Guest teropa

Simulaattorien ohjaimet, force feedback ja ohjainvoimat

131 viestiä aiheessa

Miten on toteutettu ohjainten (ratti+pedaalit) vastavoimat, ja korkeusperäsintrimmi tässä simussa? Onko tuntuma minkälainen, voiko verrata oikeaan?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on toteutettu ohjainten (ratti+pedaalit) vastavoimat, ja korkeusperäsintrimmi tässä simussa? Onko tuntuma minkälainen, voiko verrata oikeaan?

 

Tero

Polkimet ja ohjaimet toimivat perinteisellä jousikeskityksellä. Vrt. perinteiset peliohjaimet.

Ts. Trimmaaminen tai ilmanopeuden muutokset eivät vaikuta ohjainvoimiin.

 

Rakentamisvaiheessa forcen toteutusta mietittiin, mutta tästä luovuttiin silloin. Tuotteitahan löytyisi suoraan plug n play-valmiina, mutta kukkaro pitäisi olla kunnossa:

http://wordpress.flyawaysimulation.com/2010/01/brunner-elektronik-force-feedback-yoke-rudder/

http://www.beh.ch/index.php?id=143?&L=4

 

http://www.flightsim.com/main/notams10/illu0927.htm

 

MIK-simulaattorissahan on ohjainvoimien keskitys toteutettu jousivoimaa siirtämällä. Tässäkään toteutuksessa ei silti ilmanopeuden muutokset vaikuta ohjainvoimiin.

 

 

 

Sauva-mallisen simulaattorin forcen pystyy helpoiten ja edullisesti rakentamaan ostamalla Microsoftin Force Feedbac Sidewinder II -ohjaimen ja FS Force ohjelmiston:

http://fs-force.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä GA versiosta voisi muuten hyvin ottaa pois tuon yoken kahvan ja liittää koneiston nykyisen yoken akselin jatkoksi.

CKU:ssahan on mekaanisesti (ketju) toisiinsa kytketyt ohjaimet joten yhden laitteen voimat välittyisivät molempiin ratteihin.

 

Pelkäänpä vaan, että hinta on tosiaan ainoa este forcen liittämiselle:

http://flightillusion.com/index.php?option=com_content&view=article&id=95:force-feedback-yoke-now-on-sale&catid=1:latest-news&Itemid=28

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä GA versiosta voisi muuten hyvin ottaa pois tuon yoken kahvan ja liittää koneiston nykyisen yoken akselin jatkoksi.

CKU:ssahan on mekaanisesti (ketju) toisiinsa kytketyt ohjaimet joten yhden laitteen voimat välittyisivät molempiin ratteihin.

 

Pelkäänpä vaan, että hinta on tosiaan ainoa este forcen liittämiselle:

http://flightillusion.com/index.php?option=com_content&view=article&id=95:force-feedback-yoke-now-on-sale&catid=1:latest-news&Itemid=28

 

Kyllähän noin hienoon simuun kannattaa melkeen pistää muut updatet hetkeksi jäihin ja säästää semmosiin ohjaimiin/ohjainlaitteiden hiluihin, jotta saa sen puolen niin hyväksi kuin voi tietokonesimussa saada. Minusta ohjaustuntuma ja trimmi etenkin GA koneessa on aivan tärkeimmästä päästä mitä tulee simuloituun lentämiseen.

 

Tuolla ei ollut hintoja näkyvillä. Mitä tommonen maksaa, tiedätkö?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä muuta kuin että oh-simin trimmi on hyvä juttu, muutoinhan tuollaisella lennellään aika normivauhtia yleensä. Tavallisessa cessnalentelyssä sillä oli iso lisäetu ja se oli helppo toteuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olemassa olevat valmiit tuotteet on jo kontaktoitu ja mistään ei heru alennuksia tms. promo-tuotteina. Saitekille lähetin postia, että tekisivät seuraavaan

GA rattiin myös forcen. Saitek taitaa tällä hetkellä kuitenkin olla se eniten ilmailuaiheisia ohjaimia, yms. markkinoille tuova firma.

Peukut ja varpaat ristiin, että markkinoille tulisi ensimmäinen kohtuuhintainen ratti plug n play forcella. Tuollaisesta olisi sitten helppo irrottaa varsinainen

rattiosa ja kytkeä se Cessnan ohjainakselin jatkoksi.

 

Pitää muutenkin vähän taas selvitellä mitä tavaraa markkinoilla liikkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä GA versiosta voisi muuten hyvin ottaa pois tuon yoken kahvan ja liittää koneiston nykyisen yoken akselin jatkoksi.

CKU:ssahan on mekaanisesti (ketju) toisiinsa kytketyt ohjaimet joten yhden laitteen voimat välittyisivät molempiin ratteihin.

 

Pelkäänpä vaan, että hinta on tosiaan ainoa este forcen liittämiselle:

http://flightillusion.com/index.php?option=com_content&view=article&id=95:force-feedback-yoke-now-on-sale&catid=1:latest-news&Itemid=28

 

Mikähän tälläisen hinta on?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltä shop-linkeistä löytyy, ~1400€ ga ja parisataa enemmän bojoingi.

 

Olisi hyvä nähdä mitä tuo pitää sisällään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltä shop-linkeistä löytyy, ~1400€ ga ja parisataa enemmän bojoingi.

 

Olisi hyvä nähdä mitä tuo pitää sisällään..

 

kova on pyynti!

 

tuskin on mitään raketti-tiedettä.

 

 

Ostetaan yksi isolla ryhmällä ja kopioidaan kiinalaiseen tyyliin :-)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on näitä juttuja mitä itse lentäessä ei tule kauheasti miettineeksi. Se, mitä huomaa on hidaslennossa löystyvä ohjaus joka jäykistyy taas kun kone ottaa vauhtia liu'ussa.

 

Kaikkein oleellisin juttu mun mielestäni on tuo trimmi, joka toimii OH-SIM:issä ihan hyvin. Siihenhän voisi toki viritellä vielä jousivoiman säätöä jotenkin, mutta toisaalta tästä aiheestahan Kate joskus taannoin esitti ihan hyviä ideoita dc-moottorien ja ohjauselektroniikan käytöstä.

 

Tässähän olisi vaihtoehto: http://www.opencockpits.com/modules.php?name=Content2&pa=showpage&pid=60 - tosin en tiedä miten järeää voimaa noilla saa aikaan. Mutta ainakin periaatteessa voisi toimia.  Kortti näemmä maksaa 41 egeä, plus moottorit tietty.

 

Kaksi kättä ja SIOC, vai miten se meni..? ;-)

 

Tuolla voisi kokeilla ja algoritmeja voisi tehdä SIOCilla, ilmanopeuden mukaan jne.. Ja esim. turbulenssissa vähän randomia jytkettä kehiin jne. Ja ilmanopeuden ollessa esim. alle jonkun tietyn määrän voisi vetää sauvan eteen (korkeusperäsimen paino) - mutta kaasua antaessa taas keskittäisi (potkurivirta...) - ja näiden kombinaatiota sit pohtimaan ja koodailemaan. Korkeusperäsintrimmin saisi tuolla tehtyä kanssa samalla, kun keskityskohtaa säätää simun trimmin suhteen.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei se ohjaustuntuma nyt aivan totuudenmukainen oliskaan (ja vaikea se onkin toteuttaa kotisimussa, koska ohjain on eri tuntunen nopeudesta ja asusta riippuen), niin se pitäisi silti olla johdonmukainen ja semmonen, jolla voi lentää konetta tarkasti.

 

Useasti kotisimuissa ohjaimet on sillä tavalla huonoja, että tarkka lentäminen esim laskussa loppuvedon kanssa tai missä tahansa muussa, jolloin pitää olla sitä tuntumaa (kun perstuntumakin puuttuu täysin), on vaikeaa. Jos se olisi edes jollain tapaa johdonmukainen, niin se olisi jo iso plussa. "Tarraavat" ja pykälittäin toimivat ohjaimet, joista löytyy esim keski detentti, tai muuten liian löysät tai tiukat ohjaimet ei ole hyviä simussa. Siksi minusta noihin kannattaa panostaa.

 

Force ei ole millään tavalla välttämätön, jos saa sen kultaisen keskitien toimimaan smoothisti ja johdonmukaisesti. Minun mielestä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kova on pyynti!

 

tuskin on mitään raketti-tiedettä.

 

Ostetaan yksi isolla ryhmällä ja kopioidaan kiinalaiseen tyyliin :-)

 

Pelkän raudan lisäksi pitää olla vielä toimivat softat. Toivottavasti Saitek, Logitech, tms. ohjainvalmistaja toisi markkinoille kohtuuhintaisen ratti-yoken.

Postia on nyt ainakin asiasta laitettu.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos ohjainten liikkeitä vastustettaisiin "ilmapalloilla" tai muulla vastaavalla? Esim polkimiin kiinni pieni peräsin, jota painetaan molemmilta puolilta ilmapalloilla keskiasentoon, ilmapallojen painetta ohjattaisiin kompressorin kautta, jota ohjattaisiin siocilla? Trimmi siirtäisi koko ilmapalloasetelmaa sivusuunnassa.

 

En kyllä tunne paineilmatekniikkaa, voisiko tällainen säätö olla realistista toteuttaa lainkaan? Kuinka nopeasti kompressori voisi muuttaa painetta vaikkapa turbulenssin mallintamiseksi?

 

Edit: Ehkä sopiva "ilmapallo" tulisi vaikka kottikärryn renkaasta? Molemmille puolille peräsintä renkaat, joiden täyttöastetta sitten säädeltäisiin.

 

 

Kaksi kättä ja SIOC, vai miten se meni..? ;-)

 

Tuolla voisi kokeilla ja algoritmeja voisi tehdä SIOCilla, ilmanopeuden mukaan jne.. Ja esim. turbulenssissa vähän randomia jytkettä kehiin jne. Ja ilmanopeuden ollessa esim. alle jonkun tietyn määrän voisi vetää sauvan eteen (korkeusperäsimen paino) - mutta kaasua antaessa taas keskittäisi (potkurivirta...) - ja näiden kombinaatiota sit pohtimaan ja koodailemaan. Korkeusperäsintrimmin saisi tuolla tehtyä kanssa samalla, kun keskityskohtaa säätää simun trimmin suhteen.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitähän voi tehdä monella tavalla, ja aika monta ideaa on pohdittu porukalla ja varmaan itse kunkin omissa päissä. Siitähän se kanssa riippuu mitä työkaluja ja kokemusta on eri materiaalien ja tekniikoiden kanssa jotta ideat voi toteuttaakin.

 

Ajatustasolla ja vähän protoiltunakin toistaiseksi vakuuttavin on ollut vipuvarren päässä roikkuva paino (heiluri) jota ohjain poikkeuttaa ja joka vaimennetaan esim. jollain öljyaltaalla missä se on. Ei ollut mitään keskipykälää ja bonuksena pieni veto antaa pienen vastuksen, iso kovemman. Juurikin tuo pehmeys ja herkkyys mitä Tero peräänkuulutti oli uskomaton varsinkin laskussa. Käytännössä vaan koko ohjaus tuolla idealla olisi ollut hankala toteuttaa TWN:iin kun simu on aika pieni ja ahdasta on muutenkin siellä keulalla. Jos nyt tekisi simun puhtaalta pöydältä, harkitsisin tuota erittäin vakavasti.

 

Tässä kuva protomekanismista joka toimi törkeän hyvin:

centeringhammer.jpeg

 

yokeanim.gif

 

Ymmärrettävästi vaimennus oli ongelma, koska lennolla ei kauheasti voinut irrottaa otetta ratista ;D Kiinni pitäessähän käsi vaimensi heilurin ja se toimi ihan loistavasti.

 

Ehkä se onnistuisi noiden ohjainvaijerien kanssa CKU:ssa helpommin esim. simun taakse? Takaseinään mahtuisi iso heiluri ja litteä öljyallas jossa heiluri voisi liikkua sivuttain, muutama rissapyörä sinne reitittämään vaijerit..? Trimmihän on helppo tehdä laittamalla heilurin yläsarana kiinni kelkkaan jota liikutellaan liikkeen suunnassa eestaas.

 

Minä tekisin tuohon korkeusperäsintrimmin mukaan säätyvän keskityksen heilurilla ja siivekkeet jousilla (tai toisella pienemmällä heilurilla samaan altaaseen viereen) ja veikkaan että se olisi varsin hyvä systeemi.

 

Tietenkin jos jollain sähkömoottorilla hoitaa keskityksen ja trimmit + voimat saa tehtyä koodilla, pysyy mekaniikka yksinkertaisempana ja se voisi hyvin toimiakin - ja koodiahan voi hioa sen jälkeen loputtomiin ja mallintaa vaikka mitä...  tosin jos se ei ole riittävän nopea vasteeltaan, ohjaustuntuma saattaa olla uskomattoman sekava jos moottorin liike on esim. nykivää.. paha sanoa ennen kuin kokeilee.

 

//Tuomas

 

PS: Niille jotka eivät tunne historiaa: Tuo MIK:in OH-TWN siis on ollut mun oma protosimuni kotona joka on elänyt aika monenlaista konfiguraatiota lävitse ennen Beech Baron 58 -aikaansa. Siinä on ollut mm. tolppa-yoke jonkan kanssa juurikin testasin tuota heiluriviritystä. Tuntuma oli ihan törkeän hyvä, mutta tietty jos ratista päästi irti, se heilui itsekseen (sai aika mielenkiintoisia lentoratoja aikaan muuten... ;D )

 

Tein sitten siihen sauvan jossa toimii myös korkeusperäsintrimmin säätö (tosin twn:ssä tarvitaan rajakytkimet sinne trimmimoottorille että sen voi antaa yleisempään käyttöön ilman että se jumittaa aina reunaan :))

 

Edit: pari virityskuvaa arkistosta  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on yksi DIY FB ohje johon pelkät osat tosin maksavat £600 :(. Mekaniikka näyttää vakuuttavalta...

http://buggies.builtforfun.co.uk/Sim/FFB-yoke-1.php

 

Jep, tuota kun plania kun katsoo, taitaa kalleimmat osat olla nuo kortit (300eur). Vaikuttaa ihan kohtuullisen selkeältä jutulta. Moottoreita saa 100eur/ Pala

 

Pitääpä alkaa tutkimaan tarkemmin. Vois vaikka tehdä talven iloksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos ohjainten liikkeitä vastustettaisiin "ilmapalloilla" tai muulla vastaavalla?

 

Jatkokehittelyä:

 

Painesäiliöön (kottikärryn tai polkupyörän rengas) kiinni kaksi sylinteriä, joissa liikuteltava mäntä (polkupyörän pumppuja). Venttiileistä neulat pois, jotta ilma kulkee säiliön ja sylintereiden välillä molempiin suuntiin. Polkimista vivusto ja/tai vaijerit siten, että kumman tahansa polkimen painaminen puristaa toista mäntää kohti säiliötä.  Toista mäntää taas liikutettaisiin tarpeeksi voimakkaalla sähkömoottorilla ilmanopeuden mukaan. Tällä tavalla vastapainetta voisi säätää nopeastikin, ja vastavoimat tulisivat ilmanpaineesta, kuten oikeastikin. Palautusjousia tms ei kai pitäisi tarvita, ja heiluriefektiä ei pitäisi päästä syntymään.

 

Säiliöön pitäisi laittaa myös normaali venttiili, josta keskimääräistä jäykkyyttä voisi säätää pumppaamalla lisää tai vähentämällä säiliön painetta.

 

Säiliöitä pitäisi simussa olla ainakin kolme. Korkeus- ja sivuvakaajille ja siivekkeille omansa, jotta polkimen painaminen ei jäykistäisi ohjaussauvaa ja päinvastoin. Kaikkien säiliöiden painetta voisi säätää kuitenkin yhdellä moottorilla ilmanopeuden mukaan ja ehkä vain yhden mäntäpumpun kautta, jos pumppu on tarpeeksi tilava. Ohjainten puolelle tulevat sylinterit voisivat ehkä olla pienempiä?

 

Insinööriopiskelija varmaan laskisi nopeasti sopivat vivut ja paineet, jotta ohjainvoimat muuttuisivat ilmanopeuden mukaan samalla tavalla kuin mallinnettavassa lentokoneessa.

 

Kustannukset eivät varmaan ihan hirveitä tässä olisi, tilaa tälläinen varmaan kuitenkin veisi varmasti keskimääräistä enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Force boxi-pitäisi CKU:ssa olla riittävän kompaktissa koossa, vrt. kenkälaatikko. Toinen tärkeä juttu oikean koneen ohjainten ja mekaniikkojen kanssa olisi se, että mitään nykyisiä

jousia tms. ei tarvisi irrottaa vaan boxi tulisi nykyisen ohjainakselin jatkoksi, piiloon konepellin alle ja tarvittaessa forcen voisi sen suurempia ongelmia kytkeä myös pois päältä.

 

Jotenkin näin:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä vaiheessa kun keinokuorman tekee ilmannopeuden mukaan säätyväksi niin sähkömoottorilla toteutettu kesktitysvoima on suoraviivaisin ratkaisu. Sen etuina ovat mekaaninen yksinkertaisuus ja pieni tilan tarve. CKU simussa on valmiina laadukas ohjainmekaaniikka, joten sitä ei tarvitse kopioda alkuperäisestä ohjeesta. Pitää vain pähkäillä miten moottorit saadaan yksinkertaisimmin liitettyä nykyiseen rautaan.

 

Onko CKU:n polkimissa jäljellä niin paljon alkuperäistä mekaniikaa että myös niihin saisi lisättyä forcen? Moottorikoneessa jalan käyttö ei ole niin tarkkaa kuin purtsikassa, mutta silti uskoisin kuulan potkimisen helpottuvan forcen myötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjausmekaniikka polkimissakin on alkuperäinen, poislukien vaijerit, kehräpyörät ja korkeusperäsin. Näkisin kuitenkin aluksi ohjainten forcen toteutuksen paljon tärkeämpänä kuin

polkimien kanssa puuhastelun.

 

Jarin linkittämä boxi todennäköisesti toimisi suoraan sellaisenaan, kun siitä tiputtaisi ratin pois ja kytkisi sen pallonivelillä nykyisen ohjainakselin jatkoksi:

http://buggies.builtforfun.co.uk/Sim/FFB-Yoke-2/FFB-Yoke-Side.jpg

 

Vaikuttaa kyllä erittäin pätevältä:

http://www.youtube.com/user/IanBFF#p/a/u/2/FwYeurwsG_M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Forcen rakentajalta tuli Skotlannista tänään tälläinen kuva missä hän ehdotti miten force-paketin saisi kytkettyä Cessnan ohjaimen jatkoksi.

Kuvassa Cessnan ohjainten jälkeen lähtevä jatkopala on akseloitu niin, että ohjaimen kaareva liikerata ei haittaa force-paketin lineaarista liikettä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään