Petri Koivisto

Takeoff weight exceeds performance limit weight??

10 viestiä aiheessa

Eli siis mitä? ??? Miten tuo on mahdollista?

 

Yritän tässä laskeskella lentoonlähtöä, koneena luonnollisesti 737-800WL, ihan normaaleissa realistisissa painoissa. 179+5 PAX, laukkuja 2327kg = payload 15357kg + 11000kg keroa = 69248kg TOW.

 

Lähtökenttänä Corfu. Pituuttakin riittää kiitotiellä melkein 2400m. Tämänhetkinen sää: LGKR 181220Z 23008KT CAVOK 35/17 Q1013 NOSIG. Tehoja ei rajoiteta ja vaikkapa Flaps 10 lähtöön. V-nopeudet 138, 139 ja 143, marginaalia jää 651m. Performance limit weight kuitenkin vain 64588kg, eli jää muutaman tonnin alle TOW, eli lentoonlähtö ei onnistu näillä painoilla? ??? Ei auta vaikka en ottaisi ainuttakaan laukkua kyytiin, menee silti heittämällä yli tuosta perf. limit painosta. Paljoa vähempää keroakaan ei voi ottaa. Välilaskuko tässä pitäisi heittää muka? ;D

 

Miten tuolta pääsee pois? ;D Teenkö jotain väärin vai mikä mättää? IRL sieltä kyllä tullaan täydellä pulkalla eli melko samoilla painoilla ja suoraan, eli mikä tässä nyt kusee?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ongelmana kentän pituus, nousu vai mikä on ns. rajoittava koodi? mikäli siis käytät TOPCATia se kertoo ainakin että mikä rajoittaa. Jos kentän pituus rajoittaa, lisää laippaa, jos nousukyky rajoittaa, vähemmän laippaa.

OBS(A) näyttää olevan. Olen kyllä kokeillut kaikkea mahdollista Flaps 1-25, ei auta mikään ??? ;D

 

EDIT: itseasiassa Flaps 1 taittuu, kun jättää kaikki laukut rannalle, underload 40kg.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

okei eli joku este siellä on, mites kiitotien vaihto?

Ei onnistu, RWY 17 tuo ainoa vaihtoehto. Siinäkin tuo underload 40kg kun ei ota yhtään laukkuja ;D Perf. limit siis vähän päälle 66000kg, kun RWY 35 se jää 63000kg....

 

Keroista on varaa pudottaa 200kg, mutta ei siltikään jää tilaa laukuille... underload 180kg.

 

EDIT: Se on tuo korkea lämpötila mikä haittaa myös... pitää siis odotella, että ilma viilenee... ;D Esim. +25 olisi jo varaa rajoittaa tehojakin, laukut kyydissä.... Ymmärrän miksi lento lähtee Corfulta 1835 paikallista aikaa ;D

 

EDIT2: kyllä se tälläset lukemat antaa, mutta lieneekö sitten terveellistä lähteä yrittämään... :P

 

TEMP +35C   QNH 1013   WIND 240/10 (02KT HW)

 

------------------  CONDITIONS  -------------------

             ** FLAPS 1 ** TO ** DRY **           

         ** AIR COND OFF ** ANTI ICE OFF **       

 

          ASSUMED TAKE-OFF WEIGHT 69048 KG         

 

------------------  FULL THRUST -------------------

//+35C  66901 OBS(A)   150   151 155    176M 100.2%

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, ei auta. Tuulet parani sen verran, että 10600kg riittää menovettä, 380kg laukkuja kyytiin (suurin osa siis jää rannalle) ja underload tasan 0kg ;D Jos lämpötila ei tuosta laske niin näillä mennään... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, corfu taitaa olla ihan merenpinnassa (6ft) mutta tuo +35C antaa tiheyskorkeudeksi melkein 2300 jalkaa, mikä varmaankin vaikuttaa nousukykyyn ainakin jonkin verran. Ei nouse pulkka ihan samoin kuin joulucharter ivalosta ;)

 

//t

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailuksi, tänään tuli Corfulta IRL DY9405, 2275kg matkatavaraa ja 185 paxia. Eli siis yhtä jakkaraa vajaa täysi kone. En tiedä mitä siellä on tänään ollut lämmintä, mutta suht kuumaa varmaan kuitenkin... Nyt ei oo simu kyllä läheskään "As real as it gets" !!!  ;D

 

Simussa sain lopulta 1700kg tavaraa kyytiin ja 179+5 paxia... eli tavaroista n. 400kg jäi "rannalle"... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

osa on B26 myllyillä ja osa B27.

Mitä eroja noissa on? Joissain koneissa on myös 189 paikkaa kun suurimmassa osassa on vain 186.

 

400kg onkin 64 tonnista varsin iso osa ;)

On se sikäli että se on n. 30 matkalaukkua, ts siis 30 ihmisen matkatavarat.. ;D ja jos haluan lentää realistisesti niin täytyyhän mun saada kyytiin saman verran kamaa kuin IRL ongelmitta... Tosin tuohan ei ole PMDG:n vika, vaan topcat laskee väärin... Tosin ei nuo painot ihan natsaa muutenkaan sinun ja topcatin välillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis että B26 myllyssä on 26k lbs työntöä ja B27 27k lbs, jos irl kone on ollut B27 ja kun PMDG ja TOPCAT on B26 niin ymmärtänet jo siinä syntyvän pienen ristiriidan. Paljonko tuolloin "IRL" keikalla oli lämpöä lähdössä. Nääs tuo 35C on sama asia kun TASS-menetelmällä antaisit 35C deraten.

Jaa, ok. Niin sitäpä sanoin, kun ei ole tietoa mitä siellä on ollut lämmintä eilen. Mutta voisi olettaa, että kuumaa silti. Olipa niillä 575kg enemmän kamaakin ja 6 paxia enemmän... ;D

 

Olisi kiva saada tuo PMDG siihen oikeaan Norskin conffiin, eli 186 penkkiä. TOPCATistakin saa PMDG High density conffin joka on sen 189 penkkiä, mutta anyway... vaatii vaan vähän säätämistä kun ne painot/määrät sen verran heittää... eipä sillä tosin ole siinä mielessä mitään merkitystä, kunhan ZFW on sama... pax+cargo määrät vaan kusahtaa. Pitäisi selvittää jostain tuo saako sen koneen säädettyä, nyt kun siinä on se 174 paikkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään