Alex Lund

A2A B377. Realistisin tapa lentää?

32 viestiä aiheessa

Tässä stratocruissaajalla lentelemässä ja tuli mieleen kysyä teiltä muilta että mikä on paras tapa lentää tätä? Yksin teet kaikki jutut vaiko niin että siellä on Flight Engineer joka huolehtii tietyistä asioista puolestasi. Kumpi on teidän mielestä parempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse teet sen mitä pystyt. Jos tuntuu, että työtä on liikaa, laita jotain AI:n hoidettavaksi.

Miksi kysyt meiltä tätä? Kyllä kai sä nyt itsekin osaat tehdä jotain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse teet sen mitä pystyt. Jos tuntuu, että työtä on liikaa, laita jotain AI:n hoidettavaksi.

Miksi kysyt meiltä tätä? Kyllä kai sä nyt itsekin osaat tehdä jotain.

Osaan kyllä. Mutta on kiinnostavaa kuulla muidenkin mielipiteitä. Sitten on myös kivaa jutella tästä koneesta niiden kanssa joilla tämä on. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaan kyllä. Mutta on kiinnostavaa kuulla muidenkin mielipiteitä. Sitten on myös kivaa jutella tästä koneesta niiden kanssa joilla tämä on. :)

No keskustellaan sitten. Mulla on A2A B377 COTS.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No keskustellaan sitten. Mulla on A2A B377 COTS.

Juu keskustellaan vaan. Mullakin tuo. Ihan tajuttoman kiva kone. Tällä kertaa ilmaankin pääsin. hieman kyllä nousu jännitti mutta ei käynyt kuinkaan. Muistan että kysyin tästä koneesta ja sanoit että tässä on autopilotti. En muista mitä moodeja siinä oli. Oliko se niin että siinä on Korkeuden pitäminen ja sitten suunnan pitäminen. Ko? Kö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu keskustellaan vaan. Mullakin tuo. Ihan tajuttoman kiva kone. Tällä kertaa ilmaankin pääsin. hieman kyllä nousu jännitti mutta ei käynyt kuinkaan. Muistan että kysyin tästä koneesta ja sanoit että tässä on autopilotti. En muista mitä moodeja siinä oli. Oliko se niin että siinä on Korkeuden pitäminen ja sitten suunnan pitäminen. Ko? Kö?

Asennusohjelma asensi sulle käyttöohjeen, jossa käydään läpi autopilotin toiminta ja käyttö perusteellisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu mää nyt olen lentänyt tällä thden onnistuneen lennon. Nyt on toinen menossa. Kun tuossa paneelissa on kytkin: Altitude selector, niin onko se autopilotin korkeus jutska vai jokin muu?

Edit: Oikea altitude hold systeemi löydety. En kyl tiedä mikä tuo toinen on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luin eräästä tutkimuksesta, että monet nykynuoret (-20 vee?) eivät enää osaa/halua/tiedä/jaksa/what ever... lukea kirjallisia tekstejä. Vähän samaa ounastelin jo viimeisinä opettajan vuosinani. Tietoa haetaan etupäässä kuvallisista ohjeista tai videoista. Kouluissakin ollaan menossa tähän suuntaan. Vanhat kunnon liitu- tai tussitaulut korvataan näillä "smart boardeilla". Oppikirjat, ne mitä vielä on ovat nekin täynnä kuvia (ei kuvissa silti mitään vikaa ole, vaikka niitä minun koululaisaikanani ei juuri käytettykään). Olisiko maailma mennyt niin hektiseksi, että ei ole aikaa keskittyä mihinkään ajan kanssa. Jopa talitintitkin laulavat nykyään "tityy", kun ne ennen vanhaan jaksoivat lirutetella kaikessa rauhassa "ti ti tyy...".  :)

No, maailma muuttuu ja ohjeita toki löytyy myös multimediamuodossa. Mennään esimerkiksi YouTubeen ja kirjoitetaan hakukenttään vaikka "A2A B377" ja titaa! eikös sieltä lävähdä silmille tämä: https://www.youtube.com/results?search_query=A2A+B377&oq=A2A+B377&gs_l=youtube.3..0l3.1833.1833.0.6147.1.1.0.0.0.0.66.66.1.1.0...0.0...1ac.1.11.youtube.H8DdEPRPzuQ . Sen lisäksi tarvitaankin sitten vain Englannin kielen taitoa. Pakkoruotsia ei tähänkään tarvita ja suomesta ei paljon hyötyä ole, kun näitä ohjeita ei juuri tälle meidän kauniille, mutta harvinaiselle kielellemme paljon löydy.

Rolf tosin tuossa jo neuvoikin tälle sivulle.

Pekka, hidas, vanha ja edelleen verbaalinen äijä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu mää nyt olen lentänyt tällä thden onnistuneen lennon. Nyt on toinen menossa. Kun tuossa paneelissa on kytkin: Altitude selector, niin onko se autopilotin korkeus jutska vai jokin muu?

Edit: Oikea altitude hold systeemi löydety. En kyl tiedä mikä tuo toinen on.

Eli sä et ole viitsinyt edes lukea käyttöohjeita ollenkaan tai et osaa edes etsiä sieltä vastausta, vaan toivot, että täällä me vaan kerrotaan kaikki sun puolesta, vaikka sulla on koneella monisataasivuinen pdf-manuaali, jossa tuo kaikki kerrotaan.

Voihan kilin vittu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

vaikka sulla on koneella monisataasivuinen pdf-manuaali, jossa tuo kaikki kerrotaan.

Sehän tässä ongelma onkin, kun on liian monta sivua josta etsiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielellään auttaa, jos näkee, että toisella on vaikeuksia jonkun asian kanssa mutta jos ei viitsi edes yrittää tai opetella sen vertaa, että koneen perusjärjestelmiä ja/tai mittareita opiskelisi edes sen verran, että tietäisi noin suunnilleen edes niiden merkityksen, niin turha täällä on sitten kysellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ctrl+F = Oikotie onneen.

Luin eräästä tutkimuksesta, että monet nykynuoret (-20 vee?) eivät enää osaa/halua/tiedä/jaksa/what ever... lukea kirjallisia tekstejä. Vähän samaa ounastelin jo viimeisinä opettajan vuosinani. Tietoa haetaan etupäässä kuvallisista ohjeista tai videoista.

...

No itse ainakin suosin enemmän kirjoitettuja oppaita kuin videoita, videot kun tuntuvat olevan täynnä erilaisia aivopieruja, kun yritetään kerralla tehdä 1h tutoriaali.

Huomasitko muuten, että Alex hakee tietoa kirjallisesta lähteestä, eli foorumilta.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielellään auttaa, jos näkee, että toisella on vaikeuksia jonkun asian kanssa mutta jos ei viitsi edes yrittää tai opetella sen vertaa, että koneen perusjärjestelmiä ja/tai mittareita opiskelisi edes sen verran, että tietäisi noin suunnilleen edes niiden merkityksen, niin turha täällä on sitten kysellä.

Siis olen mää tota manuskaa lukenut jonkin verran. Chekkilistankin olen tulostanut. Eli olen siis harjoitellut sen verran että pääsen ilmaan ilman ongelmia. Matkalentokin onnistuu ilman ongelmia.  Tää kone on helppo jos käyttää Live Engineeriä. Eli minun mielestäni se on as real as it gets. Äsken juuri etsin Ctrl+F komennolla Altitude selector. ei löytynyt tarkkaa selitystä siitä mitä se tekee.

Edit: Minäkin autan mielelläni ihmisiä joilla on vaikeuksia joidenkin koneiden kanssa. Ja opetankin joitakin lentämään eri koneilla jos he pyytävät. (ja jos itse osaan)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

. Vanhat kunnon liitu- tai tussitaulut korvataan näillä "smart boardeilla".

Jotka toimivat niinkuin normi liitutaulut, mutta voidaan kirjoitella jo valmiiksi koneella olevan kuvan päälle. Mutta senhän sää tiesitkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotka toimivat niinkuin normi liitutaulut, mutta voidaan kirjoitella jo valmiiksi koneella olevan kuvan päälle. Mutta senhän sää tiesitkin?

Jep, meille ne (1 kpl  ;D) tulivat jo 1990-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa (muistaakseni). Tosin ensimmäiset versiot olivat surkeita nykyisiin verrattuna. Yritin toppuutella reksiä hukkaamasta muutenkin niukkoja rahoja vielä siinä vaiheessa moiseen - turhaan. Muistaakseni maksoi silloiset 80000 mk eli n. 13000 euroa eikä siinä oikeastaan ollut vielä muuta kuin se valkoinen taulu ja eräänlainen kynä osoittimena, jolla saattoi osoittaa, piirtää vapaata viivaa ja klikata eli vähän kuin sähköinen karttakeppi. Lisäksi tarvittiin erillinen dataprojektori, jotka nekin olivat silloin kalliita. Minä tosin tietotekniikassa käytin sellaista jo ennen tuota taulua. Siitä oli paljon todellista hyötyä, eikä tarvittu lisäksi kuin valkokangas. Se taulu ei paljon siihen tuonut lisäarvoa.

Vuosi ennen kuin jäin eläkkeelle useimmat perinteiset taulut joko poistettiin kokonaan luokista tai jäljelle jäi sellainen maalatun taulun kokoinen läpyskä. Ei tuo toinen äärimmäisyyskään ole hyvä. Siinä hukataan monia perinteisen taulun etuja (teksti, piirrokset ja muut asiat menevät niin nopeasti silmistä, että eivät ehdi kunnolla kiertää aivoissa). On (ainakin vielä) hankalaa/aikaa viepää käynnistää smart board jokaista pientä asiaa varten, jonka haluaisi kirjoittaa näkyviin (jos tunnilla muuten ei boardia tarvita). Kotitehtäviä ei boardilla mahdu tekemään kerrallaan kuin yksi oppilas, kun entiselle seinän levyiselle taululle mahtui koko liuta. Kun board vikaantuu eikä ole perinteistä taulua paikkaamaan, ollaan kusessa. Kustannukset bordien käytössä ovat suuremmat ja käyttöikä pienempi kuin perinteisillä tauluilla, jne.

Nyt kuitenkin mennään taas OT joten lopetan tästä aiheesta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis olen mää tota manuskaa lukenut jonkin verran. Chekkilistankin olen tulostanut. Eli olen siis harjoitellut sen verran että pääsen ilmaan ilman ongelmia. Matkalentokin onnistuu ilman ongelmia.  Tää kone on helppo jos käyttää Live Engineeriä. Eli minun mielestäni se on as real as it gets. Äsken juuri etsin Ctrl+F komennolla Altitude selector. ei löytynyt tarkkaa selitystä siitä mitä se tekee.

Edit: Minäkin autan mielelläni ihmisiä joilla on vaikeuksia joidenkin koneiden kanssa. Ja opetankin joitakin lentämään eri koneilla jos he pyytävät. (ja jos itse osaan)

Axu taipuuko sen Lontoon kieli miten? Käännäppä tuo suomeksi niin eiköhän asia valkene...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Axu taipuuko sen Lontoon kieli miten? Käännäppä tuo suomeksi niin eiköhän asia valkene...

Etkö siis ymmärtänyt tuota juttua mitä kerrointuossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etkö siis ymmärtänyt tuota juttua mitä kerrointuossa?

Ensinnäkin, en omista kyseistä konetta. Ihmettelet mitä tuo Altitude Selector kytkin tekee. Käännä suomeksi se ehkä valaisee mitä se voisi tehdä. Varsinkin kun B377 kyseessä, niin siinä manuskassa on jokaisen kytkimen, vivun ja mittarin toiminta selitetty. Niihin matskuihin oikeasti kannattaa perehtyä, niinkuin täällä foorumilla on jo monta kertaa todettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei konetta voi oppia jollei manuskoja viitsi lukea ja kun ei osaa operoida niin en ihmettele, että NGX:n kanssa jäi simuilu mielenkiinnon puutteeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, en omista kyseistä konetta. Ihmettelet mitä tuo Altitude Selector kytkin tekee. Käännä suomeksi se ehkä valaisee mitä se voisi tehdä. Varsinkin kun B377 kyseessä, niin siinä manuskassa on jokaisen kytkimen, vivun ja mittarin toiminta selitetty. Niihin matskuihin oikeasti kannattaa perehtyä, niinkuin täällä foorumilla on jo monta kertaa todettu.

Mutta kun ei viitsi, kun kuvitellaan, että täällä tarjoillaan kaikki hopealautaselta.

Odotahan vain, kun 777 julkaistaan ja pitäisi lukea tuhansia sivuja manuaaleja, niin sittenhän se ruikutus vasta alkaakin, miten 777 on ihan huono eikä tottele yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun ei viitsi, kun kuvitellaan, että täällä tarjoillaan kaikki hopealautaselta.

Odotahan vain, kun 777 julkaistaan ja pitäisi lukea tuhansia sivuja manuaaleja, niin sittenhän se ruikutus vasta alkaakin, miten 777 on ihan huono eikä tottele yms.

Mun tapa opetella triplaa. Eka lerta: katselen ja vääntelen nappuloita ja nippeleitä ja katson mitä tapahtuu. Voinhan käyttää opiskeluun tutoriaaleja esim CS777.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään