Guest Kazzukki

ILS & LOC Z, -Y -ja X merkitys lähestymisessä. Eli siis mitä, miksi ja milloin?

4 viestiä aiheessa

Otetaan esimerkkinä nämä EFTP:n kiitoradalle 24 tarkoitetut ILS or LOC Z, -X -ja Y kartat.

 

1# Mitä eroja kyseisillä ILS tai LOC lähestymistavoilla on?

2# Miksi ja milloin kutakin käytetään?

3# Vaikuttaako koneen varustelu (esim. RNAV laitteiston puute) valittavaan lähestymistapaan

4# Miten eri vaihtoehdot vaikuttavat lennonsuunnitteluun, jos sää kohteessa (EFTP) tiedetään ennalta hyvin tarkkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1# ILS-lähestymisessä on käytössä sekä suuntasäde (LOC, localizer) että liukupolku (GP, glide path). LOC-lähestymisessä käytetään pelkästään suuntasädetietoa. Simussa ei taida olla mahdollista lentää pelkkää localizeria.

 

LOC on ei-tarkkuuslähestyminen ja käytössä esim. jos liukupolku ei syystä tai toisesta ole käytettävissä.  LOC-lähestymiselle on annettu erikseen oma minimilaskeutumiskorkeus (MDA, minimum descent altitude) ja ylösvetopiste, esim. perustuen aikaan loppulähestymisrastilta (FAF, final approach fix) tai kuten EFTP ILS Z:ssa, lähestymisen keskimerkillä.

 

2# kakkonen on ykkönen eli taisi vastaus tulla jo edellisessä :)

 

3# ILS Z vaatii RNAV-lähestymishyväksynnän, kuten kartassakin lukee. Lähestymiseen liittyminen tapahtuu RNAV-menetelmällä ja ylösveto tapahtuu RNAVin avulla. Voi sen ylösvetomenetelmän perinteiselläkin navigoinnilla tehdä, kuten sekin on kartassa alhaalla profiiliosassa kerrottu. ILS Y perustuu täysin perinteisiin VOR-radiaaleihin ja DME-etäisyyksiin, joten se ei vaadi RNAV:ia. ILS X perustuu pelkästään Suinun NDB-majakkaan eikä näin vaadi edes VOR:n käytettävissäoloa.

 

Kartassa on yleensä mainittu mikäli ko. menetelmä vaatii joitain tiettyjä laitteita (RNAV, radar, DME, VOR, ADF jne)

 

4# Kaikissa ILS 24 -lähestymisvaihtoehdoissa on samat estevarakorkeudet (OCA(H), obstacle clearance altitude (height)). Se ei ole suoraan käytettävissä oleva minimi viranomaisen kartoissa vaan siihen täytyy vielä huomioida kiitotien valaistus jne. seikkoja. Karttavalmistajat (Jeppesen, Navtech...) julkaisevat kartoissaan suoraan käytettävät minimit.

 

Suunniteltaessa lentää ILS-lähestyminen määränpäässä, ainoastaa kiitotienäkyvyys (RVR, runway visual range) on määräävä, joten lopputulokseen ei vaikuta miten siihen ILS:n säteeseen liittyy.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään