Guest Juha-72

Kertokaa Aasille

8 viestiä aiheessa

Moi, voiko joku vääntää "rautalangasta" minulle tyhmälle seuraavia asioita?

 

Olen ihmetellyt, että kun haluan laskeutua esim. Helsinki-Vantaalle 04L. Laskeudun ILS:llä. Nyt sitten kun olen katsonut suuntaa, eli mitä laitan CRS-nappulaan, niin Finavian AIP Suomi sanoo, että kiitoradan 04L suunta on 40 astetta. No Flight Simulator X:n kartta sanoo, että 41 astetta ja GPS:ssä lukee

ILS 04L

Esuga 041

RW 04L 042

580ft 042

että mitä noista uskoo, vai mitä en ymmärrä?

 

Sitten toinen kysymys on, että: Saako Flight Simulator X:ään sen puheen, mikä luettelee korkeutta laskeutuessa.....niinkuin oikeissakin koneissa.....se mikä alkaa kai 1000 ft ja sit sadan välein ja loput sadasta alaspäin kympin välein, tai jotenki sinne päin?

 

Kolmas kysymys on: Pystynkö käyttämään nettiä ja ylipäätänsä tietokonetta samalla, kun on simulaattori auki....joku asetus/nappiko? Nyt kun laitan simun päälle niin en pääse tietokoneen muihin toimintoihin.....vaikka olen yrittänyt pienentää simulaattorin ikkunaa niin työpöytää ei näy.

Olisi hyvä jos pystyisi välillä katsomaan netistä asioita kesken lennon.

Käyttis on Windows Vista.

 

Neljäs kysymys on: Mihin perustuu korkeuden säädön, tai siis sen muutoksen V/S lukema? Eli jos vaikka 250 solmua vauhtia ja 5000 jalkaa korkeus. Sitten alan tiputtamaan 3000 jalkaan. Niin se V/S , jos sen laitan esim. -700. Niin monta merimailia etenen, että 3000 on saavutettu? Eli osaako joku sanoa, mihin tuo perustuu? Nopeus, tuuli, ym. kai vaikuttaa, mutta mikä on se perusjuttu, mistä tuo on laskettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Tuolta: http://www.projectmagenta.com/

3. Pystyt, otat yläpälkista simun ollessa käynnissä Windowed tilan ja vielä oli settings valikosta jotain, jos et halua että menee pauselle kun käytät esim selainta.

4. Pelkkä laskutoimitus, tuolla on T/D:n laskemisesta eri "tilanteissa" http://www.flightsimaviation.com/rule-of-thumb/14_Top_of_Descent_Distance_Calculation.html (Lisää siirtymällä seuraavalle / edelliselle sivulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ihmetellyt, että kun haluan laskeutua esim. Helsinki-Vantaalle 04L. Laskeudun ILS:llä. Nyt sitten kun olen katsonut suuntaa, eli mitä laitan CRS-nappulaan, niin Finavian AIP Suomi sanoo, että kiitoradan 04L suunta on 40 astetta. No Flight Simulator X:n kartta sanoo, että 41 astetta ja GPS:ssä lukee

ILS 04L

Esuga 041

RW 04L 042

580ft 042

että mitä noista uskoo, vai mitä en ymmärrä?

 

Jos sulla ei ole FSX:lle Helsingin maisemaa, kiitoradan suunta ei välttämättä ole täysin oikea. Jotta saat koneen varmasti suoraan linjaan simussa, luota simun karttaan (joka tässä tapauksessa sanoo että 041).

 

 

3. Pystyt, otat yläpälkista simun ollessa käynnissä Windowed tilan ja vielä oli settings valikosta jotain, jos et halua että menee pauselle kun käytät esim selainta.

 

Ensinnäkin, windowed tilan saat helpoiten näppäinkomennolla Alt+Enter

Sitten, "jotain" on aika laaja käsite... Simun yläpalkista Options->Settings->General ja pause on task switch ruksi pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS suuntasäde toimii aina samaan suuntaan. Siinä ei ole radiaaleja kuin VOR:ssa vaan vain yksi säde eli HSI:lle ruuvattu Course on vain referenssinä jotta suuntasädettä on helpompi seurata. Eli 040 tai 041, ei ole kovin relevanttia koska se vie samaan kohtaan kunhan neula on keskellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Ensinnäkin siinä suunnassa on heitto sen takia, koska magneettisen pohjoisnavan (suunta johon lentokoneen kompassi näyttää) sijainti vaihtelee koko ajan. Eli silloin kuin simulaattori on valmistunut on sinne laitettu data sen mukaan mikä valmistusaikana on pitänyt paikkansa. Koska ajan kuluessa magneettisen pohjoisnavan sijainti on vaihtunut, myöskin kiitotien suunta on vaihtunut sen yhden asteen.

 

Muutenkin on tärkeää jos käsin alatte laskemaan suuntia VFR kartasta ja plotterilla, niin vähennätte siitä suunnasta suomessa sen 8°:tta. Sillä kartasta saatte suunnan "oikeaan" pohjoisnapaan, jonka akselin mukaan maa pyörii, mutta magneettisen pohjoisnavan takia lentokoneen kompassi näyttää sen 8 astetta väärin.

 

Ehkä hieman liikaakin tietoa, mutta perusidea: Magneettisen pohjoisnavan sijainnin vaihtelun myötä ajansaatossa myös kiitoteiden suunta muuttuu.

 

 

4. Periaatteessa tuohon on melko yksinkertainen kaava. Lasket kuinka monta merimailia koneesi liikkuu minuutissa eli jaat maanopeuden kuudellakymmenellä (solmu=merimaili/tunti). Kun olet saanut selville montako merimailia koneesi liikkuu minuutissa, niin voit helposti miettiä kuinka monta merimailia kuluu laskuun, jos ajat tietyllä vertical speed arvolla (jalkaa/minuutissa)

 

Elipähkinänkuoressa sinun esimerkeilläsi: 250kts/60min·((5000ft-3000ft)/700ft/min) ≈ 11,6nm || 250kts = Koneen nopeus, 60min = Minuuttia tunnissa, 5000ft = aloituskorkeus, 3000ft = lopetuskorkeus, 700ft/min = rate of descend

 

Ja sitten vielä fysiikan säääntöjen mukainen kaava, jos auttaa hahmottamaan yhtään sen paremmin: v[kts]/60·((halussa[ft]-hlopussa[ft])/v([ft/min])=s[nm] || v = maanopeus, h = korkeus, s=matka

 

Tosiaan ehkä hieman vaikea hahmottaa, mutta maalaisjärjellä kyllä selviää myöskin.

 

Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten jo aiemmin kävi ilmi, niin ILS suuntasäde on tosiaan asetettu vain johonkin suuntaan.

 

Tein testin, jonka voit toistaa itsekin missä vain. Eli laitoin autopilotin lentämään lähestymisen, (Default cessna ei tuulella oikein pysy suuntasäteessä, mutta toimii nyt kuitenkin siedettävästi) mutta ruuvasin CRS ikkunaan jonkun ihan muun luvun. Kuvassa on EFRO, kartan mukaan kiitotie 21 on 207°, maisemaa en itseasiassa ole nyt tarkistanut, mutta ei se varmaankaan ole 207°. Tässä esimerkissä on hiukan sivutuulta ja kuten aikaisemmin mainitsin CRS väännetty tahallaan sivuun. Jotakuinkin ollaan kuitenkin suuntasäteessä.  :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään