Guest OttoPOI

FinlandX - tuuheammat metsät?

16 viestiä aiheessa

Moi.

 

VFR-hommia alkanut hommailemaan ja on tullut bongattua, että FinlandXssä on varsin kaljut metsät jos vertaa esimerkiksi UltimateTerrainiin. Onko näitä mahdollista jotenkin tuuheuttaa?  :P Muuten olisin myös tyytyväinen elämään pelkästään UT:n varassa, mutta siihen ei ole VFR-navigointiin varsin oleellisia pienempiä järviä mallinnettu ollenkaan.. Olisiko mahdollista esimerkiksi käyttää järviä FinlandX:stä ja muuta maastoa UT:sta?

 

Tässä vielä pikselimössöt aiheesta. Ykkösessä FinlandX, kakkosessa UTX. UTX:stä puuttuu järvet ja talven ajoitus päin mäntyä, mutta FinlandXssä metsät ovat kiiltävän kaljuja. Autogenit ja scenery complexityt tapissa.

[ attachment removed / expired ][ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa tämmöset lisätä fsx.cfg filun [TERRAIN] osioon

 

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CELL=4500

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_BUILDINGS_PER_CELL=3000

 

Maksimi arvo muistaakseni 6000. Täysin varma en ole auttaako, mutta ainakin kokeilemisen arvoinen.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FinlandX:ää voi säätää jonkin verran bgl:iä poistamalla. Minkään oman virityksen tai yhdistelmän toimivuutta en takaa, mutta eipä FinlandX:llä ole takuuta muutenkaan :).

 

Sceneryhakemistossa on seuraavat tiedostot:

 

1) bridges5xxx.BGL

- Nimen mukaisesti siltoja. Jokaisessa bgl:ssä on eri alue.

 

2) cvx5xxx.BGL

- Ainakin vedet, tiet, rautatiet, voimalinjat, purot ja joet.

- Kussakin BGL:ssä oma alueensa. FinlandX:n vesiä ei siis saa ilman FinlandX:n teitä.

 

3) cvxcity.BGL, cvxHarvatmetsat.BGL... jne.

- Maankäyttötietoja (landclass) vektorimuodossa. Peltoalueita, kaupunkialueita, soita jne. Olikohan tuon tarkkuus sellainen, että mukana olevien kohteiden minimikoko on 10 hehtaaria.

- Kukin BGL kattaa koko maan ja yleensä yhden maastotyypin (joskus useamman, esim. tuntureissa on samassa paketissa kivikot, varvikot ym. tunturialueiden maastotyypit).

- Näitä voi harkinnan mukaan poistaa ilman että FinlandX menee muuten rikki. Nimistä näkyy aika hyvin millaisia maastotyyppejä kussakin tiedostossa on.

 

Esim. cvxHarvatmetsat.BGL sisältää nimensä mukaisesti puustoltaan harvempia alueita (metsäiset suot, hakkuuaukot jne.). Jos näistä haluaa eroon niin tuon tiedoston poistamalla harvat metsät kyllä vähenevät. Eivät kuitenkaan täysin häviä, sillä...:

 

4) FinnClassX_GEO_Point.bgl

- Sisältää maankäyttötiedot rasterimuodossa, suunnilleen 1 km2-tarkkuudella. Tässäkin on harvoja metsiä mukana jos ne ovat tarpeeksi laajoja alueita.

 

3- ja 4-kohtien tiedostot voi poistaa jos on parempi/mieluisampi landclass jostain tarjolla.

 

 

Muita (metsien kannalta epärelevantteja) tiedostoja:

 

5) Finland_Regions.bgl:

- Ohjaa FS:ää käsittelemään koko Suomea Pohjois-Eurooppana. Oletuksena idässä on jonkin verran muistaakseni Itä-Eurooppaa(?) jossa on osin erilaiset tekstuurit ja luokittelut. Luonteeltaan enemmänkin tekninen pikkuseikka.

 

6) Finn_Seasoning.bgl

- Vuodenajat

 

7) FinnMesh_x.bgl

- Meshit (korkeusmallit)

 

8 ) FinnWaterClassXDither.bgl

- Vesien luokittelu (matala, syvä, savenruskea vs. sininen vesi jne.).

 

 

BTW: http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97510.msg1399829.html#msg1399829 ;)...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvistä neuvoista molemmille! Koitin Jannen vinkkiä ja poistin FinnClassX_GEO_Point.bgl -fileen. Vaikutus oli toivotunlainen (metsät tuuheana), mutta ikävä kyllä nyt järvet ovat täynnä ilmeisesti default-sceneryn/UT:n (koitin myös pistää kaikki UTn skenet skenelistassa ei-aktiivisiksi) peltomaisemaa ja se jos joku vasta urpolta näyttääkin;

[ attachment removed / expired ]

 

;D

 

Päädyin siis kompromissiratkaisuun ja täräytin 6000 Joukan vinkin perusteella tuonne treecelleihin, ja se tuuhensi metsikköä jonkun verran (ainakin FinlandXssä pitkin metsiä (randomisti) olevat tiheämmät palstat ovat tuuheampana kuin ilman twiikkiä), ja lentelen nyt tällä ratkaisulla niin kauan kunnes viitsin koittaa lisäkikkailuja/joltakin tulee parempaa vinkkiä  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos jokatapauksessa nopeista ja hyvistä vinkeistä molemmille!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko FinlandX ja UTX toistensa poissulkevat vaihtoehdot eli joko-tai? Mitä haittaa on vai onko, jos asentaa ne molemmat?

 

FinlandX minulla on ollut alusta asti, mutta olen harkinnut UTX+GEX-yhdistelmän hankkimista parantamaan maisemaa yleensä Euroopassa. Myös tuo Lennart Arvidssonin? Etelä-Ruotsin maisema pitäisi siitä.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näyttäisivät olevan. FinlandX tulee päälle Suomen alueelle aina kun on aktiivisena UTXn yläpuolella skenelistassa ja korvaa kaiken UTXn tavaran, ja kaiken logiikan mukaan olettaisin UTXn korvaavan FinlandXn tavarat jos jälkimmäisen siirtää UTXn juttujen alapuolelle scenery libraryssa. Poikkeuksena tosin mainittakoon UTXn kivat yövalot kaduilla, ne toimivat myös FinlandXn "läpi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvistä neuvoista molemmille! Koitin Jannen vinkkiä ja poistin FinnClassX_GEO_Point.bgl -fileen. Vaikutus oli toivotunlainen (metsät tuuheana), mutta ikävä kyllä nyt järvet ovat täynnä ilmeisesti default-sceneryn/UT:n (koitin myös pistää kaikki UTn skenet skenelistassa ei-aktiivisiksi) peltomaisemaa ja se jos joku vasta urpolta näyttääkin;

[ attachment removed / expired ]

 

Auts :). Vesien tilalla näkyy itseasiassa kalliota/jäätikköä joka on ihan FinlandX:n omakätisesti tuottamaa.

 

Syynä tähän ovat FinlandX:n (yhä uniikit?) talvella jäätyvät vedet. FS:ssähän vedet eivät jäädy talvella, joten FinX:ssä ei oikeita vesiä ole olemassakaan. Vesien tilalla on järvien ja jokien muotoisia jäätikköisiä kallioita, joista on custom-tekstuureilla tehty kesällä erehdyttävän vesimäisiä, sinisiä ja märkiä :). Talvella samoista kallioista tehdään custom-tekstuureilla tasaista jäälakeutta.

 

Itse vedet/kalliot ovat noissa cvx5xxx.bgl-tiedotoissa. Ongelma jota en muistanut on se, että FSX ei lataa custom-tekstuureita jos sceneryhakemistossa ei ole landclass-tiedostoa. Tällöin vesien paikalla näkyy FSX:n oletusjäätikkötekstuuria.

 

Jos haluat, voisit tietysti kokeilla korvata FinnClassX_GEO_Point.bgl -tiedoston jollain ihan muulla landclassilla. En tiedä/muista, pitääkö bgl:n käyttää samoja tekstuureita ja olla samalta alueelta jotta tekstuurit latautuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Åålrait. Voisin siis vaikka notepadilla tehdä tyhjän tiedoston nimeltä "FinnClassX_GEO_Point.bgl" ja mahdollisesti sitten FS osaisi ladata nuo vesitekstuurit? Pitää koittaa kikkailla tuon kanssa illemmalla :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Janne tuolla sanonut, että sen pitäisi olla landclass-tiedosto? Eihän tyhjää täynnä ole edes mikään bgl vaikka pääte olisikin sen niminen. Vai olenko käsittänyt asian ihan päin honkia?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Janne tuolla sanonut, että sen pitäisi olla landclass-tiedosto? Eihän tyhjää täynnä ole edes mikään bgl vaikka pääte olisikin sen niminen. Vai olenko käsittänyt asian ihan päin honkia?

 

 

 

 

Sanoi joo, ja ymmärsin että voi olla vaikka Siperian landclass. Onko tuo landclassina oleminen sitten koodattu sinne bgl:ään jonnekin eikä pelkkä tyhjä samanniminen file toimi? No, se selvinnee jossain kohtaa jahka pääsen testailemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoi joo, ja ymmärsin että voi olla vaikka Siperian landclass. Onko tuo landclassina oleminen sitten koodattu sinne bgl:ään jonnekin eikä pelkkä tyhjä samanniminen file toimi? No, se selvinnee jossain kohtaa jahka pääsen testailemaan.

 

Jep, tyhjä tiedosto ei varmastikaan toimi. Bgl:n tyyppi riippuu pelkästään sen sisällöstä. FSX:n näkökulmasta FinnClassX_GEO_Point.bgl-niminen tiedosto voisi sisältää yhtä hyvin landclasseja kuin lentokenttärakennuksia.

 

Alueellisuudesta en tosiaan tiedä. Minusta tässä on neljä vaihtoehtoa:

 

1) Millään ei ole väliä, kunhan on landclass.

- Vaikka Japanin landclassin olemassaolo saa FS:n lataamaan tekstuurit paikallisesta texture-hakemistosta.

 

2) Alueella on vähän väliä ja tarvitaan landclass, jonka alue leikkaa FinlandX:n aluetta:

- Esim. Ruotsin tai Venäjän landclass voisi toimia.

 

3) Alueella on paljon väliä:

- tekstuurit latautuvat vain alueille, joista on landclass. Etelä-Suomen landclassilla saa siis vesitekstuurit Etelä-Suomeen.

 

4) Alueella ja classeilla on väliä:

- Tarvitaan landclass, jossa käytetään samoja kallioclasseja kuin noissa vesissä jotta vesitekstuurit latautuvat.

 

Kiinnostavaa kuulla tuloksista jos ryhdyt näitä kokeilemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin viitsin lopulta alkaa koittelemaan. Ei toiminut ainakaan jollain Amerikan landclassilla tai eräällä Ruotsin landclassilla (tosin en tiennyt leikkasiko Suomea, tuskin  :P). Ehkäpä tyydyn nyt harvempiin puihin ainakin siihen asti kunnes parempi ratkaisu kehitellään  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten saisin muutettua FinlandX:n järviä niin,että ne eivät olisi default kalliota/jäätikköä? Joissakin järvissä on ihan normaalia vettä mutta jotkut pikkujärvet on tuota kalliota. Tuossa vähän ylempänä luki jotain tästä kallio/jäätikkö ongelmasta,mutta siinä ei kerrota suoraa ratkaisua ongelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesien aiemmin kerrottu toteutustapa ei ole bugi vaan FinlandX:n ominaisuus. Voi olla, että näin keväisin FSX heittää hiukan randomisti tekstuureita lumen ja sulan maan rajamaille. Käytännössä voi siis olla jäässä oleva "lätäkkö" keskellä sulaa maata.

No oli miten oli, niin tuota edellä mainittua ominaisuutta ei voi itse miksikään muuttaa.

 

Jarkko voi kokeilla muuttaa ajankohdan heinäkuulle ja tarkistaa tilanteen. Samoin voi tarkistaa, että kyseessä on varmasti lätäkkö eikä kallio. Ja kolmanneksi, on myös mahdollista, että jostain puuttuu vesiä Suomen alueella ja siihen on sattunut kohdalle kallio maankäyttödatasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään