Guest Juhak

DC-9-simulaattorin jatkokäyttö

36 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailumuseo järjestää 15.10.2013 kello 18.00 alkaen keskustelutilaisuuden Douglas DC-9 -simulaattorin jatkokäytöstä.

 

Visio: palauttaa toukokuussa 2013 Suomen Ilmailumuseoon siirtynyt DC-9-simulaattori toimintakuntoon niin, että museo voi tarjota simulaattorilla elämyslentoja, ja simulaattori säilyy toimivana kokonaisuutena.

 

Suomen Ilmailumuseo aloittaa syksyn 2013 aikana selvitykset vision toteuttamisen vaatimista toimenpiteistä. Ensimmäisen askel tässä työssä on kaikille kiinnostuneille avoin keskusteltutilaisuus. Tilaisuudessa on tarkoitus ideoida ja keskustella ”aivoriihessä” erilaisista vaihtoehdoista liittyen simulaattorin jatkokäyttöön, teknisiin ratkaisuihin ja rakennusmahdollisuuksiin.

 

Keskustelutilaisuuteen ovat tervetulleet kaikki DC-9-simulaattorista ja sen rakentamiseen osallistumisesta kiinnostuneet. Erityisesti mukaan toivotaan henkilöitä joilla on kokemusta esimerkiksi: 

 

  • simulaattoriohjelmista (X-Plane tai Lockheed Martin Prepr3d)
  • lentokoneavioniikasta ja -mittareista (DC-9)
  • liikennelentokoneen sähköjärjestelmistä
  • koulutussimulaattoreista
  • kotiohjaamorakentamisesta
  • visuaalijärjestelmistä
  • elektroniikkasuunnittelusta ja -rakentamisesta /sulautetuista järjestelmistä
  • hienomekaniikasta, mekatroniikasta, robotiikasta

 

Keskustelutilaisuus järjestetään Suomen Ilmailumuseossa osoitteessa Tietotie 3, 01530 Vantaa. Ennakkoilmoittautumiset ja lisätietoja sähköpostitse sim.simulaattori@gmail.com tai allekirjoittaneelle privaviestillä.

 

Museon psta:

Juha

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä ketjussa voi keskustella,heitellä ideoita, ehdotuksia yms. simulaattorin suhteen.

 

Askelmerkit ovat tällä hetkellä:

  • alkuperäinen GP4-tietokone ei ole käytettävissä
  • alkuperäinen visuaali ei ole käytettävissä
  • ohjaamo-osa on täydellinen ja siitä ulostulevat kaapeloinnit ovat ehjät
  • lähes kaikki mittarit ovat lentokonemittareita

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On melkoisen kova projekti pyöritettäväksi harrastepohjalla, olisiko staattinen malli silti se oikea vaihtoehto...

 

Nopeasti kun kartoittaa:

 

-Ohjainpinnat

-Mittarit

-Kaasut

-Merkkivalot

-Painonapit

-Motion

 

Tuossa on jo purtavaa...jos harrastepohjalta rakennetaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on se alkuperäinen GP-4 tietokone?    Eikö sitä saa enään tulille?

Luulisi, että sillä sitä pitäisi pyörittää kun se simu on sille suunniteltu. Ei kai tuon visuaalin tarvitse olla tätäpäivää, onhan tuo elämys jo muutenkin.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GP4-tietokone oli tällainen:

[ attachment removed / expired ]

Tuon 1960-luvun tietokonekokonaisuuden siirto, museointi, tilantarve, ylläpito, sähkönkulutus jne. teki sen säilyttämisestä mahdotonta. Visuaalin kanssa oli vähän sama juttu, alkuperäisiä kuvaputkinäyttöjä ei saa käytännössä mistään, ja simussa oli käsittääkseni kiinni vaihtelevasti toimineet viimeiset kaksi kuvaputkea. Kuvaputkia lukuunottamatta muu ohjaamo-osassa kiinni oleva (mm. peilit) visuaaliosa on tallessa.

 

Motionin voi jättää tässä vaiheesssa pois pohdinnoista. Toki esim. visuaaliratkaisut pitäisi suunnitella niin, että motion olisi joku päivä mahdollinen. I/O-puoli lienee helpoin osa-alue, simussahan on kaikki kytkimet yms. paikoillaan ja kaapelit tulee ulos simusta. Kaupallisia I/O-ratkaisuja löytyy pilvin pimein. Ohjaimet ovat toimineet osittain hydraulisesti, joten niille pitäisi tehdä jotain. Muuten siellä on ohjaimissa, kaasuissa jne. potikat yms. paikoilaan. En tosin ole vielä ehtinyt mittailemaan millaista rautaa esim. potikat ovat. Mittarikysymys on varmasti suurin haaste.

 

Juha   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehkää ihmeessä mieluummin X-Plane-pohjalle, meiltä on tulossa hieno EFHK. Muutenkin x-plane on helpompi modattava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen kun MIK:issä tuli puheeksi opiskelijoiden lopputyöt ja simutekniikka, voisiko tässä olla hyvä projekti käydä läpi sopivia oppilaitoksia elektroniikan, tietojenkäsittelyn ja miksei muidenkin tieteenalojen osalta ja kysellä jengiä mukaan projektiin? Olisi hyvä sauma opiskelijoille osallistua projektiin ja saada hyvää referenssiä käytännön jutuista omaan ansioluetteloonkin?

 

/Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläinen aidosta rautaysistä simuksi -projekti tuli hiljattain vastaan. Heidän kanssaan voisi varmasti vaihtaa ajatuksia ja saada apua, kun pohdiskelevat ja toteuttavat samoja asioita.

http://www.dc-9.eu

 

Yleisesti ottaen tuli mieleen seuraavia ajatuksia:

- vanhojen putkinäyttöjen tilalle PC:n putkinäytöt tai jopa LCD:t, alkuperäisiä visuaalipeilejä käyttäen.

 

- Västeråsin DC-10 simun tapaan alkuperäisten mittariklusterien tilalle alkuperäistä vastaavat LCD-mittaritaulut peitelevyillä.

 

- Hatusta heitettynä vielä ajatus nykyisen tietokoneen emuloinnista. Pystyisikö osaava koodari mallintamaan..

 

Kannattaa Googlata myös 'project 727'.

 

Kotiohjaamopäivillä oli esittelyssä myös aitojen mittarien kontrolloiminen mikrokontrollereilla. Tämä lienee silti toteutuksena näin isossa mittakaavassa vähän kaukaa haetulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vaiheessa kun museo vasta hakee tietoa päätöksien tekemistä varten, ei simualustan suhteen kannata tehdä valintoja. P3D ja X-Plane valikoituivat lähinnä simulaattorin tulevan käytön takia.

 

Kiitos O-P tuosta linkistä! Pitääkin ottaa yhteyksiä Tsekin suuntaan...

 

Mittarikysymys on kyllä sellainen, että sitä pitää pohtia monelta kantilta. Vaihtoehtoja on nähdäkseni kolme:

- alkuperäisten mittareiden ohjaus esim. mikokontrollerilla

- alkuperäisten mittareiden modaaminen servoille/askelmoottoreille jne.

- softamittarit

Kaikki vaihtoehdot ovat mielestäni mahdollisia, ja ne kannattaa tutkia perusteeellisesti. Mekaaniset mittarit ovat aina oikeita mittareita, softamittarit softamittareita.

 

Kaikki ovat tervetulleita pohtimaan näitä asioita 15. päivä  :thmbup:

 

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Softamittareissa on useita etuja, mm. huomattavasti helpompi toteutus ja käyttövarmuus mekaanisiin verrattuna. Ysissähän ei ole mitään mittaritaulun läpi menevää ohjausakselia,

tms. mikä estäisi Cessnan tapaan LCD-näyttöjen käytön. Riittävän hyvä jäljennös vaan oikean värisenä. Kyllä softamittareistakin ihan hyviä tuloksia saa, kun tekee vaan huolella.

Vrt. esim. PIK-5 simun mittaristo:

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%20-%20OH-PAY/IMG_5348.JPG/_full.jpg

 

Isommassa mittakaavassa hienosti LCD-näytöillä toteutettu höyrymittari-kone on tosiaan Västeråsin DC-10:

http://images2.jetphotos.net/img/3/8/7/6/31651_1315156678.jpg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Kun en ole varma pääsenkö paikalle, niin ihan ajatuksena voisit tutkia siellä olevan kymppi-CBT:n mittareita. Ne ovat DC-ohjattuja. En pidä ongelmana, vaikka ko kaluston mittarit vaihtaisivat paikkaansa. Lisäksi kannattaa ottaa investoinnin kaupallinen puoli myös huomioon. Toki interaktiivinen nayttelyesine herättää aina mielenkiintoa, mutta kuinka laajasti ohjaamon osia saatetaan toimintakuntoon on hyvä kysymys. Mielestäni se tulisi tehdä vaiheittain. Aluksi riittäisi, että sillä nyt voisi lentää visuaalimaisemassa, eli kaasu ja ohjaussauva toimisi ja primäärimittarit lättynäytöllä paneelin taakse. Tämä olisi suht pieni investointi ja aika helppo toteuttaa.

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Håkanin idea kirjataan ylös jatkopohdintoja varten :) Joka tapauksessa projekti pitäisi jakaa osiin ja aikatauluttaa osat järkevästi.

 

Mitä taas mittareihin tulee... Simussa on tällä hetkellä kiinni täydellinen mittarivarustus kaapelointeineen. Olisi järjetöntä jättää selvittämättä tämän tilanteen mahdollisuudet. LCD-näyttöjen leipominen mittaritaulujen taakse ei ole mikään läpihuutojuttu, se vaatii paljon rakenteellisia muutoksia. Softamittarit ovat toimivia ja hyvä ratkaisu, mutta ei niitä voi verrata aitoihin mekaanisiin mittareihin esim. ulkonäön puolesta. Iso osa ysin ohjaamon tunnelmaa on peltimittarit.

 

Mutta kuten todettu, kaikki mahdollisuudet ovat auki, nyt aloitellaan näiden mahdollisuuksien kartoittamista.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestä tuollaisen vanhan ja hienon laitteen arvokkuus laskee roimasti, jos sinne mittaritauluun LCD-näyttöjä mennään tunkemaan..

Joo Samuli mutta näin/näen ne n.12km pitkät piuhat ja niiden toisiinsa liittämisen,seurataan tilannetta mutta niinkuin Juha sanoi että tässä olisi oiva tilaisuus osallistua asiaan...eli taitajia tarvitaan!

 

Itse "sekoilen" tuolla museon militarypuolella mutta TOKI tämä kiinnostaa!!!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Samuli mutta näin/näen ne n.12km pitkät piuhat ja niiden toisiinsa liittämisen,seurataan tilannetta mutta niinkuin Juha sanoi että tässä olisi oiva tilaisuus osallistua asiaan...eli taitajia tarvitaan!

 

Itse "sekoilen" tuolla museon militarypuolella mutta TOKI tämä kiinnostaa!!!

 

Harri

 

P.S Samuli oletko käynyt paikan päällä ko. laitetta katsomassa,jos et voin avittaa asiaa jotta projektin laajuus tulee selväksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...hienon laitteen arvokkuus laskee roimasti, jos sinne mittaritauluun LCD-näyttöjä mennään tunkemaan..

 

LCD paneli nyky taulun tilalle ei vaadi välttämättä mitään peruuttamantonta. Alkuperäiset taulut simun ulkopuolelle mittareineen ja simuun sisälle LCD paneli +koneistettu fasaadi. Silloin laitteen voi saada riittävän toimivaksi ja käyttöä kestäväksi.

 

Tauluissa on useita (viisikymmentä vuotta vanhoja) kolmivaihesynkromittareita. Ennen kuin riittävä määrä niitä on toimintakunnossa uskottavaa similointia varten, on harrastajaporukka ehtinyt kyllästyä moneen kertaan.

 

Mikään ei estä aloittamasta simun oikeiden mittareiden ohjauselektroniikan muutoksia, vaikka simussa olisi sisällä LCD taulu. Muutokset vaativat paljon labrausta, jota ei ole järkevä tehdä ahtaassa ohjaamossa. Kun muutokset ovat valmiit, mittariston voi vaihtaa alkuperäiseen. Noin toimittiin muinoin MD80 simun kanssa, tosin toisin päin. Simuun oli alkuaan peltimittarit ja lopuksi kuvaputkilla toteutettu EFIS.

 

Mielestäni itse mittareita ei pidä modifioida, koska alkuperäisenä on edes pieni mahdollisuus valmiiden DC9 varaosien käyttöön.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku tarkemmin kertoa miten kyseiset mittarit alkuperäisellä tekniikallaan toimivat. Onko mittarien sisällä esim. viisareita pyörittäviä moottoreita, tms. Voiko näitä verrata servoihin.

Ohjaako mittareita yksi keskitetty piirilevy vai mihin mittarien kaapelit on kytketty? Paljon kysymyksiä, paljon vähemmän tietoa.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin Jarmo tuossa totesikin, osa mittareista perustuu synkroihin. Synkron ohjaaminen PC.llä ei ole mahdotonta, enemmänkin haaste tulee synkrojen iästä ja niiden vaatimasta sähköstä.

 

Tässä onkin hyvä tilaisuus huudella manuaalien perään: jos jollakulla on tai tietää missä olisi DC-9:ssä käytettyjen mittareiden manuaaleja (Overhaul Manual tms.), olisin kiinnostunut tiedosta.

 

Maailmalla näitä on modattu askelmoottoreilla, servoilla, pienillä DC-moottoreilla jne. Näiden kamppeiden ohjaaminen simuympäristössä onkin sitten jo helpompaa. Paljon on kiinni siitä mitä kannattaa tehdä. Kaikkien kolmen päätaulun poistaminen ja näyttöjen leipominen tilalle vaatii sen verran työtä, että kannattaako sitten kuitenkin samaan aikaan tehdä "tuplatyönä" alkuperäisten mittareiden herättelyä. Tuossa näyttövaihtoehdossa on vielä sekin puoli, että jostain pitäisi saada ne mittareiden ulospäin näkyvät osat, kehykset yms. Pitäisikö ne tehdä kustomityönä, vai raiskata alkuperäisi mittareita.

 

Mutta kaikki vaihtoehdot ovat tosiaan auki, ja kaikki ovat tervetulleita mukaan keskustelemaan ja ideoimaan  :thmbup:

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Instrumentoinnilta (tai mikä se nykyisin mahtaa ollakkaan) saattaisi löytyä, ne on käsittääkseni tehneet ysinkin mittareiden peruskorjaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittareiden karkea toimintaperiaate yleiskeskustelun tueksi näkyy ns. LAMM Schematics kirjasta. Sellaisia löytynee Museon kirjastosta. Mittarit ovat säilyneet samanlaisina DC-9-10 mallista lähtien. Simuhan on DC-9-50 ohjaamoa mallintava.

 

Ohjaamosta löytyy 115V/400Hz jännitteitä. Ne aiheuttavat todellisen työturvallisuusriskin.

 

Monet mittarisignaalit ovat AC intrument 26V/400HZ tai erilaisia DC jännitteitä.

 

jk

 

Esimerkkikuvissa kapteenin Flight Director Indicator (keinohorisontti).

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pitää huomata että ne kuvat mitä minulla on, ovat oikean lentsikan kuvia. Simulaattori on monin paikoin välttämättä erilainen. DC9 koneessa oli esimerkiksi aneroidimittareita, joita ei tietenkään ole simussa. Monet samalta näyttävät mittarit ovat siis tyysti erilaisia kuin koneessa käytetyt.

 

Simun mukana tuli varmasti hyllymetreittäin dokumentointia, myös tietoa miten mittarit toimivat. Oikeastaa pitäisi selvittää tuon GP-4 koneen I/O ja laittaa PC simuloimaan sitä.

 

Tätä palstaa seuraa monia, jotka ovat tehneet merkittävän osan elämäntyöstään mm.  DC-9 koneen ja sen ohjaamolaitteiden kanssa. Esimerkiksi Uotilan Olli on arvokas tietolähde.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simun mukana tuli varmasti hyllymetreittäin dokumentointia, myös tietoa miten mittarit toimivat. Oikeastaa pitäisi selvittää tuon GP-4 koneen I/O ja laittaa PC simuloimaan sitä.

 

Simun mukana tullut dokumentaatio mahtuu hyvin yhteen hyllymetriin. Valtaosa dokumenteista käsitteli GP4:n komponentteja, ohjelmointia jne. Museolle siirtyneistä dokumenteista ehdottomasti tärkeimmät ovat simun kytkentäkaaviot. Alla yksi esimerkki kapeteenin puoleisen mittaritaulun kaaviosta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja edelleen kehoitan kaikkia kiinnostuneita tulemaan mukaan  :thmbup:

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, tuossahan on mahdollisuuksia käyttää vaikka arduinoa ohjaamaan mittereita jos kaapelointi on valmiina simulaattorista ulos.

olikos tuolla jokin dokumentti jossa kerrotaan millä periaatteella nuo simun mittarit toimii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään