Guest Etsijä

Pari softakysymystä

32 viestiä aiheessa

Hello, muutama pieni kyssäri olisi.

 

Omistan LevelD 767-300:n, ja mieli tekee päästä lentämään tosissaan SID:it ja STAR:it.  Tätä varten olen hankkimassa Navigraphilta FMS-datapaketin vuodeksi.  Lisäksi kiinnostaisi tuo Navigraph Charts ihan karttojen saatavuuden, realistisuuden ja ajantasaisuuden vuoksi.

 

Kysymys 1: Tuleehan tuo Navigraphin data sitten automaagisesti omistamani maksukoneen FMC:hen saataville?  Eli se päivittää / ohittaa jotenkin sen FSX:n vuosia vanhan datan?  Minulle kun FSX ehdotti EFKU:un STAR:eja, joita ei varmaan pitkään aikaan ole ollut enää olemassakaan...

 

Kysymys 2: kun Chartsiin hankkii karttapaketin vaikka EFHK:lle, kuuluuko hintaan ko. karttojen päivitys myöhemmin, vai jäävätkö kartat siihen tilanteeseen, missä ne sattuvat ostohetkellä olemaan?

 

Kysymys 3: Mieli tekisi hankkia myös hyvä softa tarkan lentosuunnitelman tekemiseen, koska FSX:n oma nyt on mitä on...saisiko täältä suosituksia?  Tietenkin ko. softalla pitäisi kyetä tekemään tarkka lentosuunnitelma ja importtaamaan se FSX:ään + mieluusti myös LevelD:n 767-300 FMC:hen, mutta jälkimmäinen ei ole välttämätöntä.

 

Kiitos jo etukäteen vinkeistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMS datapaketti sisältää vain sen hetkisen AIRAC syklin, joten käsittääkseni joudut aina hakemaan uuden päivityksen kun sykli vaihtuu. Data tulee valitsemasi koneen tietoihin, koska itse asiassa navigraphilta lataat installerin (spesifioitu koneeseesi), jolla data ajetaan koneesi NAVDATA kansioon.

 

Kartoissa on kaiketi sama tilanne tästä en osaa sanoa tarkemmin. Euroopan aluella paikallien AIS julkaisee ajantasaista karttamateriaalia, joten välttämättä et tarvitse tätä ominaisuutta.

 

Lentosuunnitelmien tekoa ja polttoainelaskelmia varten on useitakin erilaisia ja tasoisia softia. FSX:n oma kannattanee jättää omaan arvoonsa. Käsin voit suunnitella reittiä http://skyvector.com/ avulla, mutta FSbuild ja vroute antanevat hiukan helpommin  reitin valittujen kenttie välille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha nopeasta vastauksesta.  Luulenpa, että tilaan Navigraphilta tuon neljän syklin pakkauksen; hinta ei ole päätähuimaava, ja sillä nyt saisi vuodeksi ajantasaisia syklejä.  Tarkoituksenani kun ei ole lentää koko ajan tismalleen ajantasaisilla SID:eillä ja STAR:eilla, kunhan nyt saisi edes tuon vuosia vanhan datan korvattua tuoreemmalla...:)

 

Euroopassa lentelen juu, ja tosiaan hieman säästäisi, jos luottaisi paikallisten AIS:ien infoon.

 

SkyVectoriin tutustuinkin tässä taannoin, ja hyvinhän tuollakin suunnittelee, kun ilmatiet on selkeästi merkattu ja nimetty.  Lisäksi näyttäisi siltä, että vroute ja SkyVector ovat ainakin useimmiten samaa mieltä lennettävästä reitistä.

 

Rahanreikää kun FSX:n kanssa riittää, niin hyvä vaan, että ilmaistakin palvelua on saatavilla.

 

- - -

 

Jahka treenailen SID:ejä, STAR:eja ja realistisia reittejä kotimaan kamaralla, josko sitten uskaltautuisi vaikka VATSIM:iinkin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMS datapaketti todellakin sisältää vain sen hetkisen syklin ja kun uusi tulee pitää se ladata navigraphin sivuilta ja asentaa koneelle. Navigraphilla on sitten eri maksuvaihtoehtoja, joko yksi sykli kerrallaan tai kokovuoden päivitykset.

Kun navigraphin kartta ohdelmaan tulee karttaan päivitys pitää se halutessaan ladata uudelleen ja tietysti maksaa uudelleen. Pirun kätevä ohjelma tuo kyllä on..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...onko tuo FMS datapaketin ostettu sykli siis myös käytettävissä valitsemassaan koneessa _vain_ sen ajan, minkä sykli on voimassa?  Eli jos ostan vaikka kuukauden syklin, se on sitten käytettävissäni vain sen kuukauden, minkä jälkeen joutuisin pakosta palaamaan FSX:n oletusnavigointidataan?  Ei sillä, että tämä mikään kynnyskysymys olisi, eihän toi vajaan 15€:n vuosihinta nyt paha ole (jos käyttää siis tuota kolmen kuukauden päivitystahtia), mutta kunpahan kysyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kun olet kerran syklin ladannut on se niin kauan käytettävissäsi kuin haluat. Ja tuolla vuosihinnalla saat ladattua kaikki sen vuoden aikana julkaistut syklit. On sitten makuasia onko tarvetta päivittää niitä ihan joka kuukausi, ainakin jos ei lennä verkossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et palaa FSX:n kivikautiseen navdataan vaan koneeseesi jää se navdata paketti minkä olet siihen asentanut.

 

E:Mika kerkesi ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, no hyvä, kiitoksia tarkennuksesta.  Tosiaan onlineen en halua uskaltautua kivikautisella datalla, joten tilannen tuon vuoden syklit ja katsotaan vuoden päästä sitten uudelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonsuunnitteluun tulossa lähiaikoina TOPCATin tekijöiltä PFPX (Professional Flight Planner X), jota kannattaa ehdottomasti odottaa. Tällä hetkellä mennään vielä beta-versiossa 0.9.9.0, mutta aika hyvää vauhtia siirtyvät eteenpäin, joten ei luulisi kovinkaan kauaa menevän kun tuo on saatavilla... ihan must have -lisuri, kuten kyllä tuo saman puljun TOPCATkin :thmbup:

 

http://flightsimsoft.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen, mitä kannattaa harkita, on Aerosoftin NavData Pro. Jonkun euron kalliimpi, mutta ymmärtääkseni kattavampi.

 

Kannatan. Ostat kerran sen 29€ maksavan paketin ja saat ladata niin monta kertaa kuin haluat kaikille koneille navdatat koko vuoden ajan. Ei tarvitse joka kuukausi mennä erikseen ostamaan. En myöskään sit tiedä, että onko tuo NavDataPro kalliimpikaan edes.

 

NavDataPro löytyy täältä: http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_list&shopfilter_category=Flight%20Simulation&s_design=DEFAULT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oletan, että NavDataPron navidata on käytettävissä sen vuoden jälkeenkin, kuten Navigraphin datat? (Tietenkään ne eivät silloin enää päivity, mutta tarkoitan, etten halua palata kivikautiseen FSX-dataan missään ratkaisussa...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostamasi data on sinulla kunnes käsin poistat sen koneelta, joten ei ole pelkoa vanhasta datasta missään yllä mainituissa tilanteissa. Näiltä osin voit rauhassa ostaa haluamasi davdatan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista kuitenkin, että jos asennat lisärin ja et paina sieltä että "do not install airac", niin se asentaa airacin, joka oli lisärin julkaisuhetkellä validi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Navigraphin ja Aerosoftin datat on ihan samalla lailla järjestelty: kummaltakin saa yksittäisen syklin, neljän syklin paketin, ja koko vuoden syklipaketin (13 sykliä). Aerosoft on joka kohdalla 4-5€ kalliimpi. Periaatteessa noissa tuotteissa ei ole mitään eroa, olen kohta neljä vuotta lentänyt Navigraphin datalla, tosin nyt tilauksen loputtua ajattelin siirtyä Aerosoftin asiakkaaksi. Navigraphin NavDatassa/kartoissa on harmittavia puutteita kun liikutaan Afrikassa ja Kaakkois-Aasiassa. Kartat ja AIRAC ei aina ihan natsaa (esimerkkinä nyt vaikka Indonesian kentät, joissa AIRAC oli kyllä ajan tasala, mutta kartat kaksi vuotta aikaansa jäljessä :P). Asiasta vähän urputtamalla homma kyllä hoitui ;D Vielä kun Aerosoft saisi LIDO:n kartat meidän simuilijoiden käyttöön, niin avot...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMS datapaketti todellakin sisältää vain sen hetkisen syklin ja kun uusi tulee pitää se ladata navigraphin sivuilta ja asentaa koneelle. Navigraphilla on sitten eri maksuvaihtoehtoja, joko yksi sykli kerrallaan tai kokovuoden päivitykset.

Kun navigraphin kartta ohdelmaan tulee karttaan päivitys pitää se halutessaan ladata uudelleen ja tietysti maksaa uudelleen. Pirun kätevä ohjelma tuo kyllä on..

 

Ei mulla kyllä muistaakseni ole mennyt krediittejä karttojen päivityksistä mutta eipä haittaa vaikka menisi, sillä päivittyvät aika harvoin ja ovat niin halpoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta päivitystahdista olisin vielä kysäissyt asiaa tuntevilta: 4 syklin paketti on tuon parikymppiä, ja 13 syklin paketista saa pulittaa kympin lisää. Paljonhan tuo ei toki ole, mutta ei kai nuo navidatat nyt niin tiuhaan oikeasti päivity, että tuolla olisi merkitystä ainakaan, jos kyseessä on tällainen sunnuntailentelijä, joka ei (vielä) ole VATSIM-uraansakaan aloitellut?  Meinaan vaan että verrattuna vanilla FSX:n keppi ja nakki -aikaan niin toisihan toi neljän syklin diilikin minut aika lailla nykyaikaan noiden navidatojen suhteen...näin ainakin ajattelisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta päivitystahdista olisin vielä kysäissyt asiaa tuntevilta: 4 syklin paketti on tuon parikymppiä, ja 13 syklin paketista saa pulittaa kympin lisää. Paljonhan tuo ei toki ole, mutta ei kai nuo navidatat nyt niin tiuhaan oikeasti päivity, että tuolla olisi merkitystä ainakaan, jos kyseessä on tällainen sunnuntailentelijä, joka ei (vielä) ole VATSIM-uraansakaan aloitellut?  Meinaan vaan että verrattuna vanilla FSX:n keppi ja nakki -aikaan niin toisihan toi neljän syklin diilikin minut aika lailla nykyaikaan noiden navidatojen suhteen...näin ainakin ajattelisin.

Hyvin pärjää vanhemmallakin datalla. Offlinessa lentäessä en itse päivittänyt kuin 4kk välein ja hyvin pärjäsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta päivitystahdista olisin vielä kysäissyt asiaa tuntevilta: 4 syklin paketti on tuon parikymppiä, ja 13 syklin paketista saa pulittaa kympin lisää. Paljonhan tuo ei toki ole, mutta ei kai nuo navidatat nyt niin tiuhaan oikeasti päivity, että tuolla olisi merkitystä ainakaan, jos kyseessä on tällainen sunnuntailentelijä, joka ei (vielä) ole VATSIM-uraansakaan aloitellut?  Meinaan vaan että verrattuna vanilla FSX:n keppi ja nakki -aikaan niin toisihan toi neljän syklin diilikin minut aika lailla nykyaikaan noiden navidatojen suhteen...näin ainakin ajattelisin.

 

Oikea navdata päivittyy kuukauden välein ja myös Navigraphin data päivittyy kuukauden välein. Siksi kuukauden välein julkaistaan uusi AIRAC. AIRAC kuitenkin kattaa koko maailman ja muutoksia saattaa olla esimerkiksi joku reittiväylän tunnus Etelä-Amerikassa tms. Ei siis lainkaan ole pakollista asentaa uutta kuukauden välein. Jos nyt asennat uusimman AIRACin, pärjäät sillä varmasti hyvin vaikka jouluun asti. Mikäli SID/STARit muuttuu tai lentoväylät yms niin on hyvä päivittää.

 

EDIT: Viitaten aikaisempaan keskusteluun niin ainakin aikasemmin Navigraphin krediiteillä pystyi ostamaan itselleen cyclen (silloin pystyi ostamaan tietyn määrän krediittejä tietyllä rahalla) ja tilitietoihin jäi tieto, että kyseinen cycle on ostettu ja sen saa ladata uudestaan milloin tahansa. Myöskin asentaessasi AIRACin, se pysyy koneessa niin pitkään, kuin asennat uuden. Se koostuu lähinnä muutamasta txt-tiedostosta, jotka kattavat kaikki tiedot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mulla kyllä muistaakseni ole mennyt krediittejä karttojen päivityksistä mutta eipä haittaa vaikka menisi, sillä päivittyvät aika harvoin ja ovat niin halpoja.

Karttojen päivityksestä menee krediittejä. Kannattaa käyttää ne krediitit nyt nopsaan, ne kun poistuivat Navigraphilta käytöstä (käypää valuuttaa marraskuuhun asti), kartat maksavat nykyisin 50 senttiä per kenttä (Navigraphilla tais olla joku hölmö hinnottelutsydeemi isojen ja keskikokosten kenttien välillä...). Uusia krediittejä tosiaan ei enää saa, kylmää valuuttaa pitää käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, Aerosoftilta tuli sitten hankittua neljän AIRAC-syklin edestä dataa. Kyllähän noita proseduureja tuli kivasti tuonne Navdata-hakemistoon tarjolle; perus-FSX:ssä oli kai jotain runsaat kolmesataa, vuodelta 2005, ja Aerosoftin datan latauksen jälkeen noita on yli 6000 ;)

 

Sellaiseen törmäsin heti kättelyssä, että kun ohjelmoin Oulun kiitoradalle 12 UPMOT-SID:iä, niin se kyllä LevelD:n 767-300:n FMC:stä löytyi, mutta näytti näytössä todella kummalliselta: reitti sisälsi yhden lenkin ja näytti palaavan kiitoradan päälle ja tekevän sitten jonkun 30 asteen terävän kulman.  Eli jotain hämminkiä SID:issä vai ohjelmoinnissani?  AIP:n SID 12 kartassahan tuon pitäisi mennä niin, että 1 DME:n päässä OUK:ista kaarretaan oikeaan suuntaan 215, otetaan tässä suunnassa OUK:n radiaali 184 kiinni ja edetään tällä radiaalilla UPMOT:ia kohti.

 

EDIT: Täytynee avata tuo UPMOT SID Navdata-hakemistosta ja tsekata se. Sellainen tuli mieleen, että kun nuo proseduurit näyttäisivät olevan ihan XML-muotoisia, niin liekö joku jo tehnyt jonkun pikkusoftan, jolla proseduurin voisi "piirtää" kartaksi ja tarkistaa silläkurin?  Vaikeatahan tuollaisen tekeminen ei kyllä olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UPMOT3F.PNG

 

Meinaan vaan että toihan on ihan persiillään...vai?  Navdata-kansiossa EFOU:n proseduureista hain UPMO3F:n, ja siellä sanotaan näin:

 

<RadialtoIntercept>4.0</RadialtoIntercept>

 

vaikka proseduurin kuvauksessa radiaali on 184 OUK1:ltä.  Onkos tässä nyt käynyt niin, että FMC tulkitsee tuon 180 astetta pieleen, vai miksi ihmeessä tuo proseduuri näyttää keikahtaneen ihan päälaelleen?

 

Tarkistin nopeasti, ja Aerosoftin datalla kaikki Oulun SID:it ovat samalla lailla pielessä 767-300:n FMC:ssä.  Mitä mä en nyt huomaa ja teen väärin?

 

EDIT: Vastaan itse itselleni: tuossa kuvassahan on muutakin pielessä, mm. suunnat mitä sattuu. Vissiin pitää tarkistella, onko mulla IRS edes kohdistettuna ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PLAN-moodissa nuo kompassiympyrän suunnat eivät käänny reitin mukaan vaan ovat siinä suunnassa kuin parkkiruudussakin olet. Oletko FMS:n kautta syöttänyt preflightin painoineen, CI:n ja nopeuksien kera? Siinä vaiheessa tapahtuu vielä lentoradan laskentaa jolloin tuo saattaa korjaantua.

 

Olen syöttänyt juu, mutta tuostahan tuo syy löytyikin; parkkiruudussa olen tätä FMC:n ohjelmointia treenaillut.  Eli siinä varmaankin syy.  Täytyypä rullailla kiitoradan päähän ja tsekata, miltä näyttää.

 

Sori, tämä taitaa mennä jo yleisten FSX-kysymysten puolelle, mutta preflightissa meinaa vielä mättää hieman tuo painon laskenta, ja kaipailisin jotain yksinkertaista ja ilmaista weight calculatoria tuolle rakkineelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen syöttänyt juu, mutta tuostahan tuo syy löytyikin; parkkiruudussa olen tätä FMC:n ohjelmointia treenaillut.  Eli siinä varmaankin syy.  Täytyypä rullailla kiitoradan päähän ja tsekata, miltä näyttää.

 

Sori, tämä taitaa mennä jo yleisten FSX-kysymysten puolelle, mutta preflightissa meinaa vielä mättää hieman tuo painon laskenta, ja kaipailisin jotain yksinkertaista ja ilmaista weight calculatoria tuolle rakkineelle.

 

No eikös LDS:n mukana tule load manageri josta saa ne painot?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikös LDS:n mukana tule load manageri josta saa ne painot?  ::)

 

Totanoin. Helkkari. Nyt olen hiljaa, ennen kuin nolaan itseäni tämän enempää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään