Guest lekale20

737 Yokea väsäilemään

32 viestiä aiheessa

Hei kaikille!

 

Pistetäänmpä nyt tännekin oma topicci pystyyn. Pitäisi aloittaa 737 yoke siis rakentamaan. Muutamia osia on löytynyt jo varastosta, joita luultavsti tulisin hyödyntämään. Projekti on vielä vähän suunnittelu asteella ja viikonloppuna pitäisi vähän lisää osia hankkia/tilata. Yokea alan rakentamaan kolmessa osassa (1. kahva, 2. varsi ja 3. pohjalaatikko). Kahvan pohjana tällä hetkellä on paksumpi kerros vaneria ja muoviputkea. Näiden päälle olisi tarkoitus laittaa lasikuitua ja pakkelia. Kahvaan olisi tarkoitus laittaa AP disconnect, trim napit ja tangentti. Itse kun aloittelia olen tuossa elektroniikkapuolessa, niin OPltä sain vinkiksi hankkia Leo Bodnarin kortti, johon kytkimet ja X/Y-akselit pitäisi saada helposti.

 

Tässä muutamat kuvat tämän hetkisistä tilanteista:

 

1:1 kuva suunnitelmista

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää suunnittelua

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän hetkinen vaihe

[ attachment removed / expired ]

 

 

Komenttia ja ideoita otetaan vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvältä näyttää nuo piirustukset!

 

Mä lähtisin kumminkin tekemään itse yoke osaa puu-lasikuitu yhdistelmästä eli muotoilee puusta ratin runko osan ja jos haluaa siihen jonkin pinnoitteen niin ohut lasikuitu päälle ja maalia pintaan. Ja sen kuidun alle voisi kaivertaa puuhun tarvittavat kolot johdotuksille yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puusta ja putkesta on tulossa runko, jonka päälle ohut laskikuitu. Tämän päälle hienosäädetään pakkelilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ratti kokonaan vanerista ja siihen kitti + hionta ja lopuksi kiiltopintainen musta maali päälle. Jos jää roskia tms. niin vesihionta maalin päälle ja uusi kerros maalia päälle.

Autojen raskaskalustomaali on tosi hyvää. Sillä on taipumus tasoittua itse ja pinta on tosi paksu ja kestävä. Meillä voi olla tuollaista jossain purkin pohjalla jäljellä.

 

Noiden muoviputkien liitokset ei tule kestämään ohjaimessa. Kittauksella ja riittävän hienolla vesihionnalla saat varmasti vähintään yhtä hyvän pinnan kuin millään lasikuituseoksella.

Tule vaikka käymään levyjen ja mittojen kanssa meidän "pajalla" seuraavaksi kun olen Porissa niin tehdään kaikki puuosat kerralla kuntoon. Meillä on työkalut valmiina.

 

Parasta kittiä on sellanen mihin sekoitetaan kovettaja toisesta tuubista joukkoon.

Kovettuu kivikovaksi parissa minuutissa ja pääset heti hiomaan. Muotoa voi noin hakea monta kertaa.

 

Korkeintaan tuo yoken putki siitä harmaasta muoviputkesta. Jousia yms. telineen juureen löydät hyvin Porissa Käppärästä, Satakunnan Kiinnitystarvike Oy:stä:

http://www.cylex.fi/yritys/satakunnan-kiinnitystarvike-oy-10423372.html

 

Pistosaha ja akkuporakone on kovia työkaluja näissä hommissa.  :)

 

Varsinaisen ohjauksen keskityksen tekisin kaasujousilla. Niissä on enemmän "raskaan" koneen tuntua kuin jousissa.

 

Google löysi hyvän kuvasarjan vastaavasta projektista:

http://imageshack.us/f/200/737yokelack.jpg/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon selventävästä vastauksesta. Luulen, että saan tuon rakennuspuolen kyllä hoidettua kotona. Työkalut löytyvät kyllä kotoa jo valmiiksi. Lähinnä elektroniikka jutuissa voisi apua tarvita. Kaasujousia olisi tarkoituksena tosiaan käyttää. Viikonloppuna täytyy hakea vähän vaneria ja muita tarvikkeita, joten silloin lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Mulla oli myös aiemmin ajatus käyttää putkea yokeen, mutta sitten päädyin puuhun.

Noissa oli kyllä kova homma sahailla ja hioa, mutta ei tarvinnut pakkelia.

En tiedä miten Suomessa onnistuisi noin paksun lankun hommaaminen, voi olla mahdotonta?

Vaneri varmaan on paras vaihtoehto.

Kuvassa lankku ja työkalu  ;D

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden muoviputkien liitokset ei tule kestämään ohjaimessa. Kittauksella ja riittävän hienolla vesihionnalla saat varmasti vähintään yhtä hyvän pinnan kuin millään lasikuituseoksella.

Tule vaikka käymään levyjen ja mittojen kanssa meidän "pajalla" seuraavaksi kun olen Porissa niin tehdään kaikki puuosat kerralla kuntoon. Meillä on työkalut valmiina.

 

Löysin varastosta n. 4cm paksun, 20 cm leveän ja 3m pitkän vanerinpalan, voisinko kenties sahata tästä kaksi palaa ja liimata(?)ne toisiinsa, vai olisko niiden välinen sidos liian heikko? Ei viitsisi turhaan käydä ostamassa vaneria, vaikkei se kauheen suurissa hinnoissa liikukkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuliimaa väliin ja riittävästi ruuvipuristimia. Jos teet kahdesta palasta, kannattaa kaivertaa ennen liimaamista johdoille valmiiksi urat /läpiviennit ohjaimen sisään.

Varmista myös ennen liimaamista, että pinnat ovat puhtaat, ettei ole rasvaa tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeintä on, että varmistat kunnolliset kaapelikanavat yoken sisään. 737:n yokessa on sen verran paljon kytkintä yms. että ehkä aluksi kannattaisi kerätä tarvittavat elektroniikkakomponentit kasaan, ja sen jälkeen katsoa miten ne asennetaan ja kaapeloidaan. Kaapelien vetämisen helpottamiseksi en välttämättä hylkäisi heti putki-ideaakaan, vaikka kokovanerisesta rakenteesta tuleekin tukevampi.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä sellainen ratkaisu, että ensin ajaisi jyrsimellä johdoille sopivan tilan molempiin vanerin puolikkaisiin. Kuumaliimalla vaneriin muovinen ohjuriputki johtoja varten. Vasta sitten vanerin puolikkaiden liimaus.

Näin johdot voisi helposti liimauksen jälkeen työntää putkia pitkin, läpi ohjaimen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öfferström-Kettunen-linjalta saattaisi löytyä referenssiä siitä miten tehdään vastaava putkesta. Ei tosin muovista. Mutta projektia metallityöluokkaan, ammattikoululle tms..?

 

Jos muistatte ajanlaskun alusta ne ekat kotiohjaamopäivät museolla, jollain saattaa olla kuviakin käsillä?

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro, Tässä mun väsäys.Runkona lastulevy ja päälle 6millin koivu veneri,taakse koroke pala.

 

[ attachment removed / expired ]

Johtoja varten ura jyrsintä.

 

[ attachment removed / expired ]

Kittaukseen käytin lasikuitu pakkelia.hionnat sirralla ja loput käsin .Maalaus paineilma ruiskulla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään saapui Postiin hieman osia, mukaanlukien: Leo Bodnarin BU0836X, kytkimiä, rattaita ja johtoa. Toivotaan, että potikat tulisi piakkoin, niin saisi niitä vähän kokeiltua. Onko potikoissa tai jossain hyvät ohjeet, että miten kytkeä ne tuohon BU0836X. Ei viitsisi heti rikkoa mitään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kokeilin ATC tangenttia saada push to talkkiin TS2, mutta en ainkaan pienellä työllä saanut toimimaan. Osaisiko joku esim. autaa Joy To Keyn asetukset kuntoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuolta löytyy kytkentäohjeet lyhykäisyydessään.

 

Tarvitaanko tuota Joytokey-ohjelmaa välissä jos joystick-kortissa on suoraan painonappi ja FSX:ssä mäppää sen 'Assign control-toiminnolla?

Jos ei toimi suoraan näin niin muistaakseni joytokey-ohjelma toimi kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että toisella laatikossa oli painonappi kortilta

ja toisessa haluttu näppäin näppikseltä. Joytokey-ohjelma jätettiin taustalle auki ja siten FSX:ssä se toimii suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Assign control toimii kyllä suoraan FSXssä. TS2 ei vaan tunnistanut, niin siihen pitää keksiä jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Assign control toimii kyllä suoraan FSXssä. TS2 ei vaan tunnistanut, niin siihen pitää keksiä jotain.

 

Mappaa yksi joystickin painike suoraan joytokeyhin, esim button1. (unohda fsx kokonaan).

 

Valitse Teamspeak2:sta nappi,  jonka haluat toimivan tangenttina, (esim Z tai vastaava.)

 

Seuraavaksi määritä joytokeyhin näppäin (Z) , jonka haluat toimivat tangettina.

 

Sen jälkeen yksinkertaisesti sanottuna:

 

Button1=Z

 

siinäpä se.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miksi ei toimi ???

 

1. Asetettuna kytkin B1 paikkaan ja ohjauspaneelin peliohjainasetuksista tarkastettu, että tunnistaa napin.

 

2. TS2 asetuksista valittu Z Push to talkiksi

 

3. Joy to key asetettu Button 1 kohtaan Z.

 

Olisko jotain muuta ohjelmaa mitä voisi kokeilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miksi ei toimi ???

 

1. Asetettuna kytkin B1 paikkaan ja ohjauspaneelin peliohjainasetuksista tarkastettu, että tunnistaa napin.

 

2. TS2 asetuksista valittu Z Push to talkiksi

 

3. Joy to key asetettu Button 1 kohtaan Z.

 

Olisko jotain muuta ohjelmaa mitä voisi kokeilla?

 

Koitas vaihtaa napiksi vaikka F12. Koita ensin toimiiko nappi suoraan TS2:ssa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Z voi tosiaan olla jo käytössä ja simu ei ymmärrä päällekkäisyyttä. Kannattaa valita joku harvinaisempi näppäin ja testata se ensin simun puolella.

Joytokey täytyy olla taustalla auki, kun ajat simua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma selkisi Joy to keyn osalta. Ei tue Win7 ja kokeilin yhteensopivuus tilaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Z voi tosiaan olla jo käytössä ja simu ei ymmärrä päällekkäisyyttä. Kannattaa valita joku harvinaisempi näppäin ja testata se ensin simun puolella.

Joytokey täytyy olla taustalla auki, kun ajat simua.

 

Joytokeytä voi testata niinkin, että määrittää joystick painikkeen ja sille vastaavan näppäimen .  Se jälkeen avaa vaikka notepadin ja katsoo tuoko joikkarin painikkeen painaminen valitun näppäimen merkin notepadin tekstiriville.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain toimimaan, jostain syytä olin ladannut 3.7.4 version ja 3.7.9 versio oli tullut. Tämän asetin WIN98 yhteensopivuustilaan ja järjestelmänvalvojaksi.

 

Kiitokset avusta silti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potikat saapui 8) Nyt täytyy työstää taas runkoa eteenpäin. :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päätin pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa, eli käytän putkea. Jos ei kestä niin sitten teen vanerista, mutta jos kestää niin on ollut tosi helppo ratkaisu tähän mennessä. Äskön sain jodot vedettyä ja huomenna lasikuitukerros päälle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään