Guest srantanen

Lennonsuunnittelu, kartat, paperit..

7 viestiä aiheessa

Hei,

 

Ostin Aeroworx King Air 200 koneen ja olen sillä nyt muutaman kierroksen lentänytkin. Jotkin jipot minulta on selkeästi vielä hukassa, mutta hyvältä vaikuttaa tähän asti. Nyt olisi monenmoista kysymystä, jos ainakin joihinkin saisin vastauksia. :)

 

 

1. Flight log

 

Manuaalin lopussa on kaikennäköisiä load manifest lappusia, aircraft reporting form (vaikuttaisi lokikirjalta?), flight following log ja sitten weight and balance worksheet, josta en tajua hölkäsen pöläystä (kaiken lisäksi imperialistissa yksiköissä!). Näistä tähän hätään tarpeellisin taitaa olla tuo flight following log, joten miten realistinen vs. simukäyttöön soveltuva tuo lomake on? Olisiko jokin yleismaallinen lomake kenties parempi, jos tarkoituksena on myöhemmin siirtyä isoihin matkustajakoneisiin?

 

 

2. Lennonsuunnittelu, polttoainelaskelmat, sää, notam jnejnejne.

 

Itselleni lennonsuunnittelu on aina ollut hieman harmaata aluetta, joten olisi mukava kuulla kokeneemmilta heidän omia lennonsuunnittelukäytäntöjään. Mistä reitti kannattaa hakea tai miten se rakennetaan ottaen huomioon tuulet, lentopintojen rajoitukset ja mitä kaikkea siihen liittyykään. Olen täältä foorumilta lukenut Fsbuild-ohjelmasta jolla käsittääkseni saa tehtyä lentoon liittyviä laskelmia, miten järkevä ja hyödyllinen tälläinen ohjelma on tuon King Air koneen kanssa? Onko kenties muita ohjelmia olemassa mitä voisi lennonsuunnittelussa hyödyntää?

 

 

3. Kartat

 

Olen täältä foorumilta lukenut, että ilmeisesti useammatkin simuilijat suosivat Navigraphin karttoja. Vaikka ne ei kalliita vaikutakaan olevan, niin onko niissä jotain sellaista mitä vaikkapa Finavian kartoista ei löydy, että niistä kannattaisi maksaa? Jossain ketjuissa puhuttiin siitä miten minimit on karttoihin merkattu, mutta onko muita syitä ostaa kartat (käsittääkseni ei turhan vaikeaa laskea minimejä niistä Finavian kartoistakaan?)? Tarkoituksena kuitenkin toistaiseksi lentää lähinnä tuolla King Airilla, joten karttojen käyttötarkoitus sen mukaan. Entä enroute-kartat, niistä jotain huomioitavaa?

 

 

Varmasti kaikkiin kysymyksiin löytyy jo materiaalia foorumilta, mutta ajattelin että tälläinen yhtenäinen ketju voisi olla muillekin simuilijoille hyödyksi. Olisiko mahdollista että joku ystävällinen konkari tekisi, jos ei välttämättä pelkkää lennonsuunnittelututoriaalia, mutta sellaisen kuvastoorin mihin sisältyisi enemmän tuota puolta? :)

 

 

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omista simuiluista on jo vierähtänyt hetki, mutta käytin Navigraphin karttoja. Niiden paras puoli on mielestäni helppo saatavuus ja käyttö. Käytännössä minkä tahansa merkittävän kentän kaikki kartat ovat helposti ostettavissa ja saatavissa saman ohjelman kautta. Itsellä ei riittänyt mielenkiintoa alkaa pläräämään karttoja milloin minkäkin nettisivun kautta.

 

Jos lentelee vain muutamassa maassa, Finavian kartat ovat varmasti ihan riittävät.

 

Lennonsuunnittelu on hemmetin laaja aihe, mutta simukäyttöön FSBuild on ihan pätevä, se laskee tarvittavan polttoaineen, ottaa huomioon tuulet sun muut. Jos haluaa alkaa opettelemaan lennonsuunnittelua ihan alusta alkaen, siihen löytyy netistä resursseja, hakemalla vaikka sanoilla "flight planning tutorial" tjsp.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan siis pitäytyä Finavian kartoissa ainakin toistaiseki. :)

 

Lennonsuunnittelu on hemmetin laaja aihe, mutta simukäyttöön FSBuild on ihan pätevä, se laskee tarvittavan polttoaineen, ottaa huomioon tuulet sun muut. Jos haluaa alkaa opettelemaan lennonsuunnittelua ihan alusta alkaen, siihen löytyy netistä resursseja, hakemalla vaikka sanoilla "flight planning tutorial" tjsp.

Tiedän jo esimerkiksi mitä lentoväylät, lentopisteet ja sun muut ovat, sekä miten se reitti niistä muodostuu. Itseltä kun löytyy esimerkiksi myös Level-D:n 767 ja sen saankin paikasta A paikkaan B, mutta tähän astisilla suunnitteluilla se ei ole tuntunut turhan realistiselta. Ongelma etenkin siinä, että jos haluaa ottaa kaiken huomioon mitä pitäisi, niin aikaa hurahtaa koko päivä ja lopputulos ei siltikään ole vaikuttanut kovin hyvälle.. ;D

 

Olisi tosiaan todella mukava kuulla konkarien suunnitteluun liittyvä workflow, johon ei mene koko päivää ja lopputulos on takuulla parempi mitä omani? :)

 

 

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan siis pitäytyä Finavian kartoissa ainakin toistaiseki. :)

Tiedän jo esimerkiksi mitä lentoväylät, lentopisteet ja sun muut ovat, sekä miten se reitti niistä muodostuu. Itseltä kun löytyy esimerkiksi myös Level-D:n 767 ja sen saankin paikasta A paikkaan B, mutta tähän astisilla suunnitteluilla se ei ole tuntunut turhan realistiselta. Ongelma etenkin siinä, että jos haluaa ottaa kaiken huomioon mitä pitäisi, niin aikaa hurahtaa koko päivä ja lopputulos ei siltikään ole vaikuttanut kovin hyvälle.. ;D

 

Olisi tosiaan todella mukava kuulla konkarien suunnitteluun liittyvä workflow, johon ei mene koko päivää ja lopputulos on takuulla parempi mitä omani? :)

 

Ite kaivan www.flightaware.comista reitin. Toimii ainakin USA:ssa, jossa ite lennän. Tuulitiedot reitille katson www.fltplan.comista ja täältä http://www.jeppesen.com/aviation/personal/aviation-weather.jsp# katson lisää säätietoja reitille. Toistaiseksi olen selvinnyt näillä. ASE:sta sitten katselen vielä kenttien metarit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi tosiaan todella mukava kuulla konkarien suunnitteluun liittyvä workflow, johon ei mene koko päivää ja lopputulos on takuulla parempi mitä omani? :)

 

Katsele tuolta kuvankaappausosiosta vaikka Lehtisen Henrin stooreja, hän jaksaa kyllä kuvailla erinomaisen tarkasti mitä tekee.

 

Henkilökohtaisesti simukäyttöön ovat riittäneet allaolevat, suunnilleen tässä järjestyksessä.

 

Reitti:

- routefinderista FSBuildiin syötetty reitti jossa tuulitiedot automaattisesti sääohjelmasta

- kaikki tarvittavat kartat Navigraphilta

- NOTAMit (sinällään turhia koska ei niillä ole simun kanssa mitään tekemistä..)

 

Sää

- SWC-kartta johon voi luonnostella reittiviivaansa

- lähtö- määrä -ja varakenttien metar/taf, myös reitillä olevat kentät erityisesti jos SWC antaa siihen aihetta

- SIGMET reitille

- tuulikartta, tarkistus että pitää suunnilleen paikkansa FSBuildin laskeman kanssa

-> näiden perusteella tarvittaessa reitin säätöä

 

Polttoainelaskelma

- FSBuild tekee..

 

W&B

- TOPCATilla

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään