Artur Gajewski

Flight following ja muita juttuja lennonjohdosta

5 viestiä aiheessa

Moikka,

Eräitä kysymyksiä lennonjohdon alla lentämisestä.

Eli voiko VFR lennolla pyytää jelppiä lennonjohdolta eli pyytää flight followingia (mikälie suomeksi)?

Entä tuleeko IFR lennon aikana lennonjohdolta koko ajan ohjeita vai pitääkö jossain välissä vaan suunnistaa VOR majakoilla?

Itse opiskellut lentämään G-luokan ilmatilassa ja VFR, joten näitä juttuja olen nyt koittanut saada selville kun haluaa lentää Malmin alueella eikä viittis nolata itsensä täysin IVAOssa... eikä viittis opettaa tyttärelleen huonoja/vääriä tapoja  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sulla siis jenkkilupakirja IRL? Euroopan lennonjohtoprosut poikkeavat melkoisesti USAn vastaavista erityisesti VFRn osalta. Esim. Suomessa (valitettavasti) VFR-koneet harvemmin saavat jenkkilän flight followingia vastaavaa tutkapalvelua -- tämä on kyllä enemmänkin lj-palvelun laatukysymys.  Lisäksi Suomessa on yhä jäänteitä vuoden 1987 ilmatilauudistusta edeltävistä rakenteista (lähiakueen käsite eli control zone ym). VFR-lennot saapuvat ja lähtevät valvotuilta kentiltä VOR/DME tai latlon fikseinä määriteltyjen ilmoittautumispaikkojen kautta (tyypillisesti vastaavat maamerkkejä). Tämän lisäksi vuoden 1987 ilmatilamäärittelyä noudatetaan prikulleen, eli myös C/D-ilmatilaan tarvitsee selvityksen, mistä jenkit ovat poikkeus. Lisää voit kysyä privalla!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä ei myöskään (enää) osittain säästösyistä ole yhtä kattavaa VOR-verkostoa kuin jenkeissä. Esim. airwayt on määrittelty puhtaasti GPSän (RNAV) avulla ja VORreja käytetään enää lähinnä IFR-lähestymisiin, harvoin reittinavigointiin paitsi koulutuksessa. USA on siis vanhoille koneille huomattavasti ystävällisempi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo mulla PPL joka näkyy edelleen FAA:n sivulla. Tilasin juuri Jeppesen E6B tietokoneen sekä plotterin jenkeistä, Helsinki East mulla jo onkin joten palauttelen muistiini cross country plaanin tekeminen sekä lentäminen sen mukaan. Jenkeissä en lentänyt kuin kerran valvotussa ilmatilassa ja silloinkin lento-ope hoiti kommunikaatiot joten se puoli on mulla ihan hukassa. Eli siis jos mä lennän VOR:llä ja haluat avustusta lähestymiseen Malmille, niin mitä mä pyydän lennonjohdolta ennen kuin saavun ilmoittautumispaikalle?

Suomessa aina säästetään omituisista paikoista. Mitä tapahtuu jos GPS signaali häviää syystä tai toisesta? Pyöritäänkö ympyrää kun ei voi suunnistaa VORilla? Mulle on koulussa aina opetettu että VFR-lennolla käytetään visuaalista kartoitusta missä mennään (pilotage) ja VOR on lähinnä apuväline mutta tarpeellinen sellainen jos on hukassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro Artur :-) Maailma on pieni.

Jos ehdit lauantaina Malmille piipahtamaan voidaan keitellä kahvia ja ihmetellä noita juttuja käytännössä ja vaikka lentää simuilla. Olen siellä about 11-14 yleensä lauantaisin. Laita privaa tai soita jos sulla on numero vielä tallessa ja ehdit / kiinnostaa. Ota vaikka tytär mukaan jos haluaa kokeilla tuota simua.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään