Guest Ilves

xP, vaiko Win7, FSX, vaiko 2004?

32 viestiä aiheessa

Tuota noin!

Mulle tulee huomenna 21/7 kaveri, joka on mua jelppiny aiemminkin näissä maagisissa datori hommissa.

Tämä mun pelikoneeni on alkanut käyttäytyä järin kummallisesti ja epäilen nyt, että tän sisäkaluissa on jotakin tulehdusta.

Jos nyt menee homma siihen malliin, että olisi ehkä vaihdettava kalliita osia, niin jo varoiksi ajattelin teiltä, joilla on paljon enempi tietoa ja kokemusta tässä simupuolessa, kysyä, että:

1.  Minkälaiset olisivat parhaat sisusvärkit simuilua ajatellen?  Siis ne tärkeät muistit ja lukuoperatorvehkeet, joiden teknisiä nimiä en nyt muista. Niinkun en paljon muutakaan.

2.  Olisiko parasta, (jos jostakin löytäis), laittaa xP ja ottaa toi Win7 pois.

3.  Ottaako käyttöön FSX tämän 2004:n sijaan.

4.  Vai antaisiko olla tämä 2004 ja ajaa FSX:kin  tähän rinnalle?

Olis kiva, jos laittaisitte ehdotuxia.

Siltä varalta, jos menee vaikka kalustoa uusix.

Tällä kaverilla on ollut aijemmin oma datafirma, joten eiköhän tämäkin taas tästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota noin!

Mulle tulee huomenna 21/7 kaveri, joka on mua jelppiny aiemminkin näissä maagisissa datori hommissa.

Tämä mun pelikoneeni on alkanut käyttäytyä järin kummallisesti ja epäilen nyt, että tän sisäkaluissa on jotakin tulehdusta.

Jos nyt menee homma siihen malliin, että olisi ehkä vaihdettava kalliita osia, niin jo varoiksi ajattelin teiltä, joilla on paljon enempi tietoa ja kokemusta tässä simupuolessa, kysyä, että:

1.  Minkälaiset olisivat parhaat sisusvärkit simuilua ajatellen?  Siis ne tärkeät muistit ja lukuoperatorvehkeet, joiden teknisiä nimiä en nyt muista. Niinkun en paljon muutakaan.

Olis kiva, jos laittaisitte ehdotuxia.

Siltä varalta, jos menee vaikka kalustoa uusix.

Tällä kaverilla on ollut aijemmin oma datafirma, joten eiköhän tämäkin taas tästä.

Ehdotukseni:

1. Vähintään samanlainen, mahdollisimman tehokas tietokone kuin itselläni (näkyy allekirjoituksesta)

2. Win 7

3. ja 4. Ehdottomasti FS 2004 simun sujuvuuden (framerate) ja mahtavan lisäosavalikoiman takia.

Itsellänikin on FSX, mutta en sitä käytä juuri ollenkaan.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kalleimmat ;) mutta ihan uusinta ja kalleinta ei kannata ostaa koska hinta-laatusuhde on huono. Valinnanvaraa on paljon. Katsele viestejä tuolla "Ohjelmat ja laitteet" alueella.

Kummatkin simut toimivat ihan hyvin myös Win 7:ssa ja "huoltokin" on helppoa kunhan muistaa asentaa ne omiin kansioihinsa - ei siis sinne ohjelmakansioon, jota Wintoosa ehdottaa. Se on vaikeuksien kerjäämistä. Minä siirryin koneen ja järjestelmän vaihdossa 64-bittiseen käyttikseen, koska tulevaisuus nyt kuitenkin on sitä. Nykysimulaattoreille riittää kyllä ihan hyvin myös 32-bittinen järjestelmä. Ne kun ovat 32-bittisiä softia. Koska me "vanhukset" olemme hitaampia oppimaan uutta kuin nuoret, suosittelisin sinulle edelleen XP:tä, jos tunnet sen entuudestaan paremmin. Pelkästään FS2004:lle tai FSX:lle ei tarvita Windows 7:aa. Samoin moni hyötysofta pyörii edelleen 32-bittisessä Windowsissa - vielä kauan ennustan.

Se on ihan jokaisen oma makuasia. Yks tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas molemmista  ;D.

Minä asensin vuosi sitten uuteen koneeseen FSX:n ja ajattelin asentaa FS2004:n myöhemmin. Vielä sitä ei ole tullut asennettua ja saattaa olla etten asennakaan. FSX:ssä on monia asioita, jotka vielä puuttuvat FS2004:sta. FSX:n suurimpana puutteena pidän pienempää lisäosien tarjontaa (se ei siis ole itse ohjelman vika) kuin mitä FS2004:lle on jo pitkään ollut olemassa. Erikoisesti freeware-lisureiden (koneet ja maisemat) määrä on vähäisempi. Esimerkiksi FS2004:lle löytyvät freeware-kentät jokaiselle tärkeimmälle lentopaikalle Suomessa, mutta FSX:lle on tehty vain muutama. Harmillisesti myös Joensuu (kotikenttäni EFJO) puuttuu edelleen.

Muista kuitenkin, että FSX vaatii "raudalta" eli tietokoneelta paljon enemmän kuin FS2004. En tiedä/muista miten vanha koneesi on. Minun vuoden vanha mikroni pyörittää FSX:ää juuri ja juuri moitteetta. Pari kolme vuotta vanha kone voi olla jo liian tehoton.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS2004 XP:lle ja FS X seiskalle. 2004 :n kanssa voi säästää tekniikassakin ison summan, se pyörii kuin unelma vähän heikommallakin nykykoneella. Itse olen kasannut simut niin, että kummallekin on oma tehtävänsä tai vaihtoehtoisesti eri alueet. Esimerkiksi Suomi on vanhemmassa simusssa lähes täydellinen, X:ssä taas jotkut muut maat tai alueet on kasattu kattavammin. Molemmissa simuissa on omat suosikkikoneensa, jotka eivät käy molempiin, joten myös koneiden perusteella molempien simujen asentaminen on perusteltua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisesti voisi sanoa, että muistia ei voi olla liikaa. Mulla on pöytäkoneessa FS2004 ja abit nf7-s lankun sallimat 2 Gb muistia. Prossuna on muistaakseni AMD athlon 2600+ throughbred ytimellä. Prossu ei siis ole kauhean järeä, mutta muistit parasta mitä rahalla irtoaa. Ei pätki ollenkaan ja muutenkin toiminta on sujuvaa. Näytönohjaimena on vanhahko ATI radeon, jonka mallia en muista, mutta joku 6-vuotta vanha malli.

Muistiväylä on 333 MHz, joka on kyllä liian kapea 400 tai 800 olisi parempi ja sitä isommat vain parantavat asiaa. Siis prosessori (vanhakin) on aivan riittävän nopea, jos muut komponentit sallivat ripeän käsittelyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Itse käytän Windows XP Pro/FS2004 enkä vaihda. Tämän käyttiksen osaan ja koneeni tehot pyörittää FS2004 hyvin eikä ole ongelmia. Hyviä lisäosia edelleen saatavissa ja tyytyväinen myös maisemien laatuun. Vaimolla on Win7 läppärissä ja jouden sitä huoltamaan enkä tunne olevani sinut sen kanssa vaikka hommat saan hoidettua. Ikääkin on riittävästi kuten sinulla Esa. Ainoa ongelma saattaa olla Windows XP:n saatavuus mutta jos jostain löydät niin mieluummin XP Pro jos mahdollista.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaan hieman Esan topicia.  :) Onko Windows 7:lla ja FS9:llä joitain yhteensopivuusongelmia, joista minun olisi hyvä tietää, ennen kuin ostaisin windows 7:n? Vai kannattaisiko pysyä xp:ssä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainaan hieman Esan topicia.  :) Onko Windows 7:lla ja FS9:llä joitain yhteensopivuusongelmia, joista minun olisi hyvä tietää, ennen kuin ostaisin windows 7:n? Vai kannattaisiko pysyä xp:ssä?

En ole FS9:n osalta törmännyt yhteensopivuusongelmaan, mutta EditVoicePack FS9:lle aiheutti hieman päänvaivaa. EditVoicePack 3.1 haluaa käyttää jotain vanhempaa .NET-frameworkia jota ei löydy Win7:sta. Netistä löytyi melko helppo ohje vanhemman .NET-frameworkin asentamiseen, mutta säätöä kumminkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole FS9:n osalta törmännyt yhteensopivuusongelmaan, mutta EditVoicePack FS9:lle aiheutti hieman päänvaivaa. EditVoicePack 3.1 haluaa käyttää jotain vanhempaa .NET-frameworkia jota ei löydy Win7:sta. Netistä löytyi melko helppo ohje vanhemman .NET-frameworkin asentamiseen, mutta säätöä kumminkin.

Hyvä juttu!  :) Googlesta vain luin että joillain ihmisillä on joitain ongelmia ollut. Ajattelin vielä täältä kysäistä. Itse en EditVoicePackia sen kummemin tule tarvitsemaan, kun lennän IVAO:ssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Taisi olla lukuvirhe, näin Esa kirjoitti:

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kehitys kehittyy, itsellä w7  Professional ja fsx, hyvin pelaa, pöytäkonemalli. Tietty näyttis + muistiosasto ja prossu kannattaa mitottaa riittäviksi fsx:n sujuvaan pyörittämiseen, tosin joka puuta ja pensasta ei tarvi nähdä.

jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos pojat runsaasta osanotosta tähän mun problemaani!

Täytyypä kysäistä, olisiko tällä kaverilla varastossaan xP Pro?

Vahinko, että hän ei ymmärrä Suomea. muuten antaisin hänen lukea nämä teidän kommenttinne, mutta koitan yrittää vähän tärkeimmistä kohdista kääntää på svenska.

Katsotaan nyt, kunhan hän ilmestyy oven taakse ja kilauttaa ovikelloa.

Kertoilen lisää, sitten kun olemme hänen kanssaan tulleet johonkin päätelmää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin!

Nyt soi mobilepuhelin ja Fredrik soitti ja kertoi, ettei pääse tänään tulemaan.

Siirrettiin homma lauantaille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla FS9 ja FSX pyörivät WIN7:ssa sulassa sovussa keskenään, ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kunhan muisti olla asentamatta simuja tietokoneen ehdottamaan sijaintiin ja poisti UAC:n käytöstä  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä!

Tuleepa tässä, kun alkaa olla jo vanha ja höperö, mieleen semmoinenkin sia, että jos nyt tulee se Win xP:n asennus tähän, niin tyhjeneekö koko simu koneista ja maisemista?

Eli pitääkö kaikki aloittaa taas alusta?

SMS:äsin sille Fredrikille ja kysyin sitä xP ohjelmaa ja hän vastasi, että sitä on enää aika vaikea mistään liikkeestä ostaa, mutta lupasi fixata sen kuitenkin.

Niin, että:

"Aika aikaa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin" 

Tämä Sulangon Esa-poika ei enää oikein tahdo pysyä vauhdissa mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Minun mielestäni täytyy/kannattaa mutta varmista joltain viisaammalta ennen kun teette mitään. Kannattaisi tätä asiaa myös kysyä tuolta ohjelmat/laitteen osiosta. Kyllähän nuo kaverit sanovat että FS2004 pyörii hyvin Win7 kunhan ottaa huomioon nuo ohjeet mitä he ovat kirjoittaneet. Eihän siinä sitten muuta kuin opiskella tuon Win7 käyttöä ja ehkä tuo sinun kaverisi Fredrik voi sinua vähän avittaa. Tärkeintähän on tietää mitä tekee joe ei ole varma niin kysyy ensin neuvoja ja ei kai tuo Win7 ihan mahdoton ole oppia käyttämään kunnolla.

Itse en ole viitsinyt ruveta vielä opiskelemaan Win7 kun ei ole tarvista mutta varmaan sekin aika vielä tulee sitten loppuu simuilu.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Win 7:ssä voi valita työpöytäteemaksi "Classic" ja tehdä joitakin muita pieniä asetuksia jolloin se muistuttaa yllättävän paljon Win XP:tä. Jos FS2004/FSX asennuksesta Win 7 koneeseen puhutaan, niin paras vaihtoehto on asentaa simu kokonaan omalle osiolle (esim. D:\FSX).

Mitä tulee tuohon ketjun aloittajan kysymykseen, niin Win 7 + FSX.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvää huomenta pojat/likat!

Eilen 23/7 pistäytyi se mun täkäläinen dataguru Fredrik moikkaamassa ja katsomassa tätä mun data-alennustilaani.

Yritimme saada printterin toimimaan tässä mun laptopissani, kun se ei toiminut tossa mun HP Pavillion Elite HPE koneellani.

Lakkasi yht'äkkiä toimimasta.

Tarkoituxenani olisi ottaa tämä laptoppini (Packard Bell) vallan konttorikoneexi ja toi HP sitten simukoneexi.

Taistelimme asian kimpussa tovin ja Fredrik tutki printteriä ( Canon PIXMA MP600) sisältä, mutta ei nähnyt mitään kummallista.

Printtaus yrityksenä oli vain printterin näytölle tuleva texti:  "Tulostuspään tyyppi on väärä. Asenna oikea tulostuspää".

Tämä tietääpi sitä, että menen varmaankin maanantaina Clas Ohlson nimiseen sekatavara kauppaan, josta tämän nykyisenkin aikoinaan taisin ostaa.

Siellä näkyy olevan (katalogin mukaan) Canon PIXMA MX340 á 999:- sek.

No sitten tosta simukoneestani hän oli sitä mieltä, että se on senverran uusi, sisältäen jo alumperin Win7:n, että se ehkä ei hyväxsykään siihen ladattavaa xP ohjelmaa, mutta sitä voi ehkä siltikin vähän söhiä, niin että se toimisi kuitenkin vähän samoin, kun xP.

Päätimme jättää asian virumaan siksi aikaa, kunnes se mun suomen reissuni (4/8 --- 18/8) lähestyy ja otamme asian uudelleen käsiteltäväxsi siten, että hän veisi kotiinsa ton simukoneen ja kollaisi sen mahdollisuudet sen xP:n suhteen.

Jos se ei onnistu, niin ehkäpä sisäkalujen parantelukin saattaisi tulla kyseeseen.

No oikein mukavaa elonjatkoa teille kaikille.

M.V.H:

Esa Sulanko.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Nyt minullakin lähenee koneen päivitys ja uuteen tulee Win 7. Niin luinko oikein että sitä ei kannata asentaa sinne default asennus paikkaan vai?

Robert

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Nyt minullakin lähenee koneen päivitys ja uuteen tulee Win 7. Niin luinko oikein että sitä ei kannata asentaa sinne default asennus paikkaan vai?

Robert

Siis FSX omalle osiolle, esim. D:\FSX tai E:\FSX tai F:\FSX

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Robert

Vaikka Windows 7 ei enää olekaan yhtä "pihi" kuin Vista, on silläkin oletuksena paljon rajoituksia järjestelmälevylle C: kirjoituksen suhteen - erikoisesti ohjelmakansioihin Program....

Tästä syystä sellaiset ohjelmat kuten lentosimulaattorit, joihin tulee lisättyä koneita, maisemia ja muita osia, kannattaa asentaa kokonaan eri levyosiolle (esimerkiksi D:) missä ei ole vastaavia kirjoitusrajoituksia kuin C:llä. Sellaisissa työkaluohjelmissa kuten esimerkiksi MS Word tätä ongelmaa ei ole, sillä itse ohjelmaa harvoin tarvitsee muokata ja tekstit tallennetaan jo oletuksena käyttäjän omiin kansioihin (minne ei ole kirjoitusrajoituksia).

Minulla järjestelmän asennuksen yhteydessä levy jaettiin osioihin C: ja D: (paljon suurempi kuin C:) ja C:lle tulevat vain järjestelmätiedot ja muu sellainen, jota ei tarvitse jälkikäteen editoida. D:lle menevät sitten mm. kaikki lentosimulaattorit. Näin homma toimii ihan yhtä hyvin kuin XP:ssäkin. Simulaattorilisureiden asennusohjelmein kanssa vain pitää olla tarkkana, sillä jotkut ehdottavat oletuksena simukansioksi C:\Program files... jonne simua siis EI pidä asentaa (voihan sen toki asentaa, mutta sitten tulee hankaluuksia kaikkien muutosten kanssa).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jospa minäkin!

Mulla siis on kyseessä kone, nimeltään HP Pavillion Elite HPE, joka sisältää Win7 systemin.

Siinä on yksi kahtia jaettu kovalevy. HP (C:) 1,25 Tt vapaana / 1,35 Tt, sekä FACTORY_IMAGE (D:) 1,64 Gt vapaana / 11,5 Gt

Lisäksi on WD My passport (F:) 201 Gt vapaana / 232 Gt

Ja vielä DVD-RW-asema (E:)

Tämmöiset olis mulla tarjolla, niin että mihinkäs omalle levylleen tässä sitä FSX:ää sitten tyrkyttäis?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään