Jere Aarnia

Etelä Amerikka sceneryt

9 viestiä aiheessa

Oletko ladannut tuon Gigasceneryn?

Jos se on nimensä mukaisesti gigatavujen kokoinen, kestää sen lataus jotain rupuista 4Sharen ilmaislinkkiä myöten vuorokauden (vuorokausia?). Nopeaan latauslinkkiin taas täytyisi rekisteröityä premium-käyttäjäksi, joka maksaa. No ei se varmaan maltaita maksaisi, mutta maksu pitäisi kenties hoitaa luottokortilla. Luottokorttinumero jollekin tuntemattomalle nettipuljulle? No way! Se siitä ilmaisuudesta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos se on nimensä mukaisesti gigatavujen kokoinen, kestää sen lataus jotain rupuista 4Sharen ilmaislinkkiä myöten vuorokauden (vuorokausia?). Nopeaan latauslinkkiin taas täytyisi rekisteröityä premium-käyttäjäksi, joka maksaa. No ei se varmaan maltaita maksaisi, mutta maksu pitäisi kenties hoitaa luottokortilla. Luottokorttinumero jollekin tuntemattomalle nettipuljulle? No way! Se siitä ilmaisuudesta.

Pekka

Minä olen tehnyt noiden nettiostosten kanssa siten, että perustin erillisen tilin (Visa-electron) jolle siirrän ennen ostoa vain senverran rahaa kuin ostokseen tarvitaan. Muutoin tilillä on suunnilleen vain kymppi pari rahaa. Olen vingutellut korttia huolettomasti siellä sun täällä eikä mitään "kaappauksia"  tai tai mitä lie ne sitten ovatkaan ole tapahtunut.

Toinen on sitten tuo PayPal tili jossa yleensä pidän myös muutamaa kymppiä jolla voin tarvittaessa jotain ostaa. Muuten tosi kätevä ja nopea, ostotilanteessa  suorastaan ylivoimainen mutta rahojen tankkaus sinne vie pari päivää, toisin kuin Visan tapauksessa jossa viivettä ei ole lainkaan. PayPal:illa voi myös näppärästi tehdä lahjoituksia vaikkapa Avsimiin tai jollekin muulle hyödylliseksi katsomalleen puljulle.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Toinen on sitten tuo PayPal tili jossa yleensä pidän myös muutamaa kymppiä jolla voin tarvittaessa jotain ostaa. Muuten tosi kätevä ja nopea, ostotilanteessa  suorastaan ylivoimainen mutta rahojen tankkaus sinne vie pari päivää, toisin kuin Visan tapauksessa jossa viivettä ei ole lainkaan. PayPal:illa voi myös näppärästi tehdä lahjoituksia vaikkapa Avsimiin tai jollekin muulle

...

Olen käyttänyt myös PayPaliä a) silloin, kun myyjä ei ole antanut muuta mahdollisuutta (esimerkiksi eräät UK2000 megasceneryt) b) silloin, kun myyjä on ollut minulle tuntematon tai en muuten ole luottanut siihen. PayPalin kanssa pitää kuitenkin olla varovainen (mikäli maksuvaluutta on muu kuin euro). Oletuksena niillä on sellainen optio, jossa valuutan muunnos tapahtuu PayPalin toimesta. Siinä vaiheessa Pal vetäytyy taka-alalle ja Pay astuu esiin. PayPal rokottaa nimittäin suolaisesti tuosta tapahtumasta! PayPalin sivuilta löytyy etsimällä myös se optio, jossa valuutan muunnoksen suorittaa maksajan pankki, mikä on rutkasti edullisempi vaihtoehto. En nyt muista mistä, mutta googlaamalla paypaliä, maksamista, tms. toimintaohje löytyy neitistä.

Pekka

Edit: Koska Kreikalle pitää kerätä kolehtia, kiristää Suomen valtio vuoden 2013 alusta (siis on jo tehnyt sen) EU:n ulkopuolelta ostettujen tuotteiden verotusta ja tullausta (tullimaksut kasvavat). Ennen tullia, veroja ja muita kuluja ei tarvinnut maksaa, jos niiden määrä ei ylittänyt 10 euroa. Nyt raja on laskettu muistaakseni 5 euroon (vai oliko se ihan puhdas nolla?). Tuo 10 euroa mahdollisti hyvin esimerkiksi muutaman CD-rompun tuomisen maksutta. Nyt sakko rapsahtaa paljon vähemmästä, jos tavara jää tulliin. Tullittomalla paikkakunnalla kuten täällä Joensuussa (josta niin ikään valtion säästötoimien takia tullin toimipiste lakkautettiin jo pari vuotta sitten) tullaus saattaa tulla kalliiksi ainakin, jos sen joutuu teettämään jollain huolintafirmalla. Taitaa ostaminen EU:n ulkopuolelta jäädä. Download-tuotteet taitavat vielä onnistua ilman valtion rahastamista. Kannattaa lukea ne tullin sivut uudelleen ja tarkkaan. Eipä ole tästäkään "uudistuksesta" pahemmin tiedotusvälineissä pidetty ääntä toisin kuin esimerkiksi jonkun entisen pääministerin morsiamista tai lautakasoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tullittomalla paikkakunnalla kuten täällä Joensuussa (josta niin ikään valtion säästötoimien takia tullin toimipiste lakkautettiin jo pari vuotta sitten) tullaus saattaa tulla kalliiksi ainakin, jos sen joutuu teettämään jollain huolintafirmalla.

Jos paketti tulee Itellan kyydillä, tullaus on mahdollista tehdä itse netissä. Sinne syötellään lähetyksen tiedot ja hinnat, ja maksut maksetaan verkkopankin kautta. Tämän jälkeen lähetys tuleee normaalisti lähimpään postiin. Tällainen tee-itse-netti-tullaus on kai ollut pakko luoda, eihän Tullilla muuten olisi mitään mahdollisuuksia hoitaa uusien maksurajojen aikana sitä valtavaa tavaramäärää mitä ihmiset tilailee nettiaikana EU:n ulkopuolelta.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekka

olen ladannut gigasceneryn ja premium maksu tekstiviestillä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonko se premium-maksu oli?

Muistaakseni sceneryn koko oli jotain 3,7 gigatavua, joka on ihan liian paljon jollain hitaalla ilmaisella yhteydellä imutettavaksi. Mainostavat maisemaa "ilmaisena", mutta rahastavat (tai tämä latauspaikka rahastaa) sillä kuitenkin. Etsin maisemaa muualta, mutta ei sitä näy olevan tarjolla missään muualla kuin tuolla oletuspaikassaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään