Guest Etsijä

767-300 on liukas kuin saippua

14 viestiä aiheessa

Taitaa olla tunnettua, että Boeing 767-300ER on suunniteltu siten, että se kokee hyvin vähän parasiittista ilmanvastusta.  Lennän Level-D:n lullalla, ja se on sikäli hyvin simuloitu, että sen hidastaminen on melkoisen haastavaa.

 

Viime aikoina olen lentänyt Oulusta Tampereelle.  Käytössä STAR "UBELO 1C", jossa

  • UBELO:lla pitää olla vähintään FL100
  • seuraava waypoint on KOKIT, jossa olisi hyvä olla jossain 3000:ssa (rajoite on "vähintään 2700")
  • matkaa UBELO:n ja KOKIT:in välillä on vain noin 10nm

 

Ongelmana on noin rajun tuntuinen lentokorkeuden pudottaminen, siis 10000->3000 10nm aikana.  Ei pysty ei kykene, vaikka mitä yrittäisi - kone on jossain 5000:ssa KOKIT:illa.  Seuraava onkin sitten pian jo KUREX, joka on IAF, mutta olen toistuvasti siinä aivan liian korkealla, eikä siitä eteenpäin ILS-lähestyminen onnistu, koska en saa kiinni glideslopea.

 

STAR-kartoissa KUREX:ille on merkattu holding pattern - pitäisikö sitä käyttää ja käytetäänkö pohjoisesta saavuttaessa oikeasti?  Siinä tulee nimittäin melko jyrkkä kaarros.  Sillä tietenkin saisi korkeuden ja nopeuden pudotettua haluamikseen, mutta onko helpompia konsteja?  Olen koettanut lähestyä 230 solmun nopeudella UBELO:lle (yläraja on 240), mutta ainakaan tällä nopeudella lentokorkeuden pudottaminen ei millään tunnu onnistuvan.

 

EDIT: Viittaan siis tähän STAR-karttaan: https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/eftp/EF_AD_2_EFTP_24_STAR.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KOKIT:lla rajoitus on vähintään 2700. Jos tulet vertical speediä 2000ft/min ja olet UBELO:lla pinnalla 100, KOKIT:lla korkeutesi on 4800ft ja 2700ft saavutetaan 12 sekuntia ennen KUREX:ia. Tämä siis 240kts vauhdissa. Jos ei tunnu taipuvan voit koittaa speedbrakejen käyttöä, kai se 767:kin tulee alaspäin nopeus säilyttäen jopa kovempaa kuin tuo 2000ft/min?

 

Tiukkahan tuo UBELOn stari näköjään on. Huomaa että jos on matalapaine tai vastatuuli ne auttavat sinua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Speedbraket täysin auki olen tullut UBELO:lta lähtien alas, mutta VNAV-moodissa.  Epäilen, että VNAV laskee liian "pehmeän" liu'un koneelle.  Täytyypä kokeilla lentää "manuaalisemmin" tuo.

 

Kun STAR:ia katsoo, niin siinähän on tuo KUREX:in holding pattern merkattu yhtenäisellä viivalla. Eikös tämä tarkoita sitä, että se olisi joka tapauksessa lennettävä?  Se mätsäisi tuon tosiseikan kanssa, että UBELO 1C tosiaankin on todella tiukan oloinen.  Kun pähkäilin tätä, niin tuntuisi, että tuossa KUREX:illa pitäisi lentää lisäksi rinnakkaisliittyminen odotuskuvioon.  Eli jotenkin näin:

 

- KUREX:illa käännös suuntaan 57

- 2 minuutin kuluttua standard rate -käännös suuntaan 207

- lento kohti KUREX:ia suunnassa 207 ja KUREX:illa käännös suuntaan 237 ja joko racetrackin lentäminen tai suoraan ILS-lähestymisellä jatkaminen (siitä riippuen, onko kone jo oikeassa konfiguraatiossa tuossa)

 

Meneekö ihan metsään?  Partasen Teron videoita tässä katsellut. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

en ko. lisäosaa omista, mutta kokeile lentää vähän kovempaa. Tule tasan FL100 UBELON yli nopeudella 250 KIAS ja jatka samalla nopeudella kunnes on pakko hidastaa 240 solmuun KOKITille. Aloita vasta sitten hidastaminen nopeudesta 240 kts kun pääset aloituskorkeuteen 2700 ft. Holdingia ei menetelmän puolesta ole pakko lentää.

 

Aika tiukan näköinen tuo tosiaan on, mutta kyllä tuon pitäisi taipua kunhan et hidasta vauhteja pois liian aikaisin. Varmistu vain siitä, että moottorit ovat koko ajan tyhjäkäynnillä (oisko se sitten Level Change-moodi autopilotissa tai sitten manuaalikaasulla). Vertical speed saattaa hyvinkin reilustikin yli 2000ft/min. Jos ei muuten taivu, niin sitten jarrua ulos.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkeistä.  Luulenpa tosiaan, että ongelmana minulla on ollut, että olen koettanut lentää VNAV päällä UBELOlta alas, eikä softa laita moottoreita tyhjäkäynnille, vaikka olen fiksannut UBELOa seuraavien reittipisteiden korkeus- ja nopeusvaatimukset (ne ovat jostain syystä melkein aina oletuksena pielessä tässä koneessa).  Jossain vaiheessa UBELOlta laskeuduttaessa tulee FMC:hen aina DRAG REQUIRED, eli kone ei hidasta tarpeeksi, eikä jarrukaan ole tuntunut auttavan riittävästi.

 

Pitänee kokeilla tehdä tuo alastulo FLCH:lla, sen ainakin pitäisi asettaa moottorit tyhjäkäynnille.

 

Tuo kovempaa lentäminen ei minulle nyt aukea: eikös sen pitäisi vain pahentaa tilannetta ja tuon STAR:in "tiukkuutta"?  Olisin ajatellut, että hitaammin pitäisi lähestyä UBELOlta käsin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

kovempaa lentäminen lisää ilmanvastusta eli kone putoaa nopeammin alas suhteessa kuljettuun matkaan!

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo.  Initial descent FLCH-moodissa meni hienosti, eli UBELOlle tultaessa käytin ahkerasti ilmajarrua ja sillä sain pudotettua helposti ja hyvissä ajoin itseni FL290 -> FL100.  Olin siis UBELOlle tultaessa mukavassa konfiguraatiossa, nopeutta 250kt.

 

Sitten alkoi kunnon liukumäki.  Nimittäin UBELOlta eteenpäin tuolle koneelle ei kerta kaikkiaan tunnu mitenkään päin riittävän tuo vajaa 15 mailia IAF:lle, jotta sen saisi putoamaan millään järkevällä konstilla korkeuteen 2700 ILS-lähestymistä varten.  Nyt kokeilin lähteä UBELOlta eteenpäin tuolla nopeudella 240 ja käyttäen FLCH:ää taas - mutta sillä homma olisi mennyt FMC:n mielestä toivottoman pitkäksi.

 

Radikaalit konstit käyttöön: V/S moodissa jollain -3500 fpm asetuksella alas!  Silläpä sain oikean lentopinnan kiinni ennen IAF:ää - mutta lensin aivan liian suurella nopeudella, eikä koneeni ehtinyt milloinkaan saada glideslopea kiinni.  No, ei kun autopilotti pois päältä, fläpsejä päälle (vaikka ylinopeudessa) ja käsin alas.  Sain kuin sainkin koneen ehjänä tonttiin, mutta puolella matkustajista taisi tulla kyllä aamiaiset ylös.

 

Ei tätä lähestymistä varmaankaan ihan näin kuuluisi lentää, eh?  :-[

 

Taidan kokeilla seuraavalla kerralla sitä odotuskuviota tuossa IAF:llä.  Sillä nyt ainakin saisi koneen oikeaan konfiguraatioon lähestymistä varten, kun ei tuota saippualiuoksessa kastettua lullaa muuten tunnu saavan tolkkuihinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo.  Initial descent FLCH-moodissa meni hienosti, eli UBELOlle tultaessa käytin ahkerasti ilmajarrua ja sillä sain pudotettua helposti ja hyvissä ajoin itseni FL290 -> FL100.  Olin siis UBELOlle tultaessa mukavassa konfiguraatiossa, nopeutta 250kt.

 

Sitten alkoi kunnon liukumäki.  Nimittäin UBELOlta eteenpäin tuolle koneelle ei kerta kaikkiaan tunnu mitenkään päin riittävän tuo vajaa 15 mailia IAF:lle, jotta sen saisi putoamaan millään järkevällä konstilla korkeuteen 2700 ILS-lähestymistä varten.  Nyt kokeilin lähteä UBELOlta eteenpäin tuolla nopeudella 240 ja käyttäen FLCH:ää taas - mutta sillä homma olisi mennyt FMC:n mielestä toivottoman pitkäksi.

 

Radikaalit konstit käyttöön: V/S moodissa jollain -3500 fpm asetuksella alas!  Silläpä sain oikean lentopinnan kiinni ennen IAF:ää - mutta lensin aivan liian suurella nopeudella, eikä koneeni ehtinyt milloinkaan saada glideslopea kiinni.  No, ei kun autopilotti pois päältä, fläpsejä päälle (vaikka ylinopeudessa) ja käsin alas.  Sain kuin sainkin koneen ehjänä tonttiin, mutta puolella matkustajista taisi tulla kyllä aamiaiset ylös.

 

Ei tätä lähestymistä varmaankaan ihan näin kuuluisi lentää, eh?  :-[

Eipäole tuota värkkiä enää rosterissa jotta voisi kokeilla/muistella sillä ajoa. Tuossa tämänpäiväinen EFRO-EFTP ja  PMDGn B744Xllä CI90 ajettuna http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,32664.msg1422113.html#msg1422113

 

Kyllä pitäisi onnistua ilman holdia.. Huomaa miten ollaan alle fl100 UBELO ja vnav-päällä 8)

 

jari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta toki kyseessä on aivan toinen kone, joten ei liene oikein vertailukelpoinen tilanne?

Huomasin muuten, että taisit tulla alas UBELOlta vastatuuleen?  Mulla näyttäisi noissa testeissä olevan reippaanlainen myötätuuli takana, tietenkin se vaikeuttaa entisestään.  Mutta pääsenpä kohta kokeilemaan holdin lentämistä!  Se onkin suihkareilla vielä testaamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dodii, tein kokeeksi epäkonventionaalisen lähestymisen ja holdasin KOKIT:illa yhden racetrackin verran.  Sain lennettyä koneen oikeaan lähestymiskonfiguraatioon - ja ILS-lähestyminen ja laskeutuminen menivät aivan nappiin.  Hieno kokemus, vaikka antoi odottaa itseään!

 

On toi UBELO 1C kyllä edelleen mielestäni aika "kuuma" STAR näin lipevällä koneella.  Toisaalta näin isoilla koneilla ei kyllä EFTP:lle taideta pohjoisesta paljon lennelläkään.  Muistelen, että joku vatkain ennen wanhaan meni Oulu-Tampere välillä, olisko ollut ATR?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse uskon että jos tulee tuollatavoin kone kovaa ja korkealta niin antaa tutka joko vektoreita lisämailien saamiseksi (tässä tapauksessa KOKIT:lta vasemmalle suuntaan 057 eli myötuuleen, ja siitä sitten perusosan kautta ILS lähestymiseen), tai tutka antaa koneelle ohjeet holdata KUREX:lla kunnes on järkevää selvittää ILS lähestymiseen.

 

Tietysti voin olla väärässäkin, mutta omasta mielestäni nuo olisivat järkevimmät vaihtoehdot vastaavassa tilanteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta toki kyseessä on aivan toinen kone, joten ei liene oikein vertailukelpoinen tilanne?

Huomasin muuten, että taisit tulla alas UBELOlta vastatuuleen?  Mulla näyttäisi noissa testeissä olevan reippaanlainen myötätuuli takana, tietenkin se vaikeuttaa entisestään.  Mutta pääsenpä kohta kokeilemaan holdin lentämistä!  Se onkin suihkareilla vielä testaamatta.

 

Niin, taitaa tuo B747 olla isompi tuubi kuin tuo sinun käyttämäsi. Tuulet on tietty mitä on sillä hetkellä (real time weather). Jotenkin muistelen että tuo levledn fmc ei ollut ihan penaalin terävimmistä päästä tuon vnav-profiilin suhteen.. Enkä muista oliko tuossa ubelostarissa PMDGn fmcssä tiukka altconstrait  FL100A , eipä tainnut kun kuvan mukaan mentiin noin..

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens!

 

Kun itselle on kyseinen kone ja STAR tuntematon, niin pitää kysäistä rohkeasti  :) Toimisiko tähän tilanteeseen JS41 manuaalissa mainittu "vanha totuus": First you slow down, the you go down.

 

Kantava idea tässä lienee se, että korkeutta on helpompi vaihtaa nopeudeksi, jos "alamäessä" voi "kiihdyttää" jarruttelun sijaan. Onnistuisikohan seuraava:

 

Ubelolle saavuttaisiin esim. 180kts vauhdilla. Siitä sitten moottorit idle tilaan (flight level change?) ja laskeudutaan max. 240kts nopeudella. Tuloksena pitäisi olla aika reipas rate of descent.

 

t. Jarkko

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään