Henri Juhantila

Pilatukseen uutta avioniikkaa?

10 viestiä aiheessa

Terve arvon foorumilaiset!

Tuli tossa kipinä alkaa lentämään jollakin tälläisellä pienemmällä koneella IFR-legejä yms. Päädyin siihen, että F1 Pilatus PC-12 on koneena hyvä, mutta tuo koneen avioniikka puoli on enintään luokkaa tyydyttävä. Joten nyt haen mielipiteitä mitä navigointi systeemejä siihen kannattaa asentaa. Jotain ISG:n mittareita jne. on pyörinyt mielessä sekä VasFMC:n juttuja.

Edellytän avioniikoilta (siis GPS) erityisesti sitä, että niihin on saatavilla ajantasainen AIRAC päivitys. Ja sitten sitä, että laitteet saa pultattua koneen paneeliin kiinni, sillälailla että näkyvät VC:ssä ja niitä pystyy sieltä käsin käyttämään, ilman erillistä Pop-up ikkunaa.

Onko hyviä ehdotuksia?

T. Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reality XP:ltä olen hankkinut GPS:n ja se kyllä uppoaa ohjaamoon ihan mukavasti. Tosin reitinsyöttö vaatii sen pop-upin käyttöä, mutta ei se haittaa suuremmin. hankintaprosessi on hitusen monimutkainen Flight1 wrapperin kautta. Käyttäjiltä on heidän foorumeillaan neuvoja ohjaamoihin istuttamisessa. Omin päin se on työlästä (Carenadon Mooneyhin jouduin säätämään sen itse, mutta kyse oli oikestaan vain sopivan koon löytämisestä ja yrityksen ja erehdyksen kautta se onnistui).

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä Pilatuksessa oli joskus ISG:n avioniikat ja FMS, sai kivasti uusimmat AIRACit siihen päivitettyä ja siten lennettyä ajantasalla olevia reittejä, sekä tietty pistämään koneen lentämään SID/STAR.  ::) Löytyy tuolta ISG:n sivuilta se "retrofit" pilatuksen paneeliin, niin asennus käy aika helposti. Voi olla että VC piti itse säätää ne gauget mutta ei ollut paha homma, kunhan vaihtoi mittaristojen nimen 2D paneelissa olevaan. Ja FMS joutui avaamaan popuppina.

En ole varma lentääkö PC-12 oikeassa elämässä automatiikan avustuksella SID/STAR vai lennetäänkö ihan VOR ja NDB suunnistuksella, mutta kai noissa PC-12NG lasiohjaamoissa ne proseduurit saa syötettyä ettei täysin VOR:rien varassa mennä.

Tässä se retrofit ja ISG:n sivut: http://www.isgsim.com/?page=panel_library⊂=retro_f1_pc12

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reality XP:ltä olen hankkinut GPS:n ja se kyllä uppoaa ohjaamoon ihan mukavasti. Tosin reitinsyöttö vaatii sen pop-upin käyttöä, mutta ei se haittaa suuremmin. hankintaprosessi on hitusen monimutkainen Flight1 wrapperin kautta. Käyttäjiltä on heidän foorumeillaan neuvoja ohjaamoihin istuttamisessa. Omin päin se on työlästä (Carenadon Mooneyhin jouduin säätämään sen itse, mutta kyse oli oikestaan vain sopivan koon löytämisestä ja yrityksen ja erehdyksen kautta se onnistui).

Mun mielestä tohon RXP:n GPS:ään ei saa kun jonkun vuoden vanhan Navdatan ilmaiseksi. Uudempi maksaa paljon rahaa.

Itsellä Pilatuksessa oli joskus ISG:n avioniikat ja FMS, sai kivasti uusimmat AIRACit siihen päivitettyä ja siten lennettyä ajantasalla olevia reittejä, sekä tietty pistämään koneen lentämään SID/STAR.  ::) Löytyy tuolta ISG:n sivuilta se "retrofit" pilatuksen paneeliin, niin asennus käy aika helposti. Voi olla että VC piti itse säätää ne gauget mutta ei ollut paha homma, kunhan vaihtoi mittaristojen nimen 2D paneelissa olevaan. Ja FMS joutui avaamaan popuppina.

En ole varma lentääkö PC-12 oikeassa elämässä automatiikan avustuksella SID/STAR vai lennetäänkö ihan VOR ja NDB suunnistuksella, mutta kai noissa PC-12NG lasiohjaamoissa ne proseduurit saa syötettyä ettei täysin VOR:rien varassa mennä.

Tässä se retrofit ja ISG:n sivut: http://www.isgsim.com/?page=panel_library⊂=retro_f1_pc12

Täytyy tota kokeilla joo!

-Henkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tuli vielä sellanen mieleen, että toimiiko tuo retrofitti myös FSX:llä?

Joo, FSX:llä juuri mä sillä olen lentänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tohon RXP:n GPS:ään ei saa kun jonkun vuoden vanhan Navdatan ilmaiseksi. Uudempi maksaa paljon rahaa.

Täytyy tota kokeilla joo!

-Henkka

Viimeisin Navdata on vuodelta 2011...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos karvalakki-Pilatus (ei NG) kelpaa, niin olen joskus korvannut sen vakiona tulevan Flight1:n KLN-90B GPS:n Project Tupolevin samaisella kapistuksella. Autopilottiin linkittäminenkin muistaakseni onnistui pienellä kikkailulla. PT:n versio käyttää FSNavigatorin Navdataa, joten sen saa aina varmasti ajantasalle. Lähtö- ja tuloreititkin voi tehdä mieleisekseen erillisellä softalla. Tämä kaikki tosin vain FS2004:lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin kuten sanoin se on silloin vuoden vanha ;)

Nooooh - jos pilkkua ja niin pois päin, niin "jonkun vuoden vanha" on aivan eri asia kuin vuoden vanha  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään