Guest pmalkki

Purjelentosimulaattori Duo-simu

24 viestiä aiheessa

Tervehdys.

 

Lupasin avata tänne ketjun KILYn duo-simu projektista jota ollaan tässä talven aikana pienellä porukalla aloiteltu. Tavoitteena on rakentaa ihan perus simulaattori esittely ja koulutuskäyttöä ajatellen. Kuitenkin niin että se olisi suht jämpti ja kestävä. Erikoisuuksia voi sitten lisäillä tulevaisuudessa jos intoa riittää. Simun runkona toimii kaksipaikkainen Blanik.

 

Mekaniikkaporukka on rakennellut jo jonkin verran ohjaimia simuun. Itse olen lupautunut selvittelemään ohjainelektroniikkaa ja muita asioita pc:n puolelta. Suunnitelma jalostuu jatkuvasti mutta jotain kuvatuksia löytyy kerhon sivuilta osoitteesta: http://www.kily.fi/Simulaattori/Simu.html

 

Peliohjainkortiksi tilasinkin jo BU0836X kortin. Vähän epäselväksi jäi, että toimiiko tämän mallin kanssa sama konfigurointiohjelma kun noilla muillakin korteilla ja mitä kaikkea sillä ihan tarkalleen pystyy tekemään. Eli pystyykö sillä esim. samalla tavalla skaalaamaan (zoom) noita akseleita kuin A-mallin sivulla on esitetty. Sattuuko kukaan täällä tietämään?

 

Pääasialliseksi simuohjelmaksi tulee Condor soaring ja lisäksi surinalentämistä ajatellen Flight Simulator 2004. Näitä varten täytyisi myös mittarinäyttö saada pelaamaan. Condor vaikuttaa aika helpolta, mitä olen asiaa tutkinut, mutta FS:stä ei ole vielä mitään käsitystä.

 

Simu-pc on myös etsinnän alla. Erinäisiä raatoja tässä on tutkittu ja vaikka nuo simut nyt ei mitään tehosyöppöjä ole, niin sellaista konetta mihin saisi myös kunnollisen näytönohjaimen (hdmi) ei ole vielä tullut vastaan.

 

Tällasta nyt tähän hätään. Kaikki kommentit ja vinkit ovat tervetulleita.

 

-Pauli

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno projekti ja on hauska seurata myös teknisiä ratkaisuja, kun meillä on työn alla samaan aikaan vähän vastaava PIK-5 oldtimer simu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin ihan tavallinen taulu-tv tulee näytöksi. Taitaa olla se edullisin vaihtoehto ja siirtely onnistuu helposti. Lisäksi kun tuota simua on tarkoitus käyttää myös hallissa missä on kohtalaisen valoisaa kesällä kun ovet on auki, niin näyttö on parempi kuin projektori. Jossain 40-42" paikkeilla näyttäis olevan se paneelikoko mistä ylöspäin hinnat pompsahtaa.

 

Näytöistä puheenollen onko kellään ideoita mistä löytyisi näppärä näyttö tuonne mittariston taakse? 17" ja 15" sinne on mallailtu, mutta 15 tuumanenkin tahtoo olla iso. Onko esim pääkaupunkiseudulla hyviä rompeliikkeitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos käytätte softana Condoria kannattaa ottaa käyttöön tämä Free Condor Suite:

http://condorsoaring.ru/projects/FreeCondorInstruments/

 

Saatte erillisen mittaripaneelin toiselle näytölle:

http://condorsoaring.ru/projects/FreeCondorInstruments/fcis_v1.0.2.html

 

Vaasalaiset tilasivat näyttönsä alla olevasta firmasta.

http://www.tridentdisplays.fi/

 

Meillä on käytössä 10" LCD: (Softana modattu Silent Wings ja mittaristona Simmeters)

 

En nyt muista mistä meidän näyttö tuli. Ville voisi muistaa paremmin. Googlettamalla löytyy kuitenkin varmasti useampiakin vaihtoehtoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei suurta edistystä, mutta BU0836X kortti saapui ja pääsin sitä vähän kokeilemaan. Kovasti näyttää sille että BU0836 ja BU0836A korttien sivuilta löytyvä konfigurointiohjelma ei toimi tässä X-mallissa. Eli akseleita ei pysty zoomaamaan eikä invertoimaan. Täytyy vaan toivoa että windowssin kalibrointi ajaa saman asian. Muuten kortti toimii ja vaikuttaa hyvälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko siinä konffaussoftassa joku juttu, että se piti ajaa 32-bittisessä Windows-käyttöjärjestelmässä? Museon Aztec-simulaattorin uudet kortit ainakin konffattiin aluksi XP-koneessa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan 32-bittinen XP tuossa on. Ja enkooderien konffaus toimii kuitenkin ihan ok, mutta akselien konffaussofta ei vaan tunnista korttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin. Edistystä tapahtunut tässäkin projektissa. Oltiin lauantaina suorittamassa elektroniikka-asennuksia ja saatiin simu pääpiirteissään pelaamaan. Toteutettuna tässä vaiheessa on perusohjaimet, ilmajarru ja kytkimillä laskuteline sekä hinauskytkin. Vielä jäi puuttumaan pyöräjarrun kytkin ja jonkinmoinen kaasukahva moottorilentoa varten. Plus sitten muita sekalaisia kytkimiä lisättäväksi. Sähköjohdotukset vaatii vielä siistimistä, mutta muut johdotukset piiloteltiin runkoon.

 

Ohjaimista tuli varsin hyvät. Ohjainkortti ja osa potikoista on asennettu takaistuimen alle. Potikoina käytettiin laadukkaita ympäripyöriviä malleja, ettei ainakaan heti kulu loppuun, eikä mene rikki vaikka joku liikerata menisikin laitaan. Potikoihin on kiinnitetty eri kokoisia rullia joilla liikeradat saadaan sopiviksi. Liikkuvasta ohjaimesta on vedetty siima rullan ympäri ja siiman toisessa päässä on kevyt jousi pitämässä sen kireänä.

 

Mittarinäyttö jää vähän pilkottamaan ulos mittaristosta, mutta ei peitä maisemanäyttöä, joten tämä ei juuri haittaa. Ainakin saatiin kaikki mittariaukot käyttöön.

 

Kaikenlaista viilailtavaahan tuossa vielä on, mutta tästä on hyvä jatkaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää. Onko tuossa koneessa muuten oikeastikin noin pysty istuma-asento? Tuo ikkunan karmi näyttää olevan tosi matalalla kyydissä olevaan kaveriin nähden.

 

Olen miettinyt omaan projektiin jonkinlaista mustaa peitehuppua mikä eristäisi edestä tulevan valon ja tekisi näin enemmän liikkeen tuntua, kun ei ole vertailukohtaa aidon horisontin kanssa. Purjelentokoneessa tälläisen yksinkertaisen seinistä ja katosta koostuvan peitekopin tekeminen olisi melko helppo homma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni tuo blanik ei ole koskaan ollut mikään tilaihme, eikä siellä ole juuri ylimääräistä tilaa pituussuunnassakaan. Mutta saatta tuo nykyinen penkki olla vähän tavallista korkeammalla ja takana on vähän sama ongelma. Voi olla että joudutaan tuo ikkuna poistamaan, jotta sinne mahtuu kunnolla istumaan.

 

Yksivärinen tausta telkkarin takana auttaisi varmaan luomaan sitä illuusiota. Hyvä idea, tätä täytyy harkita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, mainiota nähdä tästäkin kuvia edistymisestä :)  :thmbup:

 

Hieno tuo "moottoripukki" maisemanäytölle, aina näkee miten eri tekijöillä on eri pelit ja vehkeet käytössä.

 

Tuon "eristyskopin" voisi tehdä vaikkapa verholla: Esim. kaksi L-kirjaimen muotoon taivutettua verhotankoa simun molemmille sivuille pituussuuntaan niin että L:n "mutkat" osuvat edessä yhteen. Sitten yhteen ommeltu maidonvalkoinen suihkuverho tankoon niin että sen saa vedettyä taakse simulentäjien näkökentän takapuolelle, ja tarvittaessa taas auki jos on tarve esim. opetustilanteessa nähdä paremmin simuun sisälle.

 

>
.~~~~~~~~~.
) ======= (
(  /"""\  )
)  | ☺ |  (
(  | ☺ |  )
)  |___|  (

 

~ = verhoa

==== = telkku

|  | = simun runko

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, joku tälläinen perus boxi mihin simun voisi työntää sisään ja eteen vaikka vielä peiteverho:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos simu on opetuskäytössä, voisin uskoa että joskus on ihan hyvä että siihen pääsee koko purjelentokurssin verran jengiä viereen katsomaan. Irrotettava seinä tai tuollainen verho saattaa siksi olla hyvä olemassa.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän lisää herkkuja on ilmestynyt simuun. Ohjaamon laitaan on nikkaroitu kätevä apupöytä näppikselle, jonka saa tarvittaessa käännettyä alas tai irroitettua kokonaan. Pyöräjarru on kytketty lattiassa olevaan kahvaan ja kaasukahva lisätty vasemman käden ulottuville. Vanha peliohjain luovutti elimensä simulle, joten nyt löytyy myös hattukytkin sivulle vilkuilua varten ja muutama ylimääräinen nappula (näkymän keskitys ja esim laipat). Kuvien ulkopuolelta voi kertoa että sähköasennukset on nyt siistitty niin että simusta lähtee yksi sähköjohto seinään. Näin on minimoitu johdot joihin kompastella.

 

Yhtenä tehtävänä on vielä selvitellä josko tuonne condor simuun saisi rakenneltua tutumpaa maisemaa ja näyttäisi että nuo maanmittauslaitoksen avoimet materiaalit tulee kuin tilauksesta tähän hommaan. Kenties täällä jollain on jo kokemusta niistä? Maksuton palvelu pitäisi kai avautua lähiaikoina?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta pään liikkeen seuranta on luotevampi tapa panoroida kuvaa. Sen käytöstä tulee hyvin nopeasti täysin automaattinen refleksi. Ohjaamoon tarvittaisiin kyllä edelleen nappi jolla näkymä saadaan halutessa keskitettyä ja päänseuranta kytkettyä pois päältä.

 

Pään liikkeiden seurantaan voi käyttää Track-IR:tä tai modattua web-kameraa (FreeTrack). Tuohon on olemassa vielä kolmaskin vaihtoehto: FaceTrackNoIR perustuu Microsoftin SDK:n tarjoamaan kasvojen seuranta-algoritmiin. Kasvojen seurantaan ei tarvita mitään ylimääräisiä härpäkkeitä päähän ja sen käyttöön riittä aivan tavallinen web-kamera. Omissa kokeiluissa se toimi kohtuullisen hyvin. Purjelentosimussa on lisäksi se hyvä puoli, että kasvot ovat aina kutakuinkin samassa kohdassa ja valon määrä on vakio (ei lennetä pimeässä).

 

Jos web-kameraa ei halua näkökenttään, niin sen voisi ehkä myös asentaa ylösalaisin pilotin taakse. Jotta seuranta-algoritmi toimisi, tarvitaan tinttilakki jossa olisi seurantalaitteelle sopiva objekti takaraivossa (IR-heijastin tai ylösalaisin oleva kuva kasvoista). Passiivista IR-seurantaa hyödynnettäessä kameran ympärille tarvitaan IR-LEDejä valaisemaan lippikseen heijastinta. Yksi täppä riittää kuvan panorointiin. Kolmella täpällä saa mukaan pään sivuttaisen liikkeen, kallistelun ja zoomauksen, mutta purjelentosimun tapauksessa noista ominaisuuksista olisi enemmänkin haittaa.

 

Aloittakaa vaikka kokeilemalla FaceTrackNoIR softaa. Se on ilmainen ja sen käyttöön riittää mikä tahansa web-kamera. FreeTrackin kanssa on enemmän säätämistä. Track-IR maksaa selvää rahaan, mutta toimii luotettavasti.

 

Vaakasuuntainen panorointi voisi toimia myös ohjaussauvaa kiertämällä mikäli nuo ylläkuvatut tavat tuntuvat liian teknisiltä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä vinkeistä. Silent Wings simussa voi käyttää Matrox Triplehead2go-boxia ja 3 x LCD-näyttö kokoonpanoa. Kun maiseman zoomaa

riittävän taakse saa mielestäni jo riittävästi sivunäkymää lentämiseen. Pitää varmaan jossain vaiheessa silti testata myös tuota Track-IR-härpäkettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole Track-ir:stä kokemusta mutta ilmeisesti sen käyttöön tottuu aika nopsasti. Luulisi että pään kääntely, mutta samalla eteenpäin katsominen ei olisi kovin luontevaa.

 

Track-ir:ää oli kyllä tarkoitus kokeilla simussa jossain vaiheessa, mutta ei ole ihan halpa tuo laite ja nämä nappulat rakentui nyt sen verran nopeasti että ne ehti ensin. Ja nappuloitahan simussa ei koskaan ole liikaa? :) Hyvä tietää että tuollainen kasvojen seurantaankin perustuva versio on olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta pään liikkeen seuranta on luotevampi tapa panoroida kuvaa. Sen käytöstä tulee hyvin nopeasti täysin automaattinen refleksi. Ohjaamoon tarvittaisiin kyllä edelleen nappi jolla näkymä saadaan halutessa keskitettyä ja päänseuranta kytkettyä pois päältä.

TrackIR on mainio väline "työpöytäsimulaattoreissa" joissa ohjaamo on monitorin toisella puolella. Kotiohjaamossa tai yleensäkin "oikeassa" simulaattorissa kuvan panorointi tappaa immersion heti alkuunsa. Tämä on harmillinen tosiasia, koska ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on riittävän laajan visuaalin rakentaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tuo Villen viesti oikeastaan antoi selvyyden siitä mitä pohdiskelin.

 

Mehän kokeiltiin facetrackingiä OH-TWN:ssä ja jotenkin se ei ollenkaan toiminut niin hyvin kuin oletti. Ajatus olikin testata onko se toimiva juttu tuollaisessa simussa vai ei. Tuo itse asiassa selittäisikin sen, mistä se saattaa johtua ettei toiminut. Toki hommaa kanssa vähän haittasi myös se, että kone oli hiukkasen liian hidas tuohon ja liike tökki hiukan, mutta voihan siinä olla ihan tuokin syy. Se tosiaan saattaa olla että kun osa simulaatiosta on fyysisessä ohjaamossa ja osa virtuaalisessa maailmassa, näiden kahden välinen kuvakulmien vääntely ei välttämättä tosiaankaan auta asiaa.

 

Tuollainen "katso vasemmalle tai oikealle" -nappisetti on toisaalta helppo oppia ja hyvää siinä on se, että näkymä on aina samaan suuntaan. Vaikkei se ole sinänsä realismia, se kuitenkin auttaa koneen aseman hahmottamisessa. Oikeassa elämässähän hahmotus toimii suurella ja mahtavalla ulkonäkymällä vielä paremmin, mutta noin se toimi ihan hyvin ainakin MIKin ekassa OH-SIM-simussa aikanaan kun maisemanäyttöjä oli vain yksi.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pelkällä etunäkymälläkin lentää jo pitkälle. Mittareilta voi tarvittaessa katsoa suuntaa yms. Esim. MIK-simussa en koskaan suuremmin kaivannut sivumaisemaa. Riittävästi infoa saadessaan aivot paikkaavat isojakin aukkoja. Tilanteen ja asentotajun merkitys vain kasvaa kun ei kaikkea näe suoraan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentosimussa ei seurata mittareitta vaan pää pöyrii tarkkailen ilmatilaa. Purjekoneella ajetaan termiikissä sen verran tiukkaa kaartoa ettei kompassista ole apua. Visuaalin painoarvo on siis purjelentosimussa suurempi kuin mittareila. Pelkällä etunäkyllä eksyy todella helposti kun koneella ei lennetä suoraan pisteestä A pisteeseen B.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään