaosio 30G. Kaikkea sen sisältämää en ole tosin ottanut käyttöön. Siellä on paljon hyväksi todettua tavaraa, jonka tulen aktivoimaan vasta sitten, kun tulee halu lentää tietyllä suunnalla maailmaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilitko jo ilman ai-liikennettä? Virheellinen ”Traffic_NNN.bgl”, joka tuo liikennettä ao. kentälle saattaa myös aiheuttaa kaatumisia.

 

...

 

Täytyy kokeilla illalla. En ole ehtinyt eilisen jälkeen vielä tekemään tuolle mitään. Kiitos vinkeistä. Tosin yhtä vielä kaipaisin (mikäli tiedät) eli tiedätkö jotain sivustoa, missä olisivat kootusti nuo FSX:n oletustiedostojen kattamat alueet maailmassa? Olen sitä joskus etsinyt, mutta en ole löytänyt. Jossain sen tiedon kuitenkin täytyy olla, sillä jotkut maiseman tekijät tarkoituksella muuttavat noita oletustiedostoja.

 

Minulla FS2004 ylitti loppuvaiheessa 200 gigatavua ja se oli muutenkin niin kaatumatautinen, että joka kerta piti kieli keskellä suuta lennellä (useimmiten se kuitenkin kaatui johonkin koneen sopimattomaan osaan kuten mittariin). FSX on huomattavasti vakaampi. Tämäkin nyt sattunut juttu on ensinnäkin hyvin paikallinen enkä edes muista milloin edellisen kerran FSX kaatui, vaikka mulla on jo sekä koneita että maisemia miltei 150 GB:n arvosta (itse simuhan vie perusmuodossaan vain pari gigaa).

 

Pekka

 

Edit:

 

Minulla on AI-konekansioissa (AI-airplanes ja MAIW) yhteensä n. 23000 kansiota (mukana konekansiot ja alikansiot) sekä n. 1500 traffic-tiedostoa (kaikki paikassa ...\world\scenery). Eli onhan tuota liikennettä kertynyt ja traffic-slideri aina 100%. En ole silti huomannut muita ongelmia kuin tämän eikä ole varmaa, että sekään tuosta johtuu.

 

Tuo maisemien laittaminen latautumaan tarpeen mukaan on tilankäytön ja latautumisajan suhteen ihan hyvä. Joku taisi siitä muutama vuosi sitten (FS2004:lle) esittääkin tavan miten sen voi automatisoida. En kuitenkaan silloin ryhtynyt kikkailemaan. Nyt kun levytilaa on 250 GB + 2 TB ei tilansäästö aivan ensimmäiseksi tule mieleen eivätkä nykyisellä prosessorilla latausajatkaan ole enää ongelma.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tästä linkistä hyötyä - ensimmäisen viestin liitteenä olevaa pdf:ää olen itse käyttänyt:

 

http://www.fsdeveloper.com/forum/showthread.php?t=3710

 

En ole tosin vielä kovinkaan paljon penkonut FSX:ää - kun hankin nykyisen tietokoneeni reilu vuosi sitten ja asensin simut uudelleen, annoin itselleni ankaran määräyksen: lennä enemmän, säädä vähemmän! Mutta pakkohan sitä säätämistäkin on välillä tehdä...

 

Kenttäkohtaisen filun numero (APX) ja sen sijainti FSX:n sisällä näkyvät ADE 150:ssa, kun valisee "Open Stock Airport".

 

LISÄYS - minulla ei kyllä simujen hallinnointi ja virheiden metsästys onnistu ilman kunnon järjestystä. Alla olevaa järjestelmää voisi vielä parantaa paljon, mutta on siinä ainakin alkuun.

 

Maisemat ja ai-liikenne sijaitsevat erillisellä osiolla (jossa on kyllä paljon muutakin lentämiseen liittyvää kuin FS-maisemat):

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ai-liikenne on jaettu maanosittain:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja niiden sisällä maittain tai maaryhmittäin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sama periaate muiden maisemien kohdalla, esimerkkinä Etelä-Amerikka:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Etelä-Amerikan alla Argentiina-kansio:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kokeilin pistää kaiken trahviikin nollille. Ei mitään vaikutusta. Ei tarvitse edes aloittaa lentämistä kentältä. Riittää kun valitsee kenttävalikosta UHMA ja kuittaa niin jo alkaa ilmoitella odottamattomasta virheestä ja tulee kuittauksen jälkeen työpöydälle. Tuo mainitsemasi maisematiedosto APX95080.bgl ei myöskään ollut syyllinen. Ensinnäkin se oli neitseellisessä tilassa (jotkut näistä Vennään pojan maisemista tuovat mukanaan alkuperäisiä tiedostoja korvaavia tiedostoja), eikä sen korvaaminen jemmassani olevalla (mulla on aina varmuuskopio koko FSX:stä heti asennuksen jälkeen) alkuperäisellä vastineella tuonut muutosta asiaan.

 

Epäilen edelleen, että syyllinen on joku näistä yli sadasta Venäjän maisemasta, jotka asensin, mutta mikä? Nyt jo kadun, että en asentanut niitä yksi kerrallaan ja kokeillut lentää heti perään (UHMA on Vennään kenttien ICAO-aakkosissa alkupäässä), mutta tehty mikä tehty. Voisihan tuon kokeilla poistamalla yksi kerrallaan ja kokeilemalla, mutta huh huh mikä homma. Seuraavaksi opettelemaan venäjää ja sitten AvSim.su:hun vain kyselemään, sillä joku venäläinen on olettamassani tapauksessa varmaan törmännyt samaan ongelmaan. Taas tarvittaisiin Venäjän kielen taitoa. Hallitsemastani "pakkoruotsista" ei tässäkään ole mitään apua. Ruski-pojat (ja -tytöt) taas eivät osaa kovin hyvin engjlantia tai eivät halua sitä käyttää.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Kenttäkohtaisen filun numero (APX) ja sen sijainti FSX:n sisällä näkyvät ADE 150:ssa, kun valisee "Open Stock Airport".

 

Kiitos linkistä, vaikka sen jo tiesinkin. Silti noita FSDevelopersin sivuja sietäisi tutkailla useamminkin.

 

No niin, luulin jo hallitsevani ADE:n. En kuitenkaan juuri oletuskenttiä ollut sinne ladannut, joten tuokin lienee muistista hävinnyt, jos on siellä ollutkaan. Kiitosta lisää.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän opintoni tyssäsivät ihan alkuunsa, kun en saanut millään selvää mitä seuraava tarkoittaa: не понимаю . Siitä eteenpäin kaikki olisi ollut tietenkin vielä vaikeampaa.

 

Siis ei kun härkää sarvista vai oliko se hännästä?

 

Otin pois käytöstä (disable) kaikki UHMA:n "lähelle" (lähelle Venäjällä voi tarkoittaa satoja kilometrejä) simuun asentamani kentät eli kaikki UH-alkuiset. Kas kas alkuperäinen arveluni taisi sittenkin tällä kertaa olla oikea. Ongelma katosi (ainakin oletuskentältä). Sitten UHMA-addon paikoilleen ja hyvin toimii. Ihan hyvän näköinen freeware-kentäksi ja liikennettäkin melkoisesti.

 

Seuraavaksi yksitellen asentelemaan takaisin UHxx-kenttiä. Jo toisella kerralla tärppäsi. Miasema "00-Kamzatka airports" aiheutti välittömästi sen, että UHMAn valitseminenkin kaataa simun. Siihen päättyivät hjyvät uutiset. Sitten hjuonot: Kyseinen maisema sisältää satakunta pikkukenttää. Nyt tarvitsee sitten vain selvittää mikä/mitkä niistä kaatumistautia levittävät. Huh huh... No, onneksi voin elää vaikka ilman niitä kaikkia.

 

Pekka

 

Edit:

 

Tuosta simun kansiojärjestyksestäsi vielä sen verran, että koska minun AI-liikenteeni valtaosa on WoAI- ja MAIW-liikennettä, ei AI-koneiden jakaminen maakansioihin oikein onnistu (MAIW vielä toimisi WoAI-asennusohjelma ei taitaisi taipua). Kolmannen kansion muulle AI-liikenteelle olisi hyvin voinut tehdä. Sekaisin ne kuitenkin menisivät, koska olen joutunut käyttämään WoAI-koneita muullekin liikenteelle (ei ole tarvinnut etsiä niitä kauempaa). Maisemat minulla kyllä on jaoteltu maittain, mutta ei maanosittain. Lisäksi jokaisen kenttämaiseman nimen alussa on ICAO-koodi, mikä helpottaa niiden löytämistä (Venäjälläkin on toista sataa maisemaa).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minäkään koneita ole jaotellut, vaan traffic-tiedostot.

 

Maanosiin ja maihin jakamisessa on se huomattava etu, että kun maisema tuntuu vialliselta, saan virhettä etsiessäni suljettua pois yhdellä kertaa kokonaisen maan/maanosan (lisään yleensä nimen perään muutaman ison X:n tms.) Se nopeuttaa hommaa ihan olennaisesti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ruvennut sitten etsimään viallista kenttää tuosta mainitsemastani joukosta. Niitä kenttiä olikin kaikkiaan miltei pari sataa! Kaikki pelkkiä afcad-tiedostoja (CVX-tiedostoineen). Jonkin verran katselin niitä ja totesin niistä monet hyvin "keveiksi". En menettänyt käytännössä mitään jättämällä ne pois. Sen/niiden kaatumistautia potevien/aiheuttavien löytäminen olisi ollut kuin sen tunnetun heinäsuovan penkomista vai oliko se nyt neulan etsimistä (mitä hittoa se tekee heinäsuovassa?).

 

Törmäsin sitten isompaankin (siinä mielessä, että siihen kuuluin paljon tiedostoja) kenttään, joka kaatoi simun (Berezovo USHB - ladattu todennäköisesti AvSimRUSista). Sen tutkin ihan piruuttanikin löytääkseni ongelman aiheuttavan tiedoston. Niitä löytyi peräti 4 kpl. Erästä (Berezovo.bgl), joka ilmeisesti sisälsi kentälle kuuluvia rakennuksia (sillä ne loistivat poissa olollaan ja niiden muiden nimet viittasivat todennäköisesti puihin) tutkin hieman tarkemmin Modelconverterilla. Se ilmoitti jo bgl-tiedostoa ladatessaan, että se on muodoltaan virheellinen eikä suostunut aukaisemaan sitä.

 

Mitenkähän näiden kenttien tekijät itse saavat nuo toimimaan? Ehkä kyseessä oli joku simun aiemman version tiedosto? Olin kyllä lataavinani FSX-kenttiä. Tai sitten se toimii vain perus-FSX:ssä. Minulla on Plus-versio, tms. Siltä varalta, että joku sattuu lataamaan tuon saman ja ihmettelee miksi ei toimi ongelmatiedostojen nimet ovat: Berezovo.BGL, Seasonal_ElkaBig.BGL, SeasonElkaBig.bgl ja TestDerevoElkaBig.BGL.

 

Jotkut noista venäläisistä freeware-kentistä ovat todella hienoja, joten ei pahemmin haittaa jos muutama ei toimi (eikä lahjahevosen suuhun muutenkaan ole sopivaa kurkistella).

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että Model converter ei jotain tiedostoa osaa avata, ei välttämättä tarkoita sitä, että tiedostossa olisi jotain vikaa.

 

Jos jokin viittaa puihin ja näin ollen todennäköisesti muuttuviin vuodenaikoihin, niin kyseessä on FSX:ää vanhemmalla tavalla tehty bgl. Todennäköisesti FS2004. Tiedostot täytyy muuttaa käsin, tai mahdollisesti jollain ohjelmalla, mutta voivat ehkä herkemmin kaataa simun. Vaihtoehtoja on vähän, FSX:lle on mahdotonta koodata juttuja, joissa on muuttujia. Kuten esim. automaattisesti muuttuvat vuodenajat. Tästä syystä käytetään vanhemmilla tekniikoilla tehtyjä bgl tiedostoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain nyt tutkituksi/lennetyksi läpi kaikki nuo toista sataa kenttää (en ihan jokaista pikkukenttää, joista on pelkkä afcad) ja voin suositella ainakin seuraavia:

 

1892 Sokol AB Dolinsk

UEEE Yakutsk

UERP Poliarny

UHHH Khabarovsk

UHMA Ugolny

UHMM Sokol Magadan

UHSH Novostroyka Okha

UHWW Vladivostok

UIAA Chita-Kadala

UIBB Bratsk

UIII Irkutsk

ULLI Pulkovo St Petersburg

ULMM Murmansk

UMKK Kaliningrad

UNNT Novosibirsk

UNTT Tomsk

UOOO Norilsk

URKG Gelendzhik

URKG Krasnodar

URMM Mineralnye Vody

URMT Stavropol

URRR Rostov na Dony

URWW Volgograd

USCC Shelyabinsk

USHH Khanty-Mansiysk

USHQ Beloyarsky

USMU Novy Urengoi

USPP Perm

USRK Kogalym

USSK Uktus Aramil

USSS Koltsovo

USTR Tyumen

UUBW Ramenskoe

UUDD Domodedovo Moskva

UUEE Shermetyevo Moskva

UUWW Vnukovo Moskva

UUYY Syktyvkar

UWGG Strigino

UWKD Kazan

UWOO Tsentralny-Orenburg

UWWW Samara

Z25S Kubinka (UUMB)

 

Suurin osa löytyy AvSim.su/AvSimRUSista ja loput paikoista, joita edellä mainittiin. Liikennettä kentille saa etenkin RATSilta, mutta myös WoAI ja UTT kannattaa huomioida. Sotilasliikennettä noissa ei juuri ole. Sitä löytyy myös hakevalle esimerkiksi AvSim.suusta. Kaikki ovat siis freewarea FSX:lle ja sellaisiksi tasokkaita. Osassa on joitain pieniä ongelmia, mikä johtunee siitä, että niissä lienee käytetty FS2004-osia.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään