Topias Rossi

FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla

105 viestiä aiheessa

Moi kaikki!

Sain tuossa pari päivää sitten nuo sceneryn tekoon tarvittavat ohjelmat kuntoon ja olen aloittanut tekemään ensimmäistä sceneryäni.

Scenery on Torbackan yksityiskenttä. Kiitotien pinta nurmea (15x360m kiitotie, eli aivan SAIRAAN lyhyt).

Kertokaapa vähän mielipiteitä miltä näyttää tämä mun puolivalmis scenery:

 

*Ilman minkäänlaisia sceneryitä Torbackan alue*

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitten tässä 2 kuvaa otettu juuri äsken: (vaihoin vielä talvesta kesään niin peltoalueet näkyy hienompina)

 

[ attachment removed / expired ]

Punaisella ympyröity sama alue mikä näkyy kuva 1:ssä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sitte jos oikeaa materiaalia haluatte nähdä niin käykää kattomassa Google Earthista hakusanalla Torbacka (menee aika lähelle kenttää), tai sitten http://lentopaikat.net/efto.shtml, niin löytyy tarkkaa tietoa.

Kertokaahan mielipiteitä ja parannusehdotuksiakin otan vastaan  :)

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvältä nayttää, maisema on ihan tunnistettavissa.

 

Kiitotien itäpuolelle jos saisi sähkölinjan mallinnettua ja mahdollisesti tuulipussin sekä punaiset kynnysmerkit, niin voilà.

 

Jos lisää kuvia tarvitset, niin voin käydä ottamassa, onhan kenttä tuossa työmatkan varrella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se on hyvä että maisema on tunnistettavissa. Tuota meshiä kun väsäsin niin kyllä tuli aika monta kertaa katottua ja tarkistettua ja korjattua noita erilaisia juttuja mitä tuolla alueella on.

Tuo sähkölinja on aika helppo mallintaa (toivottavasti) ja tuulipussin tekemiseen jo hiukan tutustuinkin. Ainut mitä vielä tarvitsisin olisi tarkempi sijainti tuulipussille ja lisätietoa niistä punaisista kynnysmerkeistä (missä kohtaa tarkalleen sijaitsee ja minkä näköiset).

Aikomus on että saisin vielä tehtyä tuolle scenerylle vähän talvi-ekstraa esim että kiitotien reunoille saisi pienet lumipenkat samalla tavalla kuin FISDin Rovaniemellä.

 

Heti kun scenery on riittävän hyvä jaettavaksi aion ladata sen tänne fsnordicin sivuille, kerron kyllä sitten kun on tiedosto ladattavissa  :)

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta lentopaikat.net kuvista näkee suunnilleen ne kynnysmerkkien paikat. Nyt en millään löydä vanhoja kuvia, mistä nuo merkkien muodot ja tuulipussin paikka selviäisi. Mitä kiitotien talvikäyttöön tulee, niin taitaa olla aika hiljaista olla liikenne lumien sulamiseen asti. Sulamisten jälkeenkin tuolla on ollut perinteisesti muutaman viikon verran vesikenttä, ennen kauden aloitusta ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, käynpäs kattelemassa tarkemmin tuota lentopaikat.nettiä. Ja enköhän mää tolle tuulipussille jonkun hyvän paikan löydä, ja merkkien muodot kyllä varmaankin jotenki löytyy (esim google kuvahaku tms).

Onhan se kyllä aika ilmiselvää että tommosilla yksityiskentillä ei kauheesti mitää talvikäyttöä ole, mutta ajattelinpahan vain että se olis tossa sceneryssä semmone hieno pikku ekstra (ei oo kylläkään varmaa saanko tehtyä ne lumipenkat kun ei ole vielä mitään käsitystä siitä miten ne voitais tehdä).

Siellä siis ilmeisesti vähän tulvii talven jälkeen... Ku siellä on oikee vesikenttä sillon  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on hieno juttu! Toivottavasti saat tuon kentän väsättyä julkaisukuntoon. Nämä suomen pikkukentät ovatkin olleet puute Fs2004:sen kenttävalikossa. Tuonne kannattaisi varmaankin mallintaa kaikenlaista pikkurekvisiittaa mitä siellä oikeastikin on, sikäli mikäli siellä jotain rojua on. Tuskin tarvitsee pelätä, että framet alkaisivat tökkimään liian tavaran takia.

Eräs juttu mitä kannattaisi harkita olisi afcad:in tekeminen kentälle ja muutama Ai-ultria sitten kiertelemään kentän lähialueelle, välillä koneet kävisivät sitten kentällä ja taas lähtisivät. Olen varovasti aloittanut Lapinlahdelle tekemään vastaavaa pakettia mutta se on nyt jäissä kun kentän Afcad ei toiminutkaan sellaisenaan vaan jotain muutoksia siihen pitäisi tehdä.

Ellei Ai-Ultra pakettia tekisi niin kannattaisi harkitä myös parin staattisen ultran laittamista kentän reunalle. Noita staattisia ultria on saatavana valmisobjekteina jotka voi sijoittaa kentälle objektin asettelu ohjelmilla kuten EZ-Sceneryllä ja vastaavilla.

Stattisen koneen bgl:n voisi sitten sijoittaa kenttäpaketin tiedostoihin. Itse koneen ottaminen mukaan julkaistavaan pakettiin vaatisi sitten varmaankin luvan kysymisen tekijältä. Ilmeisesti kylläkin onnistuisi.

:)

 

Kehun taas ruotsalaisia . . . siellä harrastajat ovat panostaneet paljon sikäläisten pienten lentopaikkojen tekemiseen, kiinnostavia pieniä kenttiä objekteineen on lukuisia. Suomessa taitaa olla tarkemmin mallinnettu vain Lapinlahden ultrakenttä ja sitten on J.Rantalan korpikenttä ja varalaskupaikka paketti. Tosin niissä ei ole mitään objekteja koristeena, tiedä sitten onko niissä tavaraa todellisuudessakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No rojua siellä ei ainakaan kuvien perusteella kauheasti löydy. Framet ei kyllä varmasti rupea tökkimään (ainakaan mun koneella) kun kerta suoriutuu täysillä grafiikoilla FlyTampan St Bartsistakin.

Sitten tuo afcadin tekeminen. Minä olen juuri aloittanut tämän sceneryiden teon ja en itseasiassa ole edes varma että mitä afcad oikeasti tarkoittaa  :-[

 

Ajatuksena oli myös että lisään jonkun auton siihen kentän viereen parkkipaikalle (jos sitä pientä hiekka-aluetta voi edes kutsua parkkipaikaksi), ja ehkäpä jonkun ultran kentälle seisomaan. Tuo ai-paketti kylläkin olisi hieno lisä tuohon sceneryyn mutta en oikein tiedä miten tehdä flight plaaneja niille koneille.

Joku varmaankin voi selventää hieman minulle näistä asioista.

 

Sitten vielä ohjelmat mitä käytän sceneryn tekoon:

GMax

Airport Design Editor 9x

SBuilder

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitte viellä olisi hienoa saada vähän puskia tohon kiitotien reunoille, osaako kukaan sanoa miten pystyisin laittamaan niitä?

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sitten tuo afcadin tekeminen. Minä olen juuri aloittanut tämän sceneryiden teon ja en itseasiassa ole edes varma että mitä afcad oikeasti tarkoittaa

 

Juu, tuolla ADE9x:llä mikä sinulla on käytössä niin sillä voi ymmärtääkseni sen Afcadin tehdä. Itse olen toistaiseksi käyttänyt Afcad2 ohjelmaa mutta tarkoitus olisi ainakin kokeilla tuota ADE9x:ää, koska P.Holopainen sitä suositteli.

;D

 

Jonkinlainen pieni Afcad tiedosto sinun kannattanee tuonne Torbackaan tehdä jo senkin takia, että saat kentän näkymään simun kenttävalikossa.

Yksinkertaisimmillaan se voisi olla vain lähinnä ne kentän perustiedot nimi, koordinantit jne. Tosin tuossa sinun projektissa voisi ADE9x:llä tehdä myös ruohopintaisen kiitotien pätkän ja ehkäpä joitain kiitotien merkkejä.

Toki kenttä toimii hienosti myös ilman Afcad tiedostoakin mutta mikäli haluat sinne Ai-liikennettä niin sitten se viimeistään olisi tehtävä.

Afcadissa määritellään koneiden parkkipaikat, rullausreitit jne. Tuskin kannattaa kuitenkaan tässä sinun projektiketjussa ruveta käymään koko  afcadin tekoprosessia läpi, sillä asia on niin laaja, että se sotkisi koko hienon ketjun. Kannattanee vain lukea ADE9x:sän manuaaleja.

 

Sitte viellä olisi hienoa saada vähän puskia tohon kiitotien reunoille, osaako kukaan sanoa miten pystyisin laittamaan niitä?

 

Itse aion EFVP projektissani lisätä kentälle default puita ja puskia Sbuilderilla. Tosin olen itsekin vasta aloittelija kentänteossa kuten sinäkin, joten pientä epävarmuutta on vielä ilmassa noiden puiden lisäämisen suhteen. Ehkäpä joku todellinen sceneryguru armollisesti nöyrtyisi meitä tässä asiassa neuvomaan.

:-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSX:llä on kätevä työkalu Whisplacer jolla saa kaikenlaisia objekteja lisättyä maisemaan kätevästi Livenä, eli saa suoraan simussa kohdistaa puut oikealle kohdalle ja ei tarvitse sokkona sitä tehdä.

En tiedä onko vastaavaa olemassa FS2004.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSX:llä on kätevä työkalu Whisplacer jolla saa kaikenlaisia objekteja lisättyä maisemaan kätevästi Livenä, eli saa suoraan simussa kohdistaa puut oikealle kohdalle ja ei tarvitse sokkona sitä tehdä.

En tiedä onko vastaavaa olemassa FS2004.

 

Juu, onhan Fs9:lle vastaavia kuten EZ-Scenery, RWY12, Api Marcos jne. Mutta mikäli haluaisi asentaa nimenomaan defu puita joissa myös vuodenajat toimisivat, niin käytetäänkö silloin yleensä Sbuilderia vai jotain muuta? Noilla objektinasettelu ohjelmilla homma on toki helppoa mutta silloin joutuisi kyselemään lupia puu-objektin tekijältä mikäli scenery tulisi yleiseen jakoon. Lisäksi niistä objekteista puuttuvat vuodenaikatekstuurit. Toki voisi tehdä omat puut, kuten FISD on tehnyt mutta defu puillakin kyllä pärjäisi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mikäli haluaisi asentaa nimenomaan defu puita joissa myös vuodenajat toimisivat, niin käytetäänkö silloin yleensä Sbuilderia vai jotain muuta? Noilla objektinasettelu ohjelmilla homma on toki helppoa mutta silloin joutuisi kyselemään lupia puu-objektin tekijältä mikäli scenery tulisi yleiseen jakoon. Lisäksi niistä objekteista puuttuvat vuodenaikatekstuurit. Toki voisi tehdä omat puut, kuten FISD on tehnyt mutta defu puillakin kyllä pärjäisi.

 

Esa Sairiolta kannattaa sitä kysyä, sillon siirrytään jo autogen maailmaan. Ellei tuota default puusarjaa löydy objekteina, joita lisäillään. Mielestäni tuo autogen on varmaan parhain vaihtoehto siihen.

Toki objekteilla saa vuodenajat toimimaan, mutta silloin täytyy olla itse se joka puuobjektit tekee, koska harvemmin objektien lähdetiedostoja on saatavilla ja sitä mukaan muokattavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se kerta se afcad on juuri tuo mitä tehdään tuolla ADE9x:llä niin sitte mulla onkin jo se afcad. Tein heti ensimmäisenä sillä kiitotien siihe paikalle, ja aikomus on lisätä sillä vielä jotain sinne.

Mutta olisi kiva kun joku osaisi kertoa miten tuolla SBuilderilla (jos sillä nyt ylipäänsä pystyy) lisätään pieniä pensaita. Kiitotie näyttää ilman minkäänlaisia puskia hieman vajaalta.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluat tehdä torbackasta realistisen, niin siellä ei tietääkseni ole pensaita tai muutakaan kasvustoa. Viereisen ojan penkatkin siivottiin tuossa taannoin.

Tuulipussi on ollut siinä aika lähellä tietä ja muistaakseni sen yhteydessä on ollut jonkunlainen pieni aidattu alue jossa kyltti. Kyltistä selvisi kentän perustiedot.

 

Nykyistä kuntoa on hieman hankala tarkistaa ennen kevättä ja lumien sulamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, no se on tällä selvä, ei siis lisätä mitään kasvustoa kentän alueelle  :) Hyvä tietää tässä vaiheessa ennen kun ne on jo sinne kyhätty.

Onko siinä autojen parkkialueen ja lentokoneiden parkkialueen välissä minkäänlaista aitaa tai vastaavaa joka erottaa alueet toisistaan? Olisi sekin hyvä tietää niin tulisi mahdollisimman hieno.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuopa onkin hyvä sivu. Erottaa aika hyvin aidatut alueet ja pensaikkoa puron varressa. Ja myös sen tuulipussin.

Tuon mukaan sitten mennään.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nyt vähän edistynyt taas tuon sceneryn kanssa ja lisäillyt pikkuisia yksityiskohtia. Nyt mikä enään tarvittaisiin olisi muutama puska ojan reunalle ja vähän aitaa ja tuulipussi. Osaako joku kertoa miten pystyy tehdä fs2004:lle puskia tai puita? Apu olisi arvostettua tässä projektissa.

Nyt sitten projekti ei pääse edistymään enempää ennen sunnuntaita (lähden laskettelemaan huomenna ja takaisin sunnuntaina). Toivon että sitten kun katson sunnuntaina tätä aihetta niin löydän neuvoja tähä puskaprobleemaan.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mikä enään tarvittaisiin olisi muutama puska ojan reunalle ja vähän aitaa ja tuulipussi. Osaako joku kertoa miten pystyy tehdä fs2004:lle puskia tai puita?

 

Sceneryn teosta on kulunut aikaa, mutta hämärästi muistan että FISD Objektikirjastossa on tuulipussi sekä puita ja pensaita mukana. Luulisin, että lupa näiden käyttämiseen järjestyy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä voin sen luvan saada, ja jos/kun lupä järjestyy niin mistä voin ladata ne?

 

Topias Rossi

 

Tuo objektisetti on ainakin saatavilla tiedostokirjastosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo objektisetti on ainakin saatavilla tiedostokirjastosta.

 

Esimerkiksi sieltä ja tuleehan se lähes joka FISD maiseman mukana. Käyttölupaa voi kysellä osoitteesta: fisd at fisd.fsnordic.net

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli noiden FISD Libr. puiden käyttöluvan saisikin (minuakin kiinnostaa) niin milläs niitä saa asennettua haluttuihin paikkoihin? EZ-Scenery ei ainakaan niitä lue. Millä ne paikkatieto bgl:t eri suomi-maisemissa on noille tehty?

 

Tutkin myös tuota autogen puiden laittamista. Latasin tiedostokirjastosta Autogen SDK:n ja siellä on näppärä ohjelma Autogen Annotator.

Kaikki vaikutti helpolta ja loogiselta kunnes tulikin seinä vastaan! Miten löytää simusta juuri se oikea tekstuurilaatta mitä haluaa muokata. Tuo ei linkitykään käynnissä olevan simun kanssa kuten S.Builder.

 

Osaako joku kertoa miten pystyy tehdä fs2004:lle puskia tai puita?

 

Yksinkertaisimmillaan omat puut voi tehdä siten, että tekee G-Maxilla tai Desing-Studiolla ohuen laatan johonka sitten asentaa molemmin puolin puun tekstuurikuvan. Puun muotojen yli menvä osa tehdään tekstuurissa läpinäkyväksi kuvankäsittely ohjelmalla ja  ilmaisella DXTBmp:llä jolloin kokonaisuus näkyy simussa ihan kohtalaisena puuna.

 

Helpoiten ja suurimmalla tarkkuudella puita saa asennettua simuun (Fs-2004) EZ-Sceneryllä. Ohjema on tosin maksullinen mutta eihän se paljon mitään maksa, joka miehellä putoaa senverran rahaa maahan kun lompakon kaivaa esiin. Sitten onkin jo vähän eri juttu, että löytyykö Ez-puita joihin saisi toimivat vuodenajat. Ilmeisesti kyllä saisi mutta tutkimukset on vielä kesken.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi taas!

Palasin juuri äskön tuolta laskettelemasta joten sceneryn teko voi jatkua. Toivotaan että saan tuon sceneryn semmoiseen kuntoon etää voin jakaa sen.

Muistaakseni näin tuossa Airport Desing Editor 9x:ssä semmoisen kohdan, mistä pystyy lisätä objekteja libraryyn jotka ovat .bgl muodossa, ja librarystä pystyy lisätä niitä objekteja suoraan kentälle.

Rupeanpa sitten heti kyselemään lupia noiden FISDin puiden lisäämiseen.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään