Guest East

Dual-ohjaimien rakenteesta

32 viestiä aiheessa

Moro,

mitähän mieltä olette dual-yoken välityksistä (ohjaimelta ohjaimelle), eli minkä tyyppinen rakenne olisi fiksuin? Käytännössä perusvaihtoehtoja on ainakin kolme: 1) ketju; 2) vaijeri ja 3) akseli. Tietysti näitä voi yhdistelläkin, mutta jos puhutaan ohjaimelta lähtevästä välityksestä.

Tuota vaijeria mietin, mutta se lienee epävarmin. Joustaako/venyykö kenties ajastaan? Akseli hammasrattaineen (bevel gear) olisi jämäkkä ratkaisu. Entä ketju?

-Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa katsoa manuaaleista oikeiden koneiden ohjainten 'räjäytyskuvia':

[ attachment removed / expired ]

´

Itse käyttäisin fillarin ketjua ja rattaita. Näin saat aidoimman tuntuisen välityksen pienellä klapilla. Oikeankin pienkoneen (C172) ohjainten välityksissä on yllättävän paljon klappia ja välystä.

Kotiohjaamossa rakenteen ei tarvi välttämättä olla niin monimutkainen kuin kuvassa, eli ketju voisi kulkea suoraan rattaiden välityksellä vaakasuorassa ohjainmelta toiselle.

Näin olen nähnyt näitä tehtävän.

Toinen vaihtoehto on käyttää ohjainten välissä työntötankoa. Alla olevassa kuvassa on yhdistetty kaksi CH:n ohjainta tangolla:

Helpoiten välityksen tekisi niin, että lisäisi ohjainakselien päähän metallisen fillarin vaihdepakan rattaan ja näiden väliin pitkän fillarin ketjun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos O-P kommentista. Omassa projektissa toki työn alla on 737 ohjaimet, ja niistä onneksi aika paljon eri ratkaisuja löytyykin netistä. Ketju-työntötanko-ketju-yhdistelmä voisi toimia. Keskitys sopivilla jousilla työntötankoon lattian alle. Sitten eteen-taakse liikkeen keskitys kaasujousilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla Laulajaisella oli 737-ohjaimista omassa ketjussaan asiaa.

Mä en muuten tajua noita "modasin ch:n yokea terästangolla"-juttuja, jos moiseen on työkalut ja mahikset, miksei sit samantien tee koko ohjainta raudasta? :-?

Tolppa-yokessa on siivekeakselin kaksoismekaniikka tosiaan haasteena, cessna-tyyppisessä se on helpompi, riippuen toki siitä mitä muuta paneelin takana on. Leveä vetolaatikko laakerikiskoilla ja lootan sisään siivekeakselit laakeripesillä ja ratas akselin päähän ketjulla vois olla toimiva "kaksois-yoke"-moduuli jos tekisi puhtaalta pöydältä, keskitykset pitäisi toki miettiä sinne vielä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen vielä yksi vaihtoehto, nimittäin hammashihna. Tosin onko tuo noilla etäisyyksillä (yli 80cm akselinväli) kovinkaan käyttökelpoinen...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin aikoinaan pähkäilin näitä ja tulin tähän tulokseen.

Ajattelin kans tuota hammashihnaa, mutta kuten aina, etsin sitä halvempaa ratkaisua ja tuolle olis tullu hintaa aika lailla. ketjukin oli mielessä, mutta sit ajattelin että ketju on pitkä, painava ja pitää olla tiukalla, säätäminen yms. Duunasin sit tämmösen ja ainakin mun mielestä simppeli, halpa ja yksikertainen jutska. Toimii hyvin. t-Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli sulla on Marco akseleilla tehty nuo putkien sisäiset välitykset, niinkö? Mistähän kannattaisi ostaa/tilata edullisesti rattaat tuonne yläpään 90 asteen mutkaan? Noita firmojahan on netissä (esim. hpcgears.com), mutta saakohan jostain edullisemmin, Suomesta ehkä jostain?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan kuvista ja vinkeistä! Tuo näyttää kyllä kieltämättä riittävän yksinkertaiselta ollakseen myös samalla jämäkkä ja toimintavarma. Ilmeisesti tuossa ei juuri klappiakaan ole, eikä rakennelma jousta vääristä paikoista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, klappia ei ole kyllä yhtään. Ainut jousto on, jos toisesta yokesta vääntää kovaa vastaan. Jousto on tossa pitkässä kierretangossa, jos se olis jämäkämpi, esim joku putki tangon päällä, niin ei joustais sekään. t-Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs mieltä olette, että jos noista muovilaaduista valitsee, niin riittääkö rattaisiin halvempi ja pehmeämpi laatu, tyyliin tämä: http://shop.hpceurope.com/an/produit.asp?prid=244&lie=0&nav=ong

...vai onko otettava suosiolla kestävämpää materiaalia, esim: http://shop.hpceurope.com/an/produit.asp?prid=655&lie=0&nav=ong

Muovilla kuitenkin pärjännee, ettei teräslaatuja tartte alkaa kattelemaan... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuitti löyty, firma on Mekanex ja hinta oli silloin 8€ / pari + alv + pakkauskulut + pientoimituslisä + postikulut  >:(  2 paria kaikkine kuluineen vajaa 40€ . Mulla on tuotenumero, jos päädyt tilaamaan tuolta. Hinta voi olla kyllä nykyjään eri?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Marco, jos ei siitä liikaa vaivaa ole, niin laita vaan se tuotenumero. Voin vaikka sitten kysyä nykyistä hintaa ja saatavuutta.

Jouni, olen joskus selannutkin tuon läpi ja muistelin, että teit ketjulla.

Olennaisinta varmaan, että tekee riittävän tukevan, ettei jää ratti käteen niinku Qashqaissa... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oukkidoukki, mun kuitissa on KHA2516C16, mutta kävin noiden sivulla ja toi tuotenimike näyttäis olevan nykyjään A2516H16. t-Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oukkidoukki, mun kuitissa on KHA2516C16, mutta kävin noiden sivulla ja toi tuotenimike näyttäis olevan nykyjään A2516H16. t-Marco

Kiitos!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipa sitten tilattua kartiorattaat jenkeistä. Muovia (acetal), 12mm akseliin. Hintaa viidelle rattaalle (4+vara) tuli noin 21 taalaa + postit (hinnaston mukaan pitäisi asettua alle parin kympin). Postituksen hinta varmistuu myöhemmin, mutta toivottavasti tuosta ei nyt tule ikäviä ylläreitä. Firma siis www.sdp-si.com.

Kattellaan nyt lopulliset kulut, mutta jos näillä mennään niin kyykyttää Euroopan hinnat 6-0.

EDIT. Elikkäs varmistui lähetys, postikuluineen noin 30 taalaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan tohon jotain tulleja päälle, vai onko noissa joku summa minkä alle ei tarvitse tulleja/veroja maksaa? Rojektikuvia ototeltaessa  ;) t-Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleekohan tohon jotain tulleja päälle, vai onko noissa joku summa minkä alle ei tarvitse tulleja/veroja maksaa? Rojektikuvia ototeltaessa  ;) t-Marco

Olihan niissä jokin summa, olisko ollut että alle 10e alveja ja tulleja ei peritä... summat voi olla jotain muutakin nykyään. Enivei, toi on niin pieni summa, että montaa euroa tuosta ei voi tulla.

Toivotaan, että tilatut rattaat on oikeanlaiset ja riittävän kestävät. Melkein kaikki muut tarpeet onkin jo hankittu, joten kasaamaan päästään toivottavasti heti kohta lähiaikoina...

Mekanexilta kysyin, mutta kuulemma myyvät vain firmoille. Tosin toimitus onnistuisi välikäsien kautta. Pidetään mielessä jos jotain muuta tarvitsee tilailla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen tuli kartiorattaat postissa. Olipa kohtuu nopea toimitus, noin viikossa jenkeistä. Mitään ylimääräisiä maksuja ei tullut päälle, kun paketin arvo oli noin 30 dollaria postikuluineen. Varsin kohtuuhintaan siis.

Ja heti vääntämään protoa, tosin tästä puuttuu vielä rattaat. Kunhan akselin vientiä ja laakerikehiä testailin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, tuli heti kysymys mieleen, että miten sä laitat yokelta tulevat johdot menemään? Sulla on toi yoken kiinnitys erillainen, mulla nuo akselit on putkea, jonka sisässä kaapeli menee mutkaan asti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, tuli heti kysymys mieleen, että miten sä laitat yokelta tulevat johdot menemään? Sulla on toi yoken kiinnitys erillainen, mulla nuo akselit on putkea, jonka sisässä kaapeli menee mutkaan asti.

Moro. Laakereiden ympärillä on pyöreä levy, johon laakerit on upotettu. Niihin meinasin porata pienet reiät ja vetää sitä kautta. Tosin tämä on vielä proto, joten pitää miettiä vielä tuota putkivaihtoehtoa. Voisi olla melkeinpä parempi niin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, sillon piuha on tavallaan yhtä osaa eikä liiku/taivu/jumita kun yokea kääntelee. Ohuilla piuhoilla ei tuolla ole varmaan merkitystä, mutta mulla on suht jäykkä "kaapeli" (olikohan mulla 12 piuhanen?) Mutkasta alaspäin porasin levyyn reiän mipin puoleiseen reunaan, koska muuten kulmasta olis tullu liian jyrkkä ja piuha olis voinu ajan kanssa ehkä kulua puhki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päädyin tekemään linkityksen samalla tavalla kuin ohjainten pystyrungotkin, eli 75:lla viemäriputkella ja kahdella T-haaralla. Alas kiinnitetty U-kisko jäykistämään ja jousien kiinnityksiä varten. Päätyihin laakerointi. Aika simppeli ja vaikuttaa toimivalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parin vapaapäivän saldoa. Yoken akselivälitys vaikuttaa toimivalta.

Haetaan paikkaa ohjaimen kiinnitykselle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään