Esa Sairio

Eläkkeellejäänti-ilmoitus ja Riihimäen photoscenery

26 viestiä aiheessa

Moi kaikki!

Aikoinaan Tatu Kantomaa ilmoitti jäävänsä eläkkeelle simuhommista, vaikka on paljon nuorempi mies kuin minä. Nyt aion itse jäädä maisemanteosta eläkkeelle vaikka oikeaan työeläkkeeseeni on aikaa vielä vajaa kaksi vuotta. Olen tähän mennessä tehnyt 16 photosceneryä Suomen alueelta ja sitä ennen puolet Finnterrainista, joten harrastus alkaa tältä osin riittää - lentäminen simuilla toki jatkuu.

Lähetin juuri äsken FSNordicin tiedostokirjastoon uusimman photosceneryni, joka on Riihimäen alueelta. Tämä scenery täydentää pääkaupunkiseudun photosceneryjäni pohjoisen suuntaan. Riihimäki on tehty FS 2004:n työkaluilla perinteiseen tapaan mutta toimii myös FSX:ssä. Mukana on luonnollisesti kaikki vuodenajat ja rakennukset sekä puustot. Ilmakuvasta kiitokset Riihimäen kaupungille ja BLOM Kartalle.

Suosittelen asentamaan simuihin tekemieni photosceneryjen lisäksi kaikki muutkin FSNordicista löytyvät Suomen maisemalisäosat ja kenttämallinnukset, jotka toimivat FS 2004:ssä ja/tai FSX:ssä. Näin lentokokemuksesta Suomessa saa olennaisesti realistisemman kuin tyytymällä heikompitasoiseen maisemaan ja vakiokenttiin.

Hieno asia ajatellen mahdollisia tulevia Suomen sceneryjä ja tulevia maisemantekijöitä on se, että Maanmittauslaitoksen ilmakuva-aineistot ovat nykyään vapaasti käytettävissä! Itsekin kokeilin tässä taannoin ladata ja asentaa simuun Maanmittauslaitoksen aineistoja Janne Sinkkosen opastamana ja paikalleenhan nuo ilmakuvat menivät.

[ attachment removed / expired ]

yES :thmbup:

PS. Meikulla on mahtava Kuusamon alueen photoscenery jo laitettuna simun maisemaan paikoilleen, mutta katsotaan nyt mahdanko voida pitää näppini irti sceneryn edelleenteosta, kun olen jo eläkkeellä näistä hommista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitän kaikesta siitä, mitä olet meidän harrastajien eteen simurintamalla tehnyt - työmäärä on ollut valtava. Kenties pienen tauon jälkeen päätätkin jäädä näistä duuneista vain osapäiväeläkkeelle - toivottavasti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Meikulla on mahtava Kuusamon alueen photoscenery jo laitettuna simun maisemaan paikoilleen, mutta katsotaan nyt mahdanko voida pitää näppini irti sceneryn edelleenteosta, kun olen jo eläkkeellä näistä hommista...

Tervetuloa takaisin remmiin! Näinä päivinähän eläkeikä on muutenkin nousussa ja kaikkien panosta tarvitaan... ;D :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset jälleen Esalle tästä uudesta palasta laadukasta Suomi-maisemaa. :)

Jossainvaiheessa sitä jo tottui siihen, että näitä photosceneryjä vain tulee ja tulee, aina uusista alueista ja kenties loputtomasti mutta asia ei sitten olekaan ihan niin yksiselitteinen.

Ymmärrän kyllä halusi vetäytyä vähän syrjemmälle näiden photarien teosta. Työmäärä niissä on valtava! Viimeistään siinävaiheessa tämän oivalsin kun yritin itse saada simuun jonkinlaista photosceneryä aikaiseksi. Josko sen sinne simuun jotenkin saikin niin itseasiassa sehän olikin vasta alkua siinä puuhassa! Pitäisi saada  aikaiseksi myös puut, talot, vuodenajat, värien säädöt, sovitus finnterrainiin ja mitä kaikkea. Eipä voi muuta kuin nostaa hattua sinulle noista tähän asti toteutuneista photareista.

Mielenkiintoinen tuo vinkkisi, että saatat ehkä tulevaisuudessa vielä jotain photareita väsäillä . . .

Itse aikoinaan ajattelin hieman samoin öljyväritaulujen kanssa, että nyt saa jokseenkin riittää! Silti huomaan ostelevani värituubeja ja siveltimiä varastoon "kaiken varalta" jos vielä joskus niitä lentsikoita vaikka . . . .

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei kaimaseni!

Kiitoxet sinulle myös täältä Norrpasta.

Olet uurastanut ja tehnyt kotisuomea tutuxi meille ruotsin suomalaisillekin. Loden Pepelle ja minulle.

Älä nyt kuitenkaan vallan poistu kuvioista.

Muistatkos, kun silloin, joku vuuosi takaperin, Pirkkalan kentällä tavattiin ja kateltiin lentonäytöksiä.

Oikein mukavaa jatkoa harrastuxellesi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos sinulle Esa! On ollut ihana lentää Suomessa nimenomaan sinun tekemissä maisemissa. Voi sanoa, että olet antanut minulle paljon iloa ja aihetta lentämiseen. Suurkiitos!!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi voi Esa mitä menit tekemään! Nyt sinulta jää se jäihin laitettu Joensuun projektikin kokonaan tekemättä. Minä olen ollut vuoden eläkkeellä (muusta kuin simuun liittyvistä töistä) ja palaisin oitis työelämään tekemään sen projektin loppuun, jos minulla olisi hajuakaan maisemien tekemisestä.  ;D

Kiitos sinulle kuitenkin vallan mainiosta "elämäntyöstäsi" "foto-scenereiden"  tekijänä. Vaikka et työstäsi palkkaa olekaan nauttinut, olet varmasti tehnyt satoja tai tuhansia? simuharrastajia onnellisiksi.

Come backiäsi odotteleva

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitosta vaan mukavista kommenteista!

Jos nyt jotain vastapalvelusta voisi toivoa, niin sellainen olisi  ilmainen lento Ilmailumuseon/Finnairin MD-11 simulaattorissa.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, eipä sitten muuta, ku tartut sarvista härkää ja poljeskelet pedaleja!

Mulla on tossa hyllyssä se lehti, jossa edellisen kerran simuletelit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Esalle simumaailman elävöittämisestä 8) On ollut upeaa nähdä kotikaupunkinsa ja asuintalonsa, niin nykyinen kuin menneetkin. Helsinki-Vantaata ympäröivät photomaisemat ovat olleet mielettömän upea lisä reittilentämiseen, joka olisi voinut olla kovin tylsää ilman näitä upeita yksityiskohtia. Vietin lapsuudessani kesä ja talvilomia Riihimäellä, joten kaupunki uimaloineen tuli tutuksi. Joten eikun lataamaan, ja VFR:ää Riihimäelle :thmbup:

Mahdollista "osa-aika" -eläkettäsi toivoo suuri määrä harrastajia, minä mukaan luettuna, Kiitos!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota Riihimäkeä kun käväisin vilkaisemassa niin ai että oli kyllä upea. Kyllähän siellä melkein joka ikinen talo olikin mitä on kaupunkia ympäri ajaessa ja ´kävellessä nähnyt. Kiitoksia tästä scenukasta ja kaikista muistakin. Toivottavasti eläke ei kestä kauan  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin yllättäen, että nyt "simueläkkeellä" onkin aikaa: Kuusamon 400 neliökilometrin photosceneryn autogenit ovat valmiina. Paljon erämaataa, metsää ja suota, vähän rakennuksia. Mikä mukavinta, scene ylettyy Kuusamon lentoaseman ympäristöstä aina Rukatunturin seudulle saakka. On muuten hienoa lapinmaisemaa tuollakin!

yES ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas se tuli huomattua, vaikka eläkkeellä ollaankin niin ei vanha kettu jaksa olla erossa työn touhusta. Mukava että jaksat vielä jatkaa!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista photosceneryn autogen taloista vähän kysyisin Esalta . . siis nehän ovat default taloja, halleja jne. Asennat ne ilmeisesti sillä autogen annotatorilla tms.. . no ei se niinkään mutta mistä tiedät ja miten löydät sopivan kokoiset ja malliset talot? Niitähän on aivan julmetusti. Onko sinulla jokin ohjelma sitä varten tai joku oma kuvatiedosto objektin nimineen tms? Onko se juttu salainen vai voisinko minäkin saada semmoisen apuvälineen jostakin?

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista photosceneryn autogen taloista vähän kysyisin Esalta . . siis nehän ovat default taloja, halleja jne. Asennat ne ilmeisesti sillä autogen annotatorilla tms.. . no ei se niinkään mutta mistä tiedät ja miten löydät sopivan kokoiset ja malliset talot? Niitähän on aivan julmetusti. Onko sinulla jokin ohjelma sitä varten tai joku oma kuvatiedosto objektin nimineen tms? Onko se juttu salainen vai voisinko minäkin saada semmoisen apuvälineen jostakin?

:-\

Talot ja metsät asennetaan Annotatorilla. Talojen paikat näkyvät ilmakuvasta, joka on Annotatorissa aina pohjana, noin yhden neliökilometrin alue kerrallaan (vastaa yhtä agn-tiedostoa).

Kukin talo piirretään Annotatorilla ilmakuvassa olevien ääriviivojensa mukaan paikoilleen. Jos talon pinta-ala on pieni, tekee Annotator siitä automaattisesti pientalon ja jos suuri, muodostuu kerrostalo tai liike/teollisuusrakennus. Annotator kysyy kunkin ruudun keskimääräiset talojen korkeudet, joten esim. Helsingin tai muun kaupungin keskustaa tehdessäni määrittelin että talot ovat ensinnäkin pinta-aloiltaan riittävä isoja (ilmakuvan mukaan) ja sitten sen, että halusin niin ja niin paljon 6-9 kerroksisia taloja, ja noin ja noin paljon 3-6 kerroksisia kyseisen työstettävän maisemaruudun alueelle.

Jos ilmakuvasta ei saa selvää, millainen talo on kyseessä, voi tietokoneen näytölle ottaa aidon tarkan ilmakuvan ko. alueesta viereen. Siis näytössä vasemmalla Annotatorin ruutu, oikealla vaikka Maanmittauslaitoksen aito vastaava ilmakuva tai Google Mapsin ilmakuva.

Annotatorissa voi kopioda taloja alueittain tai riveittäin. Siis ensin piirretään käsin yksi talo oikeaan tai suunnilleen oikeaan asentoon. Sitten kopioidaan piirretyn talon sijainti siihen kohtaan missä ilmakuvassa näkyy seuraava samantapainen talo jne.

Kokonaisen talorivin voi valita ja kopioida kerralla toiseen paikkaan. Omakotialueilla talot ovat usein samanlaisissa riveissä kadun molemmin puolin, joten kopiomalla saa piirrettyä aika helposti suuriakin taloalueita mikäli talot oikeasti ovat riveittäin.

Simu itse arpoo näissä puitteissa mitä Annotatorilla on ohjeistettu, sitten kolmiulotteiset talot simuun määrätyille paikoilleen. Itselläni on käytössä Finnbuildings- lisäosa, joka tekee talojen seinistä suomalaisen/pohjoiseurooppalisen oloiset automaattisesti ja Tatu Kantomaan tekemä kattotekstuuri, jolloin kattojen värit ilmasta katsoen muistuttavat esim. helsingin kattoja.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simu itse arpoo näissä puitteissa mitä Annotatorilla on ohjeistettu, sitten kolmiulotteiset talot simuun määrätyille paikoilleen. Itselläni on käytössä Finnbuildings- lisäosa, joka tekee talojen seinistä suomalaisen/pohjoiseurooppalisen oloiset automaattisesti ja Tatu Kantomaan tekemä kattotekstuuri, jolloin kattojen värit ilmasta katsoen muistuttavat esim. helsingin kattoja.

yES

* Onko tämä kyseinen T.Kantomaan tekemä kattotekstuuri saatavilla jostain ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Esa kullanarvoisista käytännön vinkeistä. Senverran olen tuota Annotatoria kokeillut, että tajusin jotta sillä se homma näköjään hoidellaan, mitä puihin ja taloihin tulee. Edelläkertomasi selvensi asioita melkoisesti Annotatorin käytön suhteen. Finnbuildings toki minullakin on käytössä mutta nämä T.Kantomaan suomalaiset kattotekstuurit kyllä kiinnostaisivat minuakin.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa voinee lähettää sen.

Eritoten Tatu: Voinko laittaa kattotekstuurisi FSNordicin tiedostokirjastoon jossain vaiheessa kunhan ehdin?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eritoten Tatu: Voinko laittaa kattotekstuurisi FSNordicin tiedostokirjastoon jossain vaiheessa kunhan ehdin?

yES.

Ei siinä tekstuurissa mitään ihmeellistä ole, katot vain eri värisiä kuin siinä tekstuurissa joka tulee FinnBuildingsin mukana.

Nykyään kun on hyviä ilmakuvia, niin ehkä niistä saisi parempia kattoja tehtyä noihin tekstuureihin.(?)

Jokaisella photoscenellä muuten voisi olla omat talo-tekstuurit. Ja edelleen, niitä voi varmaankin laittaa useampia jopa samaan sceneen. Eihän se tietenkään työtä yhtään vähennä  ;D mutta tuli vain mieleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi kattotekstuuripaketti on nyt valmiina. Kyseessä on Tatun tekemät tekstuurit.

Jostain syystä en saa pakettia lähetettyä FSNordicille, kun käyttämäni ohjelma FileZilla ei tunnu saavan yhteyttä FSNordicciin. Lähettäminen on aiemmin onnistunut. Viimeksi lähetin Riihimäen photosceneryn jokin aika sitten.

Osaako joku auttaa FSN:n henkilöistä?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään