Rolf Niemi

Helikopterista asiaa

17 viestiä aiheessa

Näillä vehkeillä lentäminen ei sitten ihan helppoa olekkaan. No ilmaan pääsy ja koneen hallinta ilmassa on vielä suhteellisen helppoa, mutta laskeutuminen juuri haluttuun pisteeseen onkin jo vähän haastavampi toimenpide. Siihen ei tietenkään auta kuin harjoittelu. Nyt kysyisinkin, että mikä maksullinen FSX-kopteri olisi markkinoiden paras siviilipuolella? Ohjaamo mahdollisimman toimiva kaikkine nippeleineen ja lentomallinus kohdallaan. SimMarketin tiedän kuin myös Aerosoftin, mutta onko muita, josta etsiä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En varsinaiseen kyssäriin osaa vastata FS9-ihmisenä, mutta yksi juttu joka kannattaa tarkistaa hekoilun makuun päästyäsi on HTR. Tuo huomattavasti realistisemmat fysiikat kopterin ajamiseen (näin väitän vaikken kopteria ole koskaan elävässä elämässä lentänytkään ;D), huono puoli vain on, ettei noita profiileita löydy joka kopterille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En varsinaiseen kyssäriin osaa vastata FS9-ihmisenä, mutta yksi juttu joka kannattaa tarkistaa hekoilun makuun päästyäsi on HTR. Tuo huomattavasti realistisemmat fysiikat kopterin ajamiseen (näin väitän vaikken kopteria ole koskaan elävässä elämässä lentänytkään ;D), huono puoli vain on, ettei noita profiileita löydy joka kopterille.

Kiitos - mielenkiintoinen sivu. Täytyy tutustua tarkemmin. Realismi kiinnostaa aina ja olen huomannut pientä omituista hekon käyttäytymistä tietyissä tilanteissa. Olen laittanut sen osaamattomuuteni piikkiin. Tutkaillaan profiileita ja hankitaan siihen sopiva härveli - näin kai se menee...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa-a. sanoin jo taannoin, että noiden realismilisurien jälkeen ne kopterit eivät enää edes pääse ilmaan ilman kaputtia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mä olen fsx:n defuilla lennelly aika paljon ja Bellillä eniten. Sen lentäminen ja varsinkin laskeutuminen esim talon katolle tai oljynporauslautan padille on ihan tarpeeksi haastavaa. Onnistuu kyllä, mutta jos lisurin jälkeen tulee kunnon realismit kehiin niin saattaa mielenkiinto tyssätä ennenkun taidot karttuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, mä olen fsx:n defuilla lennelly aika paljon ja Bellillä eniten. Sen lentäminen ja varsinkin laskeutuminen esim talon katolle tai oljynporauslautan padille on ihan tarpeeksi haastavaa. Onnistuu kyllä, mutta jos lisurin jälkeen tulee kunnon realismit kehiin niin saattaa mielenkiinto tyssätä ennenkun taidot karttuu.

No joo - minulla on pari ostettua kopteria joiden hallinta poikkeaa defaulteista jonkin verran. Olen yrittänyt harjoitella tuota laskeutumista nyt FSX:n omalla Bell 206:lla. Ongelma on, että laskeutuminen sujuu hallitusti aina noin 50:neen jalkaan, mutta sitten vauhtii kiihtyy ja kopteri tulee rysähtäen alas. Näin 7/10:stä kerrasta. Simuloidaanko tuossa sitten ilmavirtaa, joka kimpoaa takaisin ylöspäin muuttaen samalla kopterin käyttäytymistä - en tiedä. Videoita on katsottu läjäpäin, mutta harvassa on ne pätkät, joista näkisi kunnolla ohjaamotyöskentelyä sen kaikissa vaiheissa. Homma vaatii kolmen erillisen hallintalaitteen yhteen sovittamista: Collective, ohjainsauva ja polkimet (roottori) ja tässä kohtaa puska-pilotti on vähän ihmeissään. Tuon Collectiven oikea käyttö olisi luultavasti avainsana...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma on, että laskeutuminen sujuu hallitusti aina noin 50:neen jalkaan, mutta sitten vauhtii kiihtyy ja kopteri tulee rysähtäen alas. Näin 7/10:stä kerrasta. Simuloidaanko tuossa sitten ilmavirtaa, joka kimpoaa takaisin ylöspäin muuttaen samalla kopterin käyttäytymistä - en tiedä.

Maavaikutus sinällään vähän pienentää tehontarvetta oikeilla koneilla. Esim. ec 135 "pomppaa" ylöspäin tulteassa maavaikutukseen laskussa jos kollektiiviin ei koske.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maavaikutus sinällään vähän pienentää tehontarvetta oikeilla koneilla. Esim. ec 135 "pomppaa" ylöspäin tulteassa maavaikutukseen laskussa jos kollektiiviin ei koske.

Aivan - loogiselta kuulostaa. Peruskysymys, joka on alkanut askarruttamaan mieltäni. Kollektiivissä on kahvat, joista säädellään kierroslukuja - pidetäänkö ne 100%:ssa myös laskeutumisvaiheen aikana?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos realismia haluaa, niin kannattaa tutustua myös Dodosimin tuotteisiin.

www.dodosim.com

No minä tein yöllä ratkaisun ja ostin tuon Dodon 206:sen - kehuttiin lukuisilla foorumeilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan - loogiselta kuulostaa. Peruskysymys, joka on alkanut askarruttamaan mieltäni. Kollektiivissä on kahvat, joista säädellään kierroslukuja - pidetäänkö ne 100%:ssa myös laskeutumisvaiheen aikana?

Nyt puhun asiasta josta en pane päätäni pölkylle, mutta siltikin...

Kollektiivissa oleva / t kahva on tosiaan kaasukahva jolla säädellään moottorin kierroslukua ja sen avulla pidetään roottorin kierrosluku sopivana. Nykyisissä koneissa pääsääntöisesti löytyy kuvernööri tai fadec jonka tehtävänä on huolehtia näistä säädöistä ( voi hyvin yksinkertaistettuna mieltää auton vakionopeussäätimeen) jollain siis kuskin ei tarvitse huolehtia roottori / moottorin pyörintä nopeuksista.

Esim. 135:ssa ei normaalitoiminnassa käytetä kaasukahvoja koskaan, ne ovat aina asennossa N(neutral) ja fadec hoitaa työnsä käynnistyksestä sammutukseen.

Miten tämä on fsx maailmassa toteutettu onkin varmaan toinen juttu, mutta ulkomuistista esim. defu 206 jossa on siis kuvernööri, niin minulla kollektiivi on kaasukahvassa ja sen liikuttelu näkyy torque (vääntö/teho?) mittarissa, moottorikierrokset N1 pysyvät koko ajan siellä 100% tuntumassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt puhun asiasta josta en pane päätäni pölkylle, mutta siltikin...

Kollektiivissa oleva / t kahva on tosiaan kaasukahva jolla säädellään moottorin kierroslukua ja sen avulla pidetään roottorin kierrosluku sopivana. Nykyisissä koneissa pääsääntöisesti löytyy kuvernööri tai fadec jonka tehtävänä on huolehtia näistä säädöistä ( voi hyvin yksinkertaistettuna mieltää auton vakionopeussäätimeen) jollain siis kuskin ei tarvitse huolehtia roottori / moottorin pyörintä nopeuksista.

Esim. 135:ssa ei normaalitoiminnassa käytetä kaasukahvoja koskaan, ne ovat aina asennossa N(neutral) ja fadec hoitaa työnsä käynnistyksestä sammutukseen.

Miten tämä on fsx maailmassa toteutettu onkin varmaan toinen juttu, mutta ulkomuistista esim. defu 206 jossa on siis kuvernööri, niin minulla kollektiivi on kaasukahvassa ja sen liikuttelu näkyy torque (vääntö/teho?) mittarissa, moottorikierrokset N1 pysyvät koko ajan siellä 100% tuntumassa.

Minä kiitän - voit varmasti tässä tapauksessa laittaa pääsi pölkylle eikä sitä kukaan katkaise  ;D Alan pikkuhiljaa ymmärtämään hekon sielunmaailmaa. Vielä kun kertoisit vähän tarkemmin tuosta kuvernöörin toiminnasta noin kansanomaisesti. Dodossa tuli aika hyvä manuaali, jota olen nyt tutkiskellut ja mikä parasta, siinä voi valita vaikeusasteen pilotin kykyjen mukaan - minun tapauksessani tietenkin 1:nen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://en.wikipedia.org/wiki/Governor_%28device%29

En nyt mitään parempaakaan löytänyt, mutta siis laite joka yrittää pitää roottorin kierrokset vakiona.

Jos kuski kiskoo kollektiivia ylöspäin roottorin vastus lisääntyy ja kierrokset lähtevät laskemaan, tämä pitää korjata ottamalla koneesta lisää tehoa. Ja tässä tapauksessa kuvernööri hoitaa hommat. Helikopterin tehontarve käyrä on U:n muotoinen jolloin eniten tehoa tarvitaan 0 nopeudessa ja max nopeudessa. Näin rajusti yleistäen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://en.wikipedia.org/wiki/Governor_%28device%29

En nyt mitään parempaakaan löytänyt, mutta siis laite joka yrittää pitää roottorin kierrokset vakiona.

Jos kuski kiskoo kollektiivia ylöspäin roottorin vastus lisääntyy ja kierrokset lähtevät laskemaan, tämä pitää korjata ottamalla koneesta lisää tehoa. Ja tässä tapauksessa kuvernööri hoitaa hommat. Helikopterin tehontarve käyrä on U:n muotoinen jolloin eniten tehoa tarvitaan 0 nopeudessa ja max nopeudessa. Näin rajusti yleistäen.

Selvääkin selvempi asia nyt kun sen kerroit. Kiitän sinua kaikesta infosta, jota olet antanut. Pitäisi kaiketi hommata tuo Saitekin tikku joskus tulevaisuudessa. Nyt on käytössä Sidewinderin vanha, mutta monella tapaa toimiva laite.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta simussa ei tuota maavaikutusta ole oikein osattu mallintaa, tuolla HTRllä esimerkiksi leijunta sujuu paljon helpommin vaikkapa robbarilla kun kone pysyy maavaikutuksessa helpommin (= realistisemmin?)

Koko helikopterihomman ehkä tärkeimpiä juttuja on oppia kunnolla juurikin tuo leijunta. Se auttaa myös tuossa laskeutumisessa, tilanne on hyvä "rauhoittaa" ja leijuttaa kopteria paikallaan vaikka sekunti tai pari jonka jälkeen asettautua maahan pehmeästi (simussa tuo on tehtävä todella tarkasti varsinkin jos meinaat laskeutua esim. asematasolle/kiitotielle etkä vaikka maastoon, pompun mahdollisuus on suuri  ;D). Useimmin laskeutumista "pääsee" harvoin tekemään suoraan laskupaikalle, usein joutuu laskeutumaan vaikkapa kiitotielle ja sen jälkeen ilmarullaamaan seisontapaikalle jonnekin asematasolle.

Tässä parit "kootut palat" hyvistä saiteista joilta ainakin itse olen hekojuttuja ammentanut jonkin verran:

- http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/poh/

- http://www.dynamicflight.com/flight_maneuvers/

- http://www.copters.com/pilot/maneuvers.html

Osa jutuista on melkein samoja, mutta kannattaa ainakin vilaista joka saittia niin varmasti nappaat jotain myös konkreettisemmin lentämiseen liittyvää. Ensimmäinen saitti lienee jostakin X-planen käsikirjasta, siellä on myös hyviä harjoitustehtäviä eri juttuihin liittyen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitän Otto! Tutustun noihin vähän myöhemmin. Nyt yritä katsella Klistkon matsia, joka näkyy vähän huonosti. Taikasana tuohon magictv.co jos jotain kiinnostaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään