Rolf Niemi

Simupilotti ja tositilanne

36 viestiä aiheessa

En nyt oikein tiedä, mihin osioon tämä kuuluisi, mutta poistakaa jos meni väärään keskusteluun.

 

Ainahan on arvuuteltu simupilotin kykyä saada vaikkapa oikea kone hallitusti alas. Täälläkin on paljon tai ainakin muutama, jolla on proseduurit hyvin hallussa ja sikäili tämän uutisen valossa on kaikki mahdollista. Tässä tapauksessa oli oikeastaan kaikki kaikkea muuta kuin tavanomaista ja silti mummo hallitsi tilanteen 100%:sti. Ei voi kuin nostaa olematonta hattuaan:

 

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2012/04/aviomies_kuoli_ohjaimiin_-_80-vuotias_vaimo_laskeutui_lentokoneella_3386571.html?origin=rss

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno suoritus tosiaan tältä mummolta  :thmbup: Varmaan ei kuitenkaan ollut ensimmäistä kertaa kyydissä. Tiedä miten pitkälle hän on ehtinyt perehtyä lentokoneisiin vaikkei lupakirjaa olekaan.

 

Ja mitä tulee simupilottien kykyyn, niin teoreettiset mahdollisuudet ovat aina olemassa mutta käytäntö voi olla toisin. RL kun ei ole esim. pause-nappia.

Tietysti simupilotti voi suoriutua varsinkin jos omaa vielä oikean lentolupakirjan. Poikkeuksiakin tuohon löytyy varmasti  ;) Itselleni ei tulisi mieleenkään tarjota oikealle pilotille omia tietojani/taitojani. Puhumattakaan hätälaskusta, silloin olisi tietenkin pakko yrittää pärjätä niillä taidoilla mitä osaa jos sitä oikeaa pilottia ei ole paikalla.. Nykyajan simulaattorien lisäosat, esim. PMDG tarjoavat aika hyvän pohjan mallinnetun lentokoneen hallintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Se, että saisiko amatööri koneen ehjänä alas, riippuu paljon tilanteesta ja olosuhteista ja ennen kaikkea henkisen kantin riittävyydestä. Itselläni on vuosikausien MS Flight Simulator kokemus takana, kun taas poikani ei ole ikinä lentosimua harrastanut.  Päätinkin kokeilla amatöörin onnistumista laskeutumisessa poikani kanssa. Oletettiin, että poikani on yhteydessä lennonjohtoon, joka neuvoo joka käänteessä.  Koneena oli PMDG:n MD-11, jonka laitoin lentämään autopilotilla ennalta asetettua reittiä pitkin Tampereelta Helsinkiin. STAR oli myös asetettu. Noin puolivälissä lentoa astuin sivuun ja selin tietokoneeseen ja poikani astui tilalleni ohjaimiin.

 

Aloitin ikäänkuin lennonjohtajana neuvoa poikaani alusta pitäen tyyliin: "Siinä edessäsi on kolme isoa näyttöä. Katso sitä vasemmanpuoleista ja sen vasenta laitaa. Siinä näkyy kaksi lukua keskiosassa. Vasemmanpuoleinen näyttää nopeuden, kerro, mikä nyt on nopeus. Saman näytön oikeassa reunassa on vastaavalla kohtaa korkeus. Nämä kaksi ovat ne tärkeimmät lukemat. Katso keskimmäistä näyttöä. Kulkeeko kone pitkin punaista reittiä? Näkyykö reitin varrella pieni punainen nuoli, joka osoittaa laskeutumiskohdan. Katso paneelia ikkunan alapuolella. Mikä on sen oikeassa laidassa oleva lukema? Väännä se nyt hiirellä 2000:n. Lähtikö kone laskeutumaan ohitettuaan nuolen?" Näin jatkoin eteenpäin. Yhdessä vaiheessa meinasi tulla ongelma, kun poikani koski trimmivipuun vaikka piti armata spoilerit. Täten autopilotti meni pois päältä, mutta Autoflight-napilla saatiin tilanne hallintaan. Kyselin nopeuslukemia ja etäisyyttä kentälle ja sen mukaan käskin lisätä laippoja ja ottaa pyörät alas. Pilvessä lennettiin koko ajan. Kone tuli siististi finaaliin ja n. 600 jalassa kenttä tuli näkyviin. Autolandilla kone laskeutui hallitusti ja poikani jarrutti ohjeeni mukaan koneen pysähdyksiin.

 

Kyllä näin siis maallikollakin on mahdollisuus saada kone hallitusti alas edellyttäen, että koko homma hoidetaan autopilotilla ja lennonjohdon opastuksella. Tällöinhän ei juuri muuta tarvitse tehdä kuin laskea laippoja alas ja ottaa pyörät alas sopivissa kohdissa. Tietysti oikeassa koneessa tilanne on täysin eri, koska kysymys on omasta ja satojen muiden ihmisten elämästä ja kuolemasta. Harva kestää sitä painetta ja osaa toimia oikein. Olisiko ehkä n. yksi kymmenestä simulaattorilla onnistujasta, joka onnistuisi myös oikeasti. Ilman lennonjohdon neuvontaa amatööri ei kyllä onnistuisi, kyseiseen koneeseen hyvin perehtynyt simuharrastaja ehkä onnistuisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeneella PMDG pilotilla saattaisi olla ilmeisesti jonkun prosenttiyksikön paremmat mahdollisuudet tuoda se kone alas, autopilotin ohjaamana tietysti edelleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai jollakin kenellä on ylipäätänsä jotain holttia miten järjestelmät toimii? ILS+Autolandhan on kaikkein varmin tapa saada kone turvallisesti alas, jos kentältä vaan ao. kamppeet löytyy? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se tietenkin mahdollista, mutta miten sitten pää kestää? Nyt jos näin itseäni kuvailen "kokeneena simupilottina"

ja ymmärtäneenä koneen sekä ilmailun asiat niin voi olla ettei pää kuitenkaa kestäisi sitä painetta mikä sitten olisi jonkun

hätätilanteen alla. Tosin on aina se mahdollisuus että pää kestää, mutta ei sitä voi tietää. Kuitenkin pitää toivoa, että ei

sellasta tilannetta tulekkaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sulla nyt Henksu on jo aka paljon kaikenlaista ilmailullista takana, niin mitkä mielestäsi ovat tärkeimmät asiat, joita simu *ei* mallinna? (oletetaan FSX)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me ollaan Virtuaalilentäjät RY:n porukalla lennelty vuosien varrella kaikenlaisilla "oikeilla" lentokoneilla ja simulaattoreilla. Kouluttajien mukaan

ainakin Hawkin ja Hornetin simulaattoreilla lupakirjattomat simupilotit oppivat lentämään ja tekemään laskun yms hyvin nopeasti. Olisi kuulemma

voinut lähteä oikealla koneella lentämään mutta sattuneesta syystä tämä ei ollut mahdollista. Samoin peruscessnalla lentäminen sujui monelta

ongelmitta laskua myöten kunhan kouluttaja hoiti nappulatekniikan.

 

Matkustajakoneella tietysti perusohjaamisella on pienempi merkitys. Mutta sanoisin että pikkukoneen ja hävittäjän saisi simupilotti kyllä

melko varmasti ehjänä alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei kannata itsestään kuvitella liikoja vaikka kuinka PMDG:ssä tai vastaavassa osaisi nappuloita ruuvailla. Tositilanteessa sitten se oman pään kestävyys ja monet muut jutut joita simussa ei pysty mallintaa jyllää aika vahvasti :)

 

Tietysti noinkin, mutta kun edessä on tilanne, että on pakko tehdä jotakin, koska alas tullaan takuuvarmasti kuitenkin jossain vaiheessa eikä kyseisellä mummollakaan löpöä pöntöissä liikoja ollut, niin ihminen on siitä outo otus, että jostain löytyy tahtoa ja kykyä suoriutua aika uskomattomistakin tilanteista. Suorituksen jälkeen ja kun ymmärrys palaa voi puntti tutista pitkäänkin. Matkustajakone lienee "vähän" haastavampi kuin kyseinen GA-härveli, mutta niin tai näin - vähäkin tieto asiasta ei ainakaan huononna mahdollista tilannetta, vaikka tieto sitten olisi peräisin MSFS:sta. Tietysti tämä spekulaatiota - joku voi yrittää vaikka loikata kyydistä ilman liitoon tarvittavia apuvälineitä.

 

Lisättäköön, että en minä suinkaan kuvittele itsestäni liikoja ja vielä vähemmän siksi, etten koskaan ole ollut oikean GA-koneen kyydissä, joten sen käyttäytyminen IRL on täysi mysteeri. Nyt kun tuota ikääkin on vielä kertynyt, niin en ole varma, että uskaltaisinko edes mennä kyytiin, vaikka siihen tilaisuus tarjoituisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten, jos on kokemusta molemmista? Onko kokenut GA lentäjä + talented PMDG NGX lentäjä -kombo sitten jossain määrin paras vaihtoehto? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten, jos on kokemusta molemmista? Onko kokenut GA lentäjä + talented PMDG NGX lentäjä -kombo sitten jossain määrin paras vaihtoehto? ;D

 

Luulisi tuollaisen yhdistelmän omaavalla olevan aika hyvät mahkut jos tarvitaan  :) On kokemusta oikeasta lentokoneesta ja myöskin näistä lasiohjaamoista yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä, onko lentänyt liikennekonetta simulla vs. GA-konetta oikeasti on aika isokin ero, puolin ja toisin toki. Simujonne tietää vähän miltä lasinäytöt pitäisi näyttää kutakuinkin mutta ei osaa handlata koneen heilumista ja säätä yhtään, GA-kokemuksella taas lasinäytöt voi olla täyttä hepreaa mutta muuten kone paremmin lapasessa.

 

Takuuvarmasti juuri noin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse uskoisin monien tämän foorumin simulijan saavan oikean matkustajakoneen maahan ehjänä ja turvallisesti.

Itse lensin Finnairin A320 simulaattorilla ennen joulua ja lentäminen oli verrattain helpompaa verrattuna koti koneella

lentämiseen sillä esimerkiksi liike oli simuloitu eli kallistamalla tikkua myös koko simulaattori kallistui joka auttoi havannoimaan koneen asentoa.

Toki simulaattorin aika oli päivä ja sää selkeä ja vain pientä tuulta oli laskussa vasemmalta mutta eroa oli vain vähän MFSX:ään.

Onhan tuo Airbus itsessään vähän kuin tietokonetta pelaisi mutta hyvin onnistui myös yhdellä moottorilla lasku jonka aikana sain vain pieniä ohjeita

kuten "milloin kone on trimmattu oikein, pienempiä korjauksia" jne. lasku suoritettiin kokonaan manuaalisesti joten hyvin monella olisi mahdollisuus saada

kone maahan ILS+Autoland systeemillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^^^^ Aika itseluottamusta uhkuvaa tekstiä. ;D

 

Mitäs siinä on vikaa jos itseensä luottaa, kun ei vain matkustajat luota liian paljon simulentäjään, mutta jos ei ole valinnan varaa niin mitäs teet silloin??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs siinä on vikaa jos itseensä luottaa, kun ei vain matkustajat luota liian paljon simulentäjään, mutta jos ei ole valinnan varaa niin mitäs teet silloin??

 

Nii no eihä siinä mitään. Onhan sa kuitenkin eduksi jos tietää jo ennestään, että mitä siellä oven toisella puolella on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä - maltti on valttia ja kyky ymmärtää, mitä sanotaan. Tositilanne tuonee asiaan kuitenkin joitakin muuttuvia tekijöitä kuten sää tuulineen ja pyörteineen ja toisaalta tarvitaan melkoisesti itseluottamusta kykyynsä toimia tuossa tilanteessa. mutta jos vaihtoehtoja ei ole, niin minkäs teet. Toimimalla on ainakin jonkin asteiset mahdollisuudet selvitä hengissä ja pelastaa samalla muutaman muunkin ainoa. Autoland taitaisi kuitenkin olla paras vaihtoehto, jos siihen on riittävästi aikaa valmistautua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tämäkin sivuaa aihetta mutta toisin päin eli nykyisistä lentäjistä on tulossa simupilotteja. Juttu on jo vuodelta 1997 mutta erittäin ajankohtainen, katselkaa ja kuunnelkaa ja oppikaa. Ajattelin panna tämän tänne simu puolelle varmaankin aiheesta on väännetty juttua tuolla oikealla puolella.

 

http://www.youtube.com/watch?v=h3kREPMzMLk&feature=youtu.be

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

^^^^ Aika itseluottamusta uhkuvaa tekstiä. ;D

 

Itseluottamus on aina bonusta. Ihminen joka ei itseluottamusta omaa on pahemmassa kuin pulassa :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseluottamus on aina bonusta. Ihminen joka ei itseluottamusta omaa on pahemmassa kuin pulassa :P.

 

 

 

Itseluottamusta pitää olla  ;D itse ainakin uskaltaisin Diamond DA20 lähteä ilmaan tyynellä kelillä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen päässyt lisensoidulla B757:n simulaattorilla, jolla koulutetaan lentäjiä, heittämään laskukierrosta ja kyllähän se tuli ehjänä alas ilman sen kummempia vaikeuksia. Toki vieressä asiantuntija hoki nopeuksista ja oikeista ajoista säätää fläpsejä, mutta jos keli olisi sopiva eikä olisi liian tuulista, niin en näe syytä miksi en saisi konetta alas kiitoradalle. Eri asia pettäisikö esim. laskutelineet jne. mutta lopputulos olisi varmasti parempi kuin vapaapudotus.

Taitaa olla tekemätön paikka todellisuudessa. Simu on Simu ja sillä sipuli. Jäitä hattuun junnut. Vanhemmat voi laittaa grogi-lasiin.

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään