Guest Lonkka

GPS

7 viestiä aiheessa

Moro!

 

Miksei se gps ole realismia...lähinnä tarkoitan pienlentämistä...jos tollaset on kehitetty miksei niitä voisi ilman sitä ikuista rutinaa käyttää??

Tosin itse vaadin realismia esim. militarypuolella mutta jonkin verran istuneena pienkoneissa tajuan GPS:än tarpeellisuudesta..

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Miksei se gps ole realismia...lähinnä tarkoitan pienlentämistä...jos tollaset on kehitetty miksei niitä voisi ilman sitä ikuista rutinaa käyttää??

Tosin itse vaadin realismia esim. militarypuolella mutta jonkin verran istuneena pienkoneissa tajuan GPS:än tarpeellisuudesta..

 

Harri

Uskoisin että tarkoittaavat GPS simun omaa, joka ei ihan realistisemmasta päästä ole.

Kyllähän mulla on jokaisessa pienkoneessa simussa RXP GNS 430 tai 530 asennettuna ja ilman niitä ei kyllä toimeen tulisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisin että tarkoittaavat GPS simun omaa, joka ei ihan realistisemmasta päästä ole.

Kyllähän mulla on jokaisessa pienkoneessa simussa RXP GNS 430 tai 530 asennettuna ja ilman niitä ei kyllä toimeen tulisi.

 

Juu tarkoitin lähinnä "real" Garmin etc...esim. Malmin twin:issä aito mutta pitäis tutustua lähemmin....nyt on alla Ilmailumuseon aito Me109 simu mistä tulee juttua myöhemmin,kuvia ei voi vielä laittaa!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on varmaan myös sitä, että on ihan oma fiiliksensä opetella navigointia VOR/NDB-härveleillä ja kartalla + kompassilla, se ihan mielenkiintoista ja haastavaa opeteltavaa sinänsä.

 

Veikkaan että semmoinen touhu on sen verran katoavaa kansanperinnettä nykyään, että sitä voisi kohta kutsua "epärealistiseksi" simulentämiseksi ;D jos moisia vertailuja on taipuvainen harrastamaan...

 

Silti, hauskaa ja opettavaista touhua niin oikealla kuin virtuaalisellakin taivaalla. Hyvään ilmailutapaanhan kuuluu pysyä perillä lennon vaiheista käyttäen kaikkia käytettävissä olevia apuvälineitä, ettei mene sormi suuhun jos joku välineistä tekee lakon. :)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas kiteytti tuossa hienosti tuon olennaisen. Sanon silti tähän vielä jotain. Mielestäni simuilussa kannatta ajallisesti jämähtää 70-luvulle jolloin ei vielä ollut käytössä Gps järjestelmää. Gps:n kanssa lentäminen on liian helppoa ja tylsää. Paljon kiehtovampaa on käyttää paperista yleisilmaikukarttaa, kakkaraa, kompassia,  sekä Vor, Adf, Dme härdelliä. Aivan erityisen kiehtovaa on lennettäessä vertalilla ympäröivää maastoa ilmailukarttaan ja todeta siinä reaaliajassa, että kartalla ollaan ja tuossa sitä mennään!  Pikkuhiljaa sitten tähyillään, että jokohan se kenttä kohta alkaa siintämään horisontissa.

Usein tapaan vielä asettaa simuun sellaisen vaativan huonohkon kelin  jossa joutuu lentämään aivan kelpuutusten äärirajoilla, ellei sitten ole jopa pakko siirtyä täysin mittarilentoon. Mielummin teen pakkolaskun ennenkuin  napsautan Gps:n päälle.

;D

Tietysti lennän tosissani vain niissä maissa joihin minulla on paperikartat, eli Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Japani. Viron puolelle saa myös netistä ilmaiseksi Vrf-yleisilmailukartan.  Sitten käytössäni on vielä paljon tavallisia yleis paperikarttoja muihin maihin sekä Free Flight Atlas Eurooppaan ja Aasiaan mutta muuallakin yritän pärjätä ilman Gps:ää

:)

 

Edit: Muokattu tekstiä selkeämmäksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdyn edellisiin ilman sitä kuuluisaa turvaväliä.

 

Toki GPS simulaattorissa on joskus kiva, mutta itse lennän 99% ilman GPS:ää, ainoastaan ilmatilarajat varmistan joskus tai VFR portit. Tyyliin "luinko karttaa oikein".

Myös VOR navigointi on mielestäni hieman liian helppoa, kun sen oppii niin yhtä radiaalin seuraamistahan se enää on.

 

Suosittelenkin kaikille pikkukonelentäjille simussa aidon VFR kartan ostoa, finlandx lisäosan lataamista (tai muu vastaava). Ei tule tylsää hetkeä lennolla, vaikeusastetta voi muuttaa näkyvyydellä, lentokorkeudella ja lentonopeudella. Vielä kun saisi FSX:ään maamerkkejä lisää, vesitorneja, mastoja yms.

 

Joskus on myös hauskaa lentää johonkin perstuntumalla, tiedät mistä lähtenyt, about mihin suuntaan, ja sitten kun olet tarpeeksi eksysissä niin DME:n, maaston, ja VFR kartan avulla löytää itsensä takaisin kartalle. Tai crosscheckaamalla kaksi VOR radiaalia yms =).

 

Oikeassa elämässä sensijaan arvostaisin GPS:ää rutosti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi käydä niinkin, että simussa opittu vor-navigointi auttaa sinut takaisin kartalle lentäessäsi yksin koulumatkalentoa oikeassa elämässä ;)

 

Mutta se on myös kivaa ja haastavaa. Ja hyviä ja mielenkiintoisia ohjeita löytyy esim. tästä: www.navfltsm.addr.com ja vfr-karttoja voi saada esim. Malmin Ilmailukerholta kainaloon jos tulee lauantaina kahville ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään