Guest smä

Vinkkejä GA polttoainelaskelmien tekoon?

6 viestiä aiheessa

Hankin vastikään Carenadon Bonanzan, ja yritän nyt opetella sitä käyttämään mahdollisimman realistisesti. Lentäminen alkaa sen verran sujua, että huomio alkaa nyt kääntyä lennon suunnittelemiseen. Koneen mukana tuli POH, jonka viimeisiltä sivuilta löytyi kaaviot ja käyrät polttoaineenkulutuksen laskemiseen eri olosuhteissa.

 

Ajatuksena on suunnitella lennot "vanhaan malliin", ilman tietokoneen apua. Suunnistus myös ilman GPS:ää.

 

Kysymys nyt kuuluukin, kuinka yleisilmailija teki polttoainesuunnitelmat joskus 30-40 vuotta sitten? (Vai ovatko käytännöt mihinkään muuttuneet?)  Käytettiinkö jotain nyrkkisääntöjä, lomakkeita tms? Kuinka tarkasti laskettiin: laskettiinko nousun, matkalennon ja liu'un kulutukset erikseen vai käytettiinkö jonkinlaista keskiarvoa? Otettiinko huomioon  koneen keveneminen matkan edetessä, vasta/myötätuuli jne?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso tämä. Oikeassa ylänurkassa näkyy aika hyvin, mitä pitäisi laskea. Koneen POH:sta tarkastat polttoaineenkulutuksen kyseisessä tiheyskourkeudessa. Kysy, jos jokin polttoainelaskelman kohdista on epäselvä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso tämä. Oikeassa ylänurkassa näkyy aika hyvin, mitä pitäisi laskea. Koneen POH:sta tarkastat polttoaineenkulutuksen kyseisessä tiheyskourkeudessa. Kysy, jos jokin polttoainelaskelman kohdista on epäselvä. :)

 

Hyvä, kiitos tästä. Taisin löytää laskelman selitteet : http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-t/opt1_04.pdf

 

Yritänpä täyttää lomakkeen ja postaan sitten tarkastusta varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa voisi pilkkoa lennon eri vaiheet osiin. Pikkukoneilla sitä tuskin kannattaa laskea millintarkkaan, tärkeämpää on toki että sitä on mielummin liikaa kuin liian vähän. Aika usein noita myös tankkaillaan ihan täyteen, toisin kuin suihkukoneilla lentoja suunnitellessa, missä taas ollaan tarkkoja ettei kanneta mukana turhaa painoa.

 

Rullaus: Joku tietty könttämäärä polttoainetta, esim. 5 minsaa matkalentotehoilla, tai jotain vastaavaa. Näit on hankala arvioida tarkkaan, varmaan eri lennonopettajatkin opettavat erilaisen nyrkkisäännön, mutta pointti lienee että otetaan huomioon mahdollinen odottelu kone käyden maassa jne, sopivalla rukkastuntumalla niin että voidaan keskittyä lennon suorittamiseen stressaamisen sijaan.

 

Lentoonlähtö ja nousu matkalentokorkeuteen: Polttoaineenkulutus nousutehoilla, nopeus matkanousunopeudella => poltsikan kulutus nousun aikana. Tässä huomioitavaa on se, että kone kulkee hitaammin koska matkanousunopeus on alhaisempi kuin vaakalentonopeus, ja nousutehot syövät bensaa enemmän kuin matkalento.

 

Matkalento reitillä: Matkalentotehojen kulutus kertaa reitillä kuluva aika.

 

Reittireservi: Sään ja lennon vaativuuden ym varalta otetaan varmuusreserviä 10-30% lisää matkalentopolttoaineen päälle. Tämä on sitä varten, jos esim. joudutaan kiertämään huonoa säätä tms. Toisaalta tässä kanssa pitää käyttää maalaisjärkeä - jos esim. sään takia ollaan epävarmoja päästäänkö aiottuun määränpäähän, pitää tietenkin polttoainelaskelmissa ottaa huomioon "plan B" -vaihtoehto, jos se on pidempi kuin "A".

 

45 minuutin reservi: Määräysten mukaan lentokoneilla pitää olla edellisten lisäksi ylimääräistä polttoainetta 45 minuutin lentoaikaa varten minimikulutuksella.. Saattaa olla että määräkentälle pääsy viivästyy esim. liikennetilanteen, kiitotien sulkemisen tai ties minkä takia.

 

Noiden lisäksi voi tietty liu'un pienemmän polttoaineenkulutuksen ottaa huomioon myös, jos se on merkittävä, tosin tässähän ollaan "turvallisella" puolella jos sitä ei erikseen huomioida - mutta jos tarkkoja halutaan olla, saahan sillä hiukan lisää pelivaraa yhtälöön mukaan :-)

 

Tietty IFR-lennon suunnittelussa on omia juttujaan joista en osaa sen tarkemmin sanoa, näitä tietty voi kysyä tuolta yleiseltä ilmailupuolelta jos ottaa riskin siitä että saa aikaan taas 27 sivua vuoden kinastelukeskustelua... ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään