Pekka Holopainen

COD-ongelmia

13 viestiä aiheessa

Hankin Cliffs of Dover-ohjelman vai pitäisikö sanoa -ongelman?

1. Vaikka simu tulee CD/DVD:llä ottaa asennusohjelma yhteyttä UBI-softin sivuille (joiden kanssa minulla on ollut ennenkin ongelmia) ja lataa sieltä jonkun Steam-ohjelman, joka huolehtii pelin lataamisesta ja asentamisesta. Olen aina vihannut näitä tällaisia apuneuvo-ohjelmia tai latausagentteja. No kumma kyllä tällä kertaa asennus sujui ongelmitta mitä nyt se jumi vähän ennen loppua eikä selvinnyt siitä konetta buuttaamatta. Ihme oli myös se, että sen jälkeen asennus meni loppuun.

2. Käynnistin ohjelman oletusasetuksilla ja menin Training-osioon testaamaan. Ohjelma ei tunnista laisinkaan joystickiäni! No lennän tietokoneen ohjaamana lennonopettajan karjuessa että käännä nyt hyvä mies oikealle. Kääntäisihän minä, mutta kun tämä ohjelma ei tottele tikkua. Ei kai nykyaikana enää tällaisia puutteita näissä ohjelmissa pitäisi olla? Jokainen muu ohjelma tai peli on aina tikun äkännyt kertalaakista.

3.  Mutta ei tuossa vielä kaikki ohjelman grafiikka on kuin wanhalta hyvältä 80-luvulta (katso alla oleva liitekuva). En ainakaan lyhyellä etsinnällä löytänyt mistään kohtaa, josta värien määrää voisi säätää. Ohjelman pakkauksen kyljessä sanotaan, että se tukee nimenomaan sitä näytönohjainta, joka minulla on kuten myös CPU:ta. Luulisi, että nykyaikana oletusresoluutio ja -värien määrä (tai mikä muu tahansa mikä vaikuttaa grafiikkaan) olisi tuetun näytönohjaimen mukainen.

Neuvoja siis kaivataan jos joku tuntee tämän ohjelman paremmin kuin minä vasta-alkaja.

Kuva harjoituslennolta:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma ratkesi. Heti asennuksen jälkeen grafiikan asetuksissa oli päällänsä "for epileptics" asetus ikäänkuin oletuksena suurin osa käyttäjistä olisi epileptikkoja (tai sitten olin jossain vaiheessa vahingossa lykännyt sen päälle). Näkevätkö epileptikot tuollaisen kuvan (edellä) muka normaalina? Enpä usko. Jotain mätää siinä asetuksessa on.

Joystick ei toiminut siksi, että oletuksena lähes kaikki sen asetukset (kaasua lukuun ottamatta) olivat aivan persiillänsä. Miksi tämä tehdään aina näin vaikeaksi? Oletusasetusten pitäisi olla sellaiset, että peruslentäminen onnistuu. Jokainen voi sen jälkeen hienosäätää asetuksensa (joita tässä simussa todella piisaa) sellaisiksi kuin haluaa. Nyt piti tehdä kaikki manuaalisesti ihan alkeista asti.

Se huonoista uutisista. Sitten hyvät - vai olisiko toisin päin?

Tämä simu on kuin toiselta vuosisadalta verrattuna esimerkiksi FSX:ään. Jopa minun vanhassa mikrossani se toimii jouhevasti ilman stutterin stutteria, ei nyi eikä välky kuten FSX tai FS2004 ja grafiikka on muutenkin astetta parempaa. Ilmeisesti tämä on juuri sitä, mitä jäimme kaipaamaan kun M$ lopetti FSXI:n kehityksen kalkkiviivoilla ja aloitti surkean Flight-projektin (dollarien kuvat luultavasti silmissä). Heinäkuussa saimme lukea uutisen, että nyt myös Flight-projektin kehitys on kuopattu. M$ luopuu lentosimujen kehityksestä kokonaan, kun niistä ei ilmeisesti irtoa tarpeeksi dollareita. Simuharrastajat toki tiesivät Flight-projektin kuolleena syntyneeksi ajatukseksi jo ennen sen valmistumista. Nekin resurssit olisi kannattanut panostaa FS-simun kehittämiseen nykyajan tasalle hyödyntämään prosessorien moniydin- ja muuta modernia laitetekniikkaa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joystick ei toiminut siksi, että oletuksena lähes kaikki sen asetukset (kaasua lukuun ottamatta) olivat aivan persiillänsä. Miksi tämä tehdään aina näin vaikeaksi? Oletusasetusten pitäisi olla sellaiset, että peruslentäminen onnistuu. Jokainen voi sen jälkeen hienosäätää asetuksensa (joita tässä simussa todella piisaa) sellaisiksi kuin haluaa. Nyt piti tehdä kaikki manuaalisesti ihan alkeista asti.

Tähän lienee syynä se, että eri joystickeissa (ml. gamepadit, kaasut, polkimet jne) eri ohjausakselit (korkkari, siiveke, trimmit, jne) voivat olla eri järjestyksessä ja mitään "standardia" ei ole. Uuden simun asentamisen jälkeen joutuu viettämään hetken aikaa asetuksissa ja mäppäämään ohjaimen akselit ja napit oikeisiin toimintoihin.

Ps. COD:sta ja muista sotasimuista jutellaan enemmän Virtuaalilentäjien foorumilla, http://forum.virtualpilots.fi/app/forum/ ja IRC:ssä #warbirds-kanavalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari viikkoa sitten ostin ja onpas raskas peli tämä IL-2 COD, fps ei tahdo nousta sitten millään. Onko tähän olemassa mitään lääkettä vai pitääkö vain tyytyä kohtaloon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tunnu olevan, itselläni systeeminä I7 2600k 3.4Ghz, 8GB RAM Radeon 6990 ja eipä siltikään aivan täysillä asetuksilla viitsi lentää huonohkon FPS:n vuoksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tunnu olevan, itselläni systeeminä I7 2600k 3.4Ghz, 8GB RAM Radeon 6990 ja eipä siltikään aivan täysillä asetuksilla viitsi lentää huonohkon FPS:n vuoksi.

No harmi. Eipä noilla matalemmillakaan asetuksilla viitsi lentää, sen verta kuralta näyttää.  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno ja tunnelmallinen peli, mutta päivittäminen on tehty mahdottomaksi. Oon tässä puolisen tuntia (!!!) säätäny.

Muokkaus! Niin, ja semmoinen piti kysymäni, että mikäs olisi paras tapa navigoida ko. pelissä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkelma numero 10000: Mulla on pelissä vasemmassa ylänurkassa suuri harmaa laatikko. Asensin pelin uudestaan, mutta siinä se nököttää vieläkin. Ideoita otetaan vastaan...  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkelma numero 10000: Mulla on pelissä vasemmassa ylänurkassa suuri harmaa laatikko. Asensin pelin uudestaan, mutta siinä se nököttää vieläkin. Ideoita otetaan vastaan...  ???

Mulle ilmestyi myös samanlainen laatikko FSX:ään, kun laitoin nvidiainspectorista FXAA:n sekä FXAA ilmaisimen päälle..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FXAA indikaattori tekee sen laatikon. Omaan näyttöön ilmestyi pieni vihreä loota vasempaan ylä nurkkaan.

Edit: Tämä ilmiö syntyi FSX:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsokaa nyt aluksi vaikka versionumerot. Kotelon ostaneet saattavat saada vanhemman version. 1.8 versio beta ainakin on ollut saatavissa jonkin aikaa, mutta sujuvuus parani jo 1.5 versiossa. Minulla tökkii ainoastaan isompia pommikonelauttoja moukaroidessa, muuten on mukava ollut lennellä Doverin kallioilla Spitillä ja Hurricanella.

Ai niin, se steam on nykyaikaa. Se on oikeastaan sen pelin kopiosuojaus, mutta se on myös kauppa ja alusta monille muille peleille, myös ilmailuaiheisille. Hyviä tarjouksia jne. Ei kannata oudoksua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään