Guest arthak

X-PLANE lentäjät

7 viestiä aiheessa

Kuinka tarkkaan pitää tehdä lentosuunnitelma X-planessa tai mitä teen väärin . Olen kokeillut suunnitelmaa välille Turku Oulu. Netistä saan valmiin reitin majakoineen tälleen " EFTU NIKRU PIR UBELO GESMI RIVOX VANIT XOKNO EFOU"

ja kehoituksen "Lataa FMS" . Ohjelma ei lataa "kronikkaa" minnekään vaan pyytää tallentamaan sen ja runoilemaan käsin sen Flight Plane ruutuun. Kun kirjoitan sen sinne tulee herja " Unknown navald: EFTU " Kyllä nyt on eläkeläinen ihmeissään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoreitit koostuvat pisteistä, jotka ovat joko fyysisesti olemassa olevia VOR- tai NDB-majakoita tai sitten koordinaattipisteistä, eli viisikirjaimisista fixeistä. Pisteiden välillä on taas lentoväyliä. Suomen AIP:sta löytyy kätevästi reittisuunnistuskarttoja, joilla näihin pystyy tutustumaan tarkemmin https://ais.fi/ais/eaip/fi/ (ja sieltä sitten ENR 6). Monilta kentiltä löytyy myös vakiolähtö- ja vakiotuloreitit, jotka yhdistävät kentät lentoväyliin. EFTU ja EFOU eivät kuulu lentosuunnitelmaan muuten, kuin lähtökenttänä ja määränpäänä. FMS:ssä näitä ei lyödä reittiosioon, vaan pelkästään ADEP- ja ADES-kohtiin. Eli tässä tapauksessa systeemi todennäköisesti ei hyväksy EFTU:a navaidiksi, kun se ei sitä ole.

 

Pikaisesti katsottuna Turusta pääsisi Ouluun mm. seuraavasti:

 

ALIBA (fix) N198 (lentoväylä) PIVOR T95 UPMOT. Lentoväylillä on useampia pisteitä, mutta ne merkitään suunnitelmaan erikseen vain väylän vaihtuessa. Totta kai niiden kautta lennetään. AIP:n AD2-osiosta löytyy kenttien kartat, sisältäen mm. lähtö- ja tuloreitit (SID & STAR). Joillekin kentille niitä ei ole julkaistu (esim. Turussa ei muistaakseni vakiolähtöreittejä ole). Silloin suunnitelmaan lyödään DCT, joka tarkoittaa lentämistä suoraan ko. pisteelle, tässä tapauksessa ALIBA:lle.

 

Siis DCT ALIBA N198 PIVOR T95 UPMOT. Lentoväyliin N198 ja T95 kuuluvat reittipisteet voi tsekata vaikkapa AIP:n reittikartasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiat selviää kun jaksaisi vain lukea nuo käyttöohjeet. Olen lennellyt tuolla fs:llä aivan alusta lähtien. Siinä on niin helpot nuo toiminnot. Nyt kun tympäännyin tuohon fs:n ja vaihdoin tähän x-Plane:n niin on hiukan kuutamolla. Tässä on säätöjä naapurille asti :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosaalta taasen sain tietoa sekä luin asiasta sekä uutisoitiinkin jossain, että pisteistä on osittain jo luovuttu koska GPS:än kautta saadaan edullisemmat kustannukset ja vältetään typerät sik-sak lennot majakalta toiselle, näin säästetään PALJON kuluissa ja helpompaa lentää suoraan pisteestä A pisteeseen B eikä siksakkia ympäri valtiota :)

Toki majakoita tarvitaan lähestymiset yms, mutta ei reitillä enää.Kun suoraankin pääsee.Itsekin viime harjoituksissa opettaja sanoi että GPS sitten käytetään eikä noita vitun majakoita enää unohda ne.Käytäntö kuulemma mennyt tähän ammattilaisillakin jo.

PS. Opetus on thaimaassa kylläkin mutta samahan se suomessa on jo kauan ollut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun aikansa haki ja kokeili niin tuo lentosuunnitelma selvesi . . . jotenkin . Mutta nousi muuaan uusi propleema.  Kun lähestyn Oulua muuttu sää pilvettömäksi ja kun katson ikkunasta ulos (asunnon ikkunasta) sillä on täysi pilvi

ja sataa vettä kaatamalla ? Aika on reali ja sää myös . Muutenkin sään vaihtumisväli on suhteettoman pitkä verratessa . . .  Onko kellään mitään vinkkiä.  Kokeilin monella mallilla ja aina ilmestyi pilviin reikä Oulun kohdalle. Kemissä satoi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään