Tuomas Kuosmanen

FlightGear

24 viestiä aiheessa

Jahas, tsekkasinpa taas FlightGearia ja hämmästyin tätä: http://www.youtube.com/watch?v=8XVvsdt4Sts

 

On melkoisen komeat pilvet  :o

 

Pitää tutkia tuota, toinen mielenkiintoinen juttu olisi tehdä sceneryä openstreetmapin ja satelliittikuvien pohjalta ym.. tuossa saattaisi olla mielenkiintoista ideaa treenisimulaattoriksi. Verkkolento vatsim/ivao -verkoissa ei onnistu, tosin oma multiplayer radioäänten kera tuossa kaiketi on.

 

Samoin kaikkiin simun parametreihin pääsee kiinni http-kyselyillä.. Esim. näin: http://localhost:5480/controls/lighting/landing-lights?value=false&submit=update

 

Mielenkiintoinen avoin projekti kieltämättä. Koneet on tekstuurien pohjalta aika karuja (tosin esim. noiden F-14 on ihan törkeen hieno, samoin se purtsikka ja pari muutakin) - mutta kotiohjaamossahan on lähinnä lentomallilla ja gaugeilla merkitystä.

 

Keksiikö joku saako tuohon kiinni ohjaamon elektroniikkaa ja kytkimiä ym jotenkin? Dataan pääsee käsiksi helposti mutta millä sitä käpistelisi?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läheltä kyllä aika hirveää puuroa. Pilvet sen sijaan mannaa.  :P

 

FS2004 ja Active Sky tosin ajanevat samaa asiaa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läheltä kyllä aika hirveää puuroa. Pilvet sen sijaan mannaa.  :P

 

Ensimmäinen kommentti selventää hyvin mistä tuossa on kyse, shader-efekti eikä mitään 3d-objekteja sinänsä. Eli tarkoituskaan ei ole katsella tuota ihan läheltä. En usko ihan että tuokaan on käytännön lentotoiminnassa mikään ongelma, ellei sitten tee medihelisimua.. Veikkaan että tuon idea on enemmänkin saada uskottavan näköistä täytettä kaupunkialueelle ilman että siitä tulee CPU-kuormaa yhtään.

 

 

Tokihan tuo FlightGear on vähän karu sieltä täältä, mutta mua ainakin viehättää tässä puolessa se, että softa kehittyy koko ajan ja ei ole katoamassa mihinkään yhtäkkiä. Ja jos lentomalli ei miellytä, voi kokeilla tehdä itse omaa.. :-) Simuohjaamossa on kuitenkin sen verran projektia ja tekemistä että olisi hyvä löytää softa jonka katoamisesta tai yhteensopivuudesta tulevaisuuden laitteistojen kanssa ei tarttisi murehtia niin paljon. Tuossa alkaa olla sen verran juttuja kohdallaan jo, että kiinnostus alkoi herätä.

 

FS2004 ja Active Sky tosin ajanevat samaa asiaa:

 

Noissa on yksi vissi ero. Huomaatko kuinka FS:ssä aina pilvet haihtuvat juuri nokan alta? Hetkeksikään ei mene näkyvyys kokonaan nollaan kuten oikeasti. Veikkaan että FS:n engine ei vain osaa tuota jotenkin kunnolla. Tuo FlightGearin pilvisetti taasen veti "hupun päähän" pilven sisällä ollessa. FS:ssä jos haluaa saada kunnon IMC:n aikaan, tuntuu ainoa tapa siihen olevan vetää näkyvyys melkein nollaan, muuten aina näkyy maata tai horisonttia jostain.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hetkeksikään ei mene näkyvyys kokonaan nollaan kuten oikeasti. Veikkaan että FS:n engine ei vain osaa tuota jotenkin kunnolla. Tuo FlightGearin pilvisetti taasen veti "hupun päähän" pilven sisällä ollessa. FS:ssä jos haluaa saada kunnon IMC:n aikaan, tuntuu ainoa tapa siihen olevan vetää näkyvyys melkein nollaan, muuten aina näkyy maata tai horisonttia jostain.

 

Nyt tässä FSX:stä X-Planen siirtyessä on välillä epäilyttänyt tuo näkyvyysasia. Tuli yllätyksenä, että pilveen lentäessä ei näe yhtään mitään, vastassa on vain harmaa seinä. Ilmeisesti tämä onkin realistista juuri näin?

 

Eilen sain asennetua Open street mapista tiet ja sähkölinjat ja tarkoitus oli lentää VFR EFSO-EFRO tietä seuraamalla. Reaalisäällä puiden latvat kuitenkin katosivat pilveen melkein jo muutamassa kymmenessä jalassa, joten piti vaihtaa mittareihin. Yritin Baronilla nousta pilven päälle mutta 11000 jalassa annoin periksi, kun piti ryhtyä jo lähestymistäkin miettimään. Seuraavan kerran ikkunasta näkyi jotain muuta kuin harmaata vasta kun lähellä vilahteli sumussa puunlatvoja ja heti perään tulivat kynnysvalot melkein alla ja vähän sivussa näkyviin. Tällaista täydellistä sokeutumista en tosiaan muista FSX:ssä sattuneen, voi olla tietty tuuriakin.  Realismista en osaa sanoa kun ei ole tosielämästä kokemusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tätä ideaa lähtisi kehittelemään eteenpäin ajatuksen tasolla, mietin että mitähän vaihtoehtoja olisi kotiohjaamoelektroniikan kanssa? Ihan piruuttaan olisi hauska ajatus tehdä koko simu linuxin päälle, eli onko kellään tietoa mitä vaihtoehtoja olisi kytkinten ja ledien ym liittämiseen?

 

Tuossa on helposti mahdollista tehdä verkkoprotokollalla pääsy simun omiin muuttujiin, tekee vain XML-filun missä kertoo mitä dataa haluaa ulos ja mitä sisään, tai voi käpistellä suoraan myös muuttujia telnet- tai http-yhteyden yli. Tämä lienee suht helppo toteuttaa vaikka millä skriptillä, mutta mietin että mikähän olisi tarkoituksenmukaisin tapa jutella kokkarin raudalle, ja mikä olisi fiksuin rauta kytkeä kaikki nuo nippelit ja kytkimet? Joku Arduino tietty voisi olla yksi tapa, mutta onkohan jotain muita? Bodnarin joystick-kortti toimisi inputeille varmasti hyvin, mutta milläs tekisi ledit? Tai servot tai muut hilavitkuttimet? Onko olemassa jotain järkevän hintaista avointa elektroniikkaa millä tuon voisi toteuttaa ja mitä voisi koodata jollain järkevällä oppimiskäyrällä?

 

Harmi ettei IOCards / SIOC ole siinä mielessä avoin että sioc vaatii windowsia. Varmaan sitä voisi ajaa Wine:llä mutta menee vähän purkkaliimaksi...

 

Ajatuksia kellään elektroniikasta?

 

//T

 

Tuo Seneca II olisi ihan hyvä kone flight trainerin pohjaksi:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tätä ideaa lähtisi kehittelemään eteenpäin ajatuksen tasolla, mietin että mitähän vaihtoehtoja olisi kotiohjaamoelektroniikan kanssa? Ihan piruuttaan olisi hauska ajatus tehdä koko simu linuxin päälle, eli onko kellään tietoa mitä vaihtoehtoja olisi kytkinten ja ledien ym liittämiseen?

 

Kytkimet ja akselit saa helposti halvoilla USB Joystick-korteilla. Ledien ohjauksesta ei ole tietoa - yksinkertainen Arduino-softa tai jokin releohjainkortti ehkä?

Servojen ja moottorien ohjaus onnistuu esim Phidgetsin korteilla, mutta niihin ei FG:ssa tietääkseni ole tukea (=vaatii ohjelmointia).

 

Tuossa on helposti mahdollista tehdä verkkoprotokollalla pääsy simun omiin muuttujiin, tekee vain XML-filun missä kertoo mitä dataa haluaa ulos ja mitä sisään, tai voi käpistellä suoraan myös muuttujia telnet- tai http-yhteyden yli. Tämä lienee suht helppo toteuttaa vaikka millä skriptillä, mutta mietin että mikähän olisi tarkoituksenmukaisin tapa jutella kokkarin raudalle, ja mikä olisi fiksuin rauta kytkeä kaikki nuo nippelit ja kytkimet? Joku Arduino tietty voisi olla yksi tapa, mutta onkohan jotain muita?

 

Tuota verkkorajapintaa et välttämättä edes tarvitse mihinkään koska simu on avointa koodia. Voit lisätä tarvittavan rautatuen suoraan koodiin.

 

Harmi ettei IOCards / SIOC ole siinä mielessä avoin että sioc vaatii windowsia. Varmaan sitä voisi ajaa Wine:llä mutta menee vähän purkkaliimaksi...

 

Wine on täysin Userspace-softa eli ei pysty lisäämään tukea uudelle raudalle. Joku noheva kaveri varmasti saisi käänteisinsinöörattua käytetyn protokollan ja tehtyä IOCards/SIOC- tuen Linuxillekin. X-Plane-yhteisökin tästä varmasti innostuisi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Wine on täysin Userspace-softa eli ei pysty lisäämään tukea uudelle raudalle. Joku noheva kaveri varmasti saisi käänteisinsinöörattua käytetyn protokollan ja tehtyä IOCards/SIOC- tuen Linuxillekin. X-Plane-yhteisökin tästä varmasti innostuisi.

 

 

Juuri tällaista projektia on näköjään pari vuotta sitten ainakin aloiteltu:

 

http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=37665

 

EDIT: Niin, siis x-planelle, flight--gearille ei taida tästä olla paljoa apua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tällaista projektia on näköjään pari vuotta sitten ainakin aloiteltu:

 

http://forums.x-plane.org/index.php?showtopic=37665

 

EDIT: Niin, siis x-planelle, flight--gearille ei taida tästä olla paljoa apua.

 

Kas, tuosta projektista en tiennytkään. Pitää tutustua joskus aiheeseen

tarkemmin. Tämän mukaan

http://sourceforge.net/apps/mediawiki/xpiocards/index.php?title=Main_Page

uusin versio on tullut tammikuussa, eli projekti saattaa olla jopa elossa.

 

On tuosta sen verran iloa FlightGearille, että samaa koodia voi käyttää pitkälti

siinäkin. Itsehän olisin erottanut USB-ajurikoodin omaksi kirjastokseen jota voisi

käyttää sekä XP että FG. Macissa ja Linuxissa käytetään käsittääkseni samaa

USB-kirjastoa, joten samalla vaivalla saadaan tuki kumpaankin käyttöjärjestelmään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuosta sen verran iloa FlightGearille, että samaa koodia voi käyttää pitkälti

siinäkin. Itsehän olisin erottanut USB-ajurikoodin omaksi kirjastokseen jota voisi

käyttää sekä XP että FG. Macissa ja Linuxissa käytetään käsittääkseni samaa

USB-kirjastoa, joten samalla vaivalla saadaan tuki kumpaankin käyttöjärjestelmään.

 

Jep. Tuohan on tehty kai niin että tuo usbiocards juttelee udp:n yli noita eventtejään ja toisessa päässä putkea on tuo xplane-plugari. Periaatteessahan sen tilalla voisi olla FlightGear-plugari ihan yhtä lailla. Jos nyt yhtään tuosta tajusin, niin se verkkoliikenne taitaa kuitenkin olla hiukan xplane-spesifistä, mikä pitäisi muuttaa niin että se iocards-mokkula juttelee vain sen raudan i/o -eventtejä sille pluginille joka sitten hoitaa sen logiikan niiden välittämisessä simulle. Tuosta raudastahan voisi olla sinänsä hyötyä aika moneen muuhunkin projektiin kuin vain lentosimulaattorinrakenteluun, joten tuollainen splitti voisi olla ihan järkevä ehdottaa. Noillahan voisi viritellä vaikka mitä kätevää automaatiota esim. kotiteatteriprojektiin tai mihin vain kun nuo kortit ovat varsin edullisia hankkia.

 

Mietin myös sitä, että miten tuo flightgearin oma Nasal-skriptikieli toimii, voisiko esim. noita iocardsin eventtejä käsitellä jotenkin nasal-skriptillä? Sillä voisi tehdä jotain logiikkaakin flightgearissa eventtien pohjalta. En vain ole ehtinyt tutustua tuohon FG:n sielunelämään niin paljon vielä.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas pientä tutkailua 2d-paneelin ja fgpanel-softan kanssa. Ajattelin jos asentaisi dual-boottiin linuxin OH-TWN-koneeseen ja alkaisi tutkia vähän tuota simua käytännössä, vähän paremmassa testipenkissä kuin läppärissä. Samaten pitää tutkia fotosceneryn tekoa ja mallinnusta, sarkaa riittää..

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta toisaalta ihan hauskaa että voi jutella simun kehittäjien kanssa ja antaa palautetta myös kotiohjaamonrakentajan vinkkelistä. Ja se, että kaikkeen dataan pääsee käsiksi. Haasteitakin on, lasiohjaamot loistavat tyhjyyttään aika pitkälti ja paljon pitää tehdä omin käsin. Mutta eipä roomaakaan päivässä rakennettu ;) Ja tuo Turbo-SenecaII on ihan hyvä peli ottaa ajoon aluksi ja alkaa kehitellä sitä eteenpäin. AV400-protokollaahan saa tästäkin simusta ulos joten Garmineitahan tuohon saa kiinni ensihätään.

 

näyttää kanssa ihan kiintoisalta jos itärautasimua haluaisi tehdä ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikuisuusprojektissani FlightGear pyörii Ubuntun päällä, nyt tosin vaikuttaa siltä että nykyisestä keskusyksiköstä alkaa loppua puhti kesken.. Täytyy sanoa, että Ubuntu pyörittää ainakin omalla raudallani simulaattoreita (FlightGear, X-Plane 9) paremmin kuin Windows . Kytkimet, potikat ja rotaryt toimii bu0836-kortin kautta, vaatii vaan xml:n kirjoittelua.

Tällä hetkellä mietinnän alla on, millä tavalla toteutan radiot väsäämääni paneeliin. Tekisi mieli kokeilla aluksi Saitekin radiopaneelin naittamista FG:hen, mutta aikaa siihen on tällä hetkellä liian vähän.

 

Kokeilin muuten kesällä maisemien tekoa Corine+korkeustiedot+OpenStreetMap -yhdistelmällä ja tulos oli kerrassaan lupaava. Siihen kun tekisi vielä valokuvamaisemat niin visuaalisuus ja FlightGearin maailma menisi aimo harppauksen eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin muuten kesällä maisemien tekoa Corine+korkeustiedot+OpenStreetMap -yhdistelmällä ja tulos oli kerrassaan lupaava. Siihen kun tekisi vielä valokuvamaisemat niin visuaalisuus ja FlightGearin maailma menisi aimo harppauksen eteenpäin.

 

Jep. Meillä on vähän sama idea. Voisi miettiä miten ja mistä datasta saisi parhaan suomimaisemaan, ja lähialueilta miksei myös. Openstreetmap saa hyödyntää kai nykyään Microsoftin Bing-karttapalvelun satelliittikuvia, tosin niissäkään ei ole korkearesoluutioista joka puolelta Suomea, ja tietty joku matalaresoluutiokuva saattaa näyttää aika karulta matalalla lentäessä. Tietty paha sanoa ennenkuin kokeilee.. :)

 

Onko sulla screenshotteja kokeiluista tallella?

 

Ei nää noiden facebookissa näyttämänsä screenshotit kauheen pahalta näytä (näkyyköhän tää kuva suoraan linkkaamalla?)

308543_240846942642907_127147110679558_632668_2040532108_n.jpg

 

Toi "urban shader" on ihan kiintoisa idea tehdä maisemaan tiheää asutusta ilman kauheaa määrää objekteja jos olen oikein ymmärtänyt.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikuisuusprojektissani FlightGear pyörii Ubuntun päällä, nyt tosin vaikuttaa siltä että nykyisestä keskusyksiköstä alkaa loppua puhti kesken.. Täytyy sanoa, että Ubuntu pyörittää ainakin omalla raudallani simulaattoreita (FlightGear, X-Plane 9) paremmin kuin Windows . Kytkimet, potikat ja rotaryt toimii bu0836-kortin kautta, vaatii vaan xml:n kirjoittelua.

Tällä hetkellä mietinnän alla on, millä tavalla toteutan radiot väsäämääni paneeliin. Tekisi mieli kokeilla aluksi Saitekin radiopaneelin naittamista FG:hen, mutta aikaa siihen on tällä hetkellä liian vähän.

 

Kokeilin muuten kesällä maisemien tekoa Corine+korkeustiedot+OpenStreetMap -yhdistelmällä ja tulos oli kerrassaan lupaava. Siihen kun tekisi vielä valokuvamaisemat niin visuaalisuus ja FlightGearin maailma menisi aimo harppauksen eteenpäin.

 

Ootkos kokeillu Ubuntun osalta jotain kevyempää versiota? Lubuntu näin esimerkiksi? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootkos kokeillu Ubuntun osalta jotain kevyempää versiota? Lubuntu näin esimerkiksi? :)

 

Meillähän on tarkoitus nyt testata flightgearia MIK:issä OH-TWN-simussa FS2004:n rinnalla (dualboot) - eipä se ubuntun keveys tai raskaus ole ongelma, kun ihan turha ainakaan tuollaiseen varta vasten rakennettuun simuun on mitään desktop-sessiota käynnistää, rakentaa sinne ihan oman login-session mikä käynnistää vain simun ilman mitään ikkunamanageria tms tauhkaa, koska sellaista ei tarvita.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä viime viikko tehty empiirisiä tutkimuksia ja kyllä tuo Lubuntu (suunniteltu siis huomattavasti vanhemmille koneille, läppäreille jne) käynnistyy nopeammin ja on myös kevyt!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä suoralta kädeltä sanoa että en oo kauheesti tutkinut, eka Debiani koskaan mikä on asennettu mutta keveimmäksi Ubuntuksi sitä väittävät. Miten muuten, onko FlightGearissa tukea tykille ja kahdelle näytölle? Niin että sivunäkymät saisi näyttöihin ja muuten tykillä ammuttua kankaalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Meillä on vähän sama idea. Voisi miettiä miten ja mistä datasta saisi parhaan suomimaisemaan, ja lähialueilta miksei myös. Openstreetmap saa hyödyntää kai nykyään Microsoftin Bing-karttapalvelun satelliittikuvia, tosin niissäkään ei ole korkearesoluutioista joka puolelta Suomea, ja tietty joku matalaresoluutiokuva saattaa näyttää aika karulta matalalla lentäessä. Tietty paha sanoa ennenkuin kokeilee.. :)

 

Onko sulla screenshotteja kokeiluista tallella?

 

Ei ole screenshotteja tallessa, mutta voisin tällä viikolla yrittää päivittää uusimpaan GIT-versioon ja ottaa sen jälkeen kuvia. Transition shaderilla luulisi tulevan Suomen tilkkutäkkimaastoon huomattavia parannuksia  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leikin vähän noilla kamera-asetuksilla, enää puuttuu pc missä on 5 monitoriulostuloa ja 5 isoa telkkaria... :)

 

http://dl.dropbox.com/u/2730444/flightgear/multiscreen5.xml < konffi kameroille,

 

http://dl.dropbox.com/u/2730444/flightgear/multiwin3.png < hyvin näkyy kiitotie laskukierroksessa ;)

 

Koneena on ikivanha macbook, joten ei kannata odottaa liian karkkia maisemalta ;) Normistihan tuo antaa jotain 18fps, joten ei tuo 12 nyt ihan mahdottomasti putoa...

 

On muuten ihan hurjan vaikea yrittää lentää, kone lähtee lapasesta ihan hetkessä kun 180 asteen visuaali on pienellä läppärin monitorilla yhdessä tasossa, nostat nokkaa niin horisontti kiemurtelee kuin käärme eri ikkunoissa.. ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan laittanut forcellista tikkua toimimaan:

 

http://www.flightgear.org/forums/viewtopic.php?f=6&t=14720

 

Kaveri on suomalainen...

 

Lähinnä kiinnostaa kuinka hyvin tuo toimii eli kuinka realistinen sauvan käytös on, vertailukohta olkoon FSX varustettuna FS Forcella, (demo versio toimii täysin Seattlen alueella eli kokeilu ei maksa mitään).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään