Miko Verno

EFHF-EFMI

19 viestiä aiheessa

En tiedä laittaisinko tänne, vai verrkolento-puolelle, joten päätin laittaa tänne :P

 

Nyt olen aloittanut verkkolentämisen IVAO:ssa ja aloitin ihan perus Cessna 172:lla laskukierrosta Malmilla. Ajattelin, että voisin lentää Lear45:lla EFHF-EFMI. Mitä reittipisteitä kannattaa käyttää? Korkeudet? VFR vai IFR? Itse ajattelin EFHF-DEGER-HK752-VAKAT-RISAT-TIILI-OTAVA-EFMI. Mites on? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkapa mielummin VFR  :P

 

Esim. DEGER-Jotain reitille jääviä paikkoja (esim. Lahti yms.)-OTAVA ja korkeutta max. FL195 koska Suomessa ei saa lentää VFR:ää FL195 yläpuolella, ellei Ilmailuviranomainen ole muuta hyväksynyt.

 

-HJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse varmaan lähtisin vetämään EFHF-DEGER-Lahti-Heinola-TIILI-EFMI. Lahdesta pääsee aika hyvin seuraamalla Lahden ja Mikkelin välistä suurta vältäväylää. Ilmottautumispiste TIILI on myös sopivasti juuri tuon tien kohdalla. Tietysti tuohon Heinolan ja TIILIn väliin voi jonkun paikan käydä katsomassa, mutta en näe itse tarpeelliseksi. Lentopinnan valitset vallitsevan pilviolosuhteen mukaan, eli VFR maksimit FL 195 kuitenkin jos pilviä alempana, niin selvästi erossa pilvistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa vielä tarkastella tuota konetyyppiä kertaalleen. Tiedä onko kuinka järkevää VFR ajaminen Learjetin kanssa. Toki jokainen tyylillään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa vielä tarkastella tuota konetyyppiä kertaalleen. Tiedä onko kuinka järkevää VFR ajaminen Learjetin kanssa. Toki jokainen tyylillään.

 

Minä olen lentänyt DC-9:llä Vfr lennon Vaasa-Oulu ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa kukaanhan ei kiellä lentämästä VFR- säännöillä RNAV- fiksejä pitkin. Jos koet RNAV- fiksit helpommiksi, on täysin mahdollista käyttää niitä kunhan muistaa lentää alle FL195 ja sääminimeitä noudattaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten IFR?

 

Kiitos vastauksista!

 

IFR saat lentää periaatteessa niin korkealla mihin koneesi nousee. Eli esim. LJ45:lle sopiva olisi varmaan joku FL200-FL260. Ja sitten jotakin reittejä pitkin Mikkeliin esim. MILSI P606 DEKOT T83 AMEVA DCT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastauksista!

 

Entä jos haluaa esim Carvaanilla lähteä? IFR siis? vaikka kohteena EETN?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittinä toimii hyvin EFHK-(star)-DOBAN-(sid)-EETN. Toinen on että otat Tallinan VOR:n kuunteluun ja lennät sitä kohti. Lentokorkeus siinä FL080.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reittinä toimii hyvin EFHK-(star)-DOBAN-(sid)-EETN. Toinen on että otat Tallinan VOR:n kuunteluun ja lennät sitä kohti. Lentokorkeus siinä FL080.

 

Vai olisko kuitenkin  EFHK-(SID)-DOBAN-(STAR)-EETN...

@Verno jos kone ei ole P-RNAV kelpoinen niin rettinä voisi olla DOBAN ja sitten pyytäisit vektorit DOBANille.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Miko halusi kuitenkin Malmilta lähteä (otsikon perusteella). Tällöin reittinä toimii pelkkä DOBAN, Malmilta ei nimittäin vakiolähtöreittejä löydy. Jos on lennonjohtoa, voi odottaa vektoreita nousun jälkeen DOBAN:lle (usein kuitenkin selvitys tulee suoraan ko. pisteelle). Tallinnan puolella taas tutka vektoroi DOBAN:lta määränpäähän. Jos lennonjohtoa ei saapuessa ole, voit lentää STAR- reitin (vakiotuloreitti) DOBAN:lta kohti kenttää. Sään salliessa yksi vaihtoehto on myös lentää DOBAN:lta kohti Tallinnan VOR- majakkaa, ja kun kenttä on näkyvissä, voit tehdä näkölähestymisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuuko tämä ollenkaa default GPS:llä? Vai? :)

Omista defu-GPS- ajoista on senverran aikaa, että en ole varma tunteeko se DOBAN- pistettä. Jos tuntee, niin onnistuu. Tallinnan vakiotuloreittejä se ei varmasti tunne, mutta niiden lentäminen myös käsin onnistuu (ts. eivät vaadi RNAV:ia). Tallinnan IFR- tuloreittien kartat: Kiitotie 08 ja kiitotie 26.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omista defu-GPS- ajoista on senverran aikaa, että en ole varma tunteeko se DOBAN- pistettä. Jos tuntee, niin onnistuu. Tallinnan vakiotuloreittejä se ei varmasti tunne, mutta niiden lentäminen myös käsin onnistuu (ts. eivät vaadi RNAV:ia). Tallinnan IFR- tuloreittien kartat: Kiitotie 08 ja kiitotie 26.

 

Moro!

Meneppä tännä ja lataa viimeisin AIRAC defu GPS:ään niin näkyy kaikki.

 

http://www.aero.sors.fr/

 

Täältä GPS lähestyminen Malmille.

 

https://ais.fi/ais/eaip/fi/

 

EFHF-EETN VFR NOKKA/N0110F060 IFR DCT DOBAN

 

Flightplan defu GPS, kopio allaoleva notepadille ja anna nimi esim. EFHF-EETN ja laita omat tiedostot simulatorfiles jos sinulla on FS9 ei varmaan toimi FSX:ssä.

 

[flightplan]

AppVersion=9.1.40901

title=EFHF to EETN

description=EFHF, EETN

type=VFR

routetype=0

cruising_altitude=5000

departure_id=EFHF, N60* 14.94', E25* 2.50', +000056.99

departure_position=36

destination_id=EETN, N59* 24.80', E24* 48.44', +000131.23

departure_name=Malmi

destination_name=Tallinn

waypoint.0=, EFHF, , EFHF, A, N60* 14.94', E25* 2.50', +000056.99,

waypoint.1=EF, NOKKA, , NOKKA, I, N60* 11.0', E25* 01.35', +000000.00,

waypoint.2=EF, DOBAN, , DOBAN, I, N59* 47.97', E24* 27.15', +000000.00,

waypoint.3=EE, TLL, , TLL, V, N59* 24.68', E24* 50.31', +000196.85,

waypoint.4=, EETN, , EETN, A, N59* 24.80', E24* 48.44', +000131.23,

 

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään