Guest Ilves

Vanhus pyytää neuvoja!

22 viestiä aiheessa

Hei kaikki simuilijat!

Olen nyppinyt lähes kaikki FS9:lle takoitetut sceneryt tuolta tiedostot osastolta ja nyt haluaisin tietää, että mihinkä järjestyxeen ne tulevat addon scenerystä ylöspäin?

Tuleeko ensin Fin Class ja niin edespäin alottaa ja sitten ne foto senerit, ennen kun lentokoneet tulee mukaan.

Niin, että mitenkäs sitä homma oikein saadaan toimimaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Roffa!

Enhän mä tota enää muistanutkaan.

Kyllä tämä vanhuus ottaa jo muuallekin, kun vain päähän.

Toi trottelikäsikin, kun on pois pelistä. On niin tulehtunut toi vasen olkapää, että vasen etutassu ei kestä vähäisintäkään kuormitusta.

Tuolla akuutissakan eivät antaneet sitä kortison ruisketta, vaan neuvoivat ostamaan noita Panodil tabletteja, joita saa ilman reseptiä ICA:n yleikaupasta

Talvipompan päälle saaminenkin on niin kamalaa, ettei tämän suomenkielen kirosanastokan oikein tahdo riittää, mutta toivossahan se lapamatokin eli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa, tuossa Rolfin linkissä vasta vähän toista viikkoa sitten kerroit asentaneesi uuteen koneeseen FSX:n. Et kai ole hankkimassa noita FS9-maisemia siihen? Ne FISDin FS9-maisemat eivät toimi FSX:ssä! paria FSX:lle muunnettua lukuun ottamatta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens Pekka!

Tässä mun uudessa simussa on molemmat. Sekä FSX, että FS9 ja sitä 9:ää varten noita suomen kenttiä ajattelin laittaa.

Olen jo etukäteen kokeillut joitakin. Otan ne kokelukentät pois ja laitan kaikki noi Sairion listan kentät siinä hänen antamassa järjestyxessä ja katotaan sitten, että kuinka onnistun.

Kyllä näitä typeriä kysymyxiä multa riittää.

Eilen muuten toi mun omalääkäritär antoi mulle kortisoni piikin ja kirjotti apteekkiin reseptin pidempivaikuttesia Alvedoneja varten.

Ehkäpä tämä trottelikäsi tästä hiljalleen toipuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Kyllä näitä typeriä kysymyxiä multa riittää.

...

Ei kysyminen ole typerää. Kysymättä jättäminen voi olla. Saattaa olla ihan hyvä idea pitää koneella sekä FS9 että FSX. Jälkimmäiseen kun ei vieläkään (ja tuskin koskaan) saa kunnollisesti mallinnettuja Suomen kenttiä. Eli Suomen maisemissa lentelyä varten FS9 puolustaa vielä olemassaoloaan. Minun mielestäni mitään muuta syytä FS9:n asentamiseen ei enää olekaan. FSX on kaikessa muussa parempi. Ai niin ... tuohon pitää lisätä, että jos omaa tehokkaan tietokoneen. FS9 pyörii millä tahansa nykyraudalla kyllin hyvin.

Minulla FS9:iä ei enää ole asennettuna ja tuskin tuleekaan. Lentelin sillä aikoinaan Suomen maisemissa 6 vuotta, mutta maisemaa riittää muuallakin maailmassa, joten FSX:n puutteet Finlandiassa eivät enää niin hirveästi haittaa.

Eilen muuten toi mun omalääkäritär antoi mulle kortisoni piikin ja kirjotti apteekkiin reseptin pidempivaikuttesia Alvedoneja varten.

Ehkäpä tämä trottelikäsi tästä hiljalleen toipuu.

Kaikki toivomme sitä. Ei tämä ikääntyminen ole kenellekään herkkua, vaikka tulenkin vielä melko kaukana perässäsi. Teloin jalkani viime lauantaina hiihtoladulla kaatuessani, eikä se vieläkään anna edes kävellä kunnolla. Ei se poikki tai murtunut ole. Jotkut nivelsiteet tai sen tapaiset (mitä kaikkea siellä nyt onkaan?) vain ovat venähtäneet/ärtyneet . Toipuminen vain vanhalla ukolla kestää paljon kauemmin kuin ennen wanhaan nuorena.

Eniten harmittaa se, että ulkona on tietenkin koko viikon ollut mitä parhain hiihtokeli ja samankaltaista luvataan edelleen (talven parhainta aikaa), eikä sinne pääse. Täytyy vain yrittää lennellä FSX:llä edes jonkinmoiseksi korvikkeeksi. Valitettavasti fyysiseen kuntoon se ei auta, vaikka henkistä ylläpitääkin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos minulla ei olisi FS 2004 koneellani pääsimulaattorina, en olisi tehnyt yhtään ainoaa photosceneryä Suomeen enkä tekisi niitä edelleenkään. Samaten Finnterrain on tehty FS 2004:lle (minun osuuteni tuosta 51%) ja sen perusteella on tehty  FinnlandX Janne Sinkkosen ja Tatu Kantomaan toimesta FSX:lle. Toisin sanoen ilman FS 2004:ta ei olisi FinnlandX:kään - ainakaan nykymuodossaan. Ilman FinnlandX:ää FSX on todella karun ja epärealistisen näköinen Suomen osalta - kuten FS 2004:kin perusmuodossaan.

Minusta on turhaa morkata FS 2004:ta koska se on edelleen erityisesti Suomen lisäosiltaan laajin simu, lisäksi toimintavarma ja toimii varsin sujucasti joskaan ei vieläkään täydellisesti tämän hetken huipputietokoneilla toisin kuin FSX.

Täällä on moitittu FSX:n frameja todella useasti. Joillakin ne putoavat joillaikin maisemilla ja koneilla jopa 5-10 paikkeille, jolloin ei todellakaan ole kysymys lentosimulaattorista. Ihmettelen miten jonkun pinna sietää moista!

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Minusta on turhaa morkata FS 2004:ta koska se on edelleen erityisesti Suomen lisäosiltaan laajin simu, lisäksi toimintavarma ja toimii varsin sujucasti joskaan ei vieläkään täydellisesti tämän hetken huipputietokoneilla toisin kuin FSX.

...

Esa, ohjelmistokehittäjät ovat asia erikseen. Tarvitsevathan he paljon sellaisiakin softia, joita tavalliset simuilijat eivät tarvitse lainkaan. Olen sinulle ikuisesti kiitollinen sekä aikanaan FS2004:ään että nyt FSX:ään asentamistani fotomaisemista. Hienoa on se, että ne toimivat molemmissa simuversioissa.

En minä morkkaa FS2004:ta sen enempää kuin minkään muunkaan softan vanhoja versioita. En hauku esimerkiksi aikoinani käyttämää Excelin versiota 5, vaikka nyt käytössä onkin versio 2010. En morkkaa edes Teko-tekstinkäsittelyohjelmaa, jota käytin joskus 1980-luvulla, vaikka siinä ei ollut edes WYSIWYG:iä (What You See Is What You Get - käsite, joka lienee jo kuollut atk-kielestä). Mikään maailmassa ei saisi minua kuitenkaan käyttämään sitä nykyaikaisen tekstinkäsittelyohjelman tilalla.

Totesin vain sen minkä voisin todeta minkä tahansa muun softan osalta, että monilta osin aika on jo ajanut FS2004:n ohi. Se ei tarkoita sitä, että se olisi huono tai että sitä ei saisi käyttää, jos siihen on mieltynyt tai jos ehdottomasti haluaa hyvät Suomi-kentät. Itse asiassa olen varmasti haukkunut FSX:ää paljon enemmän kuin mitään Microsoftin lentosimulaattorin eiempaa versiota enkä vähiten edellä mainitsemiesi seikkojen takia. Totesin myös FS2004:n yhteydessä mainitsemasi hyvät puolet.

Sitä paitsi vaihdan välittömästi parempaan simuun kuin FSX heti kun sellainen ilmestyy. Sen pitää olla 64-bittinen, koska minua risovat nämä edellisten kanssa esiintyneet muistiongelmat. Onko se XPlane_xx, PreparD3_x vai joku muu? Ihan samantekevää.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa, ohjelmistokehittäjät ovat asia erikseen. Tarvitsevathan he paljon sellaisiakin softia, joita tavalliset simuilijat eivät tarvitse lainkaan. Olen sinulle ikuisesti kiitollinen sekä aikanaan FS2004:ään että nyt FSX:ään asentamistani fotomaisemista. Hienoa on se, että ne toimivat molemmissa simuversioissa.

En minä morkkaa FS2004:ta sen enempää kuin minkään muunkaan softan vanhoja versioita. En hauku esimerkiksi aikoinani käyttämää Excelin versiota 5, vaikka nyt käytössä onkin versio 2010. En morkkaa edes Teko-tekstinkäsittelyohjelmaa, jota käytin joskus 1980-luvulla, vaikka siinä ei ollut edes WYSIWYG:iä (What You See Is What You Get - käsite, joka lienee jo kuollut atk-kielestä). Mikään maailmassa ei saisi minua kuitenkaan käyttämään sitä nykyaikaisen tekstinkäsittelyohjelman tilalla.

Totesin vain sen minkä voisin todeta minkä tahansa muun softan osalta, että monilta osin aika on jo ajanut FS2004:n ohi. Se ei tarkoita sitä, että se olisi huono tai että sitä ei saisi käyttää, jos siihen on mieltynyt tai jos ehdottomasti haluaa hyvät Suomi-kentät. Itse asiassa olen varmasti haukkunut FSX:ää paljon enemmän kuin mitään Microsoftin lentosimulaattorin eiempaa versiota enkä vähiten edellä mainitsemiesi seikkojen takia. Totesin myös FS2004:n yhteydessä mainitsemasi hyvät puolet.

Sitä paitsi vaihdan välittömästi parempaan simuun kuin FSX heti kun sellainen ilmestyy. Sen pitää olla 64-bittinen, koska minua risovat nämä edellisten kanssa esiintyneet muistiongelmat. Onko se XPlane_xx, PreparD3_x vai joku muu? Ihan samantekevää.

Pekka

X-plane 10.2 on kuulema 64-bittinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

X-plane 10.2 on kuulema 64-bittinen.

Kuuli... luin. En kuitenkaan pitänyt XPlanen käyttöliittymästä, kun sitä 9-version aikana kokeilin. Katsotaan nyt miten ja mihin se kehittyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terveisiä taas kaimalleni!

Kuules, kun mä laitoin ton kenttä / maisema listan, juuri siinä järjestyxessä, mitä se sinun tekemänäsi on, tähän mun FS9:n simuun.

Sitten laitoin aircraft luettelon tuolta mun jömmastani.

Nyt kun kokeilin, että toimiiko kaikki niinkuin se teki ennen muinoin tolla HP koneella, niin taas veti mielen matalaks.

Esille tuli seuraavaa:

1. Scenery. CFG file error. Invalid Remote Scenery path in scenery Area 042. Click O.K. to continue.

2. Aircraft initialization failure. Cesna Skyhawk 172 sp   (Close)

3. Microsoft Flight Simulator har slutat att fungera.

Ett broblem gjorse att programmet slutade fungera korrekt.

Programmet stängs och du kommer att meddelas om det fins nägon lösning på problemet.     Stäng program.

Siis.

Mitä on mennyt "på ärselet" ja olenko mä todella näin onneton ja jo ulkona kaikesta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa vielä teitä osaavia kiusaan hyvässä tarkoituxessa!

Niinpä, otin sen Airplane mapin pois ja kokeilin.

Tulos aivan sama.

Otin sitten ne suomen scenerytkin pois ja testasin.

Edelleen sama tilanne.

Siis. Mitä olen tyhmyydessänit tehnyt sellaista, että ikäänkuin FS9 olisi vallan tuhoutunut?

Onko koko FS9:n otettava pois ja ajettava uudelleen sisään?

Täytynee kysellä. josko tuolla, esim. Alina System nimisessä liikkeessä tietäisivät, että onko täällä Norrpassa joku muukin simuilija, kun vain minä, siis sellainen, joka  olis tän FS9.n ja FSX:n kanssa sinut, niin voisi piipahtaa fixaamassa näitä mun töhelöimiäni juttuja ordninkiin ja antaisi kädestäpitäen neuvoja.

M.V.H:

ESA.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terveisiä taas kaimalleni!

Kuules, kun mä laitoin ton kenttä / maisema listan, juuri siinä järjestyxessä, mitä se sinun tekemänäsi on, tähän mun FS9:n simuun.

Sitten laitoin aircraft luettelon tuolta mun jömmastani.

Nyt kun kokeilin, että toimiiko kaikki niinkuin se teki ennen muinoin tolla HP koneella, niin taas veti mielen matalaks.

Esille tuli seuraavaa:

1. Scenery. CFG file error. Invalid Remote Scenery path in scenery Area 042. Click O.K. to continue.

2. Aircraft initialization failure. Cesna Skyhawk 172 sp   (Close)

3. Microsoft Flight Simulator har slutat att fungera.

Ett broblem gjorse att programmet slutade fungera korrekt.

Programmet stängs och du kommer att meddelas om det fins nägon lösning på problemet.     Stäng program.

Siis.

Mitä on mennyt "på ärselet" ja olenko mä todella näin onneton ja jo ulkona kaikesta?

Vaikea sanoa mikä on mennyt pieleen, kun tuo yllä lainattu ei sitä kovin tarkasti paljasta.

Tuo virheilmoitus 1. tarkoittaa sitä, että jokin scenery.cfg-tiedostossa mainittu maisema ei levylläsi ole oikeassa paikassa (tai puuttuu).

Virheilmoitus 2. taas kertoo sen, että oletuskone Cessna 172 sp:ssä on jokin pielessä.

Maiseman virheellisyys (kohta 1) ei estä simun käyttöä, mutta virhe 2 saattaa estää. Lisäksi kolmas virheilmoitus voi tulla vielä jostain muustakin.

Tuon Esan (Sairio) listan rakentamisen suosittelisin tekemään maisema kerrallaan (aloittaen siitä maisemasta, joka listassa on alinna). Ensin maisema Addon scenery-kansioon ja sitten se lisätään simusta maisemaluetteloon. Valitettavasti Windows 7:n tapauksessa tuokin on hieman "kinkkistä" (Windows bugi?) ainakin FSX:ssä. FS2004:n osalta en tiedä. Jokaisen lisäyksen jälkeen tulisi tarkistaa toimiiko simu.

Hidastahan se FS2004:ssa on, kun se pitää aina käynnistää uudelleen ja sitä hitaammaksi se vielä muuttuu mitä enemmän maisemia tulee lisää. Windowsin (ja MS:n muidenkin tuotteiden) nimeksi olisikin sopinut paremmin ReBoot. ..., ReBoot XP, ReBoot Vista, ReBoot 7, jne. ;D Onneksi FSX:ssä koko simua ei tarvitse enää uudelleenkäynnistää maiseman lisäämisen jälkeen.

Koneetkin kannattaisi lisätä yksi kerrallaan, sillä usein niiden mukana tulee mittaritiedostoja (gauge), efektejä (fx-loppuiset tiedostot), koneesta erillisiä ääniä (sijoitetaan sound-kansioon). Lisäksi tulisi varoa ylikirjoittamasta alkuperäisiä tiedostoja, joilla on mahdollisesti sama nimi (jotkut lisurit tosin vaativat sitä, mutta silloinkin on hyvä ottaa varmuuskopio).

Pekka

Edit: varmuuden vuoksi vielä Suomen kielen sanat ruotsiksi: kansio = mapp ja tiedosto = fil

Tietenkään Esa Sairion kattavasta listasta ei tarvitse välttämättä lisätä kaikki maisemia ellei halua. Listasta muuten puuttuu Joensuu (EFJO) - huomasin tarkemmin katsoessani. Siihen liittyy alikansio Efjostuff ja niidenkin järjestyksellä on väliä, muuten maisemassa näkyy ylimääräisiä jyrkänteitä, joita kutsuin "tsunameiksi" koska niitä esiintyi pääasiassa järvessä ja joen suulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa . . . jotenkin pistää pohtimaan nämä:

"Sitten laitoin aircraft luettelon tuolta mun jömmastani."

Minkä aircraft luettelon? Fs2004:sessa ne koneet tulevat automaattisesti sinne aircraft luetteloon sitä mukaa kun niitä koneita simuun asennetaan.

"Niinpä, otin sen Airplane mapin pois ja kokeilin."

Fs2004:sessa ei ole Airplane kansiota. Siinä on Aircraft kansio, eikä sitä saa ottaa kokonaan pois. Varma juttu, että tulee virheilmoitus jos niin tekee.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoxia Jari kommentistasi!

Tuli Esapojalle taas mietittävää ja uutta kokeilun aihetta.

Tarkoittaako tämä sitä, että kun  otan, vaikkapa tohon pöydälle koneen ja siirrän sen siitä suoraan FS9:än ja päteekö sama noihin hienoihin siomen uusiin maisemiin ja kenttiinkin, vai laitetaanko ne yxitellen scenery mappiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoxia Jari kommentistasi!

Tuli Esapojalle taas mietittävää ja uutta kokeilun aihetta.

Tarkoittaako tämä sitä, että kun  otan, vaikkapa tohon pöydälle koneen ja siirrän sen siitä suoraan FS9:än ja päteekö sama noihin hienoihin siomen uusiin maisemiin ja kenttiinkin, vai laitetaanko ne yxitellen scenery mappiin?

Vaikka en Jari olekaan, vastaan.  ;)

Koneet kannattaa lisätä alkuperäisestä paketistaan (yleensä paketin tunnus on zip) purkamalla se paketti ensin työpöydälle (sekin on kansio eli mappi) tai mihin tahansa muuhun mappiin (minä käytän sellaista Temp-mappia, mutta ihan sama minkä nimistä käyttää). Purkajaohjelma muodostaa sinne mappiin alimappirakenteen, jossa ovat koneen alikansiot (siis mappit) model, panel, sound ja texture. Lisäksi mukana tulee usein erillinen gauges-mappi tai zip-tiedosto (fil) ja mahdollisesti vielä fx-eli effect-tiedostoja tai sound-mappi. Sen näkee, kun katsoo sinne purettuun konemappiin.

Se koneen pääkansio (mappi) kopioidaan sitten alikansioineen sinne Aircraft-mappiin. Gauges-mapin sisältö tai erilliset gau-päätteiset tiedostot kopioidaan simun Gauges-mappiin. Ne fx-tiedostot Effects-mappiin ja Sound-mapin sisältö simun Sound-mappiin. Varoitus! tuossa mainittu Sound-mappi on eri asia kuin koneen mapissa oleva alimappi Sound. Sen sisältö pidetään tiukasti omassa mapissaan ja se kopioituu konemapin mukana Aircraft-mappiin. Joskus koneen mittarit tulevat pakettimuodossa, jonka tunnus on cab. Sitä pakettia ei pureta, vaan koko cab-tiedosto kopioidaan simun Gauges-mappiin.

Koneita ei kannata kopioida suoraan jostain "jömmasta" Aircraft-kansioon, koska silloin mukana eivät seuraa edellä mainitut mittarit ja muu tarpeellinen sälä. Siitä seuraa ongelmia, koska et myöskään ilman asiantuntemusta saa selville mitä mittareita tai muuta kone kaipaa. Ne kun pitäisi kaivaa cfg-tiedostoista esille, mikä on työlästä

Maisemat lisätään samaan tapaan. Ensin se maisemapaketti (yleensä zip) puretaan sopivaan tilapäiseen paikkaan (kuten edellä). Sinne muodostuu tarpeellinen mappirakenne, jossa on maiseman pääkansio (päämappi) ja sen alla alimapit scenery ja texture. Sitten se maiseman päämappi kopioidaan simun Addon scenery-mappiin sellaisenaan (alimapit scenery ja texture seuraavat mukana). Lopuksi liitetään tämä uusi maisema simuun simun sisältä. Kannattaa huomata, että myös maisemien mukana voi tulla efektejä ja ääniä (harvemmin mittareita). Niitäkään ai siis kannata kopioda suoraan jostain aiemmasta asennuksesta tai säilöstä vaan alkuperäisestä maisemapaketista aloittaen.

Valitettavasti/onneksi tuosta edellä sanotustakin on poikkeuksia, jotta pysyisimme hereillä? Arvelen, että olen törmännyt niihin kaikkiin tai ainakin useimpiin sen 8 vuoden aikana, jonka olen tätä simuilua harrastanut. Jos jaksat kertoa mahdollisimman tarkasti mitä olet tehnyt ja mikä on mennyt pieleen, jaksan minäkin neuvoa mikäli pystyn. Ilman riittävää tietoa kukaan ei pysty auttamaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaista Pekan tyylistä hyvää neuvontaa tänne kaivataankin!

yES :)

Samaa mieltä! Pekka jaksaa neuvoa väsymättä vuodesta toiseen,  kaikkia avun tarvitsijoita. Hänen tietomääränsä on kyllä kunnioitettava ja kyky tuoda asia ymmärrettävästi esiin on verraton. Mutta eikös hän ollutkin ammatiltaan opettaja?

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SUUR KIITOTOS!

Sinulle Pekka.

Mulle tämä homma on melkoista hebreaa, kun on toi ikäkin alkanut tekemään tekosiaan ja olen jo ollut näistä väännöistä pois, kun odottelin tätä uutta konettani.

Mutta, jospa tämäkin vielä tästä lutviutuu, niin mulla, vanhalla äijällä alkaisi jälleen uusi lapsuus.

Ton FSX:änkin kun sais aitoon maisemakuntoon, niiin voi kun olis kivaa. Mulla on siinä vain muutama täkäläinen pienempi kenttä ja sitten toi komea Bromman kenttä Tukholman maisemineen, sekä Gävle Sandviken. Eilenkin lensin default Cesnalla, default kotokentäktä (Kungsängen) sinne hienoon Brommaan ja sieltä hetken päästä takaisin ja kyllä ne FSX:n maisemat ovat komeampia, mitä FS9:ssä, mutta kun siinä ei ole suomesta kun jokunen maisema, niin lisää odotellessa käyttäisin FS9:ä.

Sitten mennäxeni siihen kysymyxeesi siitä, että mitenkä ne maisemat ja koneet olen siihen simuun laittanut.

Juu.

Minä olen aikoinaan kopioinut ne, samoin kun koko FS9:nkin semmoiselle ulkoiselle extra HD:lle, josta ne vain kopioin tätämän koneen Aircraft mappiin.

Maisemat/kentät laitoin ensin omaan mappiinsa tohon työpöydälle, siinä järjestyksessä, jonka kaimani Esa Sairio mulle lähetti. Sitten sen mapin siitä "tiskiltä" siirsin FS9:n.scenery mappiin. Ihan tarkkaan en nyt muista kuinka kaikki meni, mutta olin hyvässä uskossa, että NYT tämä sitten alkaakin toimimaan, vaan eipäs onnistunutkaan.

KIITOXET vielä kerran sinulle Pekka ystävyydestä ja avunannostasi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Minä olen aikoinaan kopioinut ne, samoin kun koko FS9:nkin semmoiselle ulkoiselle extra HD:lle, josta ne vain kopioin tätämän koneen Aircraft mappiin.

Maisemat/kentät laitoin ensin omaan mappiinsa tohon työpöydälle, siinä järjestyksessä, jonka kaimani Esa Sairio mulle lähetti. Sitten sen mapin siitä "tiskiltä" siirsin FS9:n.scenery mappiin. Ihan tarkkaan en nyt muista kuinka kaikki meni, mutta olin hyvässä uskossa, että NYT tämä sitten alkaakin toimimaan, vaan eipäs onnistunutkaan.

Se Esan (Sairio) listan järjestys tarkoittaa järjestystä simun sisällä maisemaluettelossa. Sillä missä järjestyksessä ne mapit siinä kovalevyllä ovat, ei ole mitään merkitystä. Ne voisivat olla vaikka eri kovalevyllä, mutta yksinkertaisuuden vuoksi ne kannattaa sijoittaa samaan kansioon (yleensä Addon scenery). Jotta järjestyksen saisi samaksi kuin Esalla, maisemien lisääminen simuun (siis simun maisemavalikossa) aloitetaan siitä alimmaisesta maisemasta (tämän muistaakseni kerroin jo edellä).

Varmuuskopioiden otto on hyvä (ja vanha) idea. Minullakin on ulkoisella kovalevyllä kopiot molemmista simuista. AI-lentokoneet ihan sellaisenaan (kansioineen) koska niihin ei yleensä liity gauge- tai muita aputiedostoja. Sen sijaan lennettävät koneet ja maisemat ovat zip-paketteina, joissa on kaikki se mitä kone tai maisema toimiakseen tarvitsee. Niistä niiden uudelleen asentaminen on suhteellisen vaivatonta ja varmaa eikä mitään pääse unohtumaan. Meillä vanhoilla, kun muuten kyllä kaikki unohtuu. Edelleen kaikki ostetut lisäosat (koneet tai maisemat) ovat omassa kansiossaan ja mukana siellä ovat niiden key-koodit, sarjanumerot tai vastaavat, jos ne joskus pitäisi uudelleen asentaa tai jopa hakea sieltä mistä ne on ostettu.

Minulla on jo simuiluni alkuajoista lähtien (jolloin jouduin asentamaan FS2004:n uusiksi muutaman kerran kuten niin moni vasta-alkaja) ollut käytössä seuraava niksi: Heti simun asentamisen jälkeen otan siitä täyden varmuuskopion (joko koneen kovalevylle tai ulkoiselle  medialle). Jos jotain menee pieleen (esimerkiksi joku lisuri asentaa toimimattoman tiedoston simuun mikä ei ilmaisosien tapauksessa ole edes harvinaista), voi tuolta varmuuskopiosta nopeasti palauttaa alkuperäisen tiedoston takaisin tarvitsematta turvautua repair-toimintoon (joka vie enemmän aikaa).

Tuolla sinun tavallasi suoraan kopioitaessa (kuten kerroit) tulee käyttöjärjestelmän ilmoituksia kopioidaanko entisen tiedoston päälle. Niihin olisi hyvä vastata, että ei ja laittaa vielä ruksi siihen ruutuun, joka kysyy tehdäänkö sama kaikille vastaaville päällekkäisyyksille. Tuo koskee siis tiedostoja (fil). Näin varmistetaan, että alkuperäistiedostot eivät tule ylikirjoitetuiksi koska siitä voi seurata ongelmia. Sen sijaan kun vastaava kysymys tulee kansioiden (mapp)  kohdalla, vastataan siihen kyllä (ja taas ruksi). Tuo kansioiden päällekirjoitus taas mahdollistaa sen, että sinne Aircraft- ja muihin jo olemassa oleviin kansioihin pystytään kopioimaan. Se ei siis korvaa koko kansioiden sisältöä kunhan tiedostojen kopiointi vain on estetty. Se ainoastaan sallii lisätä sinne niitä kopioitavia tiedostoja.

Kopioitko myös Gauges-, Effects- ja Sound-kansion sisällön (sieltä simun pääkansiosta eli -mapista)? Jotta koneet toimisivat täysin, ne tarvitsevat noita. Ei haittaa jos Gauges-, Effects- tai Sound-kansiossa on ylimääräisiä tiedostoja, mutta alkuperäisten päälle ei kannata kopioida. Suosittelisin silti asentamaan ne koneetkin alkuperäisistä zip-paketeistaan lähtien. Etenkin maksetut koneet kannattaa/pitää asentaa uudelleen alusta lähtien. Oikein asennettu tai kopioitu kone näkyy heti simun konevalikossa.   

Maisematkin voi kyllä kopioida noin, mutta silloin saattaa jäädä tiedostoja (fil) asentamatta, jos niitä lymyää muissa kansioissa. Lopputulos on se, että maisema ei näy kuten pitäisi. Joka tapauksessa maisemat pitää aina ottaa vielä yksitellen käyttöön simussa. Muuten ne eivät näy. Maisemat asentaisin kyllä suosiolla yksi kerrallaan alkuperäispaketeista ja ennen asennusta olisi hyvä vielä lukea ohjeet. Miksi? Joskus maiseman tekijä on muuttanut myös jotain simun oletustiedostoa tai lisännyt tiedostoja muualle kuin maiseman kansioon. Nämä jäävät asentamatta, jos vain kopioi koska eivät edes nuoret jaksa muistaa mitää kaikkea mikin maisema ja missä kansiossa tarvitsee. Maksetut maisemat on parasta aina asentaa mukana tulleella asennusohjelmalla (tai tarkan ohjeen mukaan).

Hidastahan tuo simun uudelleen rakentaminen on, mutta jos sen tekee huolella lopputulos kestää käyttöäkin. Jos et saa kaikesta huolimatta simua toimimaan, sinulla on nähdäkseni ainakin kolme mahdollisuutta.

1. Pyydät kylään jonkun tietokoneet (mieluimmin myös simut) hyvin hallitsevan ihmisen avuksi tai

2. Asennat sen simun uudelleen ja noudatat sen jälkeen näitä ohjeita tai

3. Kokeilet repair-toimintoa (käynnistät asennuslevyn, mutta et valitse asennusta vaan repair - en tosin muista oliko sitä FS2004:ssa)

On kyllä olemassa vielä yksi keino, jonka Tatu Kantomaa joskus tällä foorumilla neuvoi. Se edellyttää, että sinulla on täydellinen kopio FS9:stä tallessa.

a) Poista se entinen toimimaton FS9-asennus  ja asenna FS9 uusiksi (tai putsaa se nykyinen asennus mikä saattaa kyllä mennä hankalaksi, kun et ole tietokone-ekspertti). Käynnistä simu. Lennä. Sulje.

b) Nimeä asentamasi simukansio joksikin muuksi

c) Kopioi jemmastasi se täydellinen simu kovalevylle ja nimeä se kansio (mappi) samalla nimellä kuin äsken asentamasi/putsaamasi simu oli ennen nimen muuttoa. Käynnistä ja kokeile toimiiko. Jos ei, poista jemmasta otettu kopio ja nimeä se toimiva FS9 takaisin alkuperäiselle nimelle ja jatka simun rakentamista kone ja maisema kerrallaan.

Vaikka tuo konsti toimisikin joudut silti ottamaan simussa ne maisemat yksitellen käyttöön. Mikäli yrität tuota kikkaa suosittelisin jonkun avustajan mukana oloa. 

KIITOXET vielä kerran sinulle Pekka ystävyydestä ja avunannostasi.

Eipä kestä. Toivotaan, että saat simut lopulta toimimaan.

Pekka

P.S. Vilkaise yksityisviesteihisi. Lähetin sinne lyhyen selonteon FS2004-simulaattorin rakenteesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen otettu!

Kuules Pekka!

Eipä tässä nyt kiitoxen kyyneleetkään ole kovinkaan kaukana.

Olet nähnyt valtavan vaivan nyt mun takiani.

Luin sen privat kirjoituxes ia siinä, kun esitit sitä kaveria auttamaan pyytämistä, niin tarkoituxenani onkin, että toi Fredrik, joka on nykyään jo varsinaisen dator homman jättänyt ja on tuolla satamassa laivoja lastaamassa, on mua autellut ja nytkin hän on jo lupautunut tulemaan kahville ja katsotaan, mitä voimme tehdä.

Näistä lähettämistäsi neuvoista voi hänelle tässäkin tapauxessa olla hyötyä. Mun täytyy vain yrittää lukea hänelle niitä ruotsix.

Mutta yrittänyttähän ei laiteta, on joku joskus sanonut.

Jälleen Sinulle suuri kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään