Akseli Peltonen

Kolme (aloittelijan) kysymystä

14 viestiä aiheessa

Terve!  Tuli Mieleen pari TYHMÄÄ kysymystä.

 

1.Mikä on  paras tapa rullata rullaustiellä?

 

2.Voiko simulaattorin omia/AI koneita siirrellä kentällä mihin haluaa? (Ei varmaankaan!!)

 

3.Miten tuota nauhoitusohjelmaa"fraps" käytetään?

 

             

              Nimim: Tekniikkanero

 

 

  EDIT: 2. Mikä on paras tapa ohjata rullaustiellä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. En tajunnut kysymystä, mutta nopeus max 30 kts ja mutkissa tietty vähemmän. konekohtaista, mutta n1 20-35%

 

3. Frapsissa on "Help", joka johtaa tälle sivulle: http://www.fraps.com/faq.php. Videot tallentuu oletuksena frapsin asennuskansioon, jossa on kansio "Movies"

Fsx:n tulee olla "Fullscreen"- tilassa, että nauhoittaa (Alt+enter)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Voisitko vähän tarkentaa, kysymyksesi on laaja.

Eikai siinä mitään erityisen ihmeellistä, viivoja pitkin. Kuten Tonikin jo sanoi, rullaus on vähän konekohtaista. Esimerkiksi MD-11:lla maksimi rullausnopeus on 25kts, pidemmillä rullauksilla 22kts, mutkissa max 10kts. N1 ei saa ylittää 50% rullauksen aikana ja portilta lähdettäessä tietysti mahdollisimman vähällä kaasulla. Mutkissa jarruttelua vältettävä ja muutenkin vältettävä pitkiä jarrutuksia jarrujen lämpötilan vuoksi. Ja aina kääntyillessä muistettava, että nokkapyörä on reilusti ohjaamon  takana, joten joutuu "yliampumaan".  FS:ssa suurenkin laajarunkokoneen rullaus on lastenleikkiä, koska monia asioita ei voi eikä ole kannattavaa mallintaa. Näin siis isommilla koneilla.

 

2. Kyllä jossain määrin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2.Voiko simulaattorin omia/AI koneita siirrellä kentällä mihin haluaa? (Ei varmaankaan!!)

 

Voi siirrellä! Koneet kulkevat automaattisesti tiettyjä reittiviivoja pitkin parkkiruutuihinsa. Jokaisellä kentällä on oma Afcad tiedostonsa mihin nämä reitit ja parkkiruudut on määritelty. Mikäli haluat tehdä uusia parkkipaikkoja jne. niin sinun täytyy hankkia ilmainen ns. Afcad ohjelma tätä varten.

Alla olevassa kuvassa näkyvät vihreät pallot ovat parkkiruutuja joihin koneet kulkevat sinne johtavia viivoja seuraten. Kuvassa on näkymä Vaasan kentältä jonne olen lisännyt 6 kpl pienkoneille tarkoitettuja parkkiruutuja. Pienet koneet menevät niihin, isot eivät edes yritä koska "pallo" on liian pieni. On myös mahdollista koittaa ohjata jokin tietty kone tiettyyn ruutuun. Eli mahdollista on siirrellä AI-koneita mielensä mukaan mutta mitään aloittelijan puuhaa se ei kylläkään ole, moni asia voi mennä pieleen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aircraft.cfg-tiedostossa (joka sijaitsee koneen pääkansiossa) ovat (tai sitten ei) rivit:

 

atc_parking_codes=NCA         //lentoyhtiön koodi

atc_parking_types=CARGO     //parkkiruudun tyyppi

 

Edellinen rivi määrittelee koneen pysäköintikoodin. Edellä esimerkissä NCA tarkoittaa Nippon Cargoa. Muistaakseni nuo koodit ovat samat kuin lentoyhtiöiden oikeatkin ICAO-koodit. Jälkimmäinen rivi taas parkkiruudun tyypin. Keskikokoisille ja suuremmille matkustajakoneille se on yleensä GATE eli portilla, mutta voi olla myös RAMP eli jossain muualla platalla. CARGO taas tarkoittaa rahtikoneille "pyhitettyä" ruutua. Nämä ohjaavat koneita menemään niille tarkoitettuihin parkkipaikkoihin.

 

Jotta homma toimisi myös kentällä, pitää edellisessä viestissä mainituissa AFCADeissä määritellä parkkipaikkojen tyypiksi vastaavat ja nimetä tietylle lentoyhtiölle varatut paikat ICAO-koodilla (katso edellä). Samaan parkkiruutuun voi määritellä käyttäjiksi useita eri lentoyhtiöitä. Tämä ei kuitenkaan takaa vielä mitään, vaikka todennäköisemmin koneet nyt menevät niille tarkoitettuihin ruutuihin. Tietylle yhtiölle merkittyihin parkkipaikkoihin voi mennä myös muita AI-koneita ja niihin tarkoitetut koneet eivät menekään oikeaan paikkaa, jos se esimerkiksi on liian pieni. Jos parkkipaikkoja kentän AFCADissä on liian vähän, ylimääräiset AI-koneet eivät yksinkertaisesti näy kentällä.

 

Aircraft.cfg-tiedostoa voi editoida vaikka ihan Windowsin muistikirja-ohjelmalla. AFCAD-tiedostojen käsittelyyn hyvä ohjelma on (ilmainen) ADE9X.

 

Pekka

 

Edit:  Jos kiinnostut AI-liikenteen tekemisestä, tarvitset perustiedot siitä. Sen jälkeen se ei edes ole mitenkään vaikeaa. Ilman sen tarkempia tietojakin pääsee pitkälle, jos käyttää valmista liikennettä esimerkiksi WoAI ja sen asennusohjelmaa. FSX:ään sen tuottamat plaanit tosin pitää vielä kääntää FSX-muotoon sillä tuo WoAI:n asennusohjelma käyttää vanhaa vain FS2004:lle tarkoitettua TTools-ohjelmaa plaanien kääntämiseen trafficxxxx.bgl-tiedostoiksi.

 

Laitan tähän alle linkkiluettelon AI-liikenteeseen liittyvistä sivuista (oppaita, AI-koneita, plaaneja, ...), jonka joskus FS2004:n aikaan keräsin. Koska luettelo on jo vanha, kaikki linkit eivät välttämättä enää toimi. Asiat kuitenkin pitänevät pääosin paikkansa edelleen. Tosin FSX on tuonut AI:hinkin muutamia lisämääritteitä mm. aircraft.cfg-tiedostoihin.

 

AI-Linkkejä:

 

http://www.ai-aardvark.com/

 

http://traffic.avsim.ru/index_eng.php?cat=1

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php?board=14;action=display;threadid=35030;start=msg348979#msg348979

 

http://aifs.pvdveen.net/

 

http://michaelstanton.net/ai/

 

http://www.fsonline.dk/da/index.php?title=AI_modeller#Tupolev

 

http://www.skycolors.com/

 

http://www.bird1.de/AI-Traffic.html

 

http://homepage2.nifty.com/akijet/index.html

 

http://www.alpha-india.net/

 

http://htaimodels.com/downloads/dwai/fs_projects/'>http://htaimodels.com/downloads/dwai/fs_projects/

 

http://www.flightsimulatorguide.com/ai_tfc_links.html

 

http://f1.aaa.livedoor.jp/~rjnnhama/BOEING2.htm

 

http://members.at.infoseek.co.jp/FSpainter/

 

http://htaimodels.com/

 

http://www.iaitp.it/inglese/index.php

 

http://www.john-goodwin.pwp.blueyonder.co.uk/page4frame.html

 

http://www.justflight.com/traffic2004-downloads.asp

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airlines#top

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airlines_in_Russia

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_by_ICAO_code:_U

 

http://militaryaiworks.com/

 

http://www.mostrealisticai.com/

 

http://www.airfleets.net/flottecie/My%20Travel%20Airways.htm

 

http://www.projectai.com/forums/index.php?app=downloads

 

http://users.skynet.be/robflsim/RFSlinks.html#AI

 

http://users.skynet.be/robflsim/RFWAI2en.html

 

http://trafficsystem.ru/eng/main.php

 

http://homepage.ntlworld.com/sergs.skj/SKJ%20ActiveAITraffic/main.htm

 

http://www.surclaro.com/AI_Tutorial/

 

http://www.airlinecodes.co.uk/airlcodesearch.asp

 

http://www.ultimatega.com/library/

 

http://www.ukmil.org.uk/news.php

 

http://ultimatetraffic.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=4153

 

http://www.retroai.org/

 

http://www.world-of-ai.com/

 

http://www.world-of-ai.com/airports.php

 

http://worldoftraffic.de.ki/

 

http://www.flightsimulatorguide.com/aitraffic.htm

 

http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/howto/ai4beg.htm

 

http://www.flightsim.no/artikler/02012/

 

http://www.terra-brasilis.org/index.php?view=article&catid=39%3Atutorial&id=468%3Aai-traffic-in-fs2004&option=com_content&Itemid=339

 

http://www.farmboyzimsflightsims.com/Airport_Creation.html

 

http://64.233.183.132/search?q=cache:Bcx8BLg7W4cJ:www.avsim.com/pages/0902/aitraffic_guide/ai-traffic_guide.doc+Lee+Swordy+AFCAD+tutorial&hl=fi&ct=clnk&cd=13&gl=fi

 

http://www.flightsimulatorguide.com/ai_tfc_links.html

 

http://www.flightsim2004-fanatics.com/FlightSim/KnowledgeBase/Brandon.htm

 

http://aifs.pvdveen.net/

 

http://www.respuestasfs.com.ar/Installation%20of%20AI%20Aardvark%20Aircraft%20&%20Repaints%20with%20two%20engine%20types%20pg%201.htm  (español)

 

http://www.the-fruit-stand.com/

 

http://www.borisrepaints.com/repaints/'>http://www.borisrepaints.com/repaints/

 

http://www.borisrepaints.com/

 

http://www.simairline.net/downloads/ai_traffic/

 

http://www.calclassic.com/AIAircraft.htm

 

http://www.simviation.com/cgi-bin/syb2.cgi?section=misc&file=AI_Tutorial.zip

 

http://www.msfsgateway.com/ai.htm

 

http://www.airportdesigneditor.co.uk/

 

http://www.flightsim.cz/fsitem.php?act=show&menu=30&gr=49&lan=0&sor=3

 

http://www.avsimrus.com/f/fs2004-ai-traffic-aircrafts-48/

 

http://www.avsimrus.com/f/ai-traffic-and-afcads-fs2004-34/

 

http://www.aeromodell.uni.cc/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Pekan lista pitäs jo laittaa melkein stickyks. Varmasti moni tulee kyselemään AI liikenteestä vielä täällä ja tuon nivuskan lyö eteen niin valinnan varaa löytyy :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Pekan lista pitäs jo laittaa melkein stickyks. Varmasti moni tulee kyselemään AI liikenteestä vielä täällä ja tuon nivuskan lyö eteen niin valinnan varaa löytyy :)

 

Pysyy kysyjä ainakin pari viikkoa hiljaa kun nuo kahlaa läpi ;D

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ongelmaapukkaa.th.jpg

 

 

Mikä voi olla ongelmana kun EFHK:n reunassa on tuollainen harmaa suht iso alue ysissä? Asennettuina sceneryitä ympäri Suomea ja finnterrain, finnish photosceneries 1 ja 2. Ongelma poistuu, kun ottaa käytöstä pois nuo photosceneryt, mutta kiva se olis aidommilla maisemilla lennellä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekstuurit tuolta photoalueelta mahdollisesti puuttuu kokonaan, kuten mainitsit ongelma häviää kun poistaa photomaisemat käytöstä.

Eli veikkaisin sitä Tuusulan photomaiseman puolelta ei ole asentunut muuta kuin BGL tiedoston osuus, autogen ja tekstuurit puuttuu.

 

EFHK maisemasta tuo ei johdu. EFHK:ssa tulee vain kentän alueen photopohja tekstuuri joka näyttää kuvan perusteella toimivan normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FISD:n EFHK siis asennettuna. Mistäs tuon Tarvittavan photosceneryn saisi tuohon ladattua/siirrettyä, Fsnordicin tiedostoista ei ainakaan löytynyt "Tuusula photosceneryä", mutta ei taida sillä nimellä ollakkaan liikenteessä? Kiitos vaan kun jaksatte auttaa!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs tuokaan näyttänyt toimivan vaikka sen tuonne asensin mielestäni oikein. Luulisin kyllä itsekkin lähes varmuudella, että vika tuossa itä-helsinki photosceneryssä. Missä järjestyksessä noi muuten kuuluu olla, nyt mulla on näin: EFHK sun muut kentät, Finnish photosceneries I ja II, Finnterrain ja tämän jälkeen nuo vakioskenut.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään