Guest Ilves

Hercules koneesta vähäisen!

19 viestiä aiheessa

Juu pojat (ja likat)!

Olen taas tässä yrittänyt körötellä tällä täkäläisellä ilmavoimien Hercules koneella.

Muuten alkaa jo pikkuhiljaa tässä lento onnistua, mutta toi loppuveto vaatii, ainakin minulta toistaisexi, käsipeliä.

GPS:än avulla matka taittuu waypointilta toiseen ihan O.K. Mutta kun laitan ILS:in päälle ja tökkäsen sitä glide nappia, niin konepa alkaakin kääntyä oikealle. Mixi?

Kun näen mitä alkaa tapahtua, niin otan AP:n pois päältä ja poljeskelen takaisin kohti kentän kiitorataa.

Alastuloni onkin sitten aika hoippuvaa, mutta kyllä sen kutakuinkin kiitoradalle saan tulemaan.

Tänään lähdin täältä Norrpasta kohti Ronnebytä morjestamaan poikaamme Raulia, joka on kyseisessä kylässä koulupsygoligin virassa.

Otinpa iPhonellani pari kuvaakin paikalta ja laitoin mailissä kavereille menemään.

Rauli mukaan lukien.

No nyt ajattelinkin kysyä teiltä, jotka k.o. koneella lentelette ja sen metkut perinpohjin tunnette, että mitenkä se ILS lähestyminen oikein pitäisi suorittaa?

Millä tavalla siirrytään GPS waypointilta sillä autopilotilla siihen ILS laskuun?

Sekin varmaan auttaisi siihen kiitoradan keskelle tuloon.

Käytössäni on Win7 ja FS2004.

Kyselin jo tuolta Alina System nimisestä databutikista, josko heillä olisi jömmassa vielä jossakin niitä xP ohjelmia, mutta sanoi myyjä, että loppuivat jo ajat sitten, eikä enää uusia valmisteta.

Mitäs tyckäätte?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Hercules koneesta en tiedä mitään mutta normaalisti ILS lähestyminen AP:lla toimi seuraavasti. Valitse LOC radiotaajuus olis hyvä tarkastaa että on oikea taajuus käytössä, aseta CRS kartassa olevan lähestymissuunnan mukaa. Tosin tällä ei ole mitään vaikutusta lähestymisen onnistumiseen ainoastaan hyvä referenssi kuinka lähestyt kiitorataa. VOR lähestyminen on taas eri homma.Laskeudu hyvissä ajoin n.15nm ennen kenttää minimi lähestymis korkeudelle esim. 2000ft. Jos et saavu suoraan kiitotien suuntaa niin ei hätää homma onnistuu tosin 30-40 asteen kulma on maximi, suuremmalla kulmalla tulee ylimääräisiä kiemuroita. Ok kun lähestyt ILS sädettä/ kenttää ja sinulla on AP kytkettynä ja siinä HDG ja ALT HOLD ja kun GS clideslope merkki ilmestyy näkyviin niin kytke APP tai mikä ikinä koneesi paneelissa kytkee ILS:n päälle. Kun APP saa kontaktin ILS säteeseen HDG kytkeytyy pois päältä APP/ILS on nyt toiminnassa, aikanaan kone kääntyy säteen/kiitotien suuntaan. Huolehdi oikeista laippa/nopeus asetuksista. Nyt kone lähestyy kiitotietä ja GS clideslope merkki alkaa liukua alaspäin ja viimein nappaa liukupolun jonka jälkeen asetat laskeutumis laipat (flaps) ja oikean lähestymis nopeuden. N.1000ft jalan korkeudessa oikeat laskeutumis asetukset pitäisi olla asetettuna ja koneen nopeus oikea. N.200-500ft korkeudessa AP pois ja käsiohjaus jos ei ole autolanding. Tässä tämä lyhykäisyydessään voi olla jotain jota unohdin mainita muut korjatkoon. Eri koneilla on erilaiset paneelit ja eri nimet mutta käytin yleisimpiä jotka ovat esim. default B737 FS9:ssä. AP-autopilot,HDG-suunta,ALT-korkeus´, CRS-suunta ja APP-ILS-lähestyminen. Tärkeää muista kytkeä GPS pois päältä ja asettaa NAV mode päälle kun lennät lähestymistä muuten ILS-lähestyminen ei onnistu.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No!

Enköhän mä sen saa sieltä Ronnebystä tänään takaisin tänne Norppaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nön neh!

Kyllä minä sen Hercules koneeni nyt sieltä Ronnebystä kotiin tänne Norrpan Kungsängenille toin.

Tulin tosin Linköpingin kautta ja näin ollen ILS:iin nähden väärästä suunnasta.

Tein sitten vielä lennon Norrpasta Arlandaan ja nyt laitoin valinta koplingista GPS:ästä ILS/VOR1:lle. Se ylänapsukka Normal asennossa. Power päällä. Engaige päällä. Vaihto Track napista Glide nappiin.

Tämä GPS:ästä ILS:ille vaihto tapahtui, kun olin mielestäni sen vihreän lähestymis nuolen paikkeilla, tai oikeastaan jo ennen sitä, sillä viimeisellä suoralla.

Välittömästi, kun klikkasin sitä Glide nappia, niin kone otti ihan ikioman suuntansa. Muistaakseni oikealle.

Ei muuta, kun kone käsiajolle.

Viitsisikö joku teistä, jolla on ja joka lentelee tällä samaisella "LEGENDARY C-130" koneella, niin vääntää mulle rautalangasta ILS lähestymisen?

Jotenkin, että kaikkein ensiksi teet näin xxxxx ja sitten katsot, että onko näkymässä nyt näin xxxxx siten jatkat näin xxxx ja niin edespäin.

Kattokaas kun olen vielä lapsi vasta ensivuonna täytän 75v ja toi internationalinen kieli englanti on myös sen tasoinen.

Toinen asia, joka mua eniten oikeastaan ottaa kupoliin, on toi, kun F/A-18E SUPERBUG ei tässä mun Win7:ssa toimi. Ei sitten alkuunkaan ja se kun oli aikanaan mun lempikoneeni

Sillä mä opin jopa tekemään lentoja paikasta toiseen.

Mulla kun se toimi xP:ssä ja taisi toimia vielä Vistassakin.

USN BLUE ANGELS F-18:n asennuslevy ei toimi ollenkaan datori väittää, että se on infecterattu.

En oikein ymmärrä minkä dementian se on tossa levykotelossaan voinut saada.

Onko nyt kertakaikkiaan niin, että nämä Hornetit eivät ole Win7:ssa toimivia.

Onko Win7:aa varten nyt ostettava uudet tilalle?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro Esa!

Lyhyesti imuroin netistä tuon C-130 manuaalin ja siinä sen koneen AP on "vanhanaikainen" jollaisesta minulla ei ole kokemusta. Varsinkin kun itse en omista kyseista laitetta. Nyt pitäisi löytää henkilö jolla on tuo C-130 ja kokemusta siitä niin voisi antaa lyhyen selvityksen tuosta Smithyn AP:sta.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heippa!

Odottelenpa tässä kaikessa rauhassa muitakin kommentteja.

Varsinkin sen SuperBudin kohtalo mua kiinnostaisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Viitsisikö joku teistä, jolla on ja joka lentelee tällä samaisella "LEGENDARY C-130" koneella, niin vääntää mulle rautalangasta ILS lähestymisen?

Jotenkin, että kaikkein ensiksi teet näin xxxxx ja sitten katsot, että onko näkymässä nyt näin xxxxx siten jatkat näin xxxx ja niin edespäin.

Kattokaas kun olen vielä lapsi vasta ensivuonna täytän 75v ja toi internationalinen kieli englanti on myös sen tasoinen.

Toinen asia, joka mua eniten oikeastaan ottaa kupoliin, on toi, kun F/A-18E SUPERBUG ei tässä mun Win7:ssa toimi. Ei sitten alkuunkaan ja se kun oli aikanaan mun lempikoneeni

Sillä mä opin jopa tekemään lentoja paikasta toiseen.

Mulla kun se toimi xP:ssä ja taisi toimia vielä Vistassakin.

USN BLUE ANGELS F-18:n asennuslevy ei toimi ollenkaan datori väittää, että se on infecterattu.

En oikein ymmärrä minkä dementian se on tossa levykotelossaan voinut saada.

Onko nyt kertakaikkiaan niin, että nämä Hornetit eivät ole Win7:ssa toimivia.

Onko Win7:aa varten nyt ostettava uudet tilalle?

Tuossa ensimmäisessä viestissäni tarkoitin juuri sitä, että jos jollakulla olisi tuo kone, jota aluksi et yksilöinyt, niin hän kenties voisi antaa yksityiskohtaiset ohjeet sen AP:n käytöstä. Minulla noita kumpaakaan payware-konetta ei ole ja toisekseen ei enää edes FS2004:sta asennettuna.

Se kuitenkin on takuuvarmaa, että ongelmasi eivät johdu Windows 7:stä vaan aivan jostain muusta. FS2004 ja FSX toimivat lisäosineen Windows 7:ssä ihan yhtä hyvin kuin XP:ssäkin kunhan muistaa olla asentamatta "kiellettyihin kansioihin" tai ottaa suojaukset pois käytöstä. Kenties voisit kutsua sen "nörttikaverisi" kylään ja pyytää häntä asentamaan sen Hornetin simuusi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva pojat!

Kun vielä jaksatte mun kanssani.

Toi ehdotus Fredrikin apuun pyytämisestä on ihan kiva ehdotus.

Hän tosin ei ole varsinainen simulator kille, mutta on hjälppinyt mua jo aika monessa.

Viimeksi hänen täällä käydessä, otin esille m.m. sen extra kovalevyn asennuksen, jota hän piti ihan hyvänä ajatuksena.

Lisäksi hän suositteli grafik-kortin vaihtoa ja hänellä oli ehdotuskin minkä kävisin ostamassa. En tosin enää muista sen nimeä, mutta parhaana hän sitä kuitenkin piti.

Pitääpä laittaa hänelle, vaikkapa SMS, jossa asiaa voisin tas kysyä.

Jarille Vaasaan kysymys, että kuinka/millätavalla sinä sen oman Herkules koneesi ILS:iä sait seuraamaan ja sille liukupolulle menemään?

Se Hercules kone, vaikka se on semmoinen iso rumilus, niin sen ohjailu on rauhallista, eikä se karkaa käsistä, kuten esim Mukelo, jos ei ole varuillaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu pojat (ja likat)!

Olen taas tässä yrittänyt körötellä tällä täkäläisellä ilmavoimien Hercules koneella.

Muuten alkaa jo pikkuhiljaa tässä lento onnistua, mutta toi loppuveto vaatii, ainakin minulta toistaisexi, käsipeliä.

GPS:än avulla matka taittuu waypointilta toiseen ihan O.K. Mutta kun laitan ILS:in päälle ja tökkäsen sitä glide nappia, niin konepa alkaakin kääntyä oikealle. Mixi?

Kun näen mitä alkaa tapahtua, niin otan AP:n pois päältä ja poljeskelen takaisin kohti kentän kiitorataa.

Alastuloni onkin sitten aika hoippuvaa, mutta kyllä sen kutakuinkin kiitoradalle saan tulemaan.

Tänään lähdin täältä Norrpasta kohti Ronnebytä morjestamaan poikaamme Raulia, joka on kyseisessä kylässä koulupsygoligin virassa.

Otinpa iPhonellani pari kuvaakin paikalta ja laitoin mailissä kavereille menemään.

Rauli mukaan lukien.

No nyt ajattelinkin kysyä teiltä, jotka k.o. koneella lentelette ja sen metkut perinpohjin tunnette, että mitenkä se ILS lähestyminen oikein pitäisi suorittaa?

Millä tavalla siirrytään GPS waypointilta sillä autopilotilla siihen ILS laskuun?

Sekin varmaan auttaisi siihen kiitoradan keskelle tuloon.

Käytössäni on Win7 ja FS2004.

Kyselin jo tuolta Alina System nimisestä databutikista, josko heillä olisi jömmassa vielä jossakin niitä xP ohjelmia, mutta sanoi myyjä, että loppuivat jo ajat sitten, eikä enää uusia valmisteta.

Mitäs tyckäätte?

Moi Esa

Tuohon härveliin on olemassa erinomainen Tutorial. Olen joskus tehnyt siitä oman lyhennetyn version, mutta enpä löytänyt sitä enää koneeltani. En muista, tuleeko se ostoksen mukana, mutta pikkuhaulla se voisi netistä löytyä...

Joo - tuossa:

http://homepage.ntlworld.com/will.warburton/C-130%20Tutorial.pdf

You Tube-tutoriaaleja näkyi olevan myös, mutta sisällöstä en tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Jarille Vaasaan kysymys, että kuinka/millätavalla sinä sen oman Herkules koneesi ILS:iä sait seuraamaan ja sille liukupolulle menemään?

Se Hercules kone, vaikka se on semmoinen iso rumilus, niin sen ohjailu on rauhallista, eikä se karkaa käsistä, kuten esim Mukelo, jos ei ole varuillaan.

Juu.. itsekin pidän kovasti tuosta Captain Simin / Just Flight Herculeksesta. Äärimmäisen pitkälle viety mallinnos ja tekemistä ja haastetta riittää pitkään. Mikäli olisi pakko valita vain yksi lentokone simulaattoriin, niin hyvin tod.näköisesti se olisi juuri tämä.

Koneen SMITHS Autopilotti on monipuolinen ja kiinnostava. En nyt rupea tähän kirjoittamaan mitään täydellistä käyttöopasta mutta lyhykäisesti kerron Esalle: Kun olet tullut autopilotilla GPS-modessa lähelle kenttää ja kone on suunnilleen kiitotien suunassa, niin alla olevilla asetuksilla kone alkaa seuraamaan ILS-liukupolkua mikäli sinulla on NAV 1 radiossa oikea kiitotien ILS-taajuus asennettuna. Eli päävalitsin VOR/ILS asentoon ja muista painaa tuota "GLIDE" nappia niin että siihen syttyy valo.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SUUR KIIIITOSS JARI ohjeista!

Minäpä otan ja printtaan sekä tämän antamasi ohjeen, että sen turtorialin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turtorialin printtaus onnistui

Mutta kuinkas tämmöimem pieni asia tästä kokonaisuudesta?

No nämä samat asiat liennevät tossa printtaamassani turtorialissakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja sitten vielä!

Mistä ne kunkin kentän ILS radioiden frequenssit saa tietoonsa.

Suomen kentistä mulla kyllä on lista, mutta jos menisinkin esim. Norrpasta vaikkapa Berlin nimiseen kylään, niin mistäpä löytyy sen kylän kenttien ILS frequenssit?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja sitten vielä!

Mistä ne kunkin kentän ILS radioiden frequenssit saa tietoonsa.

Suomen kentistä mulla kyllä on lista, mutta jos menisinkin esim. Norrpasta vaikkapa Berlin nimiseen kylään, niin mistäpä löytyy sen kylän kenttien ILS frequenssit?

Vaikka tuolta:

http://www.vacc-sag.org/?PAGE=airport_info

Google auttaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on se tähden näköinen kuvake, joka löytyy useimmiten ainakin 2D-paneelista. Klikkaa sitä ja etsi kenttä. Suurenna kuvaa ja klikkaa kiitotietä osoittavaa viivaa. Esille pitäisi tulla kentän kiitoratojen ILS-taajuudet (mikäli niihin on liitetty ILS).

Minulla oli FS2004:een asennettuna pieni lisäohjelma (freeware), joka näytti nuo ILS-taajuudet riittävän lähelle kenttää lennettäessä (ja muuta hyödyllistä tietoa kentistä). En vain enää muista millään sen ohjelman nimeä enkä voi tarkistaa, kun ei ole enää tuota FS2004:sta eikä sen lisureita asennettuna.

Jos ei muuta keksi, niin aina voi panna Googleen hakusanaksi esimerkiksi kentän ICAO-koodin ja sanan ILS, niin eiköhän toimi. Ainakin ESSA ILS toi hakuun heti ensimmäiseksi tiedoksi sivun, jolta nuo taajuudet löytyivät.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia taas teille pojat kaikki!

Kylläpä tässä taas tämä meikäläisen yksinkertaisuus tulee julki, kun en ole tommostakaan tullut edes ajatelleeksi, että kun suurentaa sen kartan ja laittaa hiiren siihen vihreälle ILS nuolen päälle, niin siinähän  sen ILS:in suunnat ja frequenssit ovat.

Tein kokeeksi semmoisen planin, kuin Pirkkala - Vantaa ja katselin m.m. Turun ja Marianhaminan, sekä tietysti Arlandan ILS:ejä.

Voi pojat!

Olette taas auttaneet vanhusta eteenpäin ja saaneet hänen mielensä iloiseksi.

Nyt voin sitten kokeilla, kuinka se lentäen onnistuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään