Harri Kontturi

Onko 180° näkymä mahdollinen? (FSX)

10 viestiä aiheessa

Visuaalia pystyy zoomaamaan vain 0.30:een saakka naputtamalla plussalla ja miinuksella.

Onnistuisko tuota huijaamaan jotain configia tunkkaamalla?

Vaihtoehtonahan on tietysti laittaa kolme näkymää jotka säätelee eri asentoihin (simun ohjeitten mukasesti) mutta luulisin systeemin olevan parempi, jos visuaalin saisi yhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aito 180 ei ole mahdollinen yhdellä näkymällä. Zoomaaminen on keino nähdä enemmän, mutta lisää asteita näkymään se tuo vain marginaalisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oukkei.

 

Siis joko jatketaan nykysellä näkymällä tai sitten viritellään kolme erillistä näkymää rinnakkain. Katsotaan mitä tulevaisuus eteen tuo.

Tokikaan näkymät ei ole yhdellä flättitasolla, jos 180 astetta saadaan viriytymään, vaan kaarretaan myös screeniä samassa suhteessa (vrt OH-CKU-projekti).

 

So long, and thanks for all the fish!

Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä mainittu ohjelma toimii vain FS2004:ssa. Lisäksi extra zoomin ongelma on se, että mitä kauemmas taaksepäin zoomataan, myös etunäkymä loittonee.

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/zoomed%2Bview/

 

180"-asteen näkymästä on kotiohjaamo-palstalla keskusteltu paljonkin. Nykyisellään tuota aitoa 180" näkymää ei pysty tekemään ilman useampaa ikkunoitua maisemaruutua ja tässäkin on sitten omat haasteensa (ikkunoiden väliin jää mustat rajat, useiden ikkunoitujen maisemanäkymien pyörittäminen vaatii paljon konetehoa, kaarroksissa, nousuissa ja laskuissa horisontti rikkoutuu, jne.)

 

Kaarevan maisemanäytön vääristymien korjaamiseen (tykeillä) tarvitaan myös Nthusim, Warpalizer tms. ohjelma kaarelle ammuttavien kuvien vääristymien korjaamiseen.

 

Hyvä kompromissi kotikäyttöön on tälläinen 3:n näytön kokoonpano Matrox TripleHead2Go-sovittimella: (täysin taakse zoomatulla näkymällä).

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual%20system%20testing/171_7115.JPG/full

 

CKU:n maisemanäyttö on yksi täysin taakse zoomattu ja kolmen näytön (short throw tykin) leveydelle venytetty Virtual Cockpit etunäkymä. Kuva venyy reunoilta jonkin verran eikä näkymä ole täyttä 180-astetta. Toimii kuitenkin riittävän hyvin.

 

Yksi vaihtoehto on käyttää yllä olevan linkin kaltaista kolmen näytön konfiguraatiota ja ottaa näytönohjaimen toiselta ulostulolta ikkunoita sivunäkymä, esim. laskukierroslentämistä helpottamaan. Mäkelän Markuksen bussissa oli muistaakseni käytetty juuri tälläistä ratkaisua.

 

Toki tuota zoom-ohjelmaa voisi käyttää jonkin verran sivunäkymää yli normaalin zoom-rajan, sivumaisemaa lisäämään.

 

Lisätietoa esim. täältä:

http://www.ivarhestnes.com/index.php?option=com_content&view=category&id=60:visuals&Itemid=53&layout=default

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On syytä muistaa, että FS2004 ja FSX käyttäytyvät tässä näkymä-asiassa eri tavalla. FSX tukee laajakuvanäkymää paremmin kuin FS2004. FSX:ssä kuvasuhteen muuttaminen vaikuttaa zoom-alueeseen kun taas FS2004:ssa zoom ei muutu miksikään. Asian voi todeta Windowed modessa venyttämällä tai kaventamalla ikkunaa joko leveys- tai pystysuunnassa. Käytettäessä FSX:ää TripleHead2Go:n kanssa yhdellä näkymällä zoomia ei tule vetää täysin taakse mm. koska kuvan reunojen vääristymistä tulee merkittävät. 5040x1050 resolla saa eri kuvan kuin 3840x1024 resolla koska zoomausalue ei ole sama, toisin on FS2004:ssa.

 

Aitoa 180-näkymää tavoitellessa FSX:llä pääsee helpommin lähemmäksi kuin FS2004:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taivuteltavat näytöt tekevät tuloaan. Kenties ne päästävät simu/pelimiehet pahasta. Vielä kun kehittäisivät puolipallon muotoisen näytön niin vot, ilmataistelussakin pääsisi näkemään kuka piru sillä takana ruimii. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt rönsytään ehkä vähän alkuperäisestä otsikosta, mutta hakusanalla 'dome' tai 'dome visual' löytyy jo nyt harrastajien itse rakentamia puolikaaren muotoisia visuaaleja ja olen löytänyt myös juttua kokonaisista dome-projekteista. Useimmissa tapauksissa kuva ammutaan edestäpäin, pienestä reiästä pyöreään peilipintaan mistä se heijastuu varsinaiselle kaarelle. Käytännössä siis kahdella tykillä ja peilillä saisi aikaan tuollaisen puolipallon:

 

http://www.luxurylaunches.com/entry_images/0809/28/T.O.O.B_Dome_Screen.jpg

 

http://paulbourke.net/miscellaneous/domemirror/uprightdome/

 

Tykkien vääristymiä voi puoliympyrässäkin korjata Nthusim-ohjelmalla tai vastaavalla.

 

Peilinä voisi käyttää esim. tälläistä julkisten tilojen valvontapeiliä:

http://www.lohikari.fi/product_details.php?p=1851

 

 

Tässäkin tapauksessa vaaditaan todennäköisesti ns. 'Short throw' videotykki jolla saadaan aikaan

mahdollisimman suuri kuva mahdollisimman lyhyellä kuvan heijastusetäisyydellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On syytä muistaa, että FS2004 ja FSX käyttäytyvät tässä näkymä-asiassa eri tavalla. FSX tukee laajakuvanäkymää paremmin kuin FS2004. FSX:ssä kuvasuhteen muuttaminen vaikuttaa zoom-alueeseen kun taas FS2004:ssa zoom ei muutu miksikään. Asian voi todeta Windowed modessa venyttämällä tai kaventamalla ikkunaa joko leveys- tai pystysuunnassa. Käytettäessä FSX:ää TripleHead2Go:n kanssa yhdellä näkymällä zoomia ei tule vetää täysin taakse mm. koska kuvan reunojen vääristymistä tulee merkittävät. 5040x1050 resolla saa eri kuvan kuin 3840x1024 resolla koska zoomausalue ei ole sama, toisin on FS2004:ssa.

 

Aitoa 180-näkymää tavoitellessa FSX:llä pääsee helpommin lähemmäksi kuin FS2004:lla.

Erittäin hyviä pointteja, mutta pitää myös ottaa huomioon FSX:n osalta se, että konetehoa tarvitaan huimasti lisää.

Lisäksi simulaattorin käyttötarkoitus, esim. CKU:lla lennetään pääasiassa Suomen kentillä ja FS9:ssä löytyy parempi

tuki ja enemmän jälkikäteen parannettuja kenttäpaketteja. Jetti-projektissä tällä ei varmasti ole niin väliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään