Guest Lauri FIN918

OpusFSX (myös PREPAR3D:lle)

106 viestiä aiheessa

Moikka,

Kovaa puhumista on nyt ilmassa, että opus olisi ykkönen sääohjelmana. Joten alotetaas pieni keskustelu siitä.

Miksi se on parempi kuin muut?

Mitä muuta teksuuri ohjelmaa käytät? (Ymmärtääkseni OpusFSX:n kanssa EI tule tekstuureita ;).)

Risut ja ruusut.

Linkki OpusFSX:n sivulle: http://www.opussoftware.co.uk/opusfsi.htm

E: Niin ja laittakaa hieman kuvia OpusFSX:n hionouksista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nosiis Opus ja muut sääsoftat on kuin yö ja päivä. Ton opuksen säämoottori on ihan omaa luokkaansa, ja se osaa kyllä generoida jos jonkilaista säätä. Esim. silloin kun METAR väittää näkyvyyden olevan 0, se on oikeasti 0, eikä jotain 1000+ niinkuin kaikkien muiden kanssa. Turbulenssit luonnistuu hyvinkin vakuuttavasti, toisin kuin Active Skylta, joka ei tee niitä oikein mitenkään. Opus käyttää reaaliaikaista dataa (vrt. AS, jonka säät tulevat vähintään 30min viiveellä simuun). Myöskin FSUIPC:n Wind Smoothningin voi rauhassa rapsaista pois päältä opuksen kanssa, se joitaa ne itsessään loistavasti. Active Sky ei mistään tuulien pehmennyksistä tiennyt mitään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä kiinnostaa, kuinka kevyt tai raskas tuo on?

Selkeästi kevyempi kuin esim Active Sky Evolution, jota itse käytin aikaisemmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selkeästi kevyempi kuin esim Active Sky Evolution, jota itse käytin aikaisemmin.

Aaaa. Olen kyllä aina puhunut active sky 2012:sta. Ihmettelinkin, miksi ekassa postauksessasi oli asioita, mitä minulla ei ainakaan ole ilmennyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aaaa. Olen kyllä aina puhunut active sky 2012:sta. Ihmettelinkin, miksi ekassa postauksessasi oli asioita, mitä minulla ei ainakaan ole ilmennyt.

Joo no, on toi Opuksen säämoottori sen verran pätevä, että uskallan väittää Active Sky:n häviävän sille enemmän kuin 6-0 ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo no, on toi Opuksen säämoottori sen verran pätevä, että uskallan väittää Active Sky:n häviävän sille enemmän kuin 6-0 ;)

Hmmm. Kannattaa kokeilla ennen kuin haukkuu. AS2012 on todella hyvä. En sitten tiedä, opuksesta. Pitää katsoa. Mutta kyllä as2012 vähintääkin toiseksi paras on.

E: ja siis täysin ajallaan as2012 lataa uusimman päivityksen. En ole vielä kertaakaan törmännyt myöskään kovaan tuulenvaihtumiseen sääpäivityksen takia. Ja kun metar näyttää nollaa, niin kyllä se myös oikeasti on nolla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm. Kannattaa kokeilla ennen kuin haukkuu. AS2012 on todella hyvä. En sitten tiedä, opuksesta. Pitää katsoa. Mutta kyllä as2012 vähintääkin toiseksi paras on.

E: ja siis täysin ajallaan as2012 lataa uusimman päivityksen. En ole vielä kertaakaan törmännyt myöskään kovaan tuulenvaihtumiseen sääpäivityksen takia. Ja kun metar näyttää nollaa, niin kyllä se myös oikeasti on nolla.

Hakkaa, myös AS2012:sen 12-0.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, mitä itse olen kuullut on tuo opus tällä hetkellä ihan omaa luokkaansa. Kuulemma luo tosiaan sään semmoiseksi kun se ilmoitetaan. Opus antaa myös kuulemani mukaan myös eri korkeuksilla olevat tuulet joka tuo lennon suunnitteluun lisää mielenkiintoa. Ainoaksi haittapuoleksi näen tekstuurien puutteen, mutta rexin kanssa varmasti erinomainen ja ennenkaikkea realistinen ohjelma. Omakohtaista kokemusta ei kuitenkaan vielä ole toistaiseksi.

Itsekkin miettinyt jonkun aikaa vaihtamista opukseen ja ensikuun alussa varmastikin hankin sen.

Ja tosiaan olisi kiva kuulla ohjelman omistavilta ihmisiltä kunnon arvosteluja, eikä mitään tyyliin: "pesee kaiken 100-0". Järkevämpää olisi sanoa miksi.

Jouka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Opus antaa myös kuulemani mukaan myös eri korkeuksilla olevat tuulet joka tuo lennon suunnitteluun lisää mielenkiintoa.

Tarkennatko?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkennatko?

Mielelläni,

Jos esimerkiksi katsot opuksen sivuilta löytyvää informaatiota, on siellä kuva jossa näkyy fs-ikkuna sisältäen tiedon eri pinoilla vallitsevasta tuulesta ja lämpötilasta. Näyttäisi olevan kolmas kuva ylhäältä.

Jouka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joosiis nimenomaan tuo on yksi hyvä puoli tuossa softassa. Vallitsevat sääolosuhteet ovat oikeat kullekin korkeudelle, ja niiden vaihtuminen on luonnollista. Kun vaikka laskeudutaan pilvikerrokseen ja sitämyöten suttukeliin, ei keli vaihdu instanttina, kuten kaikissa muissa sääsoftissa tuntuu tapahtuvan. Myös esim erilaiset pilvet on mallinnettu: TCU näyttää TCUlta ja siinä heittää vähän enemmän kun normaalissa poutapilvessä. Myös METARin OVC on oikeesti 8/8 pilvikatto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielelläni,

Jos esimerkiksi katsot opuksen sivuilta löytyvää informaatiota, on siellä kuva jossa näkyy fs-ikkuna sisältäen tiedon eri pinoilla vallitsevasta tuulesta ja lämpötilasta. Näyttäisi olevan kolmas kuva ylhäältä.

Jouka

No saman datan saa ulos, myös AS2012:ta. Tosin ei simussa mutta kuitenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No saman datan saa ulos, myös AS2012:ta. Tosin ei simussa mutta kuitenkin.

En olekkaan ennen huomannut tuota. Kai sitä vois tutustua taas ase:n ominaisuuksiin tarkemmin (jos siis siitä ko. Ominaisuutta edes löytyy).  No kuitenkin back to topic.

Jouka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Data on sinänsä varmaan lähes yhtä tarkkaa OpusFSX vs. AS2012 (ennusteita säätiedot muutenkin ovat) mutta Opus vie voiton IMC:ssä ihan heittämällä ja pilvien generointi on huomattavasti kilpailijaansa edellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

METAR ei käsittääkseni ole ennuste, vaan juuri sillä hetkellä sillä asemalla vallitseva säätila ??? Edelleenkin, Active Sky ja Opus saavat kyllä samat METARit yms. säätiedot, mutta AS tuuttaa simuun sen edellisen, ei sillä hetkellä voimassa olevaa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

METAR ei käsittääkseni ole ennuste, vaan juuri sillä hetkellä sillä asemalla vallitseva säätila ??? Edelleenkin, Active Sky ja Opus saavat kyllä samat METARit yms. säätiedot, mutta AS tuuttaa simuun sen edellisen, ei sillä hetkellä voimassa olevaa ;)

Pahoittelut, tarkoitus oli sanoa ylätuulista tuossa "säätiedoissa". Onko tuolle väitteelle että AS2012 laittaa simuun edellisen metarin mitään virallista vahvistettua raporttia vai onko omaa veikkausta? AS2012 ainakin ohjelmassa näyttää ihan sujuvasti uusimman suurimman osan ajasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otinpa huvikseni pari kuvaa äskeiseltä Bali - Jakarta väliltä, kun niitä pilviä nyt sattui kohdalle. Sääli, että turbulenssia on vaikea saada kuvaan ;D

Scattered 5/8

[ attachment removed / expired ]

Jotain pilveä tämäkin ;D

TCU

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä noiden kuvien pitäisi todistaa? Tässä pari omaa kuvaa REX+ASE yhdistelmällä. Mitä näillä todistan? En tiedä, ilmeisesti pilviä?

width=800 height=441http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=97510.0;id=354780;image[/img]

width=800 height=441http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php?action=dlattach;topic=97510.0;id=354781;image[/img]

Kyllä mulla tuntuu ASEn kanssa olevan tuulitiedot eri korkeuksilla oikein simussa sekä ASEn wx logissa. Metarin katson aina täältä

http://www.aviationweather.gov/adds/metars/

ja 90% ajasta ASE täsmää tämän kanssa. Joitain kertoja on joskus käynyt, ettei ASE ole ladannut säätä simuun mutta siitä on ASEn restartilla selvinnyt. Nyt  uudelleenasennuksen jälkeen se ei ole sitä tehnyt.

Mitä on siis ne ominaisuudet, joilla Opus hakkaa ASEn 100-0 tai 6-0? Saattaisin sen mahdollisesti joskus itsekin ostaa, jos jotain järkiperusteita saan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohjelma ei ainakaan koolla hurjastele mutta ostinpa pois ja asennus sujui ok. Tänään ei ehdi testailla mutta palataan.

P.S.

Kameraosia näytti aika kattavalta, säätojen puitteissa..

jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nosiis Opus ja muut sääsoftat on kuin yö ja päivä. Ton opuksen säämoottori on ihan omaa luokkaansa, ja se osaa kyllä generoida jos jonkilaista säätä. Esim. silloin kun METAR väittää näkyvyyden olevan 0, se on oikeasti 0, eikä jotain 1000+ niinkuin kaikkien muiden kanssa. Turbulenssit luonnistuu hyvinkin vakuuttavasti, toisin kuin Active Skylta, joka ei tee niitä oikein mitenkään.

Väitän kyllä, että AS2012 turbulensissa löytyy ja ihan kiitettävästi ainakin mitä tulee VFR-lentämiseen Alaskassa ja Brittiläisessä Kolumbiassa. Ryske on toisinaan sitä luokkaa, että kone tuntuu hajoavan käsiin. Sakkaus on ollut monta kertaa enemmän kuin lähellä ja näkemäni mukaan se on melko realistista. Myös säävariaatioita löytyy aina sen mukaan, mikä sää kulloinkin sattuu olemaan. Tarkistan tulopaikan reaalisään usein netistä ja kas kummaa - hyvin on pitänyt paikkansa.

Ei sillä, että mollasin OPUSta enkä osaa sanoa siitä juuta enkä jaata, mutta AS2012 käyttäneenä voin sanoa, että se on hyvä sääohjelma. Uuta usein hypetetään ja kohta sitten alkaa ihmettely, kun se ei toimikkaan kuin oli luultu. No toivotaan, että sen hankkineet ovat tyytyväisiä - minä puolestani olen aina ollut tyytyväinen HIFIn tuotteisiin säärintamalla enkä oikein ymmärrä, mistää nämä 100 - 0 jutut kumpuaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Ei sillä, että mollasin OPUSta enkä osaa sanoa siitä juuta enkä jaata, mutta AS2012 käyttäneenä voin sanoa, että se on hyvä sääohjelma. Uuta usein hypetetään ja kohta sitten alkaa ihmettely, kun se ei toimikkaan kuin oli luultu. No toivotaan, että sen hankkineet ovat tyytyväisiä - minä puolestani olen aina ollut tyytyväinen HIFIn tuotteisiin säärintamalla enkä oikein ymmärrä, mistää nämä 100 - 0 jutut kumpuaa...

37 vuoden opettajakokemukseni perusteella uskallan väittää, että nuorisolla on usein tapana hieman liioitella asioita.  ;D

Opus on varmaankin oikein hyvä softa. Miten hyvä? Se nähdään sitten kunhan siitä kertyy vähän enemmän tietoa ja kokemusta. Tietokoneohjelmia on paljon hankalampi asettaa paremmuusjärjestykseen kuin esimerkiksi pituushyppytuloksia. Niillä ohjelmilla kun on puolensa ja puolensa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en kyllä ymmärrä tuota turbulenssi-intoa. Itse koetan mahdollisuuksien mukaan blokata simusta kaiken turbulenssin, niin epärealistista se on. Oikeassa elämässä se ravistelee ja koettaa pahimmillaan ehkä kaataa siipeä, mutta aina siihen saa mukaan jonkinlaista ennakointia. Simussa turbulenssi tuntuu järjettömiltä piikeiltä ohjauksessa ja useinmiten ilman ääniefektiä. A2A firman koneilla olen auttavasti päässyt turbulenssifiiliksiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään