Anton Goebel

Spoilereiden käytöstä

4 viestiä aiheessa

Siirryin juuri potkurikoneista jetteihin ja tarvitsisin neuvoja spoilereiden käyttöön. Jos olen ymmärtänyt oikein, toimivat ne yleensä automaattisesti päälle kytkennän jälkeen, onko näin? Näin ei kuitenkaan tunnu käyvän Bombardier 700:lla ja nopeuden hillitsemiseksi pitää säätää spoilereita manuaalisesti. Tämä aiheuttaa ylimääräistä hässäkkää etenkin lähestymisen yhteydessä. Onko Bombardierissa jossain joku namiska, josta autospoilerit voi kytkeä päälle? Vai onko niitä tarkoituskin käyttää manuaalisesti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aluksen ollessa ilmassa nopeuden ollessa liian korkea täytyy spoilereita käyttää manuaalisesti vipua säätämällä haluttuun kohtaan. Kun nopeus on saatu pudotettua niin spoikat otetaan pois myöskin  manuaalisesti. Sitten Landing checklistassa on yleensä kohta: Speed brakes - Arm. Tällöin siis spoikat täytyy siirtää armattuun kohtaan, jolloin ne tulevat ylös koneen koskiessa kiitotietä (vähentäen lentäjien työtä). Eli spoilerit toimivat ainoastaan laskukiidoissa ja silloinkin jo ne on armatussa moodissa.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta, tämä selvensi jo asiaa hyvin!

Miten käytännössä tehdään spoilereita hyödyntäen esim. siirtyminen nopeudesta 280 KIAS nopeuteen 240 KIAS samalla laskeutuen? Itse teen niin, että säädän nopeuden, avaan spoilereita kaksi pykälää ja säädän sen jälkeen korkeuden. Ongelmaksi tulee vaan se, että kun olen saavuttanut haluamani lentotason niin nopeuden tasaantuminen halutulle tasolle (esim. tuo 240 KIAS) ei tahdo onnistua. Kun spoilerit ottaa pois nopeus tahtoo nousta, ja kun ne laittaa päälle, alkaa autothrust puskemaan potkua. Menee ikäväksi sahaamiseksi. Pitäisikö siis ensin jarruttaa kunnolla vaikka tasolle 210 KIAS, napata spoilerit pois ja nopeuden tasautumisen jälkeen nostaa se tasolle 240 KIAS?

Ja ilmeisesti olen siis toiminut väärin, kun olen säädellyt nopeutta/korkeutta myös spoilereilla lähestymisessä? Onkin ollut vähän stressaavaa heilua flapsien ja spoilereiden kanssa…

Huomasin tuon arm kohdan FSX:n valikoissa, mutta en ole huomannut sitä Bombardierissa. Täytyy tarkistaa kotona… Anyway, olen laittanut spoilerit Saitekin ohjaimen yhdelle vivulle. Kannattaisiko siis arm-toiminnolle tehdä oma komento painikkeille? Vai kannattaako se laittaa vaikka vivun ekaksi pykäläksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta, tämä selvensi jo asiaa hyvin!

Miten käytännössä tehdään spoilereita hyödyntäen esim. siirtyminen nopeudesta 280 KIAS nopeuteen 240 KIAS samalla laskeutuen? Itse teen niin, että säädän nopeuden, avaan spoilereita kaksi pykälää ja säädän sen jälkeen korkeuden. Ongelmaksi tulee vaan se, että kun olen saavuttanut haluamani lentotason niin nopeuden tasaantuminen halutulle tasolle (esim. tuo 240 KIAS) ei tahdo onnistua. Kun spoilerit ottaa pois nopeus tahtoo nousta, ja kun ne laittaa päälle, alkaa autothrust puskemaan potkua. Menee ikäväksi sahaamiseksi. Pitäisikö siis ensin jarruttaa kunnolla vaikka tasolle 210 KIAS, napata spoilerit pois ja nopeuden tasautumisen jälkeen nostaa se tasolle 240 KIAS?

Ja ilmeisesti olen siis toiminut väärin, kun olen säädellyt nopeutta/korkeutta myös spoilereilla lähestymisessä? Onkin ollut vähän stressaavaa heilua flapsien ja spoilereiden kanssa…

Huomasin tuon arm kohdan FSX:n valikoissa, mutta en ole huomannut sitä Bombardierissa. Täytyy tarkistaa kotona… Anyway, olen laittanut spoilerit Saitekin ohjaimen yhdelle vivulle. Kannattaisiko siis arm-toiminnolle tehdä oma komento painikkeille? Vai kannattaako se laittaa vaikka vivun ekaksi pykäläksi?

Laita vivun ekaksi pykäläksi. Uskon että tuo nopeuden tasaantuminen johtuu huonosta mallinnoksesta. Etenkin jos moottorit alkavat puskea lisää tehoa. Katso jos nopeus tasaantuu parissa minuutissa. Jos ei tasaannu niin tule lähestymiseen spoikat ylhäällä ja sitten armiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään