Ilari Kousa

Siviililentosimujen tulevaisuus

16 viestiä aiheessa

Haluaisin herätellä hieman keskustelua tästä aiheesta. Mikä teidän mielestänne on todennäköisin skenaario vuodelle 2020 (muutamia vaihtoehtoja)

- X-Plane

- Prepar3D

- Jokin avoin alusta

- FS11(!)

-  Simuilu harrastuksena kuolee, simuja tehdään enää vain ammattikäyttöön

 

Perustelkaa vastauksenne. Ja asiallista keskustelua, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mennään toivelinjalla:

 

 

Näkisin mielelläni FS11:sta ilmestyvän markkinoille - eräänlaisen päivitetyn version FSX:stä. Se olisi tuttu ja "turvallinen" sekä melko käyttäjäystävällinen. FSX ei mieletäni tarvitse mitään radikaaleja uudistuksia, mutta se pitäisi saada hyödyntämään nykypäivän rautaa ilman epämääräisiä tweikkejä ynnä muita kikkailuja. FSX:ään on tarjolla lukuisia hienoja todellisuutta vastaavia kenttiä ynnä maisemia ja lennokkeja, mutta jos niistä haluaa kaiken irti, niin asetusten pitäisi olla tapissa ja sen,mitä olen maailman simufoorumeilta lukenut, niin sellaista tietokonetta ei ole vielä keksittykkään, joka pyörittäisi tiheitä astuskeskuksia kenttineen simuilevaa pilottia hienossa addon-koneensa ohjaamossa. DX10 Preview auttaa kyllä, mutta senkin tweikkaus on vielä kokeiluasteella - toimii hienosti päiväsaikaan, mutta yöllä on lukuisia valo-ongelmia.

 

X-Plane on sekin betavaiheessa ja sillä tulee varmasti olemaan tulevaisuus edessään ja jos Microsoft ei aio jatkaa simurintamalla vakavasti otettavan simun kehitystyön parissa, niin X-Planen tulevaisuus vain vankistuu. Siinä on mielestäni runsaasti potentiaalia. Suomalaisiakin hienoja maisemia on saatavilla ja yhden näkemäni ja tännekkin postaamani videolinkin kautta voi ihastella todella hienoa VFR-maisemaa ja sulavaa menoa - ei häviä FSX:lle yhtään, mutta tuokin vaatii tehokasta tietokonetta toimiakseen. Päivitys 64-bittiseen tuonee tuohon jotakin apua.

 

Näillä näkymin en näe mitään syytä siihen miksi lentosimuilu harrastuksena kuolisi pois. Se on haastava ja samalla opittuaan reaalimaailman asioita tällä saralla myös palkitseva harrastus. Se on myös mainio tapa kurkistaa maailmalle ja harrastaja oppii kuin vahingossa tuntemaan maantiedettä ja ehkä muitakin hyödyllisiä taitoja. Vielä näin vanhanakin ukkona into on yhtä suuri kuin aloittaessani tämän harrastuksen parissa ja toden sanoakseni into on vain ajan myötä kasvanut johtuen juuri siitä kehityksestä, jossa nyt tällä hetkellä olemme niin maisemien kuin koneidenkin suhteen. Kehitystyötähän nykyisin rajoittaa mm. FSX nykyisellä alustallaan - ei taito tai olemassa olevat kehitystyökalut. Ja niin - en suinkaan ole sieltä aivan vanhimasta päästä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin jokin X planen tuleva versio tai mahdollisesti Prepar3d tulee olemaan se tulevaisuuden suuri simu, ellei sitten jokin kokonaan uusi firma ala vastaavaa koko maapallon kattavaa simua tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reilu seitsemän vuotta on tietotekniikassa kuitenkin pitkä aika, jonka aikana ehtii tapahtua vaikka mitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reilu seitsemän vuotta on tietotekniikassa kuitenkin pitkä aika, jonka aikana ehtii tapahtua vaikka mitä.

No eikös jotkut (aika moni?) paukuttele vielä menemään FS9:lläkin, joka on julkaistu 2003...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä teidän mielestänne on todennäköisin skenaario vuodelle 2020.

 

Noin seitsemän vuoden kuluttua virtuaali-ilmailua voi harrastaa niin kotona Applen 55" iRuudulla, kuin reissussa Googlen Nexus matkahärpäkkeellä. Varsinainen ohjelma löytyy Facebookista. Tai mikä nyt onkaan muotia vuonna 2020. Google++, Microsoft WTF? Eli kyse on verkkopalvelussa pelattavasta pelistä Microsoft Flightin tyyliin jossa ohjelmisto ostetaan/ladataan verkon yli. Dataa siirretään reaaliajassa laitteelle sitä mukaa, kun lento etenee. Tämä luonnollisesti vaatii nopeat tietoverkot ja yhteydet mutta ohjelmisto on skaalautuva. Mitä nopeampi pelilaite ja yhteys, sitä yksityiskohtaisempi ja parempi simulaatio on. AppStoresta voi hankkia ohjelmaan uusi pelitasoja, extraherkkuja ja kaikkea kivaa oheiskrääsää.

 

Google yhdistää Google+:n, YouTuben ja Google Earthin ja tekee palvelun oheen jokapojan Google Fly simulaattoripelin. X-Plane tietysti elää ja voi hyvin ja on edennyt versioon 12.x. FlightGear on myös hengissä, oltaisiinko jo menossa versiossa 4.x...

 

Nyt näyttää, että 32-bittisten ohjelmien aika on päättymässä, seuraava sukupolvi on 64-bittinen. Vai joko vuonna 2020 kaikilla on 128-bittiset pelit ja pensselit? Mutta kuten X-Plane on osoittanut, siirtyminen 64-bittiseen versioon ei käy noin vain. Tai käy, jos unohdetaan vanhat lisäosat eikä raahata niitä kaikkia mukana. Voi jo ennustaa, että tulee olemaan melkoinen urakka saada edes murto-osa nykyisistä Microsoft FS-yhteensopivista lisäosista päivitettyä joskus 64-bittiseksi. Ja jos jotain lisäosia käännetään, ne tehdään ensin juuri X-Planelle, koska siellä käyttäjäkunta kasvaa ja ohjelma toimii heti useammassa laiteympäristössä. Tai sitten ei...

 

Niin ei vajaassa vuosikymmenessä megamuutoksia ehdi tapahtua. Uusien suurten keksintöjen kypsyttely vie pitemmän aikaa. Suunnilleen se tekniikka mikä meillä on nyt olemassa, osataan hyödyntää lähitulevaisuudessa paremmin ja tehokkaammin. Ja kyllä, maailmassa tulee edelleen olemaan vuonna 2020 PC-koneita joissa pyörii Windows XP ja FS2004.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaa on ainoastaan se, että ihmisten kiinnostus lentosimulaattoreihin ei tule katoamaan mihinkään, joten harrastus ei ole kuolemassa mihinkään. Se on sitten asia erikseen minkälaisilla simuilla lennetään, eli lähinnä kuinka realistisia ja laajoja ne ovat. Uusia yrittäjiä voi tulla, mutta jonkin FlightGear-pohjainen avoimen lähdekoodin simun ja X-Planen (joko nykymallissaan tai jonkin toisen tahon jatkokehittämänä) voisi kuvitella olevan hengissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

X-Plane on ainoa joka lupaa tällä hetkellä jonkinlaista tulevaisuutta ja jatkuvuutta.

 

FS-sarja on kuopattu, mikään ei viittaa että saman tasoiseen simulaattoriin enää panostettaisiin.

 

P3D:stä ei tule kuluttajaversiota, tämän on Lockheed Martin ilmoittanut monta kertaa

 

Joku muu, mikä? Flight Gear vaatii vielä liian paljon tunkkaamista perusharrastajalle. DCS:n siirtyminen siviilipuolelle?

 

FSX tietysti säilyy vielä vuosikausia käyttökelpoisena. Jos olisin nyt aloittamassa tyhjästä simuilua, valintani olisi FSX.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkisin mielelläni FS11:sta ilmestyvän markkinoille - eräänlaisen päivitetyn version FSX:stä. Se olisi tuttu ja "turvallinen" sekä melko käyttäjäystävällinen. FSX ei mieletäni tarvitse mitään radikaaleja uudistuksia, mutta se pitäisi saada hyödyntämään nykypäivän rautaa ilman epämääräisiä tweikkejä ynnä muita kikkailuja.

 

Haluaisin hieman kuulla vähän perusteita siitä, minkä takia X-Plane ei näitä ehtoja täytä. Itse siirryin kymmenisen vuotta sitten X-Planen puolelle mutta olen seurannut kummankin kehitystä. Koitan kuitenkin välttää fanboyismin ja vertailla simuja objektiivisesti.

 

Tuttuudella ja turvallisuudella ei pitäisi olla merkitystä. Kehitys kehittyy ja uutta pitää opetella jatkuvasti. FSX:n helppokäyttöisyydestä kuulee usein kun verrataaan X-Planeen, mutta mitä se käytännössä tarkottaa? X-Planessa saa valittua koneen, kentän ja säät oikein helposti. Esimerkiksi uuden koneen ominaisuuksien ja järjestelmien opiskeluun menee valtavasti enemmän aikaa kuin simulaattorin käyttöliittymän kanssa pelaamiseen.

 

X-Plane on sekin betavaiheessa ja sillä tulee varmasti olemaan tulevaisuus edessään

X-Plane on nyt kymmenennessä versiossaan ja jokaista versiota edeltää parin kuukauden pituinen beta-vaihe. Ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 1993.

 

X-Planessakin ovat omat puutteensa kuten joissain paikoissa kömpelö ui ja lisäosien pieni määrä vrt. MSFS, mutta mielestäni näistä mikään ei ole kovinkaan merkittävä puute keskivertokäyttäjälle. Vaikka asentaisin tietokoneeseeni Windowsin, niin olisi silti vaikea perustella miksi FSX X-Planen sijaan jos en tarvitse jotain tiettyä lisäosaa jonka saa vain FSX:lle.

 

Ps. FlightGearin soisi jalostuvan eteenpäin. Täysin avoimelle simulaattorille on paikkansa ja on täysin mahdollista että se on vuonna 2020 ohittanut suljetut kilpailijansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2020 ainoa simu mikä toimii on Fs-2002:nen. Siis mikäli löydät kirpparilta vanhan tietokoneen ja siihen Windows ME:n. Muiden simujen tarvitsemia käyttöjärjestelmiä tai simuja ei saa enään aktivoitua kun niiden tuotetuet ovat päättyneet. Suosittelenkin siis palaamaan jo hyvissä ajoin takaisin Fs 2002:sen pariin.

;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin hieman kuulla vähän perusteita siitä, minkä takia X-Plane ei näitä ehtoja täytä. Itse siirryin kymmenisen vuotta sitten X-Planen puolelle mutta olen seurannut kummankin kehitystä. Koitan kuitenkin välttää fanboyismin ja vertailla simuja objektiivisesti.

 

Tuttuudella ja turvallisuudella ei pitäisi olla merkitystä. Kehitys kehittyy ja uutta pitää opetella jatkuvasti. FSX:n helppokäyttöisyydestä kuulee usein kun verrataaan X-Planeen, mutta mitä se käytännössä tarkottaa? X-Planessa saa valittua koneen, kentän ja säät oikein helposti. Esimerkiksi uuden koneen ominaisuuksien ja järjestelmien opiskeluun menee valtavasti enemmän aikaa kuin simulaattorin käyttöliittymän kanssa pelaamiseen.

X-Plane on nyt kymmenennessä versiossaan ja jokaista versiota edeltää parin kuukauden pituinen beta-vaihe. Ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 1993.

 

 

Niin - anteeksi myöhästynyt vastaus kysymykseen.

 

Sinä olet toiminut X-Planen parissa 10 vuotta ja oletan sinun tuntevan sen toiminnot läpikotaisin ja uusien niksien ja lisätoimintojen oppiminen vanhan tiedon päälle käynee sujuvasti. Toisin on sellaisella, joka hyppää kesken kaiken aivan uuteen käyttöympäristöön. Se ottaa runsaasti aikaa mieltää jutun perustoiminnot kuten vaikka nuo perussäädöt, että X-Planen käytön voi aloittaa.

 

Kun hankin tuon itselleni, niin minun piti olla täällä jatkuvasti kyselemässä milloin mitäkin perusasiaa ja sainkin asiallisia neuvoja pulmiini tuolloin ja tuotteen foormillakin tuli roikuttua pitkät tovit. Ei minulla ole mitään vastaan kyseistä simua. En koe olevani myöskään mikään FSX-fanittaja. Minusta, joka harrastan VFR-säännöillä lentämistä korpikentillä tai pienillä GA-kentillä visuaalisuus luonnonaikojen muutoksineen on tärkeä tekijä ja parasta siihen tarjoaa ORBX. kera FSX addon koneineen - tämä on mielipideseikka. ATC - Radar Control. X-Plane - ?

 

Kehitys kulkee - on tosi, mutta niin kulkee kupla-Volkkarikin toistaiseksi ja simuista puheenollen FS2004 on ainakin toistaiseksi hyvin voimissaan. 20 vuodessa ei nyt hirveän pitkälle ole kuitenkaan vielä toistaiseksi päästy X-Planen osalta, mutta totesinhan itsekkin, että sitä kehitetään.

 

Mitään juupas eipäs huonompi parempi-keskustelua tästä on turha aloittaa ja omassakin avauksessani esitin vain ja ainoastaan toiveen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin seitsemän vuoden kuluttua virtuaali-ilmailua voi harrastaa niin kotona Applen 55" iRuudulla, kuin reissussa Googlen Nexus matkahärpäkkeellä. Varsinainen ohjelma löytyy Facebookista. Tai mikä nyt onkaan muotia vuonna 2020. Eli kyse on verkkopalvelussa pelattavasta pelistä Microsoft Flightin tyyliin jossa ohjelmisto ostetaan/ladataan verkon yli. Dataa siirretään reaaliajassa laitteelle sitä mukaa, kun lento etenee...

 

No niin tästä se alkaa. Microsoft's new London studio is building games exclusively for the cloud [* The Verge].

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin herätellä hieman keskustelua tästä aiheesta. Mikä teidän mielestänne on todennäköisin skenaario vuodelle 2020 (muutamia vaihtoehtoja)

- X-Plane

- Prepar3D

- Jokin avoin alusta

- FS11(!)

-  Simuilu harrastuksena kuolee, simuja tehdään enää vain ammattikäyttöön

 

Mäsä meni kyllä tekemään anteeksiantamattoman teon lopettaessaan FS -sarjan. Varmaa omalla kohdalla on se, että FSX:ssä lennän taatusti niin pitkään kuin se vain yhtään mielekkäästi onnistuu eikä parempaa omalle kohdalle ole.

 

FSX:ssä on kyllä yksi jokerimuuttuja. Nimittäin FSX on tavallaan melko avoimen arkkitehtuurin simu. Katsokaapa esim. vaikka A2A:n loistavia addon -koneita, jotka kumoaa monia FSX:n rajoituksia, esim vihdoinkin fsx P51:n voi käynnistää oikeaoppisesti seos idle cut offilla. Oletan ja toivon että tuleva mahdollinen ruisku-yleisilmailukone(et) jatkaa tätä linjaa. Muutenkin FSX saattaa elää addonien ansiosta vielä todella pitkään, ja nämä myös auttavat ettei fsx jää graafisestikkaan niin pahasti jälkeen kuin voisi olettaa/pelätä.

 

Itselle X-plane on varmaan sitten joskus se seuraava piste, mutta fsx on pitkään vielä helposti valintani, mutta onhan se hyvä tietää että sentäs X-planea kehitellään, ja jos jatkossakin näin on, niin eiköhän tuo jossain vaiheessa aja FSX:n ohi minunkin silmissäni.

 

Voihan olla että jo lähitulevaisuudessa tuleekin joku uusi haastaja markkinoille. Aerosoftin FS ainakin yllätti itseni, vaikka ei HC simu olekkaan.

 

Ps. Minkähän takia Lockheediä ei huvita markkinoida preparedia kaikille? Luulisi että raha kelpaa. Pelkäävätkö he, että simulaattorin maine kärsii ammattilaisten silmissä? Tekisivät vaikka jonkun riisutumman version (lähinnä tuet pois full motion jne pro jutuille) meille taviksille. Jossain taisi olla, että P3D:n käyttöehdot kieltävät viihdekäytön. Huh, olen kyllä kuullut laittomasta lääkkeiden viihdekäytöstä, mutta että PC lentosimujen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Minkähän takia Lockheediä ei huvita markkinoida preparedia kaikille? Luulisi että raha kelpaa. Pelkäävätkö he, että simulaattorin maine kärsii ammattilaisten silmissä? Tekisivät vaikka jonkun riisutumman version (lähinnä tuet pois full motion jne pro jutuille) meille taviksille. Jossain taisi olla, että P3D:n käyttöehdot kieltävät viihdekäytön.

 

Tällähän spekuloitiin aiemmin ja eivätköhän todennäköiset syyt ole se, että Lockheedin sopimus Microsoftin kanssa kieltää sen tai sitten Lockheed ei vaan yksinkertaisesti halua lähteä kuluttajamarkkinoille, mikä vaatii hiukan erilaista lähestymistapaa ja tukipalveluja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ps. Minkähän takia Lockheediä ei huvita markkinoida preparedia kaikille?

 

Veikkaan myös, että sopimus kieltää. Bruce Artwickin ja Microsoftin välinen sopimus vuosikymmenten takaa. Artwickista puheenollen, YouTubesta löytyy Robert Scoblen lyhyt jutusteluhetki Bruce Artwickin kanssa vuodelta 2010. Keskustelussa sivutaan myös simulaattoreiden tulevaisuutta.

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään