Guest henkkafinn

Onko vinkkejä liukupotikoiden hankintaan?

27 viestiä aiheessa

Onko vinkkejä (mieluiten edullisesta) "hankintakanavasta" liukupotikoille? Haussa 10k LIN ja 100mm liuku!

 

Tunnin surffailun jälkeen jouduin toteamaan että ei ole niin helppo juttu kuin aluksi kuvittelin. Kuluttaja-ostajana Farnell-via-Partco on ainoa toistaiseksi löytämäni... ja hintaa kertyy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/assorted+construction+pictures/throttle+and+controls/simukaasut+003.jpg

 

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/assorted%20construction%20pictures/throttle%20and%20controls/simukaasut%20001.jpg/full

 

Halpoja nämäkään eivät ole, mutta todella laadukasta työtä ja pitkä liukumatka.

 

En muista mistä nämä aikanaan ostettiin, mutta velipoika osaa varmasti neuvoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko vinkkejä (mieluiten edullisesta) "hankintakanavasta" liukupotikoille? Haussa 10k LIN ja 100mm liuku!

 

Tunnin surffailun jälkeen jouduin toteamaan että ei ole niin helppo juttu kuin aluksi kuvittelin. Kuluttaja-ostajana Farnell-via-Partco on ainoa toistaiseksi löytämäni... ja hintaa kertyy...

 

Tossa tuo Elfalta: 

 

Tuote nro: 64-882-25  10k lineaarinen 100mm liuku. Varastossa 95kpl

 

https://www1.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=64-882-25&toc=20169&name=potentiometrit_muoviradalla_10_k._lineaarinen,_rsa0k11a1005-elf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa tuo Elfalta: 

 

Tuote nro: 64-882-25  10k lineaarinen 100mm liuku. Varastossa 95kpl

 

https://www1.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=64-882-25&toc=20169&name=potentiometrit_muoviradalla_10_k._lineaarinen,_rsa0k11a1005-elf

 

 

Juuh, kiitoksia tuosta. Hinta tekee kipeää, kappaleelle tulee rapiat 22€ kun ottaa 10 tai enemmän. Farnell-Partco-kuvion kautta sama satsi reilut 14€/kappale, ei tosin silloin ole Alps vaan Bourns. Mielikuva oli että potikoita saisi selvästi alle kympin per kappale... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän osan kohdalla ei kyllä kannata ostaa sitä halvinta. Meillä on ollut jo useamman vuoden käytössä nuo Alps:t ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Rohkeneeko muuten kysyä minkälaiseen käyttöön / projektiin olet potikoita hankkimassa?

 

//OP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkeneeko muuten kysyä minkälaiseen käyttöön / projektiin olet potikoita hankkimassa?

//OP

 

Toki. OH-IMS:ssä on 60mm liukupotikat jotka on ohjaimien liikeratojen käytön myötä todettu vähän nafteiksi ja on ollut vähän puhetta että ne ajan myötä korvattaisiin 100mm:sillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kanssa miettiä myös josko mekaniikat rakentaisi niin, että voisi käyttää normi kiertopotikoita? Voihan sen tehdä niinkin että laittaa esim. lankarullan tai jonkun muun rissapyörän potikan varteen kiinni ja vaijeria kiertää siihen muutaman kierroksen ja perään jousi vetämään löysät pois. Saa ihan niin pitkän "liu'un" kuin haluaa aika helposti rullan kokoa muuttamalla.

 

(liikkuva ohjaimen osa) <----- vaijeri-------> (lankarulla jonka ympäri vaijeria) <--///// jousi /////

 

Parinkympin liu'ut on näet ihan järjetön hinta kyllä :P Oma haasteensa ja viehätyksensähän tässä on tehdä hyviä ratkaisuja edullisesti nääs.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki. OH-IMS:ssä on 60mm liukupotikat jotka on ohjaimien liikeratojen käytön myötä todettu vähän nafteiksi ja on ollut vähän puhetta että ne ajan myötä korvattaisiin 100mm:sillä.

 

Tämän varmaan voisi hoitaa myös sopivilla vipuvarsilla, joilla lyhentää potikalle tulevaa liikettä? Jotenkin näin:

 

[ attachment removed ]

 

Ongelmana varmaan kuitenkin on, että jos vipu on kovin lyhyt ohjaimen liikeeseen nähden niin ohjaimen ääriasennoissa potikan vaste menee melko epälineaariseksi, jota sitten pitäisi korjata ohjelmallisesti.

 

Potikan vaihtamalla pääsee varmaan kyllä vähemmällä näpertämisellä :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi lankarulla-idea lienee paljon yksinkertaisempi toteuttaa, varsin kun liukupotikka vaatinee sen jousen myös, jos käyttää vaijeria eikä työntötankoa.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi lankarulla-idea lienee paljon yksinkertaisempi toteuttaa, varsin kun liukupotikka vaatinee sen jousen myös, jos käyttää vaijeria eikä työntötankoa.

 

//T

Niin se varmaan on. Tosiaan, ajattelin työntötankoja ja kirjoitin vaijerista :) Vaijeri vaatisikin varmaan sen jousen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vinkeistä, kommenteista ja ideoista, näitä tullaan varmasti pohtimaan. Tässä nimenomaisessa tapauksessa toimintavarmuus ja häiriön sattuessa korjausaika (rakenne!) painavat vaakakupissa, joten hintaa ei voi pitää ainoana kriteerinä. Pitää löytää se ns. "sweet spot".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vinkeistä, kommenteista ja ideoista, näitä tullaan varmasti pohtimaan. Tässä nimenomaisessa tapauksessa toimintavarmuus ja häiriön sattuessa korjausaika (rakenne!) painavat vaakakupissa, joten hintaa ei voi pitää ainoana kriteerinä. Pitää löytää se ns. "sweet spot".

 

Jep.

 

Ja jos on tarkoitus pitää huoltoajat lyhyinä, kannattaa kuluvia osia pitää varastossa, eli niitä potikoita "hyllyssä" valmiina sen verran kuin nyt olettaa että pahimmassa tapauksessa hajoaa kerralla. Ja tilata uusia heti kun varasto hupenee. Tietty vasta kokemus opettaa mitkä osat kuluvat käytössä, niihin voi tietty laittaa jopa liittimiä ja kolvata johdot valmiiksi "varaosiin" etukäteen, niin korjaus saadaan tarvittaessa melkein "heittämällä".

 

Noita "lankarulla"-ratkaisuja on muuten tullut vastaan muutamassa kaupallisessa simussa, ei se ole ollenkaan huono idea. Varsin kun noita liukupotikoita tuntuu olevan aika vaikea löytää nykyään ja hinta on kova. Ja liikerata on aivan yhtä tarkka.

 

Toki. OH-IMS:ssä on 60mm liukupotikat jotka on ohjaimien liikeratojen käytön myötä todettu vähän nafteiksi ja on ollut vähän puhetta että ne ajan myötä korvattaisiin 100mm:sillä.

 

Olikos IMS:n ohjaimen liike koneen omista ohjainvaijereista vedetty vai oliko siellä jotkut omat vaijerit / työntötangot kiinnitetty potikoita varten ohjaimen liikkuviin osiin? Voisiko liikerataa muuttaa lyhemmäksi siirtämällä kiinnityspisteitä lähemmäs niveltä?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos IMS:n ohjaimen liike koneen omista ohjainvaijereista vedetty vai oliko siellä jotkut omat vaijerit / työntötangot kiinnitetty potikoita varten ohjaimen liikkuviin osiin? Voisiko liikerataa muuttaa lyhemmäksi siirtämällä kiinnityspisteitä lähemmäs niveltä?

 

OH-IMS:ssä on kaasu- potkuri ja seosivipujen potikat on asennettu levyyn vipuhässäkän etupuolelle. Vivuilta menee jäykästä rautalangasta tehdyt työntötangot potikoille. Työntötangon molemmissa päissä on M2-ruuvi+lennokkilinkki jotka on liitetty työntötankoon sokeripalan "sisuksilla". Vipujen liikettä rajoittee edessä koneen omat säädettävät rajoittimet ja takana vipuhässäkän alapuolella olevan panelin reuna.

 

Sinällään kaikki toimii tällä hetkellä mainiosti. Mutta museokäytössä simun käyttövarmuus nousee merkittävään osaan, aloimme pohtia potikoiden tulevaisuutta lähinnä sen kannalta miten nopeasti ja helposti potikan saisi vaihdettua esim. vikatapauksessa. Katsotaan mitä keksitään...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kaasuissa noi liu'ut kieltämättä vähentää sitä hässäkän määrää :) Mistähän noi meidän mustat muoviset liu'ut on peräisin, Bebekissä oli ainakin joskus, tosin ne on halpoja ja varmaan ei mitään superlaadukkaita. Signaali toimii hyvin (kuten TWN:n ohjauksen uusi tuntuma osoittaa) mutta kestävyydestä en oisaa yleisökäytössä vielä sanoa mitään. Pitää katsoa kauan kestävät.

 

Kannattaa muuten pitää teknistä lokia jossain käyttötuntimäärän mukaan jos vaan jotenkin pystyy, auttaa ennakoimaan koska osat hajoaa kun tietää kauanko se edellinen potikka kesti..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko vinkkejä (mieluiten edullisesta) "hankintakanavasta" liukupotikoille? Haussa 10k LIN ja 100mm liuku!

 

Tunnin surffailun jälkeen jouduin toteamaan että ei ole niin helppo juttu kuin aluksi kuvittelin. Kuluttaja-ostajana Farnell-via-Partco on ainoa toistaiseksi löytämäni... ja hintaa kertyy...

  Moro Kokemuksesta voin sanoa unohda liukupotikka,käytä pyöritettävää mielummin jotain teho 2w 50-100k.Toi 10k on liian pieni (ei toimi kunnolla) //jouni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi 10k on liian pieni (ei toimi kunnolla) //jouni.

OC:n keksinnöt ovat minulle suht uusi tuttavuus ja kokemusta on tässä kohtaa vielä vähän. Olen ymmärtänyt että pääasiassa niiden kanssa käytetään 10k, voisitko Jouni kertoa vähän miten ei toimi kunnolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OC:n keksinnöt ovat minulle suht uusi tuttavuus ja kokemusta on tässä kohtaa vielä vähän. Olen ymmärtänyt että pääasiassa niiden kanssa käytetään 10k, voisitko Jouni kertoa vähän miten ei toimi kunnolla?

Moro Mulla on Bordnar Bu0836 kortti ,siinä 10k oli liian pieni arvo.//jouni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei potikan resistanssilla ole merkitystä Bu836 kortin kanssa.

 

Potikka kytketään maan ja +5V:n välillin joten potikan puolivälissä jännite on 2.5 volttia oli potikka sitten 100 Ohm tai 1 MOhm. Pienempiresistanssinen potikka on vähemmän herkkä ulkoisille häiriöille, mutta sen läpi kulkee tietysti suurempi virta. Virrankulutuksella on merkitysti vain siinä tapauksessa että virtalähteestä loppuu potku. Käytännössä 10 kOhm on hyvä kompromissiarvo.

 

Ainoa millä on merkitystä on potikan lineaarisuus. Lineaarisessa potikassa lukee Lin. tai A ja logaritmisessa Log. tai B.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei potikan resistanssilla ole merkitystä Bu836 kortin kanssa.

 

OH-IMS:ssä on käytössä OpenCockpitin USBAxes-kortit, joiden manuaali sanoo, että potikoiden oltava lineaarisia 10k -potikoita. Muita ei ole tullut kokeiltua.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei potikan resistanssilla ole merkitystä Bu836 kortin kanssa.

Bodnar ilmoittaa nettisivuillaan potikan arvoksi 1k - 100k ja myy vielä itse 10k.

 

Sen verran pieniä ovat nuo virrat (esim. 10k) että pitää olla aika pieni virtalähde että rupeaisi notkumaan.

 

Juhaa kompatakseni vielä että mikään ei osoita etteikö nuo 10k:t toimisi sähköisesti OH-IMS:ssä ihan moitteettomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan tätä, kun menee sen verran lähelle...

Yritän saada monikierrospotikkaa toimimaan yhteisymmärryksessä Opencockpitsin USBcd-kortin kanssa mutta kortti hylkii ja pahasti. Tietysti on häviävän pieni mahdollisuus, että sähköasentajalla on vaikutuksensa tähänkin ongelmaa. Miten siis johdot pitäisi tulla? Tässä kaavio:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaan tätä, kun menee sen verran lähelle...

Yritän saada monikierrospotikkaa toimimaan yhteisymmärryksessä Opencockpitsin USBcd-kortin kanssa mutta kortti hylkii ja pahasti. Tietysti on häviävän pieni mahdollisuus, että sähköasentajalla on vaikutuksensa tähänkin ongelmaa. Miten siis johdot pitäisi tulla? Tässä kaavio:

 

 

Mittaa yleismittarilla päätypinnin ja keskipinnin resistanssi. Toisen päätypinnin ja keskipinnin resistanssi kasvaa ja toisen pienenee, kun potkaa päännetään. Laitimmaisten pinnien resistanssi on (potikan tarkkuuden rajoissa) vakio. Tällä siis saat varmistettua, että potikka on ehjä. Muutoin kytkennän ei pitäisi olla kovinkaan haastava,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin sitä ajattelin ja halusin vahvistuksen epäilyilleni - potikka on rikki  :thmbdn:

Ko. potikasta ei tule kuin toinen arvo. Myyjä paiskasi sen kyllä aika lahjakkaasti lattialle kaupassa. Tosin ei kai se niin herkästi rikki mene?!?!

Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään