O-P Pietila

PIK-5b, OH-PAY purjelentosimulaattori (kuvat päivitetty 17.10.2012)

95 viestiä aiheessa

Ajattelin avata uuden otsikon tänään käyntiin polkaistulle purjelentokone-projektille. Alla muutama kuva tulevan simulaattorin rungosta:

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%2520-%2520OH-PAY/

 

Ohjelmistot ja elektroniikat on pitkälle speksattu Vaasan projektin mukaan:

 

USB kortti : http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/

 

10" mittariston LCD-näyttö: http://www.tridentdisplays.fi/

(alkuperäisestä mittaristosta otetaan talteen mittarien lasit ja kehykset. Varsinaiset mittaritaulut mallinnetaan softana vastaamaan alkuperäisiä.

 

Mittariston yhtenä vaihtoehtona on Simmeters mittaristo: http://www.simmeters.com

 

Painonapit yms:

JoyToKey: http://www.electracode.com/4/joy2key/JoyToKey%20English%20Version.htm

 

Simulaattorin ohjelmistona toimii SilentWings simulaattori Suomen maisemapaketeilla: http://www.silentwings.no

 

Runko katkaistaan ohjaamon takaa, maalataan / puhdistetaan tarvittaessa sisäpuolelta.

 

Maisemanäytöksi tulee joko nokalle kiinnitettävä LCD-näyttö tai yksi tykki.

Pään kääntymistä simuloimaan hankitaan TrackIR laite: http://www.naturalpoint.com/trackir/

 

Suunnitelma varmasti elää ja muuttuu matkan varrella, mutta tässä joitan ensimmäisiä pohdintoja. Ohjaamon kuomu tod. näk. uusitaan, koska se ei ole mahdottoman vaikea rakentaa uudelleen.

 

Osaisiko kukaan kertoa mitkä kaksi mittaria paneelin vasemmalta puolelta nopeus- ja korkeusmittarin lisäksi puuttuvat? Variometri, kompassi, keinohorisontti, tms.?

Ajan patinaa tässä projektissa riittää. Lentomalli pystytään kuulemma melko helposti mallintamaan Silent Wings -ohjelmaan. Löysinkin jo seuraavia suoritusarvoja:

 

General characteristics:

 

    Crew: One pilot

    Length: 6.4 m (21 ft 0 in)

    Wingspan: 12.40 m (40 ft 8 in)

    Empty weight: 124 kg (273 lb)

    Gross weight: 210 kg (462 lb)

 

Performance:

 

    Maximum speed: 150 km/h (93 mph)

    Maximum glide ratio: 18:1

 

Koneen ohjaamossa on lisäksi ilmanopeuksille oma metallinen muistitaulukko.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vintage purjekonesimu  :thmbup: näitä ei varmasti ole maailmalla montaa kappaletta!

 

Osaisiko kukaan kertoa mitkä kaksi mittaria paneelin vasemmalta puolelta nopeus- ja korkeusmittarin lisäksi puuttuvat? Variometri, kompassi, keinohorisontti, tms.?

 

Kaivoin kirjahyllyn uumenista esiin Pik-5:n englanninkielisen myyntiesitteen (!) vuodelta 1948. Se sanoo mittareiden osalta: ...normal instruments being an air speed indicator, altimeter, rate of climb indicator, turn and bank indicator and compass.

 

Tuossa kirjasessa on paljon muutakin mielenkiintoista tietoa koneesta, voin skannailla tuon teille jossain välissä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vintage purjekonesimu  :thmbup: näitä ei varmasti ole maailmalla montaa kappaletta!

 

Kaivoin kirjahyllyn uumenista esiin Pik-5:n englanninkielisen myyntiesitteen (!) vuodelta 1948. Se sanoo mittareiden osalta: ...normal instruments being an air speed indicator, altimeter, rate of climb indicator, turn and bank indicator and compass.

 

Tuossa kirjasessa on paljon muutakin mielenkiintoista tietoa koneesta, voin skannailla tuon teille jossain välissä.

Juha

Juha, näistä perusmittarien kuvista, suoritusarvoista, yms. olisi apua projektin suunnittelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simmeter web-sivu (http://www.simmeters.com/) näyttää olevan alhaalla /vaiheessa. Onko kenelläkään tietoa puljun kohtalosta?

 

Muussa tapauksessa pitää miettiä eri mittarivaihtoehtoa.  :-\

 

tässä muuten nopea amatööri-testivideo Silent Wings-demolla (peliohjaimen rudder-täysin 'vasemmalle' asennossa)  :)

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%2520-%2520OH-PAY/MVI_0924.MOV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha, näistä perusmittarien kuvista, suoritusarvoista, yms. olisi apua projektin suunnittelussa.

 

Esite pitäisi löytyä sähköpostista!

Ja lukemiseksi suosittelen Jukka raunion Lentäjän näkökulma kirjasarjan osaa 3 Pik-sarjan lentokoneet. Kirjassa käydään vitosen lisäksi läpi kaikki muutkin Pik-koneet. Ja fiilikseen pääsemiseksi kannattaa ehdottomasti lukea Pentti "Jänö" Kaukosen kirja Irti! Se on loistava kuvaus 1940- ja 1950-lukujen Jämistä ja tuon ajan purjelentämisestä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon postista. Näytti saapuneen. (EDIT: erittäin hieno esite ja paljon hyödyllistä tietoa).  :)

 

Löytyvätkö yllä mainitsemasi kirjat museolta vai pitääkö tilata muualta?

 

t. OP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpaakaan kirjaa ei taida olla museolla myynnissä (Lentäjän näkölkulmasta en ole ihan varma), Kaukosen kirja ainakin on sen verran vanha, että on divarikamaa. Mutta nopealla googlettamisella kumpaakin kirjaa näyttää löytyvän nettidivareista...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentokoneessa seuratuimmat mittarit ovat variometri ja villalanka. Pohdiskelin joskus 'oikean' villalankamittarin tekemistä kahdella puhaltimella jotka puhaltavat hieman viistosti kummaltakin puolelta lankaa. Villalanka reagoi jos ilmavirta ei ole tarkasti rungon pituusakselin suuntainen. Tämmöistä tietoa ei taida saada simuista ulos? Kuula kertoo yhtä lailla epäpuhtaasta lentämisestä. Onko tilanteita joissa kuula ja villalanka indikoisivat eri tavalla (paisi että villalanka on kuulaa herkempi ja liike on vastakkaiseen suuntaan)?

 

Riipuen purjelkoneen rungon muodoista villalankaan puhaltavien suuttimien sijoitus voi olla kovinkin haasteellista jos niitä ei haluta pilotin näkökenttään. PIK-5:n tapauksessa kuomun etupleksin voisi tehdä kahdesta päälekkäisestä kerroksesta niin että pleksien väliin jäisi noin 3 mm:n rako. Villalanka teipattaisiin tuohon välitilaan ja samalla ilmavirran puhalluksen toteutus tulisi astetta helpommaksi. Puhalluksen ohjauksen voisi toteuttaa vaikkapa käyttämällä SinKitsin kuulamittaria siten, että kuulan sijasta servo liikuttaisi puhalluksen suuntaa ohjaavaa läppämekanismia.

 

Vanhemmista purjekoneista (ennen lasikuituaikaa) mieleeni on jäänyt se miten vetoisia paikkoja ne ovat. Realismia tavoiteltaessa simuun pitää ehdottomasti asentaa ilmanopeuden mukaan säätyvä tuuletuspuhallin. Toinen muistikuva liittyy siihen miten ilmanopeuden aisti ihan korvakuulolta jostakin 60 km/h nopeudesta ylöspäin. Kuomun aerodynamiikka on tuossa PIK-5:n kuomussa sellainen, että suhina on ihan varmasti ollut melkoinen jos vähänkään lisää vauhtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo villalankajuttu on sellainen mitä ei taas olla kotiohjaamojen osalta otettu Silent Wings:ssä huomioon.

ts. jos poistat virtuaaliohjaamon, lähtee ruudulta myös lanka. Mekaanisesti tuota tuskin kannattaa lähteä toteuttamaan.

Taidan laittaa kehitysehdotuksen Silent Wings-poppoolle.

 

Nuo ilmanopeuden vaihtelut kuuluvat kyllä ihan hyvin kaiuttimista, joten ohjaamoon pitää vain lisätä sopivaan paikkaan pienet kaiuttimet kuskin korvien lähelle.

Tuollaisen puhaltimen voisi kenties sijoittaa polkimien taakse ja puhallusnopeus muuttuisi nopeuden mukaan. Lähetän tästäkin kyselyn SW-tiimille.

(Silent Wings-forumia on spämmätty joten tunnukset piti tiedustella ylläpidosta eilen itse sähköpostitse).

 

Sitten hyviä uutisia: Vaikka Simmeters-valmistajan sivu on alhaalla, sain heidän support-sähköpostinsa kautta tänään sähköpostia:

 

"Hello Mr. Olli,

 

No problem to purchase products on the web.

 

What kind of products are you interested to do the simulator ?

 

Now we are finishing the development of mechanical instruments, also will have

instruments for gliding, in a few days will come to RTM on the website.

 

Also can offer complete TFT panel solutions to fit your needs of cockpit size, etc.

 

Best Regards,

Mike

SimMeters Web Sales Dept.

sales@simmeters.com

http://www.simmeters.com"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuomu oli sitten itsestään halkeillut niin pahasti, että kun nostin sen pois paikaltaan kuului snap crackle pop  :thmbdn:.

 

Eli uusi pitää tehdä. Ei kestänyt 60-luvun "pleksi".  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, hommat etenee ohjelmistopuolella. Silent Wings taipuu uskomattoman hienosti lentomallin ja koneen muokkaukseen jopa

tavalliselle pulliaiselle, kuten allekirjoittanut. Yhden illan tutkiskelulla löytyi jo kaikki tarvittava tieto ohjaamon eri osien poistamiseksi

ja lentomallin muuttamiseksi PIK-5b:n modeliin.

 

Lisäksi tosiaan tuo purjekoneen nokalla näkyvä 'villalanka' saadaan jäämään ainoana elementtinä ohjelmassa näkyviin. Jopa langan pituutta ja liikerataa voi muuttaa :)

 

Alla vastaus Norjasta:

 

"To make the cockpit like you wanted it, you can use the "GngModeler".

 

Program to delete parts of the aircraft model. In your case you probably

just need the wings, if anything at all. Unfortunately the simulator

doesn't work without a graphics model for the cockpit, but the cockpit

model may be anything you like, even something that doesn't show :-)

 

To have only the yaw string in the cockpit you can make an instrument

panel file that only contains the yaw string instrument. (See the

panel.dat file in the aircraft folder).

 

Hope this helps to get you started"

 

Lisäksi Silent Wings käyttöliittymästä on todella helppo poistaa kaikki turhat koneet, vaihtaa kuvat, yms. tietyn yksittäisen kotiohjaamon tarpeisiin.

Näin alkuvalikkoihin saa ladattua tietyn konetyypin kuvia slideshow:na, yms. persoonallista.  :thmbup:

 

Jarille ja Vaasaan vielä kiitokset erittäin hienoista Googlemaps-pohjaisista kartta-sceneryistä. Erityisesti Menkijärvi näytti huikean hienolta.  :)

 

//OP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asentelin tänään Silent Wings GngModeler-ohjelman. Tällä näppärällä pikkuohjelmalla pääsee käsiksi simulaattorin konemallien ulkomodeliin

ja myös virtual cockpit-näkymään. Pienen opiskelun jälkeen alkoikin armoton delete-napin sarjatuli, kun muokkaamani purjekoneen hytti ja ulkonäkymä saivat kyytiä.

Jäljelle jäi nokalle pelkkä villalanka (yaw indicator). Ulkomodelin poistin myös kokonaan, koska se oli modernin purjekoneen malli. GngModeler-ohjelmalla voi tuoda myös

FS2004:sta konemalleja Silent Wings-ohjelmaan - kätevää.  :)

 

Tässä kuvaa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lyhyt video:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b+-+OH-PAY/yaw_indicator.MOV

 

Pahoittelut kuvien ja videon laadusta. Nappasin ne nopeasti digipokkarilla, kun simu-ohjelmassa ei print screen toimi.  :P

 

Myös lentomallin kanssa on jo päästy alkuun. Max. speed napsauttaa siivet mukavasti irti, jne. Sakkausnopeuden kanssa vielä hieman hakemista.

Lähteinä käytän wikipediaa ja PIK-5 Cumulus myyntiesitteen suoritusarvotaulukkoja. Erittäin koukuttavaa hommaa ja muokkaus tapahtuu suoraan notepad-tiedostoista.

 

Huomenna saan käsiini Juhan suositteleman Jukka Raunion 'Lentäjän näkökulma osa 3, Pik-sarjan lentokoneet' -kirjan. Tässä on pikivitosesta lisää tietoa.

Lisäksi ajattelin käydä MIK-reissun yhteydessä naapurissa, PIK:n kerholla.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tässä lähipäivinä pohdiskellut rungon perän katkaisua ja siihen liittyviä toimenpiteitä.

 

Haluaisin säilyttää koneen mekaanisen ohjaintunnon (ei otettu huomioon ilmannopeuden muutoksia tms.) mahdollisimman alkuperäisenä.

 

Yksi ajatus olisi katkaista perä, mutta säilyttää kehräpyörät ja vaijerit niin, että uusi kiinnitys näille tulisi korkeusperäsimen mekaniikoilla

suoraan ohjaamon taakse.

 

Elintarvikevaakaa käyttäen voisi irroituksen jälkeen punnita korkeusperäsimen siivekkeiden kokonaispainon ja laittaa lyhennetyn perän mekaniikkojen

jatkoksi pienen punnuksen mikä vastaa alkuperäisen perän siivekkeiden yhteispainoa.

 

Näin tuo ohjaintunto vastaisi mahdollisesti hyvin alkuperäistä mekaanista tuntoa.

 

Trimmiä tms. hienouksia tässä ei onneksi ole.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

alustavaa ohjaamosuunnitelmaa:

[ attachment removed / expired ]

 

- lattian verhous harmaalla teollisuusmatolla (johdot mittareilta ja ohjainakseleilta saadaan näin teipattua ja piiloon maton alle).

- kantapäiden alle ajattelin leikata alumiinista liukulevyt vaikka tuo ei ehkä olekaan ajanmukainen tapa. Pitkällä välillä pysyy näin parempana:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction%20of%20the%20fuselage%2C%20September%202006%20-%20March%20%202011/105.JPG/full

 

Lattian tukipuut ja matto mahdollisimman samalla sävyllä niin muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Sisäseinät vähän vaaleammalla harmaalla.

 

ohjaamon opastekyltit kaiverran tuttuun tapaan suutarilla:

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään testasin nopeasti 'testipenkissä'  ;) miten polkimet tässä pelissä ovat aikanaan toimineet.

Hyvin näytti 10min räpellyksen kanssa selviävän tuo alkuperäinen systeemi:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b+-+OH-PAY/rudder+pedals+test.MOV

 

Poljinten takana on jouset ja vaijereiden ollessa kireällä keskittävät ainakin testin mukaan toisensa:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%20-%20OH-PAY/DSC00949.JPG/full

 

Tässä on muuten kotiohjaamon rakentajalle ihan hyvä ja varmatoiminen rudder-konstruktio.   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava operaatio on täysin hapertuneen kuomun kasaus, haljenneiden osien yhteen teippaus ja mallin piirtäminen uutta kuomua varten:

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/PIK-5b%20-%20OH-PAY/IMG_1106.JPG/full

 

Kuomu koostuu kolmesta osasta, eli suorista alumiinikehikkoon kiinnitetyistä sivuista ja taivutetusta yläpalasta.

Sivut on helppo valmistaa vaikka ihan kotioloissa, mutta pitää vielä erikseen miettiä miten kuomun kahteen eri suuntaan taivutettu yläosa tehdään.

 

Tässä kuvassa näkyy edellä mainittu kuomun yläosa hyvin:

http://oldtimer.nettisivu.org/files/2011/06/of008.jpg

 

Kuvassa olevassa kuomussa on myös sivuosiin pop-niitattu vaneria plexin päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pikkuisen tinkii autenttisuudesta, niin puuilo tarjoaa tällaista vaihtoehtoa. Ei ole ainakaan hinnalla pilattu. Tarvitsee vain todella hienon sahan, jotta saumasta tulee siisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan tuon saumata silikoniliimalla tms kuten akvaarioiden lasin? Tai sitten vaan tekee tosi kapean listan siihen mihin popniittaa pleksin kiinni, sauma siinä näkyy lentäjän vinkkelistä joka tapauksessa.

 

Tuo IOCARDS / SIOC ja UDP tuntui googlesta löytävän jotain mielenkiintoisia LockOn-kombattisimulinkkejä, joten aiheessa saattaa olla tongittavaa..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä vinkeistä!  :)

 

Sain muutama päivä sitten puhelimitse kiinni Jukka Pikkusaaren joka on vastannut Oldtimer Finland:n PIK-5:n entisöinnistä.

 

Häneltä löytyy vielä kuomun tekemiseen valmis muotti jonka käyn noutamassa huomenna Jämiltä. Samalla pääsee ottamaan kylmiä

tyyppejä vielä lentävistä koneista ja selvittämään esim. minkälaisia jousia yms. sauvan realistinen toteutus vaatii. Sen verran on jo selvinnyt,

että siivekkeiden ja peräsimen paino riittää keskittämään poikkeutetun ohjainsauvan jopa koneen ollessa maassa ja pysähdyksissä.

ts. jonkinlaista jousivoimaa tarvitaan, että sauva palautuu keskiasentoon.

 

Pikkusaari kertoi, että hän oli tehnyt kuomun entisöinnin seuraavasti:

- kuomun suorat sivuosat (2kpl): 2mm polykarbonaatti-levyä.

- kuomun kaareva ja kantattu pääliosa: 2mm akryyliä. Taivutus tarkoitus varten rakennetussa muotissa ja kanttien tekeminen kuumailmapuhaltimella ja tongeilla, kohta kerrallaan.

- osien niittaus tavallisten pop-niittien sijaan pehmeämmillä ja kevyemmillä alumiininiiteillä. Eivät myöskään halkaise akryylilevyä niin herkästi.

 

Yleisesti Jukka mainitsi vielä, että polykarbonaattilevy on materiaalina paljon anteeksiantavampaa kuin akryyli. ts. voi kolhia, porata surutta reikiä, jne.

Akryylilevy, eli perinteinen pleksi taas halkeaa pienestäkin kolhusta ja poraamisen kanssa saa olla tarkkana.

 

Olenkin nyt miettinyt, että sivut tekisin Jukan ohjeen mukaan polykarbonaarista valmiiksi leikkauttamalla (Etola) ja pääliosan kaarevaa muotoa pitää vielä erikseen selvittää.

Ensimmäiseksi selvitän polykarbonaatin soveltumista myös pääliosaan. Sen jälkeen joku vähän paksumpi perinteinen, läpinäkyvä muovilevykin ajaisi asian.

 

Ohjelmistopuolella ollaan nyt siinä vaiheessa, että Silent Wings ohjelmasta ollaan saatu condor- ja simmeters formaatissa UDP Client ohjelman logiin siirrettyä dataa.

Ilmanopeusmittarin tiedon mukaan toimivan tuulettimen ohjelmisto (SW-UDP-hardware) kirjoitetaan nyt viikonloppuna. Sitten pitää enää ostaa raudat: (koodiin ja rautapuoleen sain apuja MuroBBS:stä)

 

2A Dual Motor Controller. Eli tässä saadaan amplifier valmiina.

http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=70_74&products_id=516

Tämä jaksaa sitten vain 24 W. Eli Auton flektit jos ottavat enemmän

kuin 2A niin rikkovat. Tietokoneen puhaltimet kyllä pyörivät.

 

Arduino Duemilanove Atmega328.

http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_16&products_id=46

Nano malli olisi 20 kalliimpi. Eli jos haluat pienikokoisemman niin

Arduino Nano

http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_16&products_id=107

Kumpikin Arduino osaa pwm, joten se on sama softanpuolesta kumman tilaa.

 

Liittimiä

http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20&products_id=774

http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20&products_id=607

 

2A Dual Motor Controller vaatii 12 voltin reguloidun virtalähteen. Eli

esim vanha PC virtalähde tai sitten

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2062_2077_1449&products_id=14287

Tärkeintä on se ettei moottori ohjainta polta virtalähteellä jonka

tyhjäkäynti jännite nousee yli 12 voltin.

 

puhaltimia:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49011/cmtfh/Sharkoon-System-Fan-Series-80-mm-kotelotuuletin

 

 

 

Selvitän myös samalla voinko maksullisen Simmeters-firman softamittarien sijaan käyttää venäläisten koodaamaa, ilmaista FCIS (FreeCondor Instruments) mittaristoa:

http://condorsoaring.ru/projects/FreeCondorInstruments/

 

Silent Wings lähettää UDP tietoa Condor-formaatissa ulos joten ainakin käytännössä tämä pitäisi olla mahdollista.

 

Edit: samaan aikaan olikin saapunut Silent Wings:ltä mailia:

Hi Olli-Petteri!

 

If Condor has not changed their UDP format recently then I think we already

support that kind of UDP packets. Have you had a look at this page?

http://wiki.silentwings.no/index.php?title=UDP_Output

 

Best regards,

Ola Røer Thorsen

Silent Wings AS

 

ja heti perään FreeCondor-instruments-tiimiltä:

 

- Enable debug log in FCIS config

[General]

DebugLog=1

 

And config too.

 

- Start flight in SW.

- Launch FCIS for a minute and stop it.

- compress log file and send it to my email - klimrmad@gmail.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuomun muotti kotiutui Jämiltä. Kiitos vielä Jukka Pikkusaarelle muotin toimittamisesta.  :)

Samalla tuli otettua rauhassa kylmät tyypit Oldtimer Finland:n PIK-5c:stä. Todella hieno peli ja ohjainten mekaniikkojen mallintaminen selvisi kerralla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään