Guest tjh80

Katana 4X ja lämpenemis ongelma

33 viestiä aiheessa

Moi

 

Ajattelin tässä kysellä sellaisesta ongelmasta, joka ilmenee tuossa Katanassa, eli kun käynnistetään, niin Sylinterinpään lämpötila nousee radikaalia vauhtia ja ajallaan pamahtaa moottori. Eli mistä suunnasta tuota pääsis viilentämään siten että se ei nousisi yli sietokyvyn ja lennotkin voisi aloittaa. Joo manuaalit on katseltu ja pitkälti sen proseduurien mukaan tätä ensilentoa olen harjoitellut, kun tässä nyt näin realistisesti on kaikki systeemit mallinnettu, niin aattelin sitä Realistic asetusta tässä koneessa pitää.

 

Eli kuinkas nuo sylinterin päät viilennetään näissä Katanoissa?

 

IDLE tila

 

[ attachment removed / expired ]

 

Käynnissä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako sinulla olla vahingossa etulämpö (carburettor heat) jäänyt päälle? MSFS:n pienistä limitaatioista johtuen Katana 4X:n CHT nousee todella korkealle, mikäli tuota pidetään pitkiä aikoja päällä varsinkin maassa, jolloin moottori tuhoutuu..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdessä hyvin mallinnetussa freeware-koneessa (taisi olla AN-2) oli sama ongelma. En ollut huomannut aukaista ilma-aukkoja (cowl flaps) moottorista. Sitä varten on simussa oma oletusnäppäinyhdistelmänsä (en vain nyt muista juuri tässä mikä). Ei se tosin vikaantunut heti maassa, vaan vasta jonkin ajan päästä lennettäessä. En tosin tiedä liekkö tuossa Katanassa edes sellaisia.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako sinulla olla vahingossa etulämpö (carburettor heat) jäänyt päälle? MSFS:n pienistä limitaatioista johtuen Katana 4X:n CHT nousee todella korkealle, mikäli tuota pidetään pitkiä aikoja päällä varsinkin maassa, jolloin moottori tuhoutuu..  ::)

Kannattaako tuota siis lainkaan pitää päällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaako tuota siis lainkaan pitää päällä?

 

No ei ainakaan maassa. Kyseinen vipuhan johtaa ilmanottoon moottoritilasta lämmintä ilmaa, jolloin estetään jäätäminen kaasuttimessa ja ilmanottoputkissa/-kammiossa. Nyrkkisääntönä on, että etulämpö otetaan päälle aina alhaisilla moottorikierroksilla lennettäessä (lähestyminen/lasku, korkeuden vähennys jne.). Maassa tuota ei pidetä koskaan päällä koekäyttöä lukuunottamatta siitä syystä, että moottoritilasta johdettu ilma on suodattamatonta ja kaikki maassa oleva scheisse saattaa lentää moottoriin.

 

Kannattaa kokeilla, miten tuo toimii lennossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ainakaan maassa. Kyseinen vipuhan johtaa ilmanottoon moottoritilasta lämmintä ilmaa, jolloin estetään jäätäminen kaasuttimessa ja ilmanottoputkissa/-kammiossa. Nyrkkisääntönä on, että etulämpö otetaan päälle aina alhaisilla moottorikierroksilla lennettäessä (lähestyminen/lasku, korkeuden vähennys jne.). Maassa tuota ei pidetä koskaan päällä koekäyttöä lukuunottamatta siitä syystä, että moottoritilasta johdettu ilma on suodattamatonta ja kaikki maassa oleva scheisse saattaa lentää moottoriin.

 

Kannattaa kokeilla, miten tuo toimii lennossa.

Kiitoksia, eiköhän sitä näillä eväillä päästä jo varmasti pidemmälle kun 5km lentokentästä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi sitten A2A:n Stratocruiser alle niin saat puljailla noilla sylinterinpäillä sun muilla läpillä oikein olan takaa. Ja jokaiselle neljälle moottorille vähän omat asetuksensa... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi sitten A2A:n Stratocruiser alle niin saat puljailla noilla sylinterinpäillä sun muilla läpillä oikein olan takaa. Ja jokaiselle neljälle moottorille vähän omat asetuksensa... :)

Joo, oon kuullu että siinä ois pikkasen monimutkasemmat systeemit :D

Pitääpä harkita jossain vaiheessa ostoslistalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan näyttää olevan Rotax-moottori, jonka sylinterinpäät on nestejäähdytetty. Olisiko tuoihon mallinnettu jotenkin se, että sulla on nesteet vähissä tai et konetta tarkistaessa ole tsekannut että sitä on tarpeeksi..? ;) Ainakin tuolla valmistajan screenshoteissa oli jotain preflight-paneelia missä tsekattiin sitä sun tätä..?

 

Ei noi meinaan kyllä noin kuumaksi varmaankaan vedä ellei jotain ole vialla. Tsekkaa tuo jäähdytinnesteen määrä ja jos se ei auta, olisiko asennuksessa mennyt jotain pieleen? En usko että tuo on lentäjän toiminnasta johtuva virhe, ei tuossa taida olla mitään kiduksia (cowl flaps) tai muutakaan millä asiaa voisi auttaa..

 

Ompas muuten makean näköinen katana! Tuohon sopisi OH-KAT-maalaus vaikka onkin hiukan eri versio.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan näyttää olevan Rotax-moottori, jonka sylinterinpäät on nestejäähdytetty. Olisiko tuoihon mallinnettu jotenkin se, että sulla on nesteet vähissä tai et konetta tarkistaessa ole tsekannut että sitä on tarpeeksi..? ;) Ainakin tuolla valmistajan screenshoteissa oli jotain preflight-paneelia missä tsekattiin sitä sun tätä..?

 

Ei noi meinaan kyllä noin kuumaksi varmaankaan vedä ellei jotain ole vialla. Tsekkaa tuo jäähdytinnesteen määrä ja jos se ei auta, olisiko asennuksessa mennyt jotain pieleen? En usko että tuo on lentäjän toiminnasta johtuva virhe, ei tuossa taida olla mitään kiduksia (cowl flaps) tai muutakaan millä asiaa voisi auttaa..

 

Ompas muuten makean näköinen katana! Tuohon sopisi OH-KAT-maalaus vaikka onkin hiukan eri versio.

 

//Tuomas

 

Jäähdytys neste pönikkä oli täynnä lennon aikana ja nyt kun tuo CHT on pois ollu päältä niin lämmöt on olleet jo reilusti paremmat eli ei kone leikkaa enää 35min lennon jälkeen vielä :) Voisin tuota OH-KAT painttia väsätä, tuossa tuli mukana OH-DAA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mulla on tuo DA 20-100 mutta mitä toi 4X tarkoittaa? ja minulta puuttuu RPM mittari tuosta rivistä sen tilalla on vain tuntimittari, on seka fs9 että fsx tehty.

 

Löytyhän se sieltä, näyttää olevan uudempi versio FSX ja saa halvemmalla jos on se vanhempi ostettu sieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluuks joku nopeesti antaa pikareviewin tosta koneesta? Onko hyvin toteutettu? FPS syöppö jne? Verrataan esim A2A:n tuotteisiin. Onko tuossa liioiteltu kulumista? Luulisi, että perus rotax ei ihan pienellä simukäytöllä mene miksikään, ilman siis tietysti rääkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa nopeasti katoin, niin eikös kyseiseen vehkeeseen saanut Reality XPn GPSn?

 

-Leevi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa nopeasti katoin, niin eikös kyseiseen vehkeeseen saanut Reality XPn GPSn?

 

-Leevi

Juu, siihen siis erilleen "Asennetaan" sellaisen control panelin kautta joko tuo RXP GNS tai sitten simun perus GPS.

Asennettaessa siinä menee jokunen tovi, eli sellainen ajankulun mittari näyttää kuinka kauan menee kun esim tuo RXP on asennettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, siihen siis erilleen "Asennetaan" sellaisen control panelin kautta joko tuo RXP GNS tai sitten simun perus GPS.

Asennettaessa siinä menee jokunen tovi, eli sellainen ajankulun mittari näyttää kuinka kauan menee kun esim tuo RXP on asennettuna.

 

Jahas, sarjassamme "mallinnamme kaiken" -lisäosa ;D Näyttääkö se myös sen, kuinka pirusti kaikkeen kuluu rahaa ja mitä lentotunti kustantaa nykyisillä lentobensan hinnoilla? Tosin rotaxissa voinee käyttää 98-oktaanista jos etanolia vain on tarpeeksi vähän... ;-)

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, sarjassamme "mallinnamme kaiken" -lisäosa ;D Näyttääkö se myös sen, kuinka pirusti kaikkeen kuluu rahaa ja mitä lentotunti kustantaa nykyisillä lentobensan hinnoilla? Tosin rotaxissa voinee käyttää 98-oktaanista jos etanolia vain on tarpeeksi vähän... ;-)

 

//Tuomas

 

 

Kaikki tallentuu korjauksia, polttoaine ostoja ja öljy/jäähdytysnesteitä myöten sellaseen data.cfg tiedostoon. Eli suht realistiseen laitteeseen on ominaisuuksiltaan panostettu. Kyllä voin suositella tuota ehdottomasti, nytten on kone pysynyt hyvin ilmassa, kun asensin 1.01 beta päivityksen joka korjasi lievää ylilaukomista koneen CHT puolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjeh mjeh.

 

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK ;)

 

Ulkoa

22052011118.jpg

 

Sisältä

IMG_0274.jpg

 

 

Ja Tuomakselle voinen kertoa, että koneelle kelpaa max 5% etanolilla oleva, eli nykyään 98E5 täyttää vaatimukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjeh mjeh.

 

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK ;)

 

Daa!! Onpas!! Nimittäin OH-DAA ;)

 

 

Kjäh kjäh  ;D

 

Tosin OH-DAA on mallia DA20-A1. Onko -A1:lla ja -100:lla mikä ero? No, Katana mikä Katana :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Daa!! Onpas!! Nimittäin OH-DAA ;)

 

 

Kjäh kjäh  ;D

 

Tosin OH-DAA on mallia DA20-A1. Onko -A1:lla ja -100:lla mikä ero? No, Katana mikä Katana :)

 

Kjäh kjäh.

 

DAA on (ainakin aiemmin ollut) 80 heppaisella moottorilla ja MTOW 730kg (OH-JIK 100hp ja 750kg).

Onhan toki mahdollista, että DAA:han laitetaan overhaulin yhteydessä 100hp moottori.

 

Jep, mutta oleellisesti... Katana, mikä Katana :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjeh mjeh.

 

Suomen rekkarissa on tietääkseni vain yksi DA20-100 Katana, OH-JIK ;)

 

 

 

 

 

 

 

Ja Tuomakselle voinen kertoa, että koneelle kelpaa max 5% etanolilla oleva, eli nykyään 98E5 täyttää vaatimukset.

 

 

 

 

Joo tuo on hieno kone ! Eilen olin muuten siellä kiteen lentopäivillä..niin se oli siellä ja sieltä on tulossa youtubeen video ! en ole vielä päässyt tuon OH-JIK:in kyytiin varmaan joskus sitten. :D varmasti hieno kone lentää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aaaaarrggghhh - miten tuohon Fuel Shout-Down Valve-kytkimeen pääsee käsiksi? Näyttäisi olevan kiinni, mutta en saa sitä liikutetuksi enkä saa sitä näkymäänkään kuin kikkailemalla EZDock-kameralla? RTFM:lia on kyllä tutkailtu ilman tulosta...

 

Edit

 

Joo - aikansa kun hiirellä osottelee, niin onnistuuhan se vaikka olisihan se mukava nähdä ko. laite kokonaisuudessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin ostaa tuon Katana 4X mutta siellä kysytään Serialnumber että saisi sen alennuksen, mistä sen löytää? olen ostanut tuon edellisen Katanan toisesta firmasta mutta se on kuitenkin Aerosoftin tekemä, niissä ostopapereissa ei ole missään mainintaa serialnumber

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään