Guest Kazzukki

Mistä haette valmiita reittejä lennoillenne ja tekeekö joku omansa itse?

7 viestiä aiheessa

Aihe on varmaa kaziljoonaan kertaan käyty, mutta en sitä kuitenkaan hakemalla löytänyt. Olisi kiva kuulla vähän, että mistä haette reittejä lennoillenne ja onko täällä Chuck Norris tason kavereita, jotka suunnittelevat kaiken alusta alkaen itse mm. SWC ym. käytettävissä oleviin tietoihin nojautuen? Sitä on olemassa RouteFinderia, EuroFPL:ää, SimRoutea ym. paikkaa, mutta nyt painotan, että vaihtoehtojen tulee olla mahdollisimman täsmääviä oikean mailman kanssa.

Itse käytän pelkästään EuroFPL:llää, mutta esimerkiksi Rovaniemeltä Osloon ei löytynyt yhtäkään toimivaa vaihtoehtoa 737 NGX:lle, joten loin reitin itse Jeppesenin softalla (jossa tietysti meni jostain ihmeen syystä koko ilta). Itsellä on käytössä tuo The Ultimate vaihtoehto JeppView eurooppa josta ajantasaiset kartatkin saa kätevästi tulosteltua, mutta on tullut huomattua, että saa olla aika HC, jos alkaa pitkän päälle tolla noita vääntelemään. Mielikuva minulla on se, että mennään nettiin, haetaan reitti ja muunnetaan se FSBuildillä simuun sopivaksi / tehdään navlogeja ym., mutta ei ikinä ajatella sen pitemmälle esimerkiksi vallitsevia sääolosuhteita, varakenttiä, NOTAM:ja (esim. radiokatve, vaikka näitähän ei käsittääkseni simuloida). Kuitenkin koko simulaation ideanahan on simuloida, eli jäljitellä todellisuutta mahdollisimman tarkasti niissä puitteissa, missä se on mahdollista. Vielä hieman aiheesta poiketen olisi mukava tietää, että mitä karttoja "ohjaamostanne" löytyy, ennen kuin lähdette reissuun.

Jos aihetta käsitellään jossain muualla, olkaa ystävällisiä ja auttakaa kaveria + poistakaa tämä turhake  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo, että reitti sorvataan itse alusta loppuun on mulla se viimeisin vaihtoehto, jos ja kun ei mistään todellakaan löydy sinnepäinkään kelvollista vaihtoehtoa. Yleensä noista saatavilla olevista pystyy pikku muutoksilla leipomaan toimivan reitin, ellei jo valmiinakin ole.

Mainitsemasi EuroFPL antaa yleensä ihan hyviä tuloksia ja muutamiakin vaihtoehtoja samalle välille. Niistä sitten voi valita sen sopivimman (lyhyimmän) säiden mukaan.

Toi reitin alusta loppuun itse väsääminen reittikarttojen kanssa on kyllä niin puuduttavaa hommaa, varsinkin pidemmälle reitille, että suosiolla jätän sen sinne viimeisimmäksi ratkaisuksi... ;D

Eikä sitä tarvitse FSBuildilla mihinkään välttämättä muunnella, sellaisenaanhan se reitti sinne lootaan syötetään, koneesta riippumatta. Toki jotkut lentoyhtiöt varmasti käyttävät CO RTE:a joillain lennoilla, mutta itse näpyttelen reitin kokonaisuudessaan käsin.

Vierestä löytyy läppäri, mistä löytyy kaikki mahdolliset kartat (nDAC) :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos jenkeissä lennän, mikään ei voita todellisuutta:

http://flightaware.com/statistics/ifr-route/

Esim: http://flightaware.com/analysis/route.rvt?origin=KJFK&destination=KBOS

Reittejä, jotka ovat parhaillaan menossa tai juuri lennetty. Olen usein lentänyt samalla koneella saman reitin samaan aikaan kuin IRL.

Need to find a flight? Simply enter an origin and destination airport code below and see all the flights for that given origin/destination pair in the last 24 hours.

For IFR flight planning, be certain to note altitude, type of aircraft and verify on terminal procedures that you are eligible for that SID/STAR/routing. Hover your mouse over an aircraft type or suffix for more details.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EuroFPLhän osaa tehdä itsekin reitin kun valitset lähtö- ja tulokentät sekä lentopinnan (välilehdeltä "CFMU Proposed routes" kun etsit reittiä route finderillä). Lisäksi sinun on tehtävä profiili koneelle, jonka avulla euroFPL ilmeiseti varmistaa koneen rnav-kelpoisuuden ja lentoajan. Itselläni on esimerkiksi tehtynä geneerinen B737-profiili jolla voi tehdä ainakin suuntaa antavan reitin ko. saitilla silloin harvoin kun sitä ei ole jo saatavilla muualta valmiina. Silloin kun tuota on tullut käyteltyä ovat reitit kyllä olleet aivan käyttökelpoisia. Tuo saitti tosin ottaa aina lyhimmät reitit kenttien välillä eikä huomioi tuulia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Routefinderin luulisin olevan riittävän hyvä simukäyttöön, ainakin siihen nähden miten tarkasti oikeaa lentämistä yleensäkään on mahdollista simuloida "työpöytäsimulaattorilla". Rf antoi tällaisen reitin ko. välille: EFRO SID EBOLU UT404 XONTU T404 RASEN M852 BAKIL T70 XELVI P600 INREX STAR ENGM, tämän pitäisi olla toimiva myös 737ngx:llä.  Oikeaa tilannetta kun miettii, niin lentäjäthän eivät niitä reittejä suunnittele, vaan dispatch tai ne löytyvät valmiina fmc:n databasesta ns. company routeina, mikäli olen oikein ymmärtänyt.  Joillakin maksullisilla reitinsuunnitteluohjelmilla reitin saa suoraan tallennettua fmc:hen, ettei reittiä tarvitse kokonaan naputella.  Ja SWC-kartoilla ei tee mitään, ellei ole simussa riittävän tarkkaa säälisuria (Active Sky?), että sää natsaisi edes jotenkin ennustusten kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos jollain haluaa vaivattomimmin toimivia reittejä Eurooppaan, niin kyllähän EuroFPL on melko kova kalu siihen. Täsmää tämän oikeankin elämän kanssa, kun se on sitä varten yleensäkin olemassa. Edes kalleinkaan lennonsuunnittelusofta ei aina osaa ja riitä vaan joutuu itse tarttumaan välillä lapioon. Se on niin monimuotoinen tuo Euroopan ilmatilarakenne. Helpointa lienee jos haluaa lentää yläilmatilassa, mutta hauskuus alkaa, kun haluaa lentää pintoja about välillä 100-240, alkaa tulemaan reitillä usein maileja siksakin vuoksi.

T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään