Guest karrik

Millaisella kokoonpanolla FSX pyörii sujuvasti?

4 viestiä aiheessa

Terve kaikille!

Mulla on nyt vähän yli vuoden ajan ollut tuollainen pöytäkone, jossa prosessorina on neliytiminen AMD Phenom 2 ja näyttiksenä taisi olla Radeon HD5750 512 megalla muistia. Keskusmuistia mulla onkin vain 2 gigatavua, ja nyt olisin ostamassa lisää. Mutta haluaisin vähän kokomuksia eka.

Kun meinaan toi FSX pyörii aika huonosti, mulla on detaljit ja kaikki aika alhaalla, ja resoluutiokin vain 1024x768 (tms), ja silti toi monesti vain kaatuu, sanoo että muisti loppuu kesken. Erityisesti nyt kun mulla on toinen näyttö, niin kun sitä yrittää käyttää, niin peli kaatuu parin minuutin kuluessa.

Nyt siis kiinnostaisikin saada vähän kokemuksia, että miten muilla toi peli toimii. Miten paljon RAM vaikuttaa tohon, että miten isot detaljilevelit, liikennemäärät, autot jne voi pelissä pistää päälle? Kyllähän tuo näyttis vaikuttaa varmasti aika paljon, mutta ilmeisesti peli käyttää sitten myös keskusmuistia johonkin? Eli kun mulla olis vaihtoehtona joko nostaa keskusmuistin määrä neljään tai kuuteen gigaan (tai jopa kahdeksaan), niin onko neljän gigan jälkeen enää huomattavissa mitään parannusta graafiikassa ja sulavuudessa yms? Ja onko kellään kokemusta keskusmuistin määrän korottamisesta jopa kahdeksaan gigaan samantasoisella raudalla kuin mitä itsellä löytyy (eli siis kaiketi ihan ookoo prossu + jonkinlainen näyttis)?

Kiitokset!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille!

Mulla on nyt vähän yli vuoden ajan ollut tuollainen pöytäkone, jossa prosessorina on neliytiminen AMD Phenom 2 ja näyttiksenä taisi olla Radeon HD5750 512 megalla muistia. Keskusmuistia mulla onkin vain 2 gigatavua, ja nyt olisin ostamassa lisää. Mutta haluaisin vähän kokomuksia eka.

Kun meinaan toi FSX pyörii aika huonosti, mulla on detaljit ja kaikki aika alhaalla, ja resoluutiokin vain 1024x768 (tms), ja silti toi monesti vain kaatuu, sanoo että muisti loppuu kesken. Erityisesti nyt kun mulla on toinen näyttö, niin kun sitä yrittää käyttää, niin peli kaatuu parin minuutin kuluessa.

Nyt siis kiinnostaisikin saada vähän kokemuksia, että miten muilla toi peli toimii. Miten paljon RAM vaikuttaa tohon, että miten isot detaljilevelit, liikennemäärät, autot jne voi pelissä pistää päälle? Kyllähän tuo näyttis vaikuttaa varmasti aika paljon, mutta ilmeisesti peli käyttää sitten myös keskusmuistia johonkin? Eli kun mulla olis vaihtoehtona joko nostaa keskusmuistin määrä neljään tai kuuteen gigaan (tai jopa kahdeksaan), niin onko neljän gigan jälkeen enää huomattavissa mitään parannusta graafiikassa ja sulavuudessa yms? Ja onko kellään kokemusta keskusmuistin määrän korottamisesta jopa kahdeksaan gigaan samantasoisella raudalla kuin mitä itsellä löytyy (eli siis kaiketi ihan ookoo prossu + jonkinlainen näyttis)?

Kiitokset!

Yleisesti kannattaa lähteä siitä liikenteeseen, että asentaa pelkän simun ja pitää puhtaana ilman mitään lisureita sitä ja testaa ensin default systeemillä sitä FSX:ää.

Sitten kun alkaa saamaan sen sujuvasti pyörimään ja jos haluaa vaikka lisätä aitoa lentoliikennettä kentille. Ottaa defalut liikenteen pois ja ostaa vaikka F1 Ultimate Traffic 2 paketin ja sitten alkaa sillä säätämään simun asetuksia sen mukaan kun alkaa näyttämään simun pyöriminen omasta mielestä sujuvasti. Tätä samaa käytäntöä kannattaa sit varmistella myös lisuri maisemilla ja lisurikoneilla. Jokainen niistä yksilöinään vaatii omat systeeminsä jos haluaa ns. ilon irti lisurista kaikin puolin.

2gb on aika pieni määrä muistia FSX:ään, koska esim parhaimmillaan itselläni on ollut simun pyöriessä reilusti yli 2gb muistin varausta. Sitä kannattaa olla ehdottomasti ainakin se 4gb ja käyttöjärjestelmä 64bit jotta saa kaiken muistin hyödynnettyä 4gb:sta. Simu on erittäin Prosessori riippuvainen sovellus, eikä niinkään näyttiksen tehoista riippuvainen niin suuresti. Testattu on tässä nykyisellä alustallani GT 430 näyttiksellä, joka maksaa rapiat 70€ ja ei ole kovinkaan kummoinen viritys, simu pyörii hyvin silläkin.

Prosessori markkinoilla ei AMD:llä taida olla kovinkaan miellyttäviä yksilöitä tarjolla. Itse päätin AMD sopimuksen omassa koneessa reilut 3 vuotta sitten ja vaihdoin Intelin prossuihin koska todettu on että ne jos mitkä pärjää FSX:ssä phenomeitakin paremmin reilusti. Kohan prossutehoa riittää koneessa niin FSX:ää jaksaa pyöritellä varmasti muutamia vuosia esim. samalla prossulla joka itselläni tällä hetkellä löytyy. Prossun hinta on hitusen alle 300€, 2500K on myös hyvä simu käyttöön, ja maksaa alle 200€.

Kannattaa harkita myös tuota alustan vaihtoa. Unelma yhdistelmä on tällä hetkellä, jokunen vuosi oli Radeonit koneessa, mutta täytyy todeta Kyllä GF:tä paremmin ja sujuvammin ehkä ajuripolitiikankin takia simua pyörittää. Itselläni on sellaiset hehtaari alat tuota lisuria asennettuna ja ei vielä yksikään ole saanut kyykkäämään konetta kaatumispisteeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään