Guest Kazzukki

"Todella" mielenkiintoinen ongelma TOPCAT N1 arvojen ja PMDG 737 NGX kanssa.

6 viestiä aiheessa

Viitaten tähän keskusteluuni, jossa valitin sitä, että NGX FMC:n antamat N1 arvot eivät olleet sitä, mitä TOPCAT (myöhemmin TC) laski. Otetaan esimerkki:

 

LPMA (Madeira)

RWY 05

OAT +14

QNH 1025

DRY

 

TOW 60t

Flaps 5

Air Conditioning ON

Thrust Config TO2

 

TC antaa tähän seuraavat arvot. V1 132-133-------Vr 133------V2 141------N1 91.2%

 

Nopeudet ovat OK, mutta itse koneen FMC kertoo, että N1 on 91.5%. Kyseessä on siis 0.3% ero TC:n ja FMC:n välillä. Apu on päällä, Packs ON, APU Bleed Air on, koska ilman näitä FMC kertoo ihan oikeassa maailmassakin tässä tapauksessa väärän arvon. Kysymys kuuluu siis - Miten saan TC:n laskemaan N1 arvoksi myös 91.5%, tai mitä ikinä sen pitääkään olla? Vastaus löytyy, kun TC:stä vaihdetaankin QNH arvo standardiksi, eli 1013/29.92. Tämän jälkeen laskut toimivat kuin junan vessa! IMO syynä tähän on luultavasti jompikumpi seuraavista:

 

a) TC ei osaa laskea N1 arvoja muussa kuin standardipaineessa. Lentokoneen oma FMC laskee aina oikean lukeman ja ottaa huomioon vallitsevan paineen tai,

b) TC laskee oikeat N1 arvot oikean maailman tietojen perusteella, ottaen myös huomioon vallitsevan ilmanpaineen, joka ennen laskemista ohjelmalle syötetään. Lentokoneen FMC laskee N1 arvon aina olettaen/luullen, että ilmanpaine olisi 29.92/1013.25

 

Kallistun enemmän vaihtoehtoon B, koska laskut onnistuvat aina, kun lennän olesuhteissa, jossa ilmanpaine on sattulamlta juuri STD tai asettamalla FSX Weather optionssistä suoraan "Clear skyes". Lieneekö kyseessä siis PMDG:n bugi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta hieman laajempaa keskustelua AVSIM 737 NGX forumilla ja yksi kaippari lupasi tehdä videonkin asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin tuo kolmen promillen ero vaikuttaa varsinkaan simussa kovin ratkaisevasti.

Olihan samat motit kun vertasit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin tuo kolmen promillen ero vaikuttaa varsinkaan simussa kovin ratkaisevasti.

Olihan samat motit kun vertasit?

 

Oli ja tottakai se vaikuttaa. Tässähän koko simussa haetaan realismia joten menee pahasti hakoteille, jos tolle linjalle lähdetään vetämään :D Vaikea sanoa, missä vika kun en ala tietokonetta uudelleen asentelemaan... Tuttava testasi tämän ihan oikealla 738 OPT:llä ja sama homma eli koneessa on jotain häikkää / simussa. No hyvä tietää, että sinä päivänä kun PMDG ei enää pelleile MFS sarjan kanssa, X-plane 10 aikakausi alkaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään