Heikki Tyni

Lentokoneeseen vakionopeudensäädin?

13 viestiä aiheessa

Onko sellaista lisuria että saisi koneeseen "vakionopeudensäätimen"?

Riittää sellainen yksinkertainen vastaava kuin autoissa on, eli kun painat nappia missä nopeudessa tahansa niin nopeus pysyy siinä.

Kone on Eaglesoftin Cessna Citation X 2.0 jaa siinä sellaista ominaisuutta ei ole (eikä

vastaavassa oikeassakaan koneessa sitä ole)

Pidemmillä lennoilla olisi hyvä jos voisi huoletta jättää lentämään vaikka pariksi tunniksi ilman valvovaa silmää....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakionopeudensäädintä ei ole lentokoneissa olemassakaan. Kyseessä on autothrottle  ;)

On mahdollista muuttaa systeemiä niin, että siinä olisi AT, mutta se on vähän monimutkaista ja ei välttämättä tule näyttämään kovin hyvältä.

Niin ja se pitempien lentojen lentämään jättäminen, kyllä se onnistuu ilman AT:takin, on ehkä hankalampaa mutta onnistuu.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidemmillä lennoilla olisi hyvä jos voisi huoletta jättää lentämään vaikka pariksi tunniksi ilman valvovaa silmää....

 

Eikö autopilotti toimi sulla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sellaista lisuria että saisi koneeseen "vakionopeudensäätimen"?

Riittää sellainen yksinkertainen vastaava kuin autoissa on, eli kun painat nappia missä nopeudessa tahansa niin nopeus pysyy siinä.

Kone on Eaglesoftin Cessna Citation X 2.0 jaa siinä sellaista ominaisuutta ei ole (eikä

vastaavassa oikeassakaan koneessa sitä ole)

Pidemmillä lennoilla olisi hyvä jos voisi huoletta jättää lentämään vaikka pariksi tunniksi ilman valvovaa silmää....

 

Moro!

Kyllä se AT siinä  Eaglesoftin Cessna Citation X on katselehan vaan niitä manuaaleja, samat systeemit on myös IRL.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö autopilotti toimi sulla

 

Kyllä autopilootti toimii, mutta kun koneessa ei ole autothrottlea niin joutuu kyttäämään ettei nopeus karkaa liian ylös/alas, varsinkin pidemmillä lennoilla olisi mukavaa jos sen sais lukittu.

Kyllä sen jotenkin saa säädetty kaasukahvalla mutta ei oo mitään automatiikkaa mikä pitäisi nopeuden vakiona.

 

Sen takia haeskelen sellaista taikanappulaa millä sais nopeuden lukittua tarvittaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä autopilootti toimii, mutta kun koneessa ei ole autothrottlea niin joutuu kyttäämään ettei nopeus karkaa liian ylös/alas, varsinkin pidemmillä lennoilla olisi mukavaa jos sen sais lukittu.

Kyllä sen jotenkin saa säädetty kaasukahvalla mutta ei oo mitään automatiikkaa mikä pitäisi nopeuden vakiona.

 

Sen takia haeskelen sellaista taikanappulaa millä sais nopeuden lukittua tarvittaessa.

 

En ole lentänyt noilla isoilla putkilla moneen vuoteen mutta kyllä ennen oli autopilotissa nopeuden säätö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaanpa Citationissa ei ole? Vaikea ymmärtää? En tiedä miksei ole oikeassakaan, mutta tähän on tyydyttävä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä autopilootti toimii, mutta kun koneessa ei ole autothrottlea niin joutuu kyttäämään ettei nopeus karkaa liian ylös/alas, varsinkin pidemmillä lennoilla olisi mukavaa jos sen sais lukittu.

Kyllä sen jotenkin saa säädetty kaasukahvalla mutta ei oo mitään automatiikkaa mikä pitäisi nopeuden vakiona.

 

Sen takia haeskelen sellaista taikanappulaa millä sais nopeuden lukittua tarvittaessa.

Onko tuo tosiaan noin herkkä nopeusmuutoksille? Viime ajoilta kokemusta autokaasuttomasta koneesta on ainoastaan PC12:sta, joka kyllä pysyy ihan suotuisissa ilmanopeuksissa kun taulukosta katsoo (tai PC12n tapauksessa useimmiten rajoittava tekijä on ITT) oikeita arvoja. Välillä tosin sääsofta pyllyilee ja tuuli kääntyy yllättäen, jolloin nopeus saattaa tipahtaa(/nousta) yllättäen. Ja Pilatuksessa ei ole edes fadeccia.

Konetta lentämättömänä mitä tutkin netistä löysin että CX:ssä on ilmeisesti bussimaiset CLB ja CRZ-detentit kaasulle, jolloin FADECin pitäisi osata tuunata N1%:t jotakuinkin oikeanlaisiin lukemiin nousua ja kruisea varten, mutta ilmeisesti kuitenkin vaatii pientä hienosäätöä pilotilta. Tuliko koneen mukana jotain taulukkoa, jonka avulla valitaan kulloinkin olosuhteisiin sopivat kaasuasetus matkalennossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tällainen systeemi ainakin minun Cessnassa on:

 

The CX Autopilot follows normal flight simulation conventions. A few functions should be mentioned here to avoid

confusion.

1. The wheel on Autopilot and Throttle Console is NOT a trim wheel. Clicking above or below the wheel allows the

pilot to make speed setting adjustments.

2. The wheel functions as an AIRSPEED/VERTICAL SPEED SET knob when FLC or VS button is active.

3. FLC [Flight Level Control] button functions as an AIRSPEED HOLD button.

4. VS [Vertical Speed] button functions as a VERTICAL SPEED HOLD.

5. C/O button changes normal airspeed readouts to Mach speed readouts in the PFD.

6. PFD SEL toggles between left/right PFD screens.

7. VNAV is not modeled.

 

Eli kun FLC on aktivoitu vihreä valo paalaa niin valittu nopeus pysyy päällä. VS-rullaa pyörittämällä saadaan valittua haluttu nopeus mutta silloin ei VC saa olla aktivoitu. PFD:n vasemma ylä-kulmassa näkyy haluttu nopeos kts/m riippuen valinnasta.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten yllä mainittu kyseisessä koneessa ei ole perinteistä autotrottelia vaan nak-naks- trotteli-detenttejä jossa moodi vaihtuu tkoffpowerista climbin kautta cruiseen kääsua hölläämällä ja vaatii pilotin läsnäoloa. Itellä ominaisuus jossa crz speed tuppaa olemaan tasolla .85 - .90 M .. tiiä mistä johtuu.. Joo. Tämä kone ei välttämättä ole luotu fire and forgot- pilooteille.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ei tästä tämän enempää jatkossa mutta vastasin kysymykseen joka koski Eaglesoftin Cessna Citaion X:ää ja siinä tämä homma on malinnettu autopilotiin niin että se on AT/speed hold kuten esim. default Boengissa, ei sellainen kuin on Embraer 135 koneessa. Eli nousukulma ei muutu jos ei sitä itse käsin muuta ja ja moottorien tehot pitävät nopeuden haluttuna (auto-kaasu).Viittaus IRL:ään on ilmeisesti väärä koskien tätä tyyppiä.

 

Edit: Voi olla että uudemmassa versiossa on eri systeemi.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään