Guest Laide

SID, kuinka liityn ilmareitille oikein?

18 viestiä aiheessa

Hei,

Tuossa kun olen pelaillut flight simua ja isolla koneella päässyt lentämään (PMDG 737NGX) ja oppinut käyttämään lentotietokonetta, niin reitin syöttämisessä ongelma. Esimerkiksi Helsingistä käytettäessä kiitotietä 22R ja charttia (RNAV SID RWY 22R) katsottaessa ja valitaan sieltä vaikka ENUTO1N, niin miten liityn oikein pisteeltä ENUTO millekkään reitille, esimerkiksi UP854:lle. Lennänkö ensin directinä PIVAK:lle ENUTO:lta vai kertooko lennonjohto minulle mitä teen ENUTO reittipisteen jälkeen? Chartissa lukee että "Maintain TWR freq until 1500 ft, then contact helsinki radar freq according to SID", ohjaako radar minut sitten ENUTO:lta eteenpäin (tai jopa directinä ennen ENUTO reittipistettä)?

Sama koskee muidenkin maiden kenttiä kuin suomen, mutta olen lähinnä lentänyt suomen sisäisiä lyhyitä lentoja. Tähän asti olen lentänyt ilman lennonjohtoa ja haluaisin viedä lentosimu harrastusta hieman pidemmälle ja kokeilla lentää verkossa, mutta kynnys on hieman korkea. En halua tehdä mitään isoja mokia heti alkuun  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reittiselvityshän tulee muodossa "... rwy 22R, ENUTO 1N departure, PIVAK UP854...". Eli siis lennät SIDin normaalisti loppuun ENUTO:lle asti, siitä sitten jatkat DCT PIVAK :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän asti olen lentänyt ilman lennonjohtoa ja haluaisin viedä lentosimu harrastusta hieman pidemmälle ja kokeilla lentää verkossa, mutta kynnys on hieman korkea. En halua tehdä mitään isoja mokia heti alkuun  ;D

Ei tuollaisella asenteella voi mitään isoja mokia tehdäkään. Sekaan vaan, kyllä se siitä lähtee. :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi kysymyksessa STAR liittymisestä. Nimittäin miten tuonne KJFK:lle tulisi ILS 13L:lle liittyä oikein? Esim. jos reitti loppuu ENE:lle. Siitä seuraan PARCH 1:stä ja TRANS ENE. Tällöin nämä loppuisivat JFK VOR:lle. Miten sitten tulisi oikeasti liittä? Itse normaalisti ymmärrän kartoista mutta tässä on ensimmäinen kerta kun ei vain soi päässä.

Itse tein sillein että lensin JFK:ltä samalla suunnalla kuin siihen tulin ja siitä 10DME arc:ia.

Ongelman olen huomannut myös muille kiitoeille JFK.

Kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Jos kunnolla miettii niin huomaa ettei KJFK:lla ole STAR:ja samassa mielessä kuin Suomessa vaan siellä on aina tutka käytössä joka antaa vektorit ILS lähestymiseen. Simussa jos ATC ei ole paikalla on sinun tehtävä RWY123L ILS lähestyminen omin avuin joko JFK VOR:in kautta tai lennät CAPIT:lle ja sen kautta LGA:lle josta käännyt TELEX:lle. Osalla kiitoteistä on GPS/RNAV lähestymis mahdollisuus jota voi myös hyödyntää ILS lähestymiseen mutta varsinaisesti KJFK:lla mennään tutkan mukaan.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä RNAV:t huomasinkin eilen. Ja tosiaan mietin heti kun kartat tuonne ostin ja vilkuilin niitä että vektorit varmasti tulee aina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo ei ole totta. Karttoihin on merkitty ns. feeder-reitit (ks. esim KJFK VOR 22L, lähtee Deer Parkin majakalta muistaakseni) jotka löytyy FMSästä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo ei ole totta. Karttoihin on merkitty ns. feeder-reitit (ks. esim KJFK VOR 22L, lähtee Deer Parkin majakalta muistaakseni) jotka löytyy FMSästä...

Ja noita siis käytetään jos tutka rikki joten voit käyttää jos ei ole ATCta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyllä, mutta miten sitten oikeaoppisesti liittyä kun kaikki STAR:t taitavat loppua JFK VOR:lle. Kyllä tommonen normi liittyminen löytyy muillekkin kuin VOR 22L, mutta siihen DPK:lle ei mene suoraan mm. PARCH 1....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos (lähestymis)tutka olisi rikki/verkossa ei ATCta, liikenne reititettäisiin minun esimerkissäni DCT DPK, josta lähestymään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Verkkoympäristössä voit varmaan oman harkinnan mukaan, luulen että IRL tilanteessa lennonjohdon harkintaa...

Näinpä teenkin, mutta kun en tiennyt aiemmin että onko siihen joku tietty liittyminen joka tehdään IRL. Mutta Jukka tämän seikan kertoikin :P.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IRL lennonjohto selvittää PARCH1 (ennen ENE4) menetelmään ja sen jälkeen vektoreilla. Ennen proseduuriin kuului, että käskivät ylittää TRAIT FL240, en tiedä onko enää....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

IRL lennonjohto selvittää PARCH1 (ennen ENE4) menetelmään ja sen jälkeen vektoreilla.

Siis eikös jukka sanonut jo, että vektoreilla mennään....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään