Esa Sairio

Hyviä aiheita lehtijuttuihin simulaattoriharrastuksesta?

11 viestiä aiheessa

Otsikko kertookin kysymyksen:

Onko tätä lukevilla ehdottaa hyviä ja mielenkiintoisia aiheita, joista voisin kirjoittaa lehtijuttuja sivuten lentosimuharrastusta tai aitoja simuja?

Olen kirjoitellut puolisen tusinaa simuaiheista juttua Ilmailuun, uusin numero 3/2012 mukaan lukien. Samoista aiheista ei ole järkevää tehdä kahta juttua ainakaan samaan lehteen, joten uudet aiheet olisivat hyvin tervetulleita. Simuharrastusta olen tuonut esille myös  mm. Mikrobitissä 1/2012.

FSNordicissa on paljon mielenkiintoista keskustelua simuharrastuksesta ja kaikesta siihen liittyvästä, joten luulisi että lehtijutun aiheita löytyisi täältä.

Ehdottakaa ihmeessä aiheita joko täällä julkisesti tai minulle privana. Minuun voi ottaa yhteyttä myös sähköpostilla esa.sairio@kolumbus.fi.

yES :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lukitse kolme kokenutta oikeaa Cessna 172 pilottia (mielellään sellaisia, joilla ei juuri ole ennakkoon kokemusta simuilusta) huoneeseen, jossa on FSX ja X-Plane asennettuna ja kumpaankin 2-3 simuyhteisön mielestä parasta 172 payware konetta. Anna vähän arvostelukriteereitä/-painoarvoja piloteille ja laske ulos huoneesta kun ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, mikä on paras 172 kussakin simussa ja kumpi simuista on kokonaisuutena parempi 172:n simuamiseen. Sitten haastatellen selvittelet miksi päätyivät kyseiseen lopputulokseen.

Saadaan vähän polemiikkia foorumeille... :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni olisi aika tehdä laaja ja puolueeton artikkeli tämän hetken simulaattori-tilanteesta. Olisi hyvä vetää artikkelissa yhteen mitä on tällä hetkellä tapahtumassa, vertailla ja käsitellä FS2004, FSX,XP10 ja Prepar3D (ja ehkä myös Flighgear?). Monella simulaattoreihin vähemmän perehtyneellä ei varmaankaan ole hyvää kuvaa siitä mitä on tällä hetkellä tarjolla ja mitä mahdollisuuksia eri simulaattorit tarjoavat. Tärkeintä olisi lopetta FS2004:n mainostaminen ainoana oikeana simulaattorina, se ei pidä enää paikkaansa.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin myös FSXn, X-Planen ja FlightGearin. (Ja P3D)... Totuus on se että jos Suomessa aikoo kattavilla maisemilla lennellä FS9 on tällä hetkellä se helpoin vaihtoehto...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin myös FSXn, X-Planen ja FlightGearin. (Ja P3D)... Totuus on se että jos Suomessa aikoo kattavilla maisemilla lennellä FS9 on tällä hetkellä se helpoin vaihtoehto...

Kyllähän se näin. FS9:llä pystyy lentämään missä tahansa ongelmitta - FSX:lle ORBX on tehnyt hienoja maisemia, mutta niiden ongelma minun vaatimattoman mielipiteeni mukaan niiden hankaluus on siinä, että ne täytyy "kytkeä" päälle tai pois päältä maanosasta riippuen eli ovat sidottuja paikkaan. Jos Oceania on päällä, niin muualla on default-maisemat jollei lisäosalle sitten ole tehty paikallista "pätsiä".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitse yksityisen lupakirjan omistava GA-koneiden pilotti ja pistä se Airbus-simulaattoriin ja Boeing-simulaattoriin ja katso kummalla tulee helpommin alas.

Sen takia valitse GA-koneita lentävä, että hänellä on edes jonkun verran käsitystä lentämistä, ettei ihan kuivilta aloteta. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se näin. FS9:llä pystyy lentämään missä tahansa ongelmitta - FSX:lle ORBX on tehnyt hienoja maisemia, mutta niiden ongelma minun vaatimattoman mielipiteeni mukaan niiden hankaluus on siinä, että ne täytyy "kytkeä" päälle tai pois päältä maanosasta riippuen eli ovat sidottuja paikkaan. Jos Oceania on päällä, niin muualla on default-maisemat jollei lisäosalle sitten ole tehty paikallista "pätsiä".

Kyllähän FSX:llä pystyy myös lentämään missä tahansa. Jos ennen simulaattorin käynnistystä unohtaa "kytkeä päälle" työpöydän FTX-Central pikakuvakkeen takaa vaikkapa ORBX North American, simu kyllä latautuu default maisemalla. Ja jos maiseman rajan yli lentää, maisema muuttuu defaultiksi aivan kuten FS9ssäkin. Muutahan tuo kytkentä ei tee kuin lisää sinne sceneryvalikon "pukkilistaan" käytössä olevan maiseman. Sehän voi olla päällä vaikka koko ajan, kuten minulla on, ja se latautuu kun simun käynnistää. Samalla tavalla siellä sceneryvalikossa ne maisemat ovat FS9:ssäkin, tuon FTX-Centralin kautta pääsee vaan suoraan kytkemään ORBXin maisemat pois ja päälle halutessaan ennen simun käynnistystä. Saman voi tehdä menemällä sinne sceneryvalikkoon simun jo käydessä ja "pukittaa" haluamansa maisemat.

Alkuperäiseen aiheeseen: tietysti se legendaarinen simulentäjä aidon koneen puikkoihin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa - no miten lennät FSX:ssä Seatlesta vaikka Uuteen Seelantiin? Pitää nyplätä valikkoja kesken lennon? FS9:ssä ei ainakaan tarvitse ja niin - en nyt kehu tai kritisoi kumpaakaan simua. Kumpikin on mielestäni aivan käyttökelpoisia simuja tilanteesta ja tarkoitusperistä riippuen. X-planeen alan tutustamaan tarkemmin kevään koittaessa ja jos siihen Suomen osalta tulisi vielä joitakin lisäkenttiä olemassaolevien lisäksi, mikä taas riippuu nykyisten tekijöiden jaksamisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En lennä. En jaksa istua takapuoleni päällä niin kauaa ;D. Viimeksi istuin irl Vantaa-Lontoo-San Francisco edes takaisin enkä aio simussa kokeilla samaa. Ymmärtääkseni ei ole mitään estettä kytkeä Uuden Seelannin ja Pohjois-Amerikan maisemia samanaikaisesti päälle. Nehän latautuvat sitten kun kone aluetta lähestyy. Samalla tavallahan kaikki lisäosamaisemat toimivat. Samaa mieltä olen kyllä siitä, että simujen vertailu on aika turhaa. Jokainen lentää sillä mikä tuntuu hyvältä ja on tilanteeseen sopiva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ORBX:n foorumilta olen kyllä saanut aivan toisenlaisen kuvan asiasta, mutta joo - mitä tosta kinaamaan. Kone, jossa on täysi automatiikka ei ole tarviskaan istua puikoissa koko ajan matkan ollessa mannerten välinen. Niissähän on "försti", jolle voi luovuttaa homman aina välillä  ;D

Toista on näillä vanhemilla koneilla esimerkkinä B377 Starotocruiser. Jos poistut paria kolmea minuuttia pitemmäksi aikaa tauolle, niin vempele on mitä luultavammin kaukana suunnastaan. Minä en ole koskaan missään vaiheessa käyttänyt Slew-toimintoa enkä käytä ennen kuin se on mahdollista IRL... No tämä tästä eikä nyt oikeastaan liity asiaan mitenkään - sorry.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään