Pekka Holopainen

Reunattomat näytöt

25 viestiä aiheessa

Kolmesta tai useammasta LCD-näytöstä moni on rakentanut toimivia visuaaleja. Niissä kaikissa on kuitenkin yksi kiusallinen ongelma. Näyttöjen reunoissa on se vähintään sentin levyinen muovireuna, jota ei näytön kuorta rikkomatta saa irti. Kaksi sellaista vierekkäin tuo (lento)koneeseen kuin koneeseen ylimääräisen ikkunapalkin, joka häiritsee todellisuusvaikutelmaa. Jos olisi olemassa sellainen kohtuuhintainen näyttö, jossa tuota reunaa ei olisi tai sen voisi poistaa ja liittää näyttöpinnat lähes rajatta toisiinsa, simuilijat ympäri maailman varmasti ostaisivat niitä vähintään 3 kerralla.  ;D

 

Onkohan yksikään LCD- tai vastaavien näyttöjen valmistaja huomannut tällaista pientä markkinarakoa?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LG:llä on noita aika ohutraamisia telkkareita :) http://www.verkkokauppa.com/fi/product/10016/dgxqv/LG-42LM670S-42-3D-LED-TV-400-Hz-USB-PVR-WiFi-DLNA

 

Tietty tulee vähän hintaa..

 

//T

 

No huh, eipä tuossa paljon reunaa enää ole. Lähivuosina näistä voi tulla ihan kilpailukykyinen vaihtoehto etenkin ahtaampiin tiloihin. Eikä se tykkikään kovin halpa ole. Vielä kun saataisiin taipuisat näytöt yleistymään ja halpenemaan, voisi visuaalin pyöräyttää sellaisella näppärästi pienessä tilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja eihän ne raamit nyt mahdoton ongelma ole kun näyttöjä on pariton määrä, niin että suoraan eteen on aina yksi screeni, eikä ihan keskellä ole saumaa. Aika monessa telkussa on muutenkin nykyään jo huomattavasti kapeammat reunat kuin ennen, vaikkei ihan noin kapoiset olekaan.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutamia vaihtoehtoja lienee saataville, esim.

http://www.tweaktown.com/news/6244/seamless_display_develops_seamless_triple_lcd/index.html

 

Tee se itse-ratkaisuina on myös vähän vastaavia Fresnel-linssiin perustuvia projekteja:

http://www.simprojects.nl/3_lcd%27s_with_3_fresnel_lenses.htm

 

Jälkimmäisen ratkaisun pystyy varmasti tekemään itsekin ihan kohtuu vaivalla ja hintaakaan Fresnel-linsseille ei enää nykyisin pitäisi paljon tulla.

Konsepti näyttää ainakin yksinkertaiselta: http://www.simprojects.nl/images/triple_LCD_frame_front.JPG

 

Tässä toteutuksessa pilotin penkin paikka ja etäisyys ratkaisevat sen miten näyttöjen reunat näkyvät. Vähän vastaava ilmiö kuin MIK-simulla lennettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo fresneleissä/peilijutuissa on ongelmana just se että toimii ok yksipenkkisessä simussa. Toki riippuu tilanteesta ja käyttötarkoituksesta miten iso ongelma se on käytännössä. Pokat ne on oikeassakin koneessa usein, eikä ne käytännössä ole se mitä katsoo kun lentää ja keskittyy hommaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta. Muuten hyvin toimivassa simu-ympäristössä tuollaiset pienet yksityiskohdat unohtuvat nopeasti. Kokonaisuus ja sen toiminta ratkaisee. Subjektiivinen kokemus ja siihen eläytyminen on toki jokaisen penkin ja tikun välissä.  :)

Toiset saavuttavat tämän ns. 'Flow'-elämyksen helposti ja toisilla siihen ei riitä edes aito full motion-ympäristö. Joku viisas on tämänkin joskus pukenut paremmin vaikeasti ymmärrettävään muotoon.  ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Flow

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa vilkaista pöydän alla olevaa konerivistöä mikä vaaditaan pyörittämään jokaista yksittäistä näkymää Wideview-ohjelmassa.  ;)Kyseisessä ratkaisussa pitää olla FS asennettuna jokaiseen koneeseen erikseen. Lisäksi ratkaisussa

on ainakin jonkin verran ongelmia eri näyttöjen välisessä synkronoinnissa, esim. pilvet lagaavat, yms. Eikös tuossa ole nyt nimenomaan sitä otsikon mukaista väliä eniten, kun on vanhoja putkinäyttöjä rivissä. Lämpötila huoneessa on varmasti myös mielenkiintoinen, kun useampi kone ja putkinäyttö työntävät lämpöä samaan tilaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla myös toimiva ratkaisu, jos pappa betalar. Nielee nimittäin sähköenergiaakin jonkin verran.

 

Karkeasti kuvasta laskien näyttäisi menevän jopa lähes sähkökiukaan suuruusluokkaa. Siitä vain 8 tunnin lennolle.  ;D

 

Tuosta tulikin mieleeni, että kun muutimme tähän asuntoomme niin vuoden kuluttua sähköyhtiöstä tuli mittarin tarkastaja paikalle. Kun ihmettelimme syytä moiseen kertoi hän, että sähkönkulutus talossamme oli pudonnut kolmasosalla. Hetken aikaa piti miettiä syytä moiseen, mutta sitten tuli mieleen, että aiempi omistaja oli kertonut pitäneensä "heti valmis" saunan kiuasta aina päällä (varmuuden vuoksi). Vaikka se "stand by-teho" ei olekaan normaalin kiukaan lämpövastusten tehon luokkaa, riittää sekin pitemmän päälle näköjään lisäämään tavanomaisen omakotitalon sähkönkulutusta noin kolmanneksella.

 

Ei voine myöskään asentaa ihan mihin huoneeseen tahansa, koska perussulake ei kestä.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa vilkaista pöydän alla olevaa konerivistöä mikä vaaditaan pyörittämään jokaista yksittäistä näkymää Wideview-ohjelmassa.  ;)Kyseisessä ratkaisussa pitää olla FS asennettuna jokaiseen koneeseen erikseen. Lisäksi ratkaisussa

on ainakin jonkin verran ongelmia eri näyttöjen välisessä synkronoinnissa, esim. pilvet lagaavat, yms. Eikös tuossa ole nyt nimenomaan sitä otsikon mukaista väliä eniten, kun on vanhoja putkinäyttöjä rivissä. Lämpötila huoneessa on varmasti myös mielenkiintoinen, kun useampi kone ja putkinäyttö työntävät lämpöä samaan tilaan.  :P

 

Tosin ei tuommoisia 180 asteen visuaaleja oikein voi tehdä yhdellä venytetyllä etunäkymällä, onhan teilläkin aika pahat ne geometriaongelmat. Kun siivenkärjen alla oleva maisema onkin etuviistossa oikeasti, ja kun horisontin kulma sivussa ei vastaa nokan asentoa, se tuntuu vähän oudolta.

 

Jounit kyllä teki siihen 737-simuunsa kait parheliantyylisesti useammalla ikkunalla ihan yhdellä koneella visuaalin tykeillä, mutta yhdellä koneella. Ilmeisesti se jaksaa ihan suht ok pyörittää sitä kunhan ei ihan hirmu raskaita scenejä ja asetuksia pidä. Toki se pc taitaa olla niin tykki kuin niitä nykyään on.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, ei nämä useamman ikkunoidun näytön ratkaisut nykyään enää tarvi useampaa konetta. Kommentoin vain tuota kuvaa ja wanhanliiton ratkaisua.

Jouni(t) voivat varmasti parhaiten kommentoida, mutta itse olen edelleen siinä uskossa, että kun simulaattorin ulkonäkymä ikkunoidaan useammalla ruudulle, tulee ruutujen välille horisonttiin jonkinlaista

taipumista /hajoamista nousun /laskeutumisen aikana? Vaakasuoraan lennettäessä maisema ja horisontti pysyvät ehjänä. Kaarroksissa ikkunat tekivät omissa testeissäni myös sahalaitaa kun jokainen

yksittäin ikkunoitu ruutu kallistuu erikseen. Ikkunoiden väliin jää myös jonkinlaiset mustat rajat tykkien omien rajojen /reuna pehmennyksen lisäksi. Viimeksi mainittu lienee silti pienin ongelmista.

 

Harmitellaan jälleen kerran yleisesti vielä, että nyt kun tykkien hinnat ja isompien visuaalien rakennus on vihdoin tullut normaalin käyttäjän kukkaron kipukynnyksen rajalle on varsinaisten simulaattoriohjelmien

kehitys rajoittunut vain muutaman valmistajan ohjelmistoihin (X-Plane tarjoaa tukea myös useamman projektorien ratkaisuille, mutta tähän oli muistaakseni hintalappu erikseen). Olisin mielelläni nähnyt mitä

Microsoftilla olisi ollut tarjolla vastaavien ratkaisujen osalta. Esim. View-asetuksista suoraan 3:lle projektorille aidosti180-asteen maisema propellilla ja animoiduilla siivillä (laipat, siivekkeet), tms.   :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

moro,

 

Useamman ikkunan pyörittämisessä yhdellä koneella on toki omat ongelmansa. Esimerkiksi tätä uutta hienoa A-Flightin EFHK:ta ei tällä hetkellä kovin isoilla aseteuksilla pyöritetä. Meinaa VAS (4gb raja) tai näytönohjaimen (1gb) raja tulla aina vastaan. Tähän toki on hieman parannusta tulossa kun saadaan vain GTX680 näyttis paikoilleen (4gb ja saa kolme tykkiä kiinni niin ei tarvita kahta näytönohjainta enää, tällä hetkellä 560Ti x2 SLI ja nVidia Surround)

 

737 simussa on tällä hetkellä kolmella ikkunalla, kolmella tykillä ja yhdellä koneella toimiva visuaali, faktoja

- näytönohjaimsessa oltava reilusti muistia ja tekturien käsittelyyn puhtia kun dataa sillä >180 asteen visuaalilla tulee aika paljon

- CPU on pakko ylikellottaa että tehot riittää (FSX on kyl kokkarirakentajan painajainen), tällä hetkellä mennään 5 Ghz stabiili (testattu nopeampana mutta en saanu stabiiliksi)

- ikkunoiden väliin tulee mustat viivat -> Immersadisplay lite osaa poistaa pystyrivejä jolloin tää katoaa (zoom laskenta menee vain uusiksi)

- zoom pitää olla todella tarkkaan laskettu ettei O-P:n mainitsemaa hajoamista tapahdu ikkunoiden välillä

- horisontti (ja kaikki muukin vaakasuunnassa) taipuu eri ikkunoiden välillä kaarroksissa/nousussa/laskussa. Tähän ei kiinnitä paljoa huomiota kun tarkalla zoomilla viivat osuu kohdilleen.

- testailtiin kuudella ikkunalla mutta silloin pystymustia ei saanut pois kaikkia kun display lite ei tiedä missä kohtaa ne on. (tätä pitäisi tutkia paremmin ajan kanssa, voi olla että onnistuisikin mutta sitten voi tulla raskaampien sceneryjen kanssa liikaa nykimistä) Normilentelyssä pinnoilla muutos 3 ruutua -> 6 ruutua tipautti fps:ää pari pykälää mutta kun ne huiteli kuitenkin yli 30 niin eipä väliä

 

 

t,

Jouni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tarkennuksista. Muistelinkin, että omat haasteensa on myös tällä aidolla 180-maisemalla. Venytetyn etunäkymän toteutukseen riittää karvalakkimallin PC.

 

Täydellisessä maailmassa Microsoft luovuttaisi alkuperäisen lähdekoodin yhteisen hyvän nimissä niin ei menisi kauaa kun meillä olisi toimiva yhden ikkunan maisema 180-asteen ulkonäkymällä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmitellaan jälleen kerran yleisesti vielä, että nyt kun tykkien hinnat ja isompien visuaalien rakennus on vihdoin tullut normaalin käyttäjän kukkaron kipukynnyksen rajalle on varsinaisten simulaattoriohjelmien

kehitys rajoittunut vain muutaman valmistajan ohjelmistoihin (X-Plane tarjoaa tukea myös useamman projektorien ratkaisuille, mutta tähän oli muistaakseni hintalappu erikseen). Olisin mielelläni nähnyt mitä

Microsoftilla olisi ollut tarjolla vastaavien ratkaisujen osalta. Esim. View-asetuksista suoraan 3:lle projektorille aidosti180-asteen maisema propellilla ja animoiduilla siivillä (laipat, siivekkeet), tms.   :P

 

http://www.elise-ng.net/simulator/index.php/Design/design-vision/All-Pages.html

 

Tässä taitaa olla X-planen ja elise-ng:n vastine 180asteen  näyttöön yhdellä koneella.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen oikein ymmärtänyt ja kuten Jouni yllä vahvistikin, riippumatta siitä mitä ohjelmaa välissä käytetään, taipuu yksittäisten näyttöikkunoiden horisontti kaarelle noustessa ja laskeutuessa. Ongelma on FSX /FS9:ssä itsessään,

ei välissä käytettävässä ohjelmassa. Varsinaisesta simulaattorista pitäisi saada ulos yksi 180-asteen levyinen näkymän yhdessä ikkunassa. Useammalla ikkunoidulla näkymä ei pysy ehjänä. Parhaiten asian voi testa lisäämällä

kotikoneen ruudulle riviin vaikka 3 kpl ikkunoituja maisemanäkymiä. Maassa rullatessa paketti pysyy kasassa, mutta nousussa ja laskussa horisontti taipuu jompaan kumpaan suuntaan reilusti kaarelle (ylös tai alas).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin kuitenkin omasta puolestani, että toisaalta ei nuo kehykset niin hirveän paljon merkkaa.  Jotenkin niihin ei edes paljoa kiinnitä huomiota lennettäessä. Being there -vaikutelmaa toki parantaa se, että ulkoinen maailma suljetaan umpinaisella "kopalla" ja ainoa näkymä kopasta on todellakin nuo näyttöjen näkymät.  Aivot mukavasti kompensoi näitä reunoja.  Toki aina parempi, mitä isommat näytöt ja mitä pienemmät kehykset.  Sanoisin, että ns. realistisuuteen vaikuttaa myös simun pyörivyys, eli lennon ja liikkeen sulavuus.  Sitten pitää vielä konffata näyttöjen valööri- ja kulööriarvot mahdollisimman lähelle toisiaan.  Fiilistä tuo tärinä (buttkicker) ja oikeat napit ja nupit.  Tosin tämä on vaan mun kokemus asiasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysehän on siitä mitä FS9/FSX/X-plane pystyy tuottamaan ulos "natiivina". Jos lähtökohta on se, että pitää availla vaikka 12 erillistä ikkunaa, sovittaa ne mikrometrin tarkasti kohdilleen ja lentää huikeissa 18fps:n nopeuksissa, ei lopputulos voi olla hyvä.

 

FS9 / FSX ei ole koskaan tainnut olla suunnittelupöydällä mikään kotiohjaamoon sopiva kapistus. Prepad 3d taitaa jatkaa samaa linjaa. Huonosta koodista ei taida saada kovinkaan helposti mitään uutta ja mahtavaa.

 

Melkoisen kummaa ettei vuonna 2012 saada FS9/FSX- ympäristöä pyörimään edes Jounien ylikellottamalla intelin prossulla (5Ghz ja näyttikset 2x560 SLi:nä) :-)

 

Ei tosiaan taideta  A-Flightin EFHK:n  kovin isoilla aseteuksilla pyörittää monessakaan kotisimussa.

 

 

Ei jos ruudulle ei pysty tuottamaan yhdessä ikkunassa vaikka 180ast näkymää jo heti ohjelman tukemana, on jatkojalostus tuskan takana.

 

Uskomatonta tämä konetehojen tuhlaus!

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

FS9 / FSX ei ole koskaan tainnut olla suunnittelupöydällä mikään kotiohjaamoon sopiva kapistus. Prepad 3d taitaa jatkaa samaa linjaa. Huonosta koodista ei taida saada kovinkaan helposti mitään uutta ja mahtavaa.

...

 

Sivistynyt (tai sitten ei) veikkaus. Micro$oft on nykyisellään pelkkä rahankeräyslaitos. Parantelivat vähitellen ikivanhaa FS-koodia sen verran, että sitä saattoi kutsua "uudeksi versioksi". Kun siinä tuli seinä vastaa, eli koko simukoodi olisi pitänyt kirjoittaa uusiksi (a lot of work a lot of payment), irtisanoivat kylmästi kehitystiimin ja lopettivat koko projektin satojen? tuhansien simufanien suureksi harmiksi.

 

On olemassa (markkina?)aukko kunnollisen 64-bittisen lentosimulaattorin kehittämisessä. Olisiko XPlanesta siihen?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On olemassa (markkina?)aukko kunnollisen 64-bittisen lentosimulaattorin kehittämisessä. Olisiko XPlanesta siihen?

 

Pekka

 

 

Mielestäni potentiaalisin vaihtoehto tulevaisuuteen on X-plane. opensource-pohjalta on helppo kehittää 3 osapuolen softia.

64bit versiokin on ilmeisesti tulossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään