Guest Ilves

Lenzikka kysymys!

30 viestiä aiheessa

No morjensta taas hyvät simuilijat!

Olin semmoisella parin viikon semesterillä kotisuomessa ja tämä HP-koneeni oli Fredrikillä sen aikaa siivottavana.

Sain tämän jokupäivä takaperin ja tänään uskaltauduin kokeilemaan lentämistä.

Laitoin Mukelon Pirkkalan kiitoradan 06 lähtöpaikalle irroitin jarrut ja mitä ihmettä?

Mukelo lähti kääntymään oikealle, väänsin styrspagista vastakkaiseen suuntaan ja se jonkinverran alkoi kiitää vasemmalle.

Irroitin spagista ja kone hiljalleen alkoi tasoittua.

Otin spagin uudelleen käteeni, mutta en liikuttanut sitä mitenkään, silti kone alkoi vikuroida.

Sain sen kuitenkin taisteltua nurmikolle ja pysäytin puhaltimen.

Nyt kokeilin kaikki joistikin nappulat. Ne toimivat.

Varsinainen tikku, jolla korkeutta ja sivusuuntaa ohjaillaan toimii muuten, mutta peräsin hyppii oikean ja vasemman väliä mielin määrin ja mielellään asettuisi oikealle kääntävään asentoon.

Tämä vika ilmeni jo hieman ennen, kun annoin (juuri tästä syystä) tämän HP:ni Fredrikille huoltoon.

Fredrik sanoi löytäneensä kyllä joitakin viiruxia jotka hän poisti. Oma viiruskillerini ei niitä ollut saanut pois.

Nyt tämä HP:ni vaikuttaa ihan O.K.

Maisemat toimii ihan kuin ennenkin, mutta nyt herää kysymys:

Onko mun CYBORG X joistikkuni paijannut ja pitääkö ostaa uusi ja siinä tapauxessa mitä suosittelisitte?

Vai onko mun ajettava uusiksi koko simu?

Suunnitteilla on, että huomenna menisin tonne Media Markt nimiseen liikkeeseen tikkuja kollaamaan. Siellä niitä on ollut hylly pullollaan.

Että tämmöistä nyt taas tällä kertaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin, että tikku on hajoamassa. Mulla oli yhden halpistikun kanssa samanlaisia ongelmia. Loppupeleissä kone ei tunnistanut enää laitetta, vaikka väitti USB-portissa sen olevan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin!

Tänään käväisin tuolla Media Markt kaupassa ja oli siellä vielä joitakin tikkuja m.m.:

Saitek CYBORG evd. Wireless   hinta 399sek.

Saitek X52 Flight Controller      hinta 1.190sek.

Saitek X52 pro                        hinta 1.990sek.

Logitech Flight system G940    hinta  2.990sek.

Omani hinta oli, sitä kysyessäni  399sek.

Myyjä ei lainkaan tyrkytellyt uutta ostamaan, vaan neuvoi ensin kokelemaan asetksien tilaa simussa siten, että sauvaa ajamaan oikealta vasemmalle ja yrittää keskittää sitä.

Mahtaiskohan semmoinen onnistua meikäläiseltä "tumpulalta"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hejsan!

Jos Esa etsit kunnon perustikkua kaasulla joka kestää kovaakin käyttöä niin kannattaa muistaa tämä:

http://www.thrustmaster.com/product.aspx?ProductID=149

Hintaa teillä päin siinä 500rk...

Mutta kannattaa tosiaan kokeilla sitä kalibrointia sieltä ohjauspaneelista,tosin en kyllä muista koska olisin siellä itse viimeksi käynyt kun aina on pelittänyt???

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hejsan Harri!

Kiitos förslagistasi.

En tätä lähettämääsi tikkua eilen siellä MediaMarktin hyllyllä nähnyt, mutta menen sinne taas huomenna ja kysyn, josko heillä olisi jömmassa k.o. vempele.

Minä ajoin sen kalibrointi homman ohjeiden mukaan ja kaikki vaikutti olevan o.k., mutta kun otin esiin taas sen testin, niin sama vaiva oli edelleen.

Rudder vipottaa edelleen ja nimenomaan oikealle.

Mitäpä nyt sitten se myyjäpoika huomenissa tuumii, niin kysynpä ainakin sitä ehdottamaasi taisteluleto joystickiä.

Jos ei sitä ole, niin ostanen samanlaisen, kuin on tämä nykyinen.

Minä tyckäsin siitä kuitenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen oletko kenties vaihtanut koneen käyttöjärjestelmän ennen kuin tikku alkoi oikkuilemaan? Jos vika olisi sillä suunnalla, kannattaisi ehkä hakea netistä uudet ajurit sille tikulle ja suorittaa asennus uudelleen (entiset roinat tietysti pois sitä ennen). Jotkut halpatikut tosin toimivat (kuulemani mukaan - minulla ei halpiksia koskaan ole ollut) Microsoftin omilla ajureilla paremmin.

Minulla on CH Product:sin Fighterstick USB ja on toiminut moitteetta jo vuodesta 2005. Kun vaihdoin vuosi sitten Windows 7:aan, tuli tikun toimintaan häiriöitä. Kävin CH:n sivuilla ja hain uuden ajurin (ohjelmiston) W 7:lle ja siitä lähiten on taas toiminut kuin perinteinen junan vessa. Windowsin omille ajureille tämä on vähän allerginen (eikä kalibrointikaan W-softilla oikein kunnolla onnistu) ja arvelen, että se ei suinkaan ole tikun vika  ;D. Tämän tikun hankintahinta on vähän kalliimpi, mutta pitkässä juoksussa tulee edullisemmaksi kuin halpikset. Minun käytölläni se varmaan kestää loppuikäni.

Jos miuluimmin lentelet liikennekoneilla tai siviilikoneilla, kannattaa ehkä harkita myös Yoken (kahden käden ohjauslaite) hankkimista.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi kun kiva, kun te minusta pidätte huolta!

Minä. kun tunnen itseni niin vanhaxi ja hölmöksi, että en osaa enää edes sitäkän vähää, mitä joitakin vuosia sitten.

Huomenna ajattelin kaikesta huolimatta yrittää siellä Media Markt:issa päästä, mikäli mahdollista, taas sen saman myyjän puheille, kun viimeksikin ja yrittää lypsää tietoa häneltä, niin paljon kun mahdollista, ennen kun ostan mitään.

Toi Harrin ehdottama ohjain vaikuttaa hyvinkin kiinnostavalle.

En tiedä onko heillä sitä varastossaan ja kuinkahan kallis se mahtaa todellisuudessa sitten olla?

Jos se maksaisi sen 500sek, mitä Harri veikkasi, niin en minä epäilisi sitten sitä ostaa.

Toivottavasti se toimisi myös FS2004:ssä, joka mulla tässä koneellanion.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harrille pientä kyselyä!

Kuule.

1.  Mistäpä olet sen Hotas X laitteesi hankkinut?

2.  Paljonko se siellä suomessa maxoi?

3.  Toimiiko se Windows 7:ssa, vai onko siihen haettava netistä driver?

4.  Toimiiko se FS2004:ssä?

Kävin taas siellä Media Markt:issa ja otin samanlaisen Cyborg X:n sieltä kotiin (med öppet köp). Eli mulla on 14päivää aikaa harkita josko pidän, tai en ja kuittia vastaan saisin rahat takaisin.

Myyjä sanoi, että siihen sitten pitää netistä ottaa Win7:aa varten driver. Tämä on tehty vain Vistaan asti suoraantoimivaxi.

Sitä Hotas viritystä ei ole täältä Norrpasta saatavilla.

Oliskohan netissä ja kuinka pitkä olisi toimitusaika?

Kiva jos viitsisit vastata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

3.  Toimiiko se Windows 7:ssa, vai onko siihen haettava netistä driver?

4.  Toimiiko se FS2004:ssä?

...

Harri vastatkoon puolestaan, mutta noihin kahteen voin minäkin vastata. Jos ostat uuden laitteen mistä tahansa, pitäisi sen toimia Windows 7:ssä, koska se on "päivän käyttis" ja ihan yhtä hyvin FS2004:ssa kuin FSX:ssä tai missä muussa ohjelmassa tahansa (tosin ikivanhojen ohjelmien toiminta taas Windows 7:ssa - etenkään 64-bittisessä - ei ole niinkään varmaa jolloin ei tikkukaan asiaa auta).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harri vastatkoon puolestaan, mutta noihin kahteen voin minäkin vastata. Jos ostat uuden laitteen mistä tahansa, pitäisi sen toimia Windows 7:ssä, koska se on "päivän käyttis" ja ihan yhtä hyvin FS2004:ssa kuin FSX:ssä tai missä muussa ohjelmassa tahansa (tosin ikivanhojen ohjelmien toiminta taas Windows 7:ssa - etenkään 64-bittisessä - ei ole niinkään varmaa jolloin ei tikkukaan asiaa auta).

Pekka

Jos Pekan käyttämä konditionaali jättää epäilyksen häivän, niin ei syytä. Itselläni on 64-bit Win7, jolla pyöritän FS2004:sta ja ohjaimena on juurikin tuo Thrustmaster T.Flight Hotas. Ei vaadi ajureiden asentelua ja mielestäni ohjaimessa on varsin asialliset esiasetukset flapseille, fillareille ja trimmin säädölle valmiina eli johto kiinni ja kohti korkeuksia.

Pixmania näyttää myyvän sitä 390 kruunun (tai 32 euron) hintaan (+postikulut).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin sitä Pixmanian sivua!

Googlella otin esiin Pixmania.se sivun ja luin mitä siinä kirjoitettiin k.o. pelivälineestä.

Siinä Googlen Pixmania sivustolla oli varoitus, jonka joku yxityishenkilö oli kirjoittanut. Se koski toimitusta ja peruutusta.

Siis, onko tämä luotettava firma?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoin sitä Pixmanian sivua!

Googlella otin esiin Pixmania.se sivun ja luin mitä siinä kirjoitettiin k.o. pelivälineestä.

Siinä Googlen Pixmania sivustolla oli varoitus, jonka joku yxityishenkilö oli kirjoittanut. Se koski toimitusta ja peruutusta.

Siis, onko tämä luotettava firma?

Oma ohjaimeni on sieltä, tilauksessa ei ollut ongelmia. Tässä foorumilaisten mielipiteitä:

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,100197.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä ihan yleisesti näistä tietokoneisiin liittyvistä laitteista Esalle ja miksei muillekin.

Uudet laitteet toimivat yleensä (pieni epäilyksen häivä  :)) heittämällä uusissa koneissa. Vanhat laitteet eivät välttämättä toimi uusissa koneissa tai uudet laitteet vanhoissa koneissa ainakaan täydellisesti. Esimerkki: Minulla on about 5 vuotta vanha - vielä ihan kelvollinen - digikamera. Windows XP:ssä se toimi sataprosenttisesti. Kun vaihdoin koneen ja järjestelmän Windows 7:aan (64bit), tuli ongelmia. Ohjelmiin löytyi päivitys valmistajan sivuilta, mutta sieltäkään ei löytynyt apuja siihen, että en enää pysty lataamaan kuvia suoraan kamerasta koneeseen, vaan on käytettävä erillistä muistikortin lukijaa.

Jos minulta kysytään, niin vähän turhan nopeaa on tämä järjestelmien ja laitteiden kilpajuoksu. Vähempikin kiire riittäisi. Enhän minä vaihda kännykkääkään kuin 10 vuoden välein ja housutkin vasta sitten, kun niissä alkaa olla reikiä. Miksi ihmeessä sitten hyvää kameraa muutaman käyttövuoden jälkeen?  ;D

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen Pekka kanssasi yhtä mieltä!

Tämä mailman pikajuoksu kohti kuolemaa, on minustakin aivan turhan kiivas. Kyllä sinne hautaan ehtii vähämmälläkin hosumisella.

No mixi sitten olen vaihtanut Win7:an, kysynet oi hyvä lukija?

No, katos kun vanhana ukkorähjänä luotan enemmän teihin nuoriin, kun itseeni. (No siinähän ei sinänsä ole mitään varsinaista vikaa).

Ja kun luin tällä FSNordic forumilla käytyjä keskusteluja, niin TÄYTYIHÄN TOKI KOKEILLA MINUNKIN.

No huomenna pitäisi taas Fredrick, jos vain ehtii, tulla skrobaamaan tätä datoriani ja kokeillaan saatasko me toi mun joikkarini toimimaan niin, että kone pysyisi suunnassa ja olisi muutenkin stabil.

Jos emme onnistu siinä, niin kait on sitten yritettävä jotakin toisen mallista tikkua.

"Kärsivällisyyttä Esa, kärsivällisyyttä. Kyllä se siitä taas kuivaessa suoristuu", sanoi entinen työkaverini Valmetin Instrumenttitehtaalla Härmälässä.

Liennee hänkin jo muuttanut ilmavoimiin tiemieheksi.

On sielläkin kiireistä, kun täytyy ehtiä heittelemään lumet alas ja kaikki veräjätkin siinä vielä aukoa ja sulkea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin!

Nyt on niin, että Fredrikin kanssa yritimme saada Media Markt:ista avoimella kaupalla kotiin tuomani samanlaisen joikkarin, kun mitä mun vanhani, mutta tämä mun HP:ni ei sitä edes löytänyt.

Fredrik tilasi tällä mun HP:llani itselleen tämän Harrin suositteleman Thrustmasterin. Maxoin hänelle siitä 600sek. Se pitäisi tulla tiistaina hänelle ja hän tuo sen sitten minulle ja me taas yhdessä Fredrikin kanssa ajamme sen sisään.

Toivottavasti se nyt sitten ei vierasta tätä mun konettani, vaan toimii tässä Win7:ssakin yhtä hyvin, kun Harrillakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens Harri!

Ei ole peliväline vielä tullut.

Saattaapa olla, että se on jo Fredrikillä.

Odottelen nyt vielä, ennenkuin soitan hänelle ja kysyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin!

Fredrik toi sen Hotas X:än ja auttoi asentelussakin.

Kyllä nyt taxaus kävi suoraan.

Mutta kyllä kysyttävääkin vielä jäi. Teiltä. jotka itse tällä Hotas välineellä lentelette.

1. Mitä tarkoittavat vaihtoehdot (PC) ja (Playstation R3)? Onko tämä viimexi mainittu hävittäjälentäjille? Kun sitä kokeilin, niin koko homma luisti käsistä. PC:llä valo vihreä PS3 punainen.

2. Trottelispagissa oleva (Rudder via rocking button (or 5th Axis on PC))? Mikä sen tehtävä on? Kun sitä sörkin, ei tapahtunut mitään. Ei ainakaan rullatessa. Tehdäänkö sillä lennon aikana sivuluisua?

Sauvan rudder vaikuttaa olevan aika yliohjaava (rullatessa) tangentit F11 ja F12 ovat rauhallisemmat (muistinkos nyt numerot oikein)?

Kyllä tässä on taas Esapojalle (vaarille) oppimista, kun toi ohjelukemisien textin (on english) sisäistäminen on meikäläisen älyllä aika työlästä.

Mutta!

Kyllähän se vähän maxoikin, 578sek, mutta onpahan komea peli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin!

Fredrik toi sen Hotas X:än ja auttoi asentelussakin.

Kyllä nyt taxaus kävi suoraan.

Mutta kyllä kysyttävääkin vielä jäi. Teiltä. jotka itse tällä Hotas välineellä lentelette.

1. Mitä tarkoittavat vaihtoehdot (PC) ja (Playstation R3)? Onko tämä viimexi mainittu hävittäjälentäjille? Kun sitä kokeilin, niin koko homma luisti käsistä. PC:llä valo vihreä PS3 punainen.

2. Trottelispagissa oleva (Rudder via rocking button (or 5th Axis on PC))? Mikä sen tehtävä on? Kun sitä sörkin, ei tapahtunut mitään. Ei ainakaan rullatessa. Tehdäänkö sillä lennon aikana sivuluisua?

Sauvan rudder vaikuttaa olevan aika yliohjaava (rullatessa) tangentit F11 ja F12 ovat rauhallisemmat (muistinkos nyt numerot oikein)?

Kyllä tässä on taas Esapojalle (vaarille) oppimista, kun toi ohjelukemisien textin (on english) sisäistäminen on meikäläisen älyllä aika työlästä.

Mutta!

Kyllähän se vähän maxoikin, 578sek, mutta onpahan komea peli.

1. Ohjain toimii myös PlayStation 3:ssa ja tolla nappulalla valitaan kumpaan laitteeseen se on kytketty. Ohjain asettaa itsensä sen mukaisiin asetuksiin.

2. Jos tarkoitat kaasukahvassa poikittain olevaa "keinukytkintä" niin se tekee ainakin mulla samaa kuin sauvan kiertämisellä. Mulla se kääntää konetta myös rullatessa. Uskoisin, että sauvan rudderia pystyy säätäämään vähemmän herkäksi, en vaan nyt pysty sanomaan mistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro Esa!

Mulla ainakin punainen valo päällä ja rudderi toimii oikein...tossa toisessa asennossa se on mallia on/off ja tikkua kääntämällä toimii peräsin!

Eli käytän 4axis modea

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2 AXIS MODES

On PC, your joystick features 2 axis modes:

• 4 Axes mode (Red Home LED)

The rocking button is combined with the handle's rotation for the rudder function.

• 5 Axes mode (Green Home LED) 

The rocking button is independent and can be manually assigned with another

function.

To switch from one mode to the other, simply press the HOME button (12).

Eli punainen valo:

The "4 axes" mode preset corresponds to  the default configurations for most aerial

simulation games on PC

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjensta Harri!

Niin ja te kaikki toisetkin simuilijat.

Tein eilen iltasella pienen lenkin Pirkkalan kentältä Vinkalla.

Kyllä mä sillä tulin kiitoradalle, ihan niinkun olin tullut Vistan aikanakin edellisellä joikkarillani.

Loden Pepe sanoi, että unohda toistaisexi ne hävittäjät ja totuttele nyt ensin pienkoneilla.

Huomenna klo 10:45 nousen ATRaimen kyydissä tosta Kungsängenin kentältä kohti Vantaata.

Tulen takaisin 27pv.

Täytynee sitten kexiä jonkinlaiset lukitus systeemit tän pöydän alle pedalejani varten. Ne kun ovat olleet jo ijät ja ajat pois käytöstä tossa vieressä lattialla.

Lukemastani ymmärsin, että pedaleillehan tämä joikkari on lähinnä tarkoitettukin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjensta Harri!

Niin ja te kaikki toisetkin simuilijat.

Tein eilen iltasella pienen lenkin Pirkkalan kentältä Vinkalla.

Kyllä mä sillä tulin kiitoradalle, ihan niinkun olin tullut Vistan aikanakin edellisellä joikkarillani.

Loden Pepe sanoi, että unohda toistaisexi ne hävittäjät ja totuttele nyt ensin pienkoneilla.

Huomenna klo 10:45 nousen ATRaimen kyydissä tosta Kungsängenin kentältä kohti Vantaata.

Tulen takaisin 27pv.

Täytynee sitten kexiä jonkinlaiset lukitus systeemit tän pöydän alle pedalejani varten. Ne kun ovat olleet jo ijät ja ajat pois käytöstä tossa vieressä lattialla.

Lukemastani ymmärsin, että pedaleillehan tämä joikkari on lähinnä tarkoitettukin.

Esa...ei se ikä vaan halu!Kun meillä olisikin kaikilla siivet selässä  ;D

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman mietteitä lisää!

1. Kuinkas semmoinen olisi mahdollista, että jospa ostais semmoisen extra hard disken, jonka  usb:llä koplaisin tähän koneeseeni ja siihen siirtäisin kaikki simujutut.

Semmoinen siirto varmaankin olisi melkoinen puuha?

Siis tästä tämän omasta kovalevystä siihen extraan. siellä voisi olla sitten, sekä 2004, että FSX.

2. Latautuuko toi F/A-Superbug automaattisesti omalle paikalleen, jos vain heitän levyn sisään ja annan mennä.

Sitä ei enää ole tässä koneessa huollon jälkeen ja ajattelin sen taas laittaa sinne.

Se Superhornet on mielestäni kiva vimpain ja siinä on monien finessien lisäksi yksinkertainenkin lentomahdollisuus.

Ovat tekijät ottaneet minunkin mahdollisuuteni huomioon.

Niin että, mitäs tyckäätte näistä mun ajatuksistani?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään