Guest srantanen

Tuloreittien päätteet?

5 viestiä aiheessa

Piiiiiitkästä aikaa uskalsi kaivaa simun esiin ja alkaa suunnittelemaan pientä lentoa, jolloin törmäsin kysymykseen. Olen menossa Martiniquelle ja sinne on tarjolla useita samankaltaisia tuloreittejä esim. DOM5G ja DOM5K. Mikä noissa on ero, kun en kartasta näin yhtäkkiä ainakaan sitä keksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAOn spekseissä tuloreitin tai lähtöreitin nimi koostuu seuraavista osista:

1. Nimi

2. Juokseva versionumero

3. Lisätunniste (voi puuttua)

 

Lisätunnistetta käytetään, jos halutaan esim. erottaa eri kiitoteille sopivat reitit. Joskus (esim. Amerikassa) eri kiitoteiden reitit on yhdistetty samaan karttaan, jolloin tunniste puuttuu. Esim JFK Kennedy One.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt nopeasti karttaa katsoin niin näyttäisi siltä, että tuo DOM3G reitti on tarkoitettu kiitotielle 27 ja DOM3K sitten taasen 09. Eli siis kun se DOM reitin yhteinen osa vie siihen kentän VOR:n (FOF) päälle, niin siitä sitten käänytään poispäin (joko DOM3K tai DOM3G, riippuen laskuun käytettävästä kiitotiestä) kentästä lähestymiseen. Sitten vaan racetrack-kuviolla lähestymispolku kiinni ja laskuun.

 

Usein tämmöisiin ihmeellisyyksiin lyötyy tietoa noista numeroiduista remarkeista (kuten tässäkin tapauksessa),  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt nopeasti karttaa katsoin niin näyttäisi siltä, että tuo DOM3G reitti on tarkoitettu kiitotielle 27 ja DOM3K sitten taasen 09. Eli siis kun se DOM reitin yhteinen osa vie siihen kentän VOR:n (FOF) päälle, niin siitä sitten käänytään poispäin (joko DOM3K tai DOM3G, riippuen laskuun käytettävästä kiitotiestä) kentästä lähestymiseen. Sitten vaan racetrack-kuviolla lähestymispolku kiinni ja laskuun.

 

Usein tämmöisiin ihmeellisyyksiin lyötyy tietoa noista numeroiduista remarkeista (kuten tässäkin tapauksessa),  :thmbup:

Aivan juurikin näin! Kiitoksia silmieni avaamisesta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Usein juuri tuo lisätunniste erottelee ratoja. Esim. tässä http://155.178.201.160/d-tpp/1202/00610KENNEDY.PDF on kaikkien ratojen prosut tosiaan konsolidoitu yhteen menetelmään, jolloin sitä ei tarvita. Mielestäni jonkun verran ihan oikeassa elämässä sekä liikenne- että corporate-koneiden ohjaamoissa lentäneenä niin Euroopassa kuin Amerikassakin  tuo systeemi on parempi kuin lisätunnisteen käyttö: ei tarvita yhtä montaa menetelmää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään