Guest Kazzukki

Muutamia kysymyksiä koskien 737 NGX suoritusarvoja ja laskelmia.

7 viestiä aiheessa

Moikka kaikille! Sain tilin vihdoin auki tännekkin ja voisin aloittaa PMDG 737-800 NGX koneesta. On sanottu, että ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vaan tyhmiä vastauksia joten armahtakaa minut amatöörinä, jos näitä on jo käsitelty täällä miljoonaan kertaan.

 

#1 Nettivideoissa puhutaan usein "performance calculator program" tyyppisistä softista, jolla voidaan laskea koneelle lentoonlähtöä varten erilaisia suoritusarvoja (mm. V1, Vr, V2, N1 arvot) lentoonlähtöpainon yms. tietojen perusteella. Lisäksi voidaan laskea mm. tarvittavat polttoainemäärät. Olen ymmärtänyt, että esim. käyttämäni TOPCAT kykenee tekemään tämän, mutta sen antamat arvot poikkeavat huomattavasti siitä, mitä itse koneen FMC:n laskemat QRH arvot ovat. Lisäksi koneen DOW (Dry Operating Weight), jonka TOPCAT ilmoittaa, on yli 3000 lb suurempi, kun FSX ja koneen FMC:n ilmoittava "empty weight" ja "ZFW", eli mitä .cfg käytetään TOPCAT:ssä? Kertokaa myös miten itse laskette nämä jutut?

 

#2 Kun päästään FMC:ssä ACT PERF INIT sivulle, ilmestyy mielenkiintoinen kenttä: CRZ WIND. Olisi mielenkiintoista ymmärtää, että mitä tähän kirjoitetaan, mikä sen tehtävä on ja mistä kyseinen tieto saadaan? Voidaanko käyttää ASE:n briefingissä tarjoamaa "Route avarages DIR 271 SPD 42" ja miten "oikeassa" maailmassa tämä tapahtuu?

 

#3 Kun on määritelty, että noustaan EFHK 22L käyttäen SID VAVIS 2F, tulee FMC:hen seuraava ilmoitus: "UNABLE 250 KT AT VAVIS". Ongelma korjautuu kun syötän manuaalisesti reittipisteelle joko alhaisemman korkeuden tai matalamman nopeuden (220 KT). Tuntuu tyhmältä, että joudutaan joka ikinen kerta korjaamaan FMC:lle noita navigaatiotietokantaan esiohjelmoituja nopeuksia. Miten olisi syytä toimia, kun ensikerralla kyseinen ilmoitus ilmestyy?

 

Lisäksi yksi kysymys koskien säätä, tekstuureja ja lennon suunnittelua. Kun haluan lentää esimerkiksi Rovaniemeltä Helsinkiin, toteutan koko operaation seuraavasti ennen kun käynnistän FSX:

 

1. Menen EuroFPL ja etsin sieltä valmiin reitin esim FL390

2. Kopioin reitin FSBuild ja luon tiedoston PMDG:tä varten

3. Käynnistän REX -> Follow a flight plan -> "Use real time weather" -> valitsen REX:iin juuri luodun EFRO-EFHK ja asennan tekstuurit kyseiselle pätkälle. (REX WX engine on kytketty pois päältä koska käytän ASE Engineä)

4. Kun tekstuurit on asennettu, sammutan REX ja käynnistän ASE:n. Painan Briefing -> Change Flight Plan -> Import (EFRO-EFHK) -> Process -> päivitän vielä varmuuden varalta ja tulostan paperille.

5. Sitten FSX käyntiin, kone Rovaniemen kentälle ja priflight procedures voi alkaa. Näissä menee se 20-40 minuttia, kun tehdään täydellisesti FCOM:in mukaan (siis minulla).

 

Olikohan tuo säätilan määrittely nyt ihan päin persikkaa?

 

Pelailen "työkseni" korttipelejä ja aikaa siis löytyy, joten nyt on aikaa paneutua oikein kunnolla tuohon PPL ja ATPL matskuun, jota on tullut hommattua. Ottaa kyllä koville kun mittarissa on 22 vuotta ja en ole IKINÄ ennen lukenut yhtäkään kirjaa alusta loppuun. Nyt on luettu tuota Air Pilot's Manual PPL sarjaa, jota voisi kyllä suositella kaikille "suhteellisen" kevyen luettavuudensa takia. Lisäksi tuttavapiirissä on yksi kippari, joten apuja tulee myös sieltä suunnalta. Konetyyppi ei tosin ole miehelle ihan tuttu... Kun juuri luin tätä Aleksin kertomusta http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,101713.0.html, tuli huomattua, että ammattimaisuutta ei suoraan määrittele vain se, että kuinka taitava on vaan se, että kuinka hyvin osaa inspiroida muita tekemisessään. Nyt näitä juttuja tulee harjoteltua ja kohta onkin aika postata ensimmäinen kotimaan lento Helsingistä Manseelle ostamaan mustaa makkaraa  :thmbup:

 

- Kasperi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TOPCATin koneprofiiili voi olla hieman erilaiselle yksilölle kuin mihin NGX on speksattu, josta tuo hieman erilainen DOW tulee, ei hätää, sehän ei lentoonlähtöperffiin vielä vaikuta kunhan muistat korjata sen käsin laskuvaiheessa.

 

Itse en käytä TOPCATin loadsheet tms. massalaskuja, lasken sillä ainoastaan suoritusarvoja lentoonlähdössä ja laskussa. Kun tiedän itse päättämäni ZFW:n ja lasken FSBuildilla tankkauksen, pari plussalaskua josta tulee arvioitu TOW jonka syötän TOPCATin takeoff-sivulle massaksi ja lasken sillä, tarvittaessa rullauksen aikana jos tiedän massan olevan eri, lasken suoritusarvot uudestaan.

 

Ihan näin selvennykseksi, että voinko siis katsoa käyttämäni koneyksilön "oikean" DOW:n esimerkiksi FMC:stä / FSX valikosta kohdasta "Fuel and payload", jotka tässä tapauksessa näyttävät molemmat samaa 91300 lb ja tämän jälkeen muuttaa TOPCAT - Edit aircraft valikosta tuon alemmassa kuvassa punaisella ympäröidyn 94779 lb oikeaksi (91300 lb)?

 

ngxdata.png

 

Toinen juttu, että eikös tuo FSBuild ole melkoisen epätarkka työkalu 737 NGX:n polttoainelaskentaan kun se ei tietääkseni osaa ottaa huomioon koneen kevenemisestä (polttoaineen vähetessä) aiheutuvaa polttoaineen kulutuksen putoamista, vai osaako? Siis vaikka siihen päivittäisikin netistä tarkemman datan... Tämä ei ole tieto, mutta mutu mutu mutu!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitte noi TOPCAT:in antamat N1 arvot? Nehän ei käytännössä ole täysin oikeita, esimerkiksi D-TO OAT +65 antaa N1 87.4% vaikka FMC laskee arvoksi 86.7. Tommoset erot tuntuis kuitenkin olevan merkityksettömiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on performanssi tiukilla niin täsmään sitten FMS:ssä sitä D-TO/TO deratea siten, että N1 täsmää TOPCATissa ja koneen mittareissa.

 

TOPCATin FAQ kuitenkin neuvoo juuri päinvastoin. Liekkö siten ohjeistettu joitain lisäosakohtaiset erot huomioiden vai mitä.

 

N1/EPR differences

TOPCAT has been developed using real-life data. However, some add-ons cheat in regard to the required take-off N1/EPR. We highly suggest to ignore the indicated N1/EPR values. They are not linked to the performance calculation. Rather rely on the given assumed/flex temperature, as this is the primary value used for performance determination. So if TOPCAT gives a certain assumed temperature, use this value in your add-on's FMC as well.

http://www.topcatsim.com/?page=faq

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä varten tuo FCOM muuten näyttää MTOW:n olevan ~70,500kg, kun se on oikeasti ~79,000kg? ??? 737-800 siis kyseessä.

 

Jokseenkin vaikuttava heitto kuitenkin... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä varten tuo FCOM muuten näyttää MTOW:n olevan ~70,500kg, kun se on oikeasti ~79,000kg? ??? 737-800 siis kyseessä.

Jokseenkin vaikuttava heitto kuitenkin... ;D

Entä jos tuo suurempi on rakenteellinen MTOW, sillä MTOW:han on käsittääkseni vähän yhtiösidonnainen ts. yhtiöt joutuvat maksamaan suuremmasta (tietysti tiettyyn rajaan saakka) MTOW:sta enemmän koneita ostaessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos tuo suurempi on rakenteellinen MTOW, sillä MTOW:han on käsittääkseni vähän yhtiösidonnainen ts. yhtiöt joutuvat maksamaan suuremmasta (tietysti tiettyyn rajaan saakka) MTOW:sta enemmän koneita ostaessaan.

Niin no joo, tosiaan. Taitaapa tuohon vaikuttaa se operaattori ja koneen varustelu yms. Boeing ilmoittaa sivuillaan vaan sen 79,000kg.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään