Rolf Niemi

Kysymys heko-piloteille autopilotista

15 viestiä aiheessa

Mielenkiintoinen lisäosa! Enpä tiennyt tuollaista olevan olemassakaan mutta aion kyllä kokeilla. Tuo näyttää olevan käytössä joissakin freeware koptereissa. Varmaankin kannattaisi ladata sellainen valmis toimiva paketti ja katsoa sitten siitä, että miten tuo on asennettu.

Esim Simviationissa Helicopters page7 on Eurocopteri jossa tuo gauge on käytössä. Fs2004. Latasin kopterin mielenkiinnosta tuota gaugea kohtaan mutten ole vielä kokeillut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kerro tuloksista. Tietämäni mukaan sen pitäisi toimia CERA Bell 222:ssa (FSX), mutta en vaan saanut toimimaan. Lataisin toimivan paketin, jos vain sellaisen löytäisin. Eilen haeskelin tietoa tuosta sieltä täältä, mutta laihoin tuloksin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan pika pikaa kerkesin kokeilla ennen nukkumaan menoa ja laite kyllä toimii! Kopteria voi lentää autopilotilla ja hiirellä, kuin lentokonetta konsanaan. Tässä on myös tuo oikealla näkyvä "leijutus-automaatti" joka toimii myös hyvin. Ptää myöhemmin katsoa, että miten näitä gaugeja saisi siirrettyä omiin suosikkikoptereihin. Muuten tämän kopterin asennuksessa ei ollut mitään ihmeellistä vaan kaikki gauget vain asennetiin sinne gauge kansioon. Voi olla, että ongelmia käytössä tulee kun tarkemmin asiaan perehtyy mutta pitää nyt katsoa paremmalla ajalla.

[ attachment removed / expired ]

Tässä näyttää olevan pari nappia vähemmän kuin tuossa sinun esimerkki kuvassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko nuo kuvat Virtual cockpitistä?

Gauget laitoin Gauge-kansioon ohjeen mukaan. Panel.CFG:tä muokkasin siten, että laitoin tuon [Windows] jutun myös ohjeen mukaan ja ne AP-filut suoraan FSX:n pääkansioon -  tietenkin ohjeen mukaan.

Kopterissa, johon tuon haluan ei ole 2D-ohjaamoa ja kuten monesti olen sanut havaita, niin virtuaalista on hankala muokata.

Jotenkin minulla oli sellainen tunne, että sinulta tuo sujuu kerralla  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ylempi kuva on 2-D paneelista ja alempi Virtual-Cokpit. En ole tähän vielä perehtynyt tarkemmin mutta ei tässä ainakaan ollut mitään pääkansioon asenntavaa extraa, tosin en ole kylläkään readmeja lukenut joten ehkäpä vain täysin "hölmön tuurilla" kaikki sattuu toimimaan. Mutta eiköhän tämä tästä valkene pikkuhiljaa.

Sinäsntä tuo autopilot vaikuttaa oikein kätevältä ja aionkin koittaa asentaa sen "Majakkahuoltoni" kopteriin mahdollisimman pian.

Merellä huonossa säässä kovalla tuulella on tosi haastavaa yrittää lentää kopterilla suoraan ja usein niitä merimajakoita saakin sitten etsiä pitkään kun suoralta reitiltä on sorruttu sivuun. Mitään kiintopisteitä kun ei merellä välttämättä ole näkyvissä.

Matkalennolla sisämaassa tuo olisi myös kiva, voisi vaikka välillä ihailla hieman maisemiakin eikä tarvitsisi olla jatkuvasti niin skarppina.

Kovin pieni laatikko tuo on tuossa 2-D cokpitissä eikä teksteistä saa mitään selvää. Kannattaa ilman muuta tehdä tuosta ikonista aukeava suurmpi ikkuna kojetauluasennuksen lisäksi. Kyllähän nämä tekijämiehet näitä gaugeja ovat sinne virtual cokpitiinkin asennelleet, esim T:Hiltunen niitä asenteli yhdellä kädellä ja toinen silmä kiinni tuosta vaan.

Minä käytän asennuksissa Fs-Panel Studiota jolla puuha on melko yksinkertaista, tosin Vc-cokpiteihin en sillä ole koskaan asentanut mitään vaikka siinä semmoinen aputoiminto onkin. Ehkäpä sitäkin tulee treenattua tämän autopilotin myötä.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tuota - tunnen itseni aina vain tyhmemmäksi, mutta siksipä tässä pitää sitten kysyäkkin että voisitko ystävällisesti kertoa minulle, mihin laitoit nuo kuvassa näkyvät fileet?

Ja tämä pätkä ohjeesta:

Always make backup files before you change anything.

Installation:

AFCP.CFG goes into FSX main folder

AP1.CFG goes into FSX main folder

HAP.GAU goes into FSX Gauges folder -> use only once within a panel

AS532AFCP.GAU goes into FSX Gauges folder -> multiple use allowed

PANEL.CFG extra window for the autopilot

Window07=Autopilot

//--------------------------------------------------------

[Window07]

Background_color=0,0,0

size_mm=300,300

window_size_ratio=1.000 

position=0

visible=1

ident=80

window_size= 0.300, 0.330

window_pos= 0.700, 0.360

gauge00=AS532AFCP!AFCP,0,130,300,131,afcp.cfg

gauge01=AS532AFCP!Annunciator,0,0,300,130

gauge02=HAP!HAP,193,132,8,8,ap1.cfg

//No spaces before the cfg entry allowed.

Lisäsitkö tuon pätkän johonkin? Minä laitoin kopterin Panel.CFG. Muutin vain [Window07] -> [Window03], koska se oli seuraava juoksevassa järjestyksessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä FS9 versiossa joka minulla on ei ole tuota HAP.GAU:ta lieneekö se näyttöruutu mihin autopilotin data tulostuu? Tässä kopterissa datat tulostuvat monitoiminäytöille. Sensijaan tuo AS532AFCP.gau kyllä on ja sen laitoin Gauges kansioon.

Noita muita tiedostoja tässä paketissa ei ole. Ilmeisesti tämä on jokin vanhempi Fs9-versio ja tuo sinun on kehittyneempi FSX-versio.

Tässä tuli mukana ohje jonka mukaan tämän autopilotin voi liittää jonkin muunkin kopterin käyttöön. Silloin gauge asennetaan ensin normaalisti paneeliin ja lisäksi kopterin aircraft cfg:hen liitetään tämä litania:

[autopilot]

autopilot_available=1

flight_director_available=1

default_vertical_speed=0.001

autothrottle_available=1

pitch_takeoff_ga=0.000000

autothrottle_arming_required=1

autothrottle_takeoff_ga=0

autothrottle_max_rpm=90.000000

No nuo olivat noita Fs9 juttuja. Minulle on hämärän peitossa Fsx:n vaatimat jutut.  :-\

Tuossa sinun esimerkissä luodaan uusi ikkuna ja määritellään sen koko,paikka ym. Sitten siinä alempana ikkunaan tarjotaan gaugeja jotka siinä pitäisi näkyä tietyn kokoisina.

Tuon laittaisin Panel cfg:hen jolloin ikkuna toimisi 2-D paneelissa ja sen saisi auki simussa ylävalikon Views/Instrument panel/minkä nimen sille ikkuna 7:lle sitten olisitkaan antanut.

Mutta siinä sinun kopterissahan ei ole sitä 2-D paneelia! Onko tuo joku valmis esimerkki? Ilmeisesti siinä ei ole mitään asiavirheitä? Kokeile sitä johonkin toiseen kopteriin missä on 2-D paneeli!

Mistä tuon sinun esimerkin autopilotin voi käydä hakemassa? Kiinnostaisi tuo kun siinä on se extra teksti/numeronäyttö. Minun suosikkikoptereissa on nimittäin vanhanaikaisia pyöreät mittarit mutta pitäisi saada näkymään myös se autopilotin numerodata.

:)

Edit:  Edit: Näyttäisi tuo FSX:n aircraft cfg vaativan myös muokkausta kuten Fs9:nkin. Sattumalta törmäsin Simviationissa tälläiseen hyvään ja selkeään asennusohjeeseen jossa asiaa valaistaan. Helicopter Auto Pilot: http://simviation.com/1/browse-Helicopters-56-4

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä te ton AP olette hakenut, linkki sinne?

En tiedä mistä Rolf on hakenut mutta minä hain Eurocopter AS332L2 G-JSAR kopterin Simviationista tältä sivulta: http://www.simviation.com/fs2004helicopters7.htm ja siinä on tuo Antti Pankkosen tekemä Autopilotti!

Lisäksi siinä on se "Hover" autopilot leijutus Gauge joka on aivan mielettömän hyvä ja uskomaton. Ajattelin esitellä sen tässä ketjussa tarkemmin, ehkäpä huomenna. Asensin sen gaugen Majakkahuollon Bell 205:seen ja se automatiikka on aivan "sikakova" juttu ja toimii varmasti kuin junan vessa.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä te ton AP olette hakenut, linkki sinne?

No siinä ensimmäisessä postissahan oli linkki. Pitää vain klikata sitä aparaattia ja voi'la - latauslinkki ilmestyy...

Jarin postin sisältämään asiaan syvennyn tarkemmin levännein "aivoin", mutta kiitos - palaan varmasti asiaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopikkia mutta menköön koska autopilotista tässäkin on kysymys. Eli kyseessä on helikopterikäyttöön tehty "Hover gauge" Tämän lisämittarin/laitteen avulla kopterin voi pitää leijunnassa automaattisesti halutulla korkeudella, väliltä 10-999 jalkaa. Leijuntakorkeus säädetään kuvassa näkyvistä nuolinäppäimistä.

Kopteri pysyy paikallaan ja liikkuu vain sen mitä tuuli sitä sortaa. Myös ohjaus-sauvalla voi kopteria hitaasti siirtää kaikkiin suuntiin.

Suurikaan ohjaimen liike ei kaada kopteria vaan se siirtyy hyvin hitaasti j pienellä kallistuksella joten hyvinkin tarkka laskeutuminen on mahdollista. Ohjaimien liikkeet näkyvät noiden pisteiden siirtymisenä.

Automaattinen leijunta kytketään päälle ja pois kuvan HVR napista. Laitteen paneelista voi lukea myöskin tuulen suunnan ja nopeuden, lentokorkeuden, lentosuunnan ja lentonopeuden. Laite ei kytkeydy päälle mikäli lentonopeus on liian suuri.

Tarkoitus olisi laskeutua tuon tornitalon katolle. Hyvissä ajoin avaan Hovergaugen. Olen asentanut sen avautumaan omaan ikkunaan ylävalikosta klikkaamalla. Voihan sen asentaa kiinteästi paneelin mittariksikin mikäli vain ohjaamossa tilaa riittää. Arvioin tulevan leijuntakorkeuden ja asetan sen suunnilleen oikeaksi.

Lähestyn kohdetta ja tiputtelen nopeutta samalla säädellen leijuntakorkeutta lähemmäksi oikeaa. On varsin kätevää kun Hovergauge on näkyvissä myös spotplane näkymässä.

Pikkuhiljaa sitten hivutan kopteria kohti kattotasannetta. Tässävaiheessa ei ole mihinkään kiire vaan voi välillä käydä vaikka kahvilla, kopteri leijuu siinä vaikka maailman tappiin. Tuossa esim vaihdoin torninäkymään ja kävin siirtämässä tornin lähemmäs kerrostaloa. Voi myös käydä vaihtamassa vaikkapa kellonaikaa tai vuodenaikaa, kopteri senkuin vaan leijuu.

Lopuksi sitten kytken leijunta-automatiikan pois ja lasken koneen katolle ja sammutan moottorin. Leijunta-automatiikan poiskytkennän jälkeen kopteri ei yleensä kummemmin lähde vetelemään mihinkään, koska se on siinä hivutellessa trimmantunut siihen leijuntaan. Tietty jos noususauva on tapissa niin lähteehän se silloin ylös mutta tuossa leijuessa on hyvin aikaa keskittää kaikki ohjaimet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edit:  Edit: Näyttäisi tuo FSX:n aircraft cfg vaativan myös muokkausta kuten Fs9:nkin. Sattumalta törmäsin Simviationissa tälläiseen hyvään ja selkeään asennusohjeeseen jossa asiaa valaistaan. Helicopter Auto Pilot: http://simviation.com/1/browse-Helicopters-56-4

Joo Jari - kiitos linkistä. Kokeilin, mutta täytyy testata jollain default-kopterilla. Tässä oli ainakin asiat selkeämmin esillä - siis tuossa linkkaamassasi H.A.P:ssa. Tuosta minun esityksestänihän puuttui paljon oleellista tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siinä ensimmäisessä postissahan oli linkki. Pitää vain klikata sitä aparaattia ja voi'la - latauslinkki ilmestyy...

;D

Mä tykkään että ei tossa ole kuin käyttöohjeita sille Ap:lle

En minä saanut esille mitään latauslinkkiä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä tykkään että ei tossa ole kuin käyttöohjeita sille Ap:lle

En minä saanut esille mitään latauslinkkiä

Lataa tuolta Jarin antamasta linkistä. Sieltä saat paremmin ohjeistetun paketin. Jopa minä sain tuon toimimaan pienen hapuilun jälkeen. Epähuomiossa unohdin numeroida kohdan xx panel.cfg:ssä.

Tuossa minun antamassani linkissä piti klikata hiirellä sitä autopilotin kuvaa, mutta se ei enää syystä tai toisesta toimi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään